Five Tribes – Naqala Dzsinnjei
Five Tribes – Naqala Dzsinnjei
Five Tribes – Naqala Dzsinnjei
Five Tribes – Naqala Dzsinnjei
Videó beküldése

Five Tribes – Naqala Dzsinnjei

Társasjáték, 2018
Értékelem!

A Five Tribes – Naqala Dzsinnjei egy közepesen összetett társasjáték, 2 - 4 játékos részére, az átlagos játékidő 40 - 80 perc. A játékot az Év Játékának jelölték 2014-ben (BGG), illetve ebben az évben több, összesen 3 másik elismerést és jelölést is kapott. A társast, a bonyolultsága miatt, csak 13 éves kortól ajánljuk kipróbálni. A játékmenet erősen épít...

A Five Tribes – Naqala Dzsinnjei egy közepesen összetett társasjáték, 2 - 4 játékos részére, az átlagos játékidő 40 - 80 perc. A játékot az Év Játékának jelölték 2014-ben (BGG), illetve ebben az évben több, összesen 3 másik elismerést és jelölést is kapott. A társast, a bonyolultsága miatt, csak 13 éves kortól ajánljuk kipróbálni. A játékmenet erősen épít a kollekció gyűjtés, a moduláris tábla, az aukció/licit, a kártya húzás és a terület befolyásolás/irányítás mechanizmusokra.

A Gémklub leírása:

Öt törzs vándorol a sivatag oázisai között – kikkel lehet több pontot szerezni: a zöld kereskedőkkel vagy
a kék építőkkel?
Egy összetett stratégiai játék, amelyben az ősi kalaha játék mechanizmusát használva ötféle módon
tudunk pontot gyűjteni – vagy a többieket megakadályozni ebben. Minden mozgatás végén elvehetjük
az utolsó lapkáról az egyik törzs embereit, akik segítenek nekünk: a vezírek pontot adnak, az orgyilkosok
bábukat vonnak ki a forgalomból. Ha ügyesen mozgattuk az embereket, akár az oázist is megszerezhetjük.
Egy klasszikus stratégiai játék – végre magyarul!

A teve, a dzsinn és a gesztenye

Vár Ezeregyéj! Fátylak, turbánok, sok-sok homok, karaván sajt (ugye?), szitár, vízipipa, olajlámpás. Valamint némi számolgatás, izgalmas hajsza a legjobb kínálkozó lehetőségekért, a pálmás oázisokkal tarkított sivatagban, ahol a homokbuckák között paloták emelkednek, az árusok egzotikus portékáikat kínálják, és… És dzsinnek. Sok-sok dzsinn.

Vágjunk is bele, vagyis kezdjük az elején: a játékossorrenddel. Ezt licittel határozzuk meg. A nagy kérdés: mennyit ér meg nekem, hogy első legyek? Egy aranyat? Hetet? Egyértelműen jó elsőnek lenni? Nos, attól függ, ki után vagyunk az elsők. Sokszor ez a nem mindegy.

Mit keres a gesztenye a sivatagban?

A saját körünkben ugyanis három dolgot teszünk: felmarkoljuk az összes meeple-t (figurát) az egyik - bármelyik - lapkáról, majd elnavigálunk velük egy másik lapkáig, ahol van a felmarkoltak közül legalább az egyikkel azonos színű figura. Mindeközben minden egyes lapkára, amin áthaladunk, leteszünk egy figurát. Végül, az egy mellé, ami a kezünkben maradt, felmarkoljuk a vele azonos színűt, onnan, ahova érkeztünk, és aktiváljuk a törzsük képességét. Aztán, ha ez megvolt, az adott helyszín - a lapka, ahová érkeztünk - képességét is aktiváljuk.

Tehát, ha a lapkán, amiről indulok, négy meeple van, egy piros, két kék és egy zöld, akkor egy ettől négylapkányi távolságra mehetek, ahol van piros, kék vagy zöld. Ha a szomszédos lapkára lerakok egy pirosat, akkor ott már eggyel több lesz, tehát a következő játékos, aki onnan indul, már csak pont eggyel távolabbi lapkára érkezhet, viszont akár olyanra is, ahol van piros. Egyetlen lépéssel megannyi lapka által kínált megannyi lehetőséget változtatunk meg. Így előfordul, hogy néha egészen jó lehetőséget alakítunk ki a saját ellenfeleink számára. Ilyenkor hangzik el, hogy: "Na tessék, kikapartad neki a gesztenyét."

Itt azért azonnal le is szögezem: a Five Tribes - Naqala dzsinnjei egyáltalán nem átláthatatlan, sőt! Kifejezetten könnyen átlátható, és tapasztalataim szerint a legkülönbözőbb játékosok is pillanatok alatt észrevesznek egy-egy jó helyzetet, igaz, a profik általában még jobbakat találnak.

Miután azt az egy meeple-t eljuttattuk egyik homokbuckától a másikig, és felvettük mellé onnan a vele azonos színűeket, aktiváljuk a törzsi képességét. A játékban öt törzs képviseleti magát: a vezírek, a vének, az építők, a kereskedők és az orgyilkosok. A vezíreket gyűjtjük, mert pontot érnek a játék végén, a vének hasonlóképp, és velük szerezzük meg a dzsinneket, valamint némely dzsinnek képességének aktiválásához is rájuk van szükség. Egyszóval fontos szerep az övék. Miért?

Nos, a játék alcíme "Naqala dzsinnjei". Nem véletlenül. A dzsinnek erősek, pontot is hoznak (gyakran annyit, mint egyik-másik megszerezhető terület), és ami azt illeti, ők adják a játék stratégiai aspektusát.

Ami a sivatagban zajlik, az nettó taktikai játék. Maximum két-három játékos lépéséig tudunk kalkulálni, hogy merre lesz helyzet a "táblán". A dzsinnek képességei viszont felülírják azt, hogy számunkra mi lesz a legjobb helyzet.

Az építők a megszerzés pillanatában hoznak pontot, attól függően, hogy honnan vettük el őket és mennyit belőlük, a kereskedőkkel pedig a piacról vehetünk el árukat, amikből minél többfélét szedünk össze (set collection), a játék végén annyival nagyobb lesz az áruink értéke. Az orgyilkosokkal pedig egy másik meeple-t tudunk eltenni láb alól (vagyis... a játékasztalról), akár olyat, amit az ellenfelünk gyűjt, akár olyat, ami útban van a táblán. így megy ez. "Aki sandának lát, hamar tőrhegyre tűz..."

Aztán jön a lapka akciója, amivel vagy palotát, vagy pálmát rakhatunk fel (értékesebbé téve a területet, amit egyébként meg is lehet ám szerezni), vagy további árukat szerzünk, vagy dzsinneket vásárolunk.

Ez a játék tulajdonképpen olyan, mint egy édességbolt. Megannyi finomság közül válogathatunk (és finomságok alatt itt a különböző pontszerzési lehetőségek garmadáját értem), vagy behabzsolhatunk egyszerre mindenből, csak ha így teszünk, az könnyen megfeküdheti a hasunkat: ha mindenből akarunk egy kevés pontot csinálni, akkor semmiből sem leszünk különösebben erősek, és úgy összecsomagolnak a többiek, mint tíz deka datolyát.

Még pár szó a dzsinnekről

Bár a dzsinnek elvileg füsstelen tűzből lettek teremtve, Robin Williams Genie-jét emlékeinkbe idézve azért látunk némi füstöt gomolyogni. De vajon tör-e majd föl füst a fülünkből is, vagyis leég-e a processzor, na szóval: agyéget-e a játék vagy sem?

Nem. Ha nem akarjuk. És ez az egyik legszebb dolog a Five Tribesban: intuitívan és lazán játszva is nagyon szórakoztató, maximális játékélményt nyújt, de ha komolyan akarjuk venni, akkor egész komoly agytornát is találunk benne.

Apropó, dzsinnek: nézzétek meg azokat a mesteri illusztrációkat! Guillermo del Toro megnyalná a tíz ujját (vagy a két szemét) egyik-másik után.

Hát ennyit a játékról, fügehéjban. Zárásul, csak annyit mondanék:

"Jöjj el hát, sose félj,

- csak a szőnyegig ér -

Hiszen itt vár rád ezeregy éj"

Woland

Forrás: Gémklub
Ez társasjáték akciósan elérhető!
  • 12 340 Ft-tól
  • -22%-3 474 Ft

Beágyazás már oldalra


A fenti modul beágyazásához, csak be kell szúrdnod az alábbi kódot az oldalra:

<a href="https://tarsasjatekok.com/tarsasjatek/five-tribes-naqala-dzsinnjei-2014" target="_blank" data-bgapp="boardgame">
    Five Tribes – Naqala Dzsinnjei társasjáték<br>
    Tarsasjatekok.com - Magyarország társasjáték keresője! A társasjáték érték!
    <script>
        (function(i,s,o,g,r,a,m){
            ((g in o)&&('init' in o[g])&&o[g].init())||(a=i.createElement(s),a.src=r,
                a.async=1,m=i.getElementsByTagName(s)[0]);a&&m.parentNode.insertBefore(a,m);
        })(document,'script',window,'BGapp_module','https://tarsasjatekok.com/lib/bg.min.js');
    </script>
</a>
Mielőtt a használod a fenti kódot, kérlek olvasd és fogadd el az ÁSZF-ben leírtakat!

Kategória: Fantasy, Arab, Mitológia, Állat
Mechanizmus: Kollekció gyűjtés, Moduláris tábla, Aukció/Licit, Kártya húzás, Terület befolyásolás/irányítás

Szabálykönyv

Ehhez a társasjátékhoz elérhető magyar szabálykönyv, amit ide kattintva le is tudsz tölteni!

Videók

A társasjátékhoz MAGYAR bemutató videó is tartozik! Nézzed meg őket és nem lesz gond a szabályokkal!

Üzletek

Ez a társasjáték kapható a boltokban! Nézzed meg partnereink ajánlatát, vagy próbáld ki az árkalkulátort!

Árak és üzletek



Árkalkulátor

Egyszerre több játékot vásárolnál? Próbáld ki az Árkalkulátort és kiszámoljuk neked a legoptimálisabb feltételeket, hogy a legjobb árat kapd meg!

Szabálykönyvek (2)

Five Tribes – Naqala Dzsinnjei társasjáték videók (10)

Kapcsolódó cikkek

Díjak és jelölések

Legjobb stratégiai játék

nyertes, Golden Geek Awards, 2014

Legjobb grafika/prezentáció

jelölt, Golden Geek Awards, 2014

Leginnovatívabb játék

jelölt, Golden Geek Awards, 2014

Kommentek

Kommentek

  • viraghattila

    2019-04-15 15:28:29

    Több játékot magunk mögött tudva is bátran állítom hogy nagyon jó játék. Egyedi megoldást alkalmaz a mankala mechanizmussal. A tematika is jól meg van választva, eredetieg Egyiptomi témával akarták kiadni de a kiadó végül az 1001 éjszaka mesén isnpirálódva a Keletet célozta meg, és mennyire jól tette. Egyiptomi témával már rengeteg játékot kiadtak, sokkal stílusosabbnak érzem a Közel-kelet rejtélyes és színes világát. A tábla felállítás is egyedi, nem a Catan óta elhíresült hexákat alkalmazza hanem négyzet alakú lapkákat. A Dzsin kártyák gyönyörűek és nagyon jól balanszoltak. Némelyiknek baromi jó képességeik vannak, de kevés GYP-t érnek mások magas GYP-tal rendelkeznek viszont a képességei nem biztos hogy kifizetődnek. Nagyon jó döntések elé állítja az embert, nem csak a Dzsinek kiválasztása, hanem hogy milyen stratégiát alkalmaz a játék során. A stratégiát nagyban befolyásolják a véletlenszerűen lehelyezet bábuk típusai. A kereskedők választása nagyon jó lehetőséget nyújthat pontszezésre ha a piacból vásárolunk ugyanakkor, ha a piackártyák közül nincs nagy változatosság (sok egyforma vagy fakír kártya jön le nem éri meg befektetni). Ha dzsinekre gyúrunk, akkor megint más strarégiát választ az ember, így rengeteg lehetőséget rejt magában minden egyes alkalommal. Sosem játszottuk még 2x ugyanazzal a stratégiával. Érdekesnek tartom a licitrendszert is, mert a játék előrehaladtával vátozik a pálya és újabb lehetősegek alakulnak ki. Ezért az embernek fontossá válik a kezdőjátékos elnyerése, igy hatalmas összegeket képesek vagyunk befizetni csakhogy beelőzzük a másikat, de ezzel akár elfogyhat a pénzünk is a későbbiekben és már csak utolsóként szemezgetünk az esetleges lehetőségek közül.

    Nekünk valamiért jobban bejött 2 fővel mint 4-el. Valahogy kerekebb a történet több lehetőségünk van a terveket végig vinni és kevésbé vágja keresztül a stratégiánkat az ellenfél, de ettől függetlenül 4 fővel is megállja a helyét, csak ebben az esetben jobban szerte ágazik az ember figyelme és gyakran kerülünk AP szituációkba :).

    Negatívumként egyedül a félrefordításokat tudnám kiemelni. Vannak egyértelmű szimbólumok a Dzsin kártyákon amit nem szabadott volna félrefordítani annyira egyértmű, de mégis megtörtét, valószínüleg mert csak nyers szöveget láthata a fordító. Ugyanakkor belefutotunk 1-2 szituációba amire nincs szabály (pl. elfogyott a pénzed de kötelező mezőre léptél ahol fizetned kell, akkor mi van), ezeket házszabályoztuk.

    Összességében a játék küllemre és élményben nagyon ott van, kellemes 1-1,5órát szoktunk eltölteni vele. A kiegészítőkkel már nagyon szemezgetünk, de ezek nélkül is kerek a történek. Azt gondolom kieggel talán komplexebbé válhat akár több fő esetén is. Az újrajátszhatósága elképesztően nagy, a randomintásnak köszönhetően. Bátran ajánlom azoknak akik szeretnek gondolkkodni és stratégiákat építgetni, ebben akad bővel lehetőség rá.

  • szalasz87

    2019-04-05 15:30:31

    bár csak egy játék után. Ennél is azt éreztem mint hasonló játékoknál ahol annyi módon lehet pontot szerezni, hogy zavar hogy igazán nem tudom mi a cél. Persze kiválasztottam magamnak kettőt, és talán kevéssel is maradtam el a győztestől is a vége pontozásnál - de ez nekem továbbra is az esetlegesség érzetét keltette hogy aki a nagyon jól ismeri a játékot se tud sokall több pontot kihozni belőle. De ez szubjektív. A másik még amit hiányoltam hogy nagyon nem éreztem hogy mi "a játék világa". A cím öt törzs, de ebből csak különböző színű bábucskák jöttek le speckó tulajdonsággal, mindenféle fura dolgot adó lapkán. Ez szintén az én hibám, de nekem jobban fekszik ha nagyon illeszkedik egy tematikához vagy akkor már legyen teljesen absztrakt.

  • viraghattila

    2019-04-02 09:59:09

    Szép, izgalmas, fordulatos, taktikus. Az egyik kedvenc játékom! Mindenkinek ajánlom!

  • soltesz.orsi92

    2019-02-27 15:07:42

    Új szerzemény nálunk, két játékon vagyunk túl. Nekem már nagyon tetszett mikor csak videókon láttam. Tényleg szép és igényes kiadás. Nekem nagyon tetszik a játék mechanizmusa, az hogy több mindent kell tenned a győzelemért, hogy nem lehet tudni ki a győztes a végéig. Kicsit gondolkodósabb játék, 1-1 lépésnél le lehet ragdni emiatt. Ketten teljesen jó, tetszik a licitrendszer működése is. Próbáljátok ki.

A(z) Five Tribes – Naqala Dzsinnjei társasjáték kiegészítői (6)

Részletes adatok

Részletek

  • Játékidő:  40 - 80 perc
  • Játékosok:  2 - 4
  • Ajánlott életkor:  13+
  • Komplexitás:  Közepesen összetett
  • Tervező:  Bruno Cathala
  • Illusztrátor:  Clément Masson
  • Kiadók:  Days of Wonder, REBEL.pl, Gém Klub Kft., Galápagos Jogos, Asterion Press
  • Elérhető nyelvek:  angol, francia, német, magyar, olasz, lengyel, portugál

Alternatív nevei


Kiadások

  • English (European) first edition
    • Kiadás éve: 2014
    • Nyelv: angol
    • Méretek: 29.6 cm x 29.6 cm x 7.2 cm
  • English (European) second edition
    • Kiadás éve: 2014
    • Nyelv: angol
    • Méretek: 29.7 cm x 29.7 cm x 7.1 cm
  • English first edition
    • Kiadás éve: 2014
    • Nyelv: angol
    • Méretek: 29.7 cm x 29.7 cm x 7.2 cm
    • Súly: 1.7 kg
  • English second edition
    • Kiadás éve: 2014
    • Nyelv: angol
    • Méretek: 29.7 cm x 29.7 cm x 7.1 cm
  • English third edition
    • Kiadás éve: 2014
    • Nyelv: angol
    • Méretek: 29.7 cm x 29.7 cm x 7.1 cm
  • French first edition
    • Kiadás éve: 2014
    • Nyelv: francia
    • Méretek: 29.7 cm x 29.7 cm x 7.1 cm
  • German first edition
    • Kiadás éve: 2014
    • Nyelv: német
    • Méretek: 8 cm x 30.2 cm x 30.8 cm
    • Súly: 1.7 kg
  • Multilingual first edition
    • Kiadás éve: 2014
    • Nyelv: angol
    • Méretek: 29.7 cm x 29.7 cm x 7.1 cm
    • Súly: 1.8 kg
  • Italian edition
    • Kiadás éve: 2015
    • Nyelv: olasz
    • Méretek: 29.7 cm x 29.7 cm x 7.1 cm
  • Polish edition
    • Kiadás éve: 2016
    • Nyelv: lengyel
  • Hungarian edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: magyar
    • Méretek: 29.7 cm x 29.7 cm x 7.1 cm
  • Portuguese edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: portugál
    • Méretek: 29.7 cm x 29.7 cm x 7.1 cm

Hasonló játékok

Az alábbi játékok a hasonlítanak leginkább a(z) Five Tribes – Naqala Dzsinnjei társasjátékhoz