Ti írtátok! Fesztáv - Üres a fa, ha nincs rajta madár!

Május 20.-án kihirdették a 2019 Spiel des Jahres díj jelöltjeit, köztük komplex kategóriában a Fesztáv társasjátékot is. Így mi sem lenne aktuálisabb, mint bemutatni nektek a játékot. Az ide év talán legfelkapottabb játékáról van szó, amely megérkezésével talán pont a nagy hype és csinnadratta miatt vált megosztóvá a játékosok körében. Párommal mindketten természet rajongók vagyunk, így számunkra szerelem volt első látásra. Amikor megtudtam, hogy a Tarsasjatekok.com oldal áprilisi Pontra fel! nyertesének jutalma ez a játék, mindent beleadtunk, hiszen végre egy olyan nyereményjáték amiért meg kell dolgozni és nem a szerencsére bízni. Respect és köszönet a felajánlásért!

Bevezető

A játékot 2019-ben adta ki a Stonemaier Games, tervezője Elizabeth Hargrave, a BGG szerint második játékos szerző. A Fesztáv előtt egy „mini” játéka jelent meg, a szintén természet témájú: Tussie-Mussie, mely a viktoriánus virágnyelvet reprezentálja. A Fesztáv rajzait három illusztrátor hölgy: Ana Maria Martinez Jaramillo, Natalia Rojas és Beth Sobel készítette. Beth Sobel már több játék atrwork-jében is közreműködött, neki köszönhetjük többek között: a Between two Cities rajzait és az Arboretum csodálatos fáit is.

A Fesztáv tematikája minden természetrajongó szívét megdobogtatja: ornitológusok vagyunk, akik madarakat igyekeznek a madárházukba csalogatni, gondjukat viselik és tojásrakásra ösztönzik őket. A játék célja lényegében ennyi, ugyanakkor az élmény mégis annyira összetett, hangulatos és ismeretterjesztő, hogy még Hermann Ottó is rögtön szaladna a Delta Visionhoz előrendelni a magyar kiadást.

Madarat tolláról

Szinte már elcsépelt, hogy a Stonemaier Games mennyire ad a játékaira és ez most sincs másképp. A játék doboza azon felül, hogy szép és nagyon letisztult, van egy érdekes felülete. Sokkal inkább műanyag hatása van mintsem papír, amit kifejezetten jó megfogni. Ez a felület tovább kísér a szabálykönyvön és a kártyákon is.

Az alkatrészek tárolását itt is műanyag tárolókkal oldották meg, amik szépek, nem foglalnak sok helyet. A kártyatartó doboz nagyon praktikus, a madármotívum dombornyomottan visszaköszön rajta és a kártyák még védőzve is beleférnek, bár lehetett volna fél centivel magasabb, de így is megfelel!

A játékszabály nagyon jól összeszedett, és egyértelmű, a kártyákon pedig annyi adat van, hogy simán elmenne gyermekkorunk autós kvartettjei között is. A játék kipakolva elég sok helyet foglal, szóval érdemes jól megválasztani az asztalt, hogy minden elférjen.

A játékostáblák, tokenek vastagok, erősek, a dobókockák elegánsak és nagyok, a grafikát nem ismétlem, … de mégis … MESESZÉP. Az akciójelző kis kockák lehettek volna nagyobbak (többször elveszett az asztalon) illetve a céltábla, ami inkább papír, mint sem tábla, készülhetett volna kicsit vastagabb anyagból. Jó pont viszont, hogy sem ezen, sem a táblán nem csúszkálnak az alkatrészek.

Végül pedig a madáretető. Mennyire klassz dolog, hogy egy játékhoz kockatornyot adnak! Korábban a Stone Age-nél tapasztaltuk, hogy a kockadobáshoz egy stílusos bőr „pohár” járt, a Fesztáv viszont, nagyobbat villantott.

Amikor megláttuk ezt az igazán egyedi kockatornyot, megijedtünk hogy mire fogjuk ezt valójában használni. A kis lyukakba nem fognak beférni a dobókockák. Lehet hogy csak látványelem…? Na ne már…! Majd össze is raktuk… Rájöttünk, hogy a kockákat valójában hátulról a tető alatti nyílásba kell bedobni, amivel jól is működik. Az etető egyébként szintén erős és az ígérethez híven nagyon mutatós, könnyű összerakni (van hozzá segédlet), de azért mégiscsak papír úgyhogy kezeljük óvatosan. Pozitívum, hogy a játék után nem kell teljesen szétszedni két részben kényelmesen elfér a dobozban.

Csiripeljünk a játékszabályokról

A Fesztáv egy kollekció gyűjtő, tablóépítő játék, melynek alapelemei a madárkártyák. A kártyák nagyon sok információt tartalmaznak az adott madárról: az élőhelyét, az eleség költségét és fajtáját, a szárnyfesztávolságát, a fészektípusát és tojásrakó képességét, a madár győzelmi pont értékét, játékbéli képességét, a nevét magyarul és latinul, az elterjedését, valamint minden madárról van egy érdekes információ is a kártya alján. Összesen 170 különböző Észak-Amerikában honos madárfaj szerepel a játékban.

A játék elején minden játékos kap egy játékostáblát, 8 darab akciókockát, 2 bónuszkártyát, 5 madárkártyát, és 5 eleséget (minden fajtából egyet). A bónuszkártyák közül egyet eldobunk, a madár kártyákból pedig dönthetünk, hogy mennyit tartunk meg. Ahány madár kártya a kezünkben marad, annyi eleséget vissza kell tennünk a készletbe. Ha 5 kártyát tartunk meg, egy eleségünk sem marad.
Egy parti 4 fordulóból áll, az első fordulóban 8 kör van, körönként minden játékos 1 akciót hajthat végre, majd minden fordulóban eggyel kevesebbet, tehát a negyedikben már csak 5 akciónk lesz.

Minden játékos saját táblát használ, ezen találjuk a 3 élőhelyet: az ERDŐT, a MEZŐT, és a LÁPOT. Ezekre az élőhelyekre játszhatjuk ki madarainkat, minden élőhelyre maximum ötöt.

Azonban az élőhelyek nem csak a madarak otthonául szolgálnak, hanem akciómezőnként is működnek. A játékos a körében lehelyez egy akciókockát a választható akciómezők valamelyikére, majd végrehajtja az akciót: elvesz egy ahhoz tartozó erőforrást (eleséget, tojást, vagy madárkártyát) a készletből vagy kijátszik egy madarat a megfelelő élőhelyre.

Az élőhelyeken a következő akciókat hajthatjuk végre:

  • Az ERDŐBEN eleséget gyűjthetünk, ilyenkor a kockatoronyból elvehetünk egy kockát és az annak megfelelő eleséget a készletből. Ha elfogynak az eledelkockák az etetőből akkor újra dobhatunk. Az élőhely bónuszakciójaként egy madár kártya beadásával plusz egy eleséget szerezhetünk.
  • A MEZŐN tojásokat rakhatunk különböző madarainkra. Minden madárra csak annyi tojás rakható, amennyit a kártya megenged. A bónusz akciót itt eleség beadásával használhatjuk ki.
  • A LÁPI élőhelyen új madárkártyát vagy kártyákat vehetünk fel. Ilyenkor vagy a felcsapott 3 madár közül, vagy a húzópakliból, vagy akár mindkettőből is felvehetünk lapokat. Itt tojások beadásával szerezhetünk plusz madarakat.

Az élőhelyek akciói közül mindig az első üres akciómezőt választhatjuk, ha pedig az már egy madár által foglalt, akkor a másodikra és így tovább.

Az élőhelyek mellett egy 4. akciólehetőséget is használhatunk: egy madár kijátszását. Ez a tábla legfelső sorában található. Minden madár meghatározott élőhelyre tehető le, van amit csak egyre, van amit többre is. Minden madárnak van eledel költsége ezt mindig csak a madár kijátszásakor kell befizetni. A madárkijátszásnak tojásköltsége is van. Ez kerülhet 0, 1 vagy 2 tojásba attól függően, hogy hányadik madarat játsszuk ki az élőhelyre. Az élőhelyek mezőit csak sorrendben, balról jobbra tölthetjük fel. Így ha lerakunk egy madarat, az akciók egyre értékesebbek lesznek.

A madaraknak vannak különböző képességeik, melyeket más-más színnel jelöltek. A fehér képességek csak egyszer, a madár kijátszásakor aktiválódnak, a rózsaszín képességek akkor, ha az ellenfelünk egy meghatározott akciót hajt végre, illetve a barna, melyet csak akkor tudunk használni, ha az élőhelyéhez tartozó akciót választjuk. Ilyenkor, ha több barna képességű madár van ezen az élőhelyen, akkor egymás után mindet aktiválhatjuk.

A bónuszkártyák elég specifikusak, nem is osztogatja a játék (bizonyos madarak egyszeri képessége, hogy további bónuszkártyákhoz jussunk). A bónuszkártyákból 26 féle van ezekkel plusz pontokat szerezhetünk, amiket mindig a játék végén számolunk el. Nagyon fontos információ rajta, hogy a kártya minden esetben feltünteti, hogy az adott célnak a pakliban található madarak hány százaléka felel meg. Ergo, van információd arról, hogy mit vállalsz be, nem pedig bagolylesen várod a jószerencsét.

Mint már említettem, a játék 4 fordulóból áll és minden fordulónak egyedi célja van, amit a set up során random húzunk a 8 db (kétoldalas) céljelölökből. A forduló végi célok szintén pontokat érnek, melyek a játék végén lesznek elszámolva. A játék fordulatosságát növeli, hogy minden fordulóban a játékosok egyéni céljain felül (ami a bónuszkártyán szerepel) lehetőségük van így újabb cél teljesítésére is. A negyedik forduló végén, amikor minden játékos végrehajtotta az utolsó akcióját, a játék véget ér és pont számítás következik. Az a játékos lesz a győztes, aki a legtöbb győzelmi pontot gyűjtötte.

Ezek bizony nem Hitchcock Madarai

A játékban sokféleképpen szerezhetünk pontot: minden madár kártyának van győzelmi pont értéke, pontot érnek a tojások és a forduló végi célok. A madár akciókkal, az eldugott lapokkal, a kártyákon tárolt eleséggel, bónuszkártyákkal még tovább gyarapíthatjuk győzelmi pontjainkat. A sok lehetőség miatt a játék nagyon jól kiegyensúlyozott, a magas szerencsefaktor ellenére is.

Nagyon jó az akciók egymásra hatása: ha kijátszunk egy kártyát, akkor az élőhely akcióján a következő szintre lépünk, így több lehetőséghez jutva (több eleséget vehetünk, több tojást rakhatunk, illetve több kártyát húzhatunk fel). A madár képességek egyensúlyban vannak, bár akad pár talentum ami ha a lehetőségeink engedik, akkor virítják a GYP-t (Győzelmi Pont).

Értékelés

A játék újrajátszhatósága kitűnő és jól működik minden játékosszámmal, bár 2-3 fő esetén bizonyos madárképességek nem tudják hatásukat hatékonyan kifejteni. Az Automa rendszer szintén jól el lett találva, érdekes és átlátható. Aki szeret egyedül társasozni, annak biztosan tetszeni fog.

Habár a játékmenet nagyon kedves és jutalmazó, a komplexitása miatt többször beleestünk abba a hibába, hogy beszippantott a stratégia és figyelmen kívül hagytuk a témát. Csak az adatokra koncentráltunk. Őszintén szólva nem is igazán tudtuk, hogy milyen madaraink vannak csak a céloknak próbáltuk megfeleltetni őket (mennyi pontot ér, hány tojást bírok rárakni stb). 4-5 fő esetén a játékosoknak azért már van idejük elmerülni a madarakban.

A doboz 10 éves kortól ajánlja a játékot, ezzel azonban nem értünk egyet. Bár családi játék, annak inkább a felső szintje, (nemhiába indították komplex kategóriában) ugyanakkor gamernek se gamer.  Bár szép és logikus, mégis van annyira sokrétű és komplex, hogy egy 10 éves elvesszen a részletekben. Tapasztalataink alapján inkább 12-13 évtől ajánlanánk.

A játékidő korrekt, bár elég AP (analízis paralízis) érzékeny játékról van szó. A szerencse faktor ugyan elég nagy, mégis sok a döntéshelyzet, az információ és az egymásra hatás. Egyes kártyákat nagyon nehezen engedhetünk el, mert reméljük, hogy jön mellé a jó kombináció. De az akciók kiválasztásában sem mindegy az időzítés.

Mivel mindenki saját játékostábláján hajtja végre az akcióit és játssza le a madarait, ennek következtében az interakció minimális, bár a céltábla lehetővé tesz egy kissé versengőbb játékmódot.

Összegzés

A küllemét sokszor ecseteltük, a hype is inkább e miatt kerekedett. Azt kell hogy mondjuk, a Fesztáv igen is jó játék, mi több nagyon jó! Rengeteg véleményt olvastunk kinek mi tetszett, vagy épp nem tetszett a játéban, és mi arra jutottunk, hogy a keserű szájíz legtöbbször az indokolatlan elvárásoknak köszönhető. Ár-érték arányban valóban sokba kerül, de a minőség és a kellékmennyiség kiváló, amit valahol meg kell fizetni.

A játékban sok a randomitás ami leszűkít lehetőségeket. Ugyanakkor a döntés mindig a játékos kezében van. Az ő rugalmasságán múlik, hogy mit tud kihozni a lehetőségeiből. A játékban csak előre lehet haladni, a büntetések teljes mellőzésével. A játék egyszerre stratégiai és taktikai. Stratégiai, mert a célok egyfajta küldetések amiért a játék végéig dolgozol, ugyanakkor a random események mint a kockák, a kártyahúzás mind taktikai döntések elé állítanak. Ennek okán sokszor éreztük úgy a játék során, hogy nem tudtuk melyik kezünket harapjuk meg. Gyakran kerültünk AP szituációba.

Bár a játékmenet nem igazán innovatív, elég gyakori mechanizmusokkal találkozhatunk. A játékélményt nem igen tudtuk más játékhoz hasonlítani.  Az itt összerakott mechanikák nagyon egységesek, igazán ízlésesek és egyáltalán nem éreztük hogy sok lenne, vagy valamit feleslegesen tettek volna a bele

Hogy rendben van-e, hogy komplex kategóriában jelölték a Spiel des Jahres díjára? A Fesztáv ugyan kellően komplex, de legfeljebb annyira, mint a Kuruzslók Quedlinburgban (2018 Gémer kategória Spiel des Jahres nyertese)..., de mi biztosan neki drukkolunk!
Kik azok, akik mindenképpen tegyenek egy próbát, mielőtt megvásárolnák:

  • Akik nem szeretik AP szituációkat.
  • Kisgyerekes családok, akik keveset játszanak.
  • Akik valami újra és extrára vágynak.

Kinek mernénk nyugodt szívvel ajánlani:

  • Akik szeretik a könnyed témájú mégis összetett stratégiai játékokat.
  • Akik szeretik a szép, minőségi és letisztult játékokat.
  • Természetrajongó geekeknek.
írta -- ARduel

14Jún

Carta Impera Victoria – Civakodó CIVilizációk

Ismertető | 2019.06.14. 13:27:00

A Carta Impera Victoria fedőneve CIV. A korokon átívelő hadműveletben civilizációk harcolnak egymás ellen. Ütőképes kártyaseregünk képes villámgyorsan győzelmet aratni az ellenséges birodalmak felett.

09Jún

Petrichor – Ki mint felhő, úgy arat

Ismertető | 2019.06.09. 13:47:00

Sokan szerethetik a talaj eső utáni kipárolgásának illatát, és nem pusztán azért, mert kellemesen egyedi, hanem mert odáig jutottunk, hogy társasjáték készült belőle.


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Fesztáv