Ti írtátok! - Miért társasozzunk gyakran gyermekeinkkel?

A társasjátékozás olyan szabadidős tevékenység, mely mindenkire jó hatással van, aki részt vesz a közös játékban. Akár az egész családról, akár egy baráti társaságról van szó. Játék közben különböző területeken fejlődhetünk játéktípustól függően vagy függetlenül. Olyan viselkedésformákat, tevékenységeket tanulhatunk meg és gyakorolhatunk általa, melyek a későbbi életünk során fontos szerepet töltenek majd be. Gyógypedagógusként dolgozom, így a fejlesztések alkalmával igyekszem maximálisan kihasználni a társasjátékok fejlesztő hatásait. A teljesség igénye nélkül az alábbiakban részletesen kifejtek pár fontos területet kiemelve hozzájuk pár egyszerű társast.

Minőségi kikapcsolódás

Egy-egy családi- vagy partijáték remek kikapcsolódást tud nyújtani egy-egy délutánon. Ezek a játékok kevés szabállyal rendelkeznek, amiket könnyű megtanulni a gyerekek számára is. Általában a játékmenetükre is az egyszerűség jellemző. A velük való játék közben könnyű megtapasztalni az együtt játszás örömét. Segítségükkel már pár kör elteltével garantált a jó hangulat. Ilyen társasjáték az Imagine is. Ez egy activity-típusú játék, melynek lényege, hogy átlátszó kártyák segítéségével kell elmutogatnunk játékostársainknak egy-egy feladványt. Bárki részt tud venni benne, a gyerekektől a nagyszülőkig. Játszhatunk egyénileg, vagy csapatokban, időre vagy időlimit nélkül is. Mélyen bele lehet merülni ebbe a játékba. Egy idő után azt vesszük észre, hogy nem figyeltünk másra, csak egymásra. :) Ez a vicces és pörgős játék fejleszti a kommunikációt és a problémamegoldó képességet. Általa jobban megismerhetjük játékostársainkat, jobban beleláthatunk gondolkodásukba, logikájukba.

Szabálykövetés és figyelem

Minden társasjátéknak egyedi szabályai vannak. Nem mindegy, hogy be tudjuk-e tartani ezeket vagy sem. A szabályokat minden esetben meg kell érteni, el kell sajátítani, és jól kell alkalmazni ahhoz, hogy megfelelően tudjuk játszani az adott játékot. Ha a játékos megtanulja helyesen értelmezni és követni a szabályokat egy játék során, ezt a tudást a való életben is kamatoztatni tudja majd. A társasjátékok abban is segítik a gyermekeket, hogy elsajátítsák a kitartás és alkalmazkodás képességét. Valamint a játék során megtanulnak egy dologra koncentrálni, figyelni, összpontosítani. A játék kiválasztása során fontos szempont, hogy a gyermek életkorához és képességszintjéhez igazodjon. Kezdő, figyelemfejlesztő játéknak ajánlom a Grabolo-t, mely egy nagyon egyszerű kártyajáték. Lényege, hogy az asztalra kirakott kör alakú kártyák közül hamar megtaláljuk azt, amit a dobókockákkal kidobtunk. Az egyik kockával a kártya hátterének színét, a másikkal az állatot dobjuk ki, amit keresni kell. Kezdésnek lehet csak egy dobókockával játszani. Nagyon pici gyerekeknek ezzel a játékkal könnyedén megtaníthatóak a színek és az állatok nevei. Később lehet nehezíteni a játékot. A figyelem mellett játékosan fejleszti a koncentrációt, a megfigyelő készséget, valamint a szem-kéz koordinációt és a reflexet.

Kommunikáció

Minden társasjáték során valamilyen módon kommunikálnunk kell egymással, meg kell értenünk és viszonyulnunk kell a többiekhez. Ha nem tudjuk jól kifejezni önmagunkat, könnyen veszteség lehet a játék vége. Vannak kifejezetten a kommunikációra épülő játékok, ahol valamilyen verbális vagy nem verbális jeleken keresztül kell a többiekkel tudatni valamit. Az ilyesfajta játékokkal játszva fejleszthetőek ezen képességek.

A kommunikációval összefüggésben a társasjátékozás kiváló táptalajt nyújt a gyermekek szókincsének bővülésére is. A Dixit egy szórakoztató asszociációs játék. A játék lényege, hogy a kezünkben lévő hat lap egyikére olyan asszociációt fogalmazzunk meg, hogy az ne legyen se túl egyszerű, se túl nehéz. A hallott kifejezésre a többi játékos is kiválaszt egy-egy képet a kezéből és középre beteszi mindenki a lapokat. Megkeverés után felfordítjuk őket és indulhat a tippelés az eredeti képre. Az asszociáció mellett fejleszti a nyelvi és kommunikációs képességeket, valamint a kreativitást és képzelőerőt. Ez a játék új kifejezések tanulására ad lehetőséget. A kártyák felhasználhatósága végtelen. Nagyobb gyerekekkel szoktam arra is használni, hogy a gyerekek különböző történeteket találjanak ki és fogalmazzanak meg egy adott képhez. Továbbá a kártyák egy témáról való beszélgetéshez is nagyon jó kiindulási alapot adhatnak.

Együttműködés

A kooperatív játékok fénykorát éljük. A Tiltott Sziget olyan játékmechanizmussal rendelkezik, mely során a siker érdekében játékostársainkkal össze kell fognunk. A játékban az a célunk hogy minél előbb megszerezzük a kincseket és elmenjünk a szigetről együtt. Lényegében a társasjáték ellen játszunk. Ez a játék amellett, hogy kooperatív viselkedési formákat tanít, kiemelten fejleszti a szociális készségeket és a társas interakciókat. Ezek mellett a másikra való figyelmet és a játékostárs meghallgatásának fontosságát erősíti. Nem elhanyagolható szempont, hogy a közös győzelmi élmény összekovácsoló erővel bír.

Fontossági sorrend kialakítása

Sokszor kerülünk olyan helyzetbe, amikor több cselekvés vagy tennivaló között kell fontossági sorrendet kialakítanunk. Ezek közül nem mindegy, hogy melyikkel kezdjük, és milyen sorrendben hajtjuk végre őket. A Tiltott sziget játszása közben is számos tényező befolyásolhatja döntésünket. Ha mi szeretnénk nyerni, képesnek kell lennünk arra, hogy a különböző akciók között minőségbeli különbséget tudjunk tenni, és ezeket priorizáljuk. A játékban a következő cselekvések minősülnek akciónak: egy szomszédos mezőre átlépünk, egy vagy több saját vagy szomszédos mezőt felszárítunk, átadunk egy kincskártyát, vagy megszerzünk egy kincset. Egy körünkben három akciót hajthatunk végre egymás után. Szükség esetén, játékostársainkhoz igazodva előzetes terveinket módosítanunk is kell. Minél többet játszanak ilyesfajta játékokkal a gyerekek, annál otthonosabban fognak mozogni azokban a játékokban is, ahol többféle cselekvés közül kell választaniuk.

Döntéshozatal

Mindenki számára égető kérdés, hogy mindig a lehető legjobb döntéseket hozzuk meg életünk során. Számos olyan játék létezik, melynek fő mozgatórugója a döntéshozás. Ilyen például a Hanamikoji, amiben gésákért versengünk egymással. Ebben a kétszemélyes játékban 4 akció sorrendjéről dönthetünk minden körben. Sikerünk szempontjából nem mindegy, hogy melyik akciót választjuk először, mely a további játékunkra is hatással lesz. Ebben a játékban nincs olyan döntés, melynek ne éreznénk meg a súlyát. Játék közben nyugodt körülmények között gyakorolhatjuk a döntéshozatalt, és szabadon megélhetjük sikereinket és kudarcainkat. Amellett, hogy a taktikai, stratégiai érzékünket fejlesztjük, sokat tanulhatunk az esetleges hibáinkból, amiknek tanulságait a következő menet során kamatoztathatjuk.

Kockázatvállalás

A társasjátékok igen döntő többségében szükségünk van némi kockázatvállalásra annak érdekében, hogy eredményesek legyünk. Egy-egy ilyen döntést, mely lehet, hogy együtt jár a komfortzónánkból való kilépéssel, a kockázat felmérése, elemzése és a következmények átgondolása előz meg. Ezek fejlődését is elősegítik a különböző tematikájú, szerencsén alapuló kockajátékok. Nagyobb gyerekekkel, akik szeretik a zombis játékokat, a Zombie Dice is játszható. Egy pohárban összerázzuk a 13 dobókockát, melyekből kiveszünk hármat, és ezekkel dobunk. Aki először összegyűjt 13 agyat, megnyeri a játékot. Ha agyat vagy lövést dobunk, félre kell tenni. Azokkal a kockákkal dobhatunk újra, amelyekkel lábnyomot dobtunk. Ha összegyűlik 3 lövés, elvesztettük az összes agyunkat, amit abban a körben gyűjtöttünk, és vége a körünknek. Minden dobásunk után eldönthetjük, hogy bevállaljuk, és új kockákkal dobunk, vagy megállunk. Nem mindegy, hogy melyik kockával dobunk, ugyanis a kockák nem egyformán vannak kialakítva: az egyiken nagyobb eséllyel dobunk agyat, míg a másikon nagyobb esélyünk van lövést dobni. Így egy-egy helyzetben tényleg próbára tehetjük kockázatvállalási képességünket.

Erőforrások kezelése

Az EladLak! társasjáték azon mechanizmusra épül, hogy miként tudunk gazdálkodni a rendelkezésünkre álló erőforrásokkal. Kezdő játékosok számára ez igen nagy kihívást jelent. Vagy túl hamar felhasználják a birtokukban lévő keretet, vagy nagyon sokáig spórolnak. Ebben a kártyajátékban az a célunk, hogy minél olcsóbban szerezzük meg a házakat, és később minél nagyobb haszonnal adjuk el őket. A játék két részből áll. Az elsőben érmékkel licitálhatunk a házakra. A legtöbbet ígérő játékos fogja a legnagyobb értékű házat elvinni egy-egy körben. A licitálás során bármikor passzolhatunk. A második részben értékesítjük a megszerzett házainkat: a csekk kártyák alapján a játékosok eldöntik, hogy melyik házukat értékesítik az adott körben. Miután mindenki felfordította az ingatlankártyáját, a legmagasabb számú házat rakó játékos kapja a legtöbbet érő csekket. A jó döntéshozáshoz elengedhetetlen, hogy ezekben a játékokban is figyelembe vegyük játékostársaink beosztását, különben alul maradunk.

Gondolkozás

A társasjátékozás kiváló eszköze a gondolkodásfejlesztésnek. A Quoridor egy egyszerű 2-4 fős logikai és stratégiai táblás társasjáték. Az a játékos nyer, aki egy 9x9-es fából készült játéktáblán elsőként átjut a szemközti oldalra a bábujával. A játékosoknak két játékos esetén még 10-10 akadály, négy játékos esetén 5-5 akadály áll a rendelkezésükre. A soron következő játékos két cselekvés közül választhat: vagy lép egyet a bábujával, vagy lehelyez egy akadályt a táblára lehetőleg úgy, hogy játékostársát akadályozza. Ez a játék a gyermeket alkalmassá teszi arra, hogy gondolkodjon, tervezzen, bizonyos problémahelyzeteket meg tudjon oldani. Logikus gondolkodásra, helyes következtetések levonására nevelnek az ilyen fajta játékok. Ugyanis ha a játék közben megfelelően gondolkozik a gyermek, akkor a játékon kívül is képes lesz rá.

A társasozás egész életünkön keresztül megfelelő eszköz a tanulásra, a készségek fejlesztésére, szocializációra és a minőségi időtöltésre. Minden képességterülethez meg lehet találni azokat a játékokat, melyekkel pozitív változásokat érhetünk el. De ami még ezeknél is fontosabb, hogy mindezt gyermekünkkel együtt játszva tegyük.

írta -- saxomusic

16Nov

Print and Play, azaz a Nyomtasd és játszd!

Érdekes | 2019.11.16. 14:00:00

A cikkben jobban körbejárjuk a Nyomtasd és Játszd! vagy Print and Play (PnP) játékok témakörét.

18Nov

Table Talk 28. rész Laserox és Essen kiállítói szemmel

Érdekes | 2019.11.18. 11:00:00

A Table Talk legújabb adásában szó lesz a Laseroxról és a bővebben Essenről. Vendégként pedig a Laserox alapítóját Csuka Zsoltot hallhatjuk.


Kommentek

  • jacsoibir

    2019-08-06 12:15:16

    Csatlakozom az előttem szólókhoz, ez egy nagyon jó és hasznos írás. Ami még felmerült bennem a téma kapcsán, a kudarc tűrés kialakítása és helyes kezelése (lehet, hogy ezt nem így mondják szépen, kérlek javítsatok ki ha tudtok jobb kifejezést rá.) Ötéves unokaöcsémmel való játék során gyakran előfordul, hogy ha nem ő nyer akkor heves sírdogálás lesz a vége. Régebben ez a nővérére is igaz volt, de ma már nem, szerencsére, a játék maga jobban leköti. Persze lehet, hogy ez életkor specifikus dolog, és majd kinövik, de én szeretem azt gondolni, hogy a közös játékok hatására már kialakult az attitűd, hogy ha nem sikerült nem baj, próbáljuk meg újra, nézzük meg hogyan lehet jobban csinálni.

  • saxomusic

    2019-07-29 10:54:50

    Köszönöm!

  • Absztrakt

    2019-07-29 07:16:11

    Remek utmutatot irtal, gratulalok!

  • nagysandor.mc

    2019-07-28 16:57:27

    Jól összeszedett írás. Hiánypótló! Gratulálok, és sok sikert a munkádhoz! :)

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Imagine
  • Zombie Dice
  • Dixit
  • A Tiltott Sziget
  • EladLak!
  • A Tiltott Sivatag
  • Hanamikoji
  • Grabolo
  • Quoridor