"Működjünk együtt!" nyereményjáték a cikk alján!

Működjünk együtt! - Hogy működnek a kooperatív játékok?

Az együttműködésen alapuló társasjátékok manapság rendkívül népszerűek. Egyesek nem szeretnek összeütközésbe kerülni másokkal (még egy játék erejéig sem), míg mások (én magam is) a közös küzdelem és esetleg siker élményéért ülnek le egy-egy ilyen játék elé. Eme népszerűség és a játékok szeretete miatt döntöttünk úgy, hogy egy tematikus hét keretében, minden nap egy-egy kooperatív játékot mutatnak be oldalunk cikkírói. Hogy melyeket, az egyelőre maradjon titok. Ha követtek minket, nem maradtok le semmiről. Ezzel a bevezető cikkel a műfaj jellegzetességeit szereném bemutatni. Nem törekszem a teljességre és a történelmi áttekintésre, inkább csak egy gyors, lehetőleg átfogó képet szeretnék adni.

A klasszikus iskola

forrás: boardgamegeek.com

A kooperatív vagy együttműködő játékok közös tulajdonsága az, hogy a játékosok nem egymás, hanem a "játék ellen" játszanak. Azaz a tervező a szabályban lefektet egy algoritmust, amely alapján módosul a csapattagok játékbeli környezete és kihívások elé állítja őket. Elbukni és nyerni is csak közösen lehet. Ebből kifolyólag a kooperatív játékok többnyire elég nehezek, a győzelem igazi szellemi erőfeszítést igényel a csapattól. Mára klasszikussá vált és igen népszerű kooperatív játékok pl. a Pandemic, a Rettegés Arkhamban, illetve ezen játékok brandjéből született számos játék.

A szabadulószoba játékok manapság igen népszerűek. Itt ugyan van időtényező, de mégis inkább klasszikus kooperatív játéknak tekinthetők.

Mivel különböző vérmérséketűek vagyunk, és szociális kompetenciáink is eltérnek, komoly odafigyelést igényel, hogy ne alakuljon ki az úgynevezett alfajátékos jelenség. Ha van egy hangosabb, erősebb személyiség, akkor az képes leuralni az egész játékot, minden döntést saját maga meghozva. Ez hatványozottan szokott jelentkezni, ha egy bonyolultabb játékba valaki először száll be. Mivel a tapasztaltak már ismerik az aktuális lehetőségek között az optimális lépést, nehéz ellenállni a kísértésnek, hogy ezt meg is osszák a bizonytalankodókkal. Tudom miről beszélek, voltam már alfa és omega játékos is. Az első mámorító, a második nyomasztó tud lenni, de mindkettő kerülendő. Éppen ezért számos megoldás született a probléma kezelésére a kooperatív játékok evolúciója során. Ezeket aztán tiszta formában és keverve is alkalmazzák.

Rejtett információk

forrás: boardgamegeek.com

A klasszikus kooperatív játékokban a csapat minden tagja ugyanazokkal az információkkal rendelkezik. Ha viszon minden játékos az információk más-más részéhez férhet csak hozzá, máris nagyobb kihívással találják magukat szembe. A Hanabi tökéletes példa, hiszen mindenki, mindent tud... kivéve a saját lapjait, amelyek kijátszásáról döntenie kellene. És ezek megismerése is más játékosoktól függ, ami egyrészt erőforrás, másrészt kétesélyes, hogy a megfelelő információt kapja-e meg a játékos.

A Remény Hadművelet megfordítja a dolgokat, úgy kell megnyerni a játékot, hogy a többiek nem tudhatják milyen lapok vannak a játékos kezében, és így kell lapot kijátszaniuk, illetve eldönteniük, ki kapja majd a támogatást. Ezt a megoldást a BGG toplista élén álló Gloomhaven is használja.

Ketyeg az óra

forrás: boardgamegeek.com

A társasjátékok potenciális problémája, hogy elvben végtelen gondolkodási idő áll rendelkezésre egy-egy lépés eldöntése előtt. Lehet azonban egy alfa játékos bármilyen okos és gyors, ha elég kevés az idő, nem modhatja meg mindenkinek a tutit. Számomra a legélvezetesebb példa erre a megoldásra a Space Alert, ahol annyi akciót kell rövid idő alatt beállítani, ráadásul úgy hogy ne üssék egymást, hogy biztos nem lesz agyalásra, hosszas meggyőzésre idő.

A három majom

forrás: boardgamegeek.com

Tiszta formában ritka, és én még nem is találkoztam vele, de a kooperáció úgy is korlátozható, ha valamelyik érzék vagy kommunikáció szerv használatát kizárja a szabály. Ilyen van például a Magic Maze-ben, a játék bizonyos szakaszaiban nem lehet beszélni. Érdekes pl. a The Mind, ahol az információ átadást leszámítva nem tilos a beszéd, de mégis előfordul, hogy a játékosok némán nézik egymást percekig, míg sorban pakolják le a lapokat. A már említett Remény Hadműveletben az egyik traumakártya pedig megnémítja az egyik játékost. Onnantól kezdve nem beszélhet.

You are a cylon!

forrás: boardgamegeek.com

Az áruló szerepes játékokkal a határmezsgyére értünk, ezek már inkább mindenki egy (vagy több) ellen játékok. De mégis megkülönböztetném őket a következő fejezetben tárgyalt overlord játékoktól. Itt ugyanis az a kiinduló állás, hogy "elvben" mindenki közösen küzd a játék ellen. Csakhogy...

Az áruló szerepes játékok koronázatlan királya a Battlestar Galactica, amely az azonos nevű 2004-ben indult sorozat szellemiségét követi. Az emberi faj a kihalás szélén áll, és a játékosok mind a túléléséért küzdenek, leszámítva azt a néhány embernek látszó cylont, akik nem. Ők csak a megfelelő pillanatra várnak, hogy amikor felfedik magukat, a lehető legnagyobb csapást mérhessék. Tökéletes paranoid hangulat jellemzi a játékot.

A Holtak tele, a zombiapokalipszis sűrűjében, csavar még egyet a dolgon. A közös cél mellett minden játékos kap egy titkos célt, ami adott esetben nem a csapat szempontjából optimális játékra kényszeríti. És hogy ez gyanús legyen, a játékban lehet, hogy van áruló, aki a többiek bukásában érdekelt.

Egyebek

forrás: boardgamegeek.com

Végezetül következzen néhány olyan játékfajta, amely a kooperatívakkal rokonnak tekinthető.

A partnership játékok nem követelik meg a kooperációt, de lehetőséget adnak rá és gyakran arra is, hogy a játékosok egy csoportja közösen nyerjen.

Az overlord típusú játékok abban különböznek az áruló szerepes játékoktól, hogy már az elején teljesen nyilvánvaló, hogy ki irányítja a többiek életét megkeserítő erőket. Ezek a játékok a korábbi évtizedekben népszerűbb asztali szerepjátékokból nyerhettek ihletet. Megfigyelhető trend, hogy az overlordot igyekeznek applikációval kiváltani - így viszont már tisztán kooperatív játékról beszélhetünk (pl. Mansions of Madness - Second edition).

Mivel minden klasszikus kooperatív játék játszható egyedül is, meg kell említenem a szóló (egyedül játszható) játékokat és játékmódokat is, mint speciális kooperatívakat. A csak egyedül játszható játékok ritkák és jellegükből adódóan nem is a legnépszerűbbek. Inkább az újabban fejlesztett játékokhoz készítenek szóló játékmódot.

Végezetül egy emlékeztető:

Kövessetek minket a kooperatív tematikus héten!

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

21Nov

Ebben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]

Kedvcsináló | 2024.11.21. 14:00:00

A Hajdanvölgy mítosza hosszú idő óta a legjobb társasjáték, ami nálunk járt.

25Szep

Ez lett abból, hogy az utóbbi évek egyik legjobb logikai játékát a Cluedóval keverték [gsplus.hu]

Kedvcsináló | 2024.09.25. 15:00:00

A Turing Machine alkotói átvettek néhány mechanikát előző játékukból, meg pár ötletet a Cluedóból, hogy megszülethessen a Kronologic - Párizs 1920.


Kommentek

  • harnos.szilvi

    2020-05-31 20:59:54

    Nagyon jó összefoglaló a kooperatív játékokról és azok sajátosságairól. Szeretem az együttműködésen alapuó játékokat, de nem ez a típus a kedvencem.

  • gyd

    2020-03-31 23:50:40

    Szép bevezetés a témába!

    Én személy szerint nagyon szeretem a kooperatív játékokat, mert egyértelműen az a céljuk, hogy együttműködjenek a csapattagok, és közös erővel győzedelmeskedjenek a játék felett. Mindenképpen összekovácsoló ereje tud lenni, de ahogy a cikkben is említve volt, nagyon oda kell figyelni az egyik legnagyobb veszélyére, az alfajátékos jelenségre. Szerintem ez az, ami igazán romba tudja dönteni a játékélményt némelyek számára, hiszen mégis ki akar biodíszlet lenni egy TÁRSASjáték közben? Valószínűleg nem sokan...
    Sajnos én is hajlamos vagyok rá olyan játékok esetén, amiket már jobban ismerek, és mivel többet láttam már abban a játékban, ezért jobban látom előre a szükséges lépéseket, és a lehetséges kockázatokat.

    Erre az a megoldás, hogy aki egy kicsit is hajlamos alfajátékossá válni, az szépen visszafogja magát, és hagyja a többieket érvényesülni. Ha veszít emiatt a csapat, az sem baj, mert értékesebb az, hogy a többiek tudtak gondolkodni, ötletelni, és hozzájárulni a játék alakulásához, azaz ténylegesen kivették a részüket a kooperációból. Nem várhatjuk el a játéktól, hogy megoldja helyettünk ezt a problémát, de ha mégis megteszi legalább egy szinten, akkor örülhetünk neki.
    Általában egyébként szerintem a kooperatív játékok segítik a kezdőket az állítható nehézséggel is. Ez kifejezetten jó, ha újak játszanak, hiszen ekkor lehet alacsonyabb szinttel kezdeni, és hagyni, hogy mindenkinek legyen egy rálátása a játékmenetre, a játékfelépítésre, illetve az összefüggésekre. Lehet, hogy a potenciális alfajátékosnak ez nem fog óriási kihívást jelenteni, de legalább mindenki élvezhette a játékot.
    Ha nem figyelünk oda, nagyon meg tudjuk utáltatni az adott játékot, és akár az egész műfajt is emberekkel, amit szerintem senki se szeretne.

    A Pandemic egyáltalán nem kínál megoldást az alfajátékos kiiktatására azon túl, hogy a játékszabály szerint mindenki akkor fogadja meg egy másik játékos tanácsát, ha akarja. Ez a valóságban úgy történik, hogy az alfa megmondja a tutit, leosztja, hogy ki mit csinál, és végül ő egyedül játszik egy jót. Úgy láttam, hogy erre a kiegészítőkben sem kínálnak megoldást, így kifejezetten oda kell figyelni erre ennél a játéknál.
    Hasonló a Pandemic-hez a Commissioned, amiben már van egy alapszintű megoldási kísérlet a jelenségre egy D8 kocka formájában, de úgy vettem észre bemutatók alapján, hogy ettől függetlenül ott is nagyon oda kell figyelnie a tapasztaltaknak.

    A Magic Maze szerintem nagyon jó megoldást kínált a dologra, hiszen a játék legnagyobb részében nem lehet semmilyen formában kommunikálni egymással a szúrós tekinteteken és a nagy piros "LÉPJ MÁR!" bábun kívül. Mindenkinek megvan az egyedi lépése, amit a többiek nem tudnak csinálni - legalábbis bizonyos játékszámok esetén. Az 5 játékos mód még egészen könnyen megoldható úgy, hogy valaki irányító szerepet kap, és segít a többieknek, hogy ki mikor kéne jöjjön. Viszont attól fölfelé már óvatosnak kell lenni, hiszen könnyen leuraljuk azt, akinek ugyanolyan típusú lépése van, mint nekünk.
    Egyébként a Magic Maze is egy valós idejű játék, azaz folyamatosan ketyeg az óra, és ez még rásegít arra, hogy az alfa ne kezdhessen hosszas ecsetelésekbe akkor sem, ha lehetőség van beszélni, hiszen akkor pocsékolja az értékes időt.

    A The Mind hasonló a Magic Maze-hez, ott sem lehet kommunikálni. Kell egy jó taktika, és az a jó, ha meghagyjuk a többieknek a felfedezés élményét, hogy mi tud igazán jól működni, és nem mondjuk meg egyből, hogy hogyan is lehet igazán sikeresnek lenni a játékban. Ha sokszor hibázunk, akkor nincs baj, tanulhatunk a hibáinkból, és fejlődhet közöttünk az összhang.
    Szóval ennél a két játéknál leginkább arra kell figyelni alfaként, hogy a taktika, és ezáltal a játék felfedezését hagyjuk meg az újabbaknak. A többi részt szépen kezelik a módszereikkel.

    A titkos feladatos és titkos árulós műfajra pont a Magic Maze egyik kiegészítője, a Magic Maze: Hidden Roles az egyik példa. Nekem nagyon furcsa ebbe az irányba elvinni a kooperatív játékot, hiszen ez már nem is igazán kooperatív, hanem egy rejtett szerepes játék. Szóval biztos jó élmény ez is, csak nem igazán kooperatívként kell hozzáállni, mert akkor csalódás lehet kicsit.

    A félkooperatív játékok is érdekes műfajt képviselnek, de azok ténylegesen félkooperatívan játszva nagyon messze tudnak kerülni a kooperatív műfajtól, és rombolhatják könnyedén a kapcsolatokat, és a sikerességet is. Az a jó, hogy némelyik félkooperatívat lehet akár teljesen kooperatívan is játszani, ami szerintem sokkal nagyobb élményt ad, és sokkal építőbb mindenki számára.
    Jó példa erre a műfajra a Hellapagos. Amikor teljesen kooperatívan játsszuk, és megbeszéljük közösen a taktikát, akkor általában nagyon kicsin múlik, hogy nem tudunk mindenkit megmenteni. Viszont amikor félkooperatívan játsszuk, akkor jön a sok szövetkezés, hátbaszúrás, és csoda, ha egyáltalán valaki kijut élve a szigetről.

  • nagysandor.mc

    2019-07-05 06:15:38

    Jó összefoglaló, de kicsit hiányoltam az X-Comot és a TIME stories-t.

  • lesliedarkwood

    2019-03-04 06:23:35

    Gratulálok a nyertesnek!

  • vbence343

    2019-03-01 17:03:34

    Érdekes iromány.

Népszerű

Friss

Címkék