A cikk egy 10% kedvezményre jogosító kuponkódot tartalmaz!

Toszka: Five Tribes – Fine Toy

A Five Tribes: Naqala dzsinnjei társasjáték annyira megfogott minket, hogy rendhagyó módon nem egy, de rögtön két bemutatót is készítettünk róla! Két nézőpont, de egy vélemény: ez a játék egy igazi köteleződarab!

A játékról készült másik bemutatót itt tudjátok elolvasni:

Ludens: Five Tribes - Dzsinn tonik

Ismertető, 2018.08.23. 15:13:00

A Five Tribes: Naqala dzsinnjei úgy tud összetett stratégiát és változatos játékmenetet kínálni, hogy nem válik túl bonyolulttá és feleslegesen hosszúvá sem.

A Five Tribes: Naqala dzsinnjei, ahogy Toszka látta...

Tüzesen süt le a nap sugara a mesés Naqalára. A hőség ellenére nagy a nyüzsgés. A legendás városállam körül a szultán halála óta idegen karavánok gyülekeznek. Az Ezeregyéjszaka földjén túl elterülő birodalom vezetésére sokaknak fáj a foga. Aki a helyi törzsek fölött átveszi az irányítást, megszerzi a befolyást Naqalában.

Amikor karavánunkkal megérkezünk, tekintélyes tömeg fogad bennünket a vezető nélkül maradt állam kapuinál. Ameddig a szem ellát, egymás sarkát tapossák a potenciális szultán-jelöltek a megüresedett trón körül. Bár vetélytárs bőven akad, a palotába végül csak a legrátermettebb trónkövetelő költözhet be. Nem vitás, nagy a tét. Vagy egy gazdag városállam mindenható uraként dúskálunk a javakban életünk végéig, vagy rabszolgaként, pardon fakírként tengetjük napjainkat.

Rabszolga-felszabadítás

"A Five Tribes eredeti kiadásában a naqalai piacokon miközben különböző áruk között válogathattunk, rabszolgákra is szert tehettünk. A közfelháborodás miatt azonban a játékot gyártó Days of wonder úgy döntött, hogy a rabszolgakártyákat az újabb kiadásokban már fakírokra cseréli. Így történt, hogy Naqalában fakírok szabadították fel a rabszolgákat. "

Csatára fel!

A Bruno Cathala által jegyzett Five Tribes - The Djinns of Naqala 2014-ben jelent meg a Days of wonder gondozásában. A Gémklub áldásos tevékenysége nyomán a játék 2018 óta már magyarul is elérhető, így hazánkban is széles tömegekhez juthat el, még tovább növelve ezzel ismertségét és népes rajongótáborát.

A neves francia szerző az ősi mancala játékokból merített ötletet a Five Tribes-hoz. Mancala gyűjtőnévvel a világ egyik legrégebbi, kétszemélyes stratégiai játékait jelölik, amelyek az afrikai és ázsiai országokban honosak. Nemcsak a nép kedvelt szórakozásai közé tartoztak, az uralkodók beiktatásakor is előkerülhetett a mancalatábla. A győztes parti bizonyította a leendő vezető bölcsességét és stratégiai rátermettségét, mely alkalmassá tette őt a kormányzásra. Az ilyen típusú játékoknak számtalan változata létezik, de akadnak közös jellemzők. A táblákon különböző számú lyuk helyezkedik el, melyekben köveket mozgatunk. A cél általában az, hogy az ellenfélnél több követ ejtsünk foglyul, vagy az, hogy a saját térfelünk üres legyen. A mancala kifejezés az arab naqala szóból származik, melynek jelentése mozogni. A Five Tribes-ban a bábuk mozgatásakor érhető tetten, hogy a társas mancala jegyeket visel magán. Az ősök előtti tisztelgés szép példája továbbá az is, hogy a törzsekkel pont Naqala földjén keveredhetünk kalandokba.

Ha megkevertük és képpel felfelé, véletlenszerűen elhelyeztük a 30 lapkát egy 5X6-os téglalapot alkotva, elénk tárul a festői szépségű Naqala. Az öt törzset jelképező 90 figurát random módon helyezzük el a lapkákon, hármas csoportokat alkotva belőlük. Az árukártyákból kilencet, a dzsinn-lapkákból hármat fordítsunk fel, osszuk ki a körjelzőket, meg a tevéket a játékosoknak, és ha fejenként az 50 aranyérme is zsebben van, kezdődhet a hódítás. Ne is tegyük messzire az pénzzel tömött erszényünket, mert már a körsorrend kialakításánál kelleni fog. Aki többet fizet, előbb jöhet, aki fukarkodik, lemarad. Felelőtlenül sem érdemes azonban szórni a drága aranyainkat, mert a piacon is szükségünk lesz pénzre, ha árut vásárolunk. Ráadásul a megmaradt érmékért a játék végén pont jár. Ugyanakkor, ha nem lépünk időben, az ellenfeleink könyörtelenül kihasználhatják a kínálkozó lehetőségeket. Szóval bőven van mit mérlegelnünk, minden forduló elején. Főleg, ha számításba vesszük azt is, hogy a hiányzó áru és dzsinnkártyákat nem pótolhatjuk ki körönként, csak az adott forduló végén. Vagyis a később jövőknek kevesebb dzsinn és áruválasztékkal kell beérniük. Hiába, nem datolyára megy a játék, trónra törünk. Itt nincs helye udvariaskodásnak. Akit lehet lefizetünk, aki az utunkban áll, azt orgyilkossal intéztetjük el, de a siker érdekében mágiát is bevethetünk, hiszen akár dzsinnekkel is cimborálhatunk.

Sivatagi hadművelet

A Five Tribes félig-meddig munkáslehelyezős játék, egy izgalmas csavarral megspékelve. Ha mi következünk tetszés szerint kiválasztunk egy lapkát és a rajta lévő bábukat felvesszük. Függőleges és vízszintes irányban mozgatjuk őket a szomszédos lapkákra, figyelembe véve, hogy nem léphetünk rögtön vissza arra a mezőre, amit éppen elhagytunk. Minden egyes lapkán, amin áthaladunk, hagynunk kell egy figurát. Szabadon dönthetjük el, milyen sorrendben pakoljuk le őket, de az utolsó letett bábuval olyan lapra kell érkeznünk, ahol már van vele azonos színű meeple. I like to move it, move it.  Az utolsó lapkáról mindig felvesszük az éppen letett és a vele azonos színű összes emberkét és üzletelünk velük.

Mielőtt azonban lepacsiznánk a törzstagokkal, vessünk egy pillantást arra a lapkára, ahonnan új barátainkat begyűjtöttük. Ha sikerült úgy befejeznünk mozgásunkat, hogy a felvett figurákkal üressé vált a lap, azon nyomban parkoljunk le az egyik tevénkkel. Ezzel jelezve, hogy a terület már a mi ellenőrzésünk alatt áll, a lapkán feltüntetett győzelmi pont minket illet. Ha oázisok, vagy falvak felett vettük át az irányítást, ahol pálmafák és paloták magasodnak, még több pont a jutalmunk. Talán, ha a pupunk egy pálmafa árnyékában jelzi, hogy ki az úr az adott területen, az állatvédők zaklatásától sem kell tartanunk.  Értelemszerűen minél több tevénk tűnik fel Naqalában, annál közelebb kerülünk az áhított szultáni cím elnyeréséhez. Ám tartsuk szem előtt, hogy aki csak a területfoglalásokban jeleskedik, abból még nem lesz uralkodó.

Oszd meg és uralkodj!

Az öt törzset, öt különbező színű bábú testesíti meg a játékban. A sárga a Vezíreket, a fehér a Véneket, a zöld a Kereskedőket, a kék az Építészeket, míg a piros az Orgyilkosokat jelöli.
Minél több sárga kaftános Vezírrel vesszük körbe magunkat, annál több pontot kapunk a végelszámolásnál. Aki a legtöbb Vezírrel köt szövetséget a hódítás folyamán, értékes tíz ponttal gazdagodik.
Az ősz hajú, tapasztalt Vének társaságát is megéri keresnünk. Nemcsak azért mert pontokat jelent a barátságuk, hanem azért is, mert az évek alatt felhalmozott tudásuk által a Szenthelyeken dzsinneket idézhetünk és aktiválhatunk velük. A Five Tribes nem véletlenül kapta a Naqala Dzsinnjei alcímet. A játékban 22 dzsinn szolgálatait vehetjük igénybe. Érdemes a mágia nyújtotta lehetőséggel is színesíteni hadműveleteinket, mert a győzelmi pontokon túl számos extra képességgel ajándékoznak meg bennünket. A dobozban található egy kiváló, duplaoldalas játékos segédlet, amely amellett, hogy röviden összefoglalja a játékszabályt, számba veszi a dzsinneket is. Bár dzsinnt sem tonic-kal, sem tonic nélkül nem választhatunk, bőven akad azért egyéb alternatíva. 

A Kereskedők révén értékesebbnél-értékesebb árukhoz juthatunk hozzá. A naqalai piacokon hal, búza, kerámia, papirusz, selyem, fűszer, elefántcsont, ékszer és arany közül válogathatunk. Minél több különböző árura sikerül szert tennünk, annál több pont üti a markunkat a játék végén. Ha pedig anyagi gondjaink támadnak, el is adhatjuk őket. A kis és nagy piacokra egyébként Kereskedő ismerőseink nélkül, egyedül is ellátogathatunk, hogy még több terméket szerezzünk be, ám ekkor fizetnünk kell értük.

Ne feledkezzünk meg a fakírokról sem, akikkel szintén a piactereken találkozhatunk. Szögezzük le, érdemes keresni a társaságukat. Nem is gondolnánk, milyen területeken lehetnek hasznunkra. A dzsinnek megidézésénél és aktiválásánál is kiválthatunk velük egy Vént, továbbá megnövelhetjük álaluk az Orgyilkosok hatótávolságát, de az Építészektől kapott pénz mennyiségét is szaporíthatjuk a segítségükkel.
Az Építészek által aranyérméinket gyarapíthatjuk, ami egy háborúskodás során szintén nem elhanyagolható szempont. A fakírokon kívül, a felvett Építészek körül található kék értékű lapkák sokszorozhatják meg a befolyó összeg mennyiségét.

Halott nélkül nincs háború. A véráldozat Naqalában is elengedhetetlen az összecsapás során. Az Orgyilkosokkal egy utunkban lévő törzstagot tetethetünk el láb alól, jelentősen megkönnyítve ezzel egy-egy lapka kiürítését és elfoglalását. A hozzánk került gyilkosok száma határozza meg a hatókört, amely a nálunk lévő fakírkártyákkal még tovább növelhető. A hatótávolság kiszámításánál a bábuk mozgatáskor érvényes szabályokat kell alkalmazni. Az alvilági, piros kaftános figurákat arra is felbérelhetjük, hogy az egyik ellenfelünk sárga, vagy fehér törzshöz tartozó barátját likvidálják. Mivel a játék végén a Vezírek és a Vének is pontot érnek, a legtöbb sárga tagot birtokló ráadásul tíz extra jutalomponttal is gazdagodik, a gyilkosok gyakran szedik áldozatukat közülük.

Szultán a trónon

A Naqala trónjáért vívott küzdelem addig tart, amíg az egyik szultánjelölt le nem tette az utolsó tevéjét valamelyik lapkára, vagy nem lehet már szabályosan lépni a figurákkal. Ekkor veszi kezdetét a pontok összeszámolása. A győztes hadvezér lesz Naqala ura. Elég sok különböző dolgot kell értékelnünk, de egy áttekinthető, színes ábrákkal illusztrált, vaskos tömböt kapunk hozzá segítségül. Az igazán megszállott rajongók hiányolhatják, hogy nem kétoldalasak a lapok, mert akkor még több parti végeredményét lehetne felvezetni rájuk.  Figyelem, ha ketten ültök le játszani, ne pazaroljatok, gondoljatok a pálmafákra! Páros játék esetén két menet eredményét is felvéshetitek ám egy lapra. 

Stratégák küzdelme

A Five Tribes egy 2-4 főig játszható eurogame. Az ilyen játékok esetében a szerencsefaktor minimális, helyette a gondolkodás, tervezgetés kerül előtérbe. Az amerikai típusú társasok ezzel szemben Fortuna szerepét részesítik előnyben, nagy az interakció a résztvevők között és hangsúlyos a történet, amelyről a játék szól.

Naqalában, ha ketten szálunk harcba a trónért 8 helyett 11 tevével és 2 körjelzővel indulunk csatázni. Ilyenkor egy forduló 4 körből áll, azaz fejenként két alkalommal kerülünk sorra egy fordulóban. Ha hajlandók vagyunk elég aranyérmét áldozni rá, akár kétszer is léphetünk ellenfelünk előtt. Mivel nem a saját bábuját, hanem a játéktéren lévőket mozgatja mindenki, sok múlhat azon, milyen sorrendben váltjuk egymást. Ha egy-egy nyerő helyzetet időben észreveszünk, mi arathatjuk le a datolyát, ha nem, éhen maradhatunk. Ráadásul egy-egy lépés után átalakul a csatatér, ami folyamatosan arra késztet bennünket, hogy mérlegeljük a kialakult felállást, és adott esetben stratégiát váltunk. Persze azt sem árt átgondolni, hogy egy számunkra kedvező lépéskombinációval, milyen helyzetet teremtünk a másiknak. Három, vagy négy játékos esetén már nehéz előre megtervezni a stratégiánkat, mert az előttünk lépők teljesen felülírhatják elképzeléseinket. Ha ketten vagyunk és megszakítás nélkül mi jöhetünk, könnyebb az előre kigondolt hadműveletet véghezvinni.

Bruno Cathala mestere annak, hogy olyan izgalmas családi játékokat tervezzen, amelyben a sokat tapasztalt gamer-ek is megtalálhatják a kihívást. A Five Tribes - Naqala Dzsinnjeit viszont nem ajánlanám abszolút kezdőknek, akik a Ki nevet a végén?, a Gazdálkodj okosan! és a Monopoly után most ismerkednek a modern társasjátékokkal. Számukra sokkoló lehet a dobókocka hiánya és az eléjük táruló lehetőségek színes kavalkádja. Az öt törzs birodalmában barangolás azonban kiválóan alkalmas arra, hogy átvezesse a 13 év feletti játékosokat a könnyedebbtől az összetettebb stratégiai board game-ek világába.

A lapkák és a bábuk véletlenszerű elhelyezése, valamint a mozgatásukkor érvényes szabályok miatt nincs két egyforma parti, vagyis a Five Tribes az újrajátszhatóság próbáját is többszörösen kiállja. Nem kell tehát attól tartanunk, hogy olyan játékra költünk, amit pár menet után megununk.

Árral szemben

Ha a boltok polcain szembetalálkozunk ezzel a társassal, ne riasszon el bennünket a dobozon lévő árcédula. Tény, hogy nem olcsó a Five Tribes. Bruno Cathala neve és a Days of wonder logó azonban garancia arra, hogy minőségi időtöltésben és szemet gyönyörködtető látványban lesz részünk, ha úgy döntünk, hogy kosárba tesszük és hazavisszük.

A(z) Five Tribes – Naqala Dzsinnjei társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Kuponkód a Tarsasjatekok.com felhasználóinak! Igényeld Te is!

A kuponkód egy, a törzsvásárló kedvezménnyel összevonható, 10%-os kedvezményre jogosít a Five Tribes: Naqala dzsinnjei társasjátékra. Beváltható 2018. október 31-ig. KUPONKÓD IGÉNYLÉSE MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- Toszka

23Aug

Ludens: Five Tribes - Dzsinn tonik

Ismertető | 2018.08.23. 15:13:00

A Five Tribes: Naqala dzsinnjei úgy tud összetett stratégiát és változatos játékmenetet kínálni, hogy nem válik túl bonyolulttá és feleslegesen hosszúvá sem.

09Aug

Wizard - Varázslatos szórakozás

Ismertető | 2018.08.09. 11:15:00

Ha nyár, akkor nyaralás. Ha nyaralás, akkor utazás. Ha utazás, akkor csomagolás. Ha csomagolás, akkor a bankkártyánkon kívül egy pakli Wizard kártyát is érdemes magunkkal vinni. Amellett, hogy kevés helyet foglal, kellően szórakoztató a vízparton és


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Five Tribes – Naqala Dzsinnjei