Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

A Mars terraformálása: Kockajáték - Zsebterraformálás

A cégek már évtizedek, évszázadok óta készülnek arra, hogy a Marsot élhetővé tegyék és kolonizálják. De mégis kinek van erre ideje? Pár kockadobás, aztán kész is van, mehetünk Elon vezetésével.

A Mars terraformálása: Kockajáték a sokak által jól ismert A Mars terraformálása kockásított újragondolása. Azért teljesen nem tértek el az eredeti koncepciótól, hiszen ez egy kártyavezérelt kockajáték - azaz csak részben lesz kezdőké a szerencse. Nézzük, hogy is néz ki ez a turmixolt működés.

Kockáztass! Mármint kockázgass!

Az előkészületek során középre helyezzük a játéktáblát, beállítjuk a globális jellemzőket a kezdőértékekre az átlátszó kockák segítségével, mindenki a 0 mezőre helyezi a saját színű jelölőjét (a pontozósávon), a tábla mellé tesszük a kockakészletet, az összekevert projektpaklit és a bónuszkártyákat, kockadobással kisorsoljuk a játékban részt vevő díjakat, véletlenszerűen kiválasztunk három mérföldkövet. Osztunk mindenkinek 5 projekt- és 2 cégbirodalom-kártyát, az utóbbiból mindenki kiválaszt egyet, majd felfedi azt, és elveszi a kezdőbónuszát, valamint végrehajtja a kezdőtermelését.

A játékot az kezdi, aki legutóbb nyert bármilyen Mars terraformálása játszmát, és egyből meg is kapja méltó büntetését: átadja az egyik erőforrását a játékossorrend szerinti utolsó játékosnak. Fontos tudni, hogy amikor valaki kap egy dobókockát, akkor azonnal dobnia kell vele, és így a rajta lévő három szimbólum közül az egyiket kapja eredményül - ezt hívjuk erőforrásnak. A játék ötféle színű dobókockát tartalmaz, a szimbólumokból pedig különböző mennyiségű van a kockákon: van gyakori (3), nem gyakori (2) és ritka (1).

A szokásostól eltérően ebben a Marsban mindenki egy teljes kört hajt végre, melyben kétféle lehetőség közül kell választanunk: termelünk vagy akciókat hajtunk végre.

A termelés során legfeljebb hármat tarthatunk meg a meglévő erőforráskockáink közül, eldobhatjuk bármennyi kézben tartott kártyánkat, majd kipótoljuk a lapok számát 5-re, végrehajtjuk a termelésünket (a kijátszott kártyáinkon barna háttérrel rendelkező ikonok szerint), majd visszafordítjuk a felhasznált kék projektkártyáinkat. Ha a termelés során nem tudunk elegendő mennyiségű kockát elvenni (készlethiány miatt), akkor kapunk egy univerzális jelölőt, mely bármilyen erőforrásként felhasználható.

Az akció végrehajtása egy támogató akcióból és egy fő akcióból áll.

Támogató akcióként az alábbi lehetőségeink vannak:

  • Kapunk egy általunk választott dobókockát a készletből, mellyel azonnal dobunk.
  • Fizetünk egy erőforrást, hogy egy kockánkat átfordíthassuk tetszőleges oldalára.
  • Fizetünk egy erőforrást, hogy húzzunk két kártyát.

Fő akcióként pedig ilyen opciók vannak:

  • Kijátsszuk az egyik kezünkben lévő projektkártyát, kifizetve annak a költségeit.
  • Végrehajtunk egy újabb támogató akciót.
  • Elköltünk három hő erőforrást, hogy növeljük a hőmérsékletet egy értékkel.
  • Elköltünk három víz erőforrást, hogy lehelyezhessünk egy óceánlapkát.
  • Elköltünk négy palánta erőforrást, hogy lehelyezhessünk egy növényzetlapkát, és ezáltal növeljük eggyel az oxigénszintet.
  • Elköltünk három város erőforrást, hogy lehelyezhessünk egy városlapkát.
  • Elköltünk három megakredit erőforrást, hogy azonnal kapjunk két győzelmi pontot.
  • Használjuk az egyik kék kártyánk akcióját, majd elfordítjuk azt 90 fokkal (jelezvén, hogy azt már nem használhatjuk újra a következő termelésig).

A legtöbb akció nem kíván sok magyarázatot. Azt fontos tudni, hogy ebben a játékban is van három globális jellemző: hőmérséklet, oxigénszint és óceánok. Minden globális jellemző növelése után azonnal kapunk két győzelmi pontot, és a nagytestvérrel ellentétben itt akkor is növelhetjük őket, ha már elérték a maximális szintet, de ilyenkor csak feleannyi pont jár értük.

A projektkártyák szintén hasonlóak a korábbiakhoz: a zöld kártyákkal növelhetjük a termelésünket, a piros kártyáknak egyszeri hatása van, a kék kártyákon pedig végrehajtható akciók találhatók (támogató-, fő- vagy ingyenes akció).

A bónuszkártyák ugyanúgy működnek, mint a projektkártyák: van zöld, piros és kék. A különbség annyi, hogy mikor valaki eléri az 5, illetve a 12 győzelmi pontot, akkor magához veszi a bónuszkártyák pakliját, kiválaszt egy neki tetszőt, melyet azonnal ki is játszik, a többit pedig visszateszi a tábla mellé képpel lefelé. Tehát játékonként mindenki legfeljebb két bónuszt zsebelhet be.

A játék akkor ér véget, amikor a háromból kettő globális jellemző eléri a célértékét. Ezután mindenkinek van még egy utolsó köre, majd következik a pontszámolás. A végső pontszám a játék során gyűjtött azonnali pontokból, a díjakból, a mérföldkövekből és a kártyákon lévő játékvégi pontokból áll össze.

A díjaknál a célunk, hogy a kijátszott kártyáink költségeit tekintve a legtöbbet gyűjtsük az adott szimbólumból. Az első helyezett 5, a második helyezett 3 pontot kap. A mérföldköveket ezzel szemben azonnal elvesszük, amint teljesítettük a feltételeket. Ezek magyarázatához találunk egy külön szekciót a szabálykönyv hátlapján. Ezek darabonként 4-4 ponttal visznek minket közelebb a győzelemhez. A játék nyertese természetesen az lesz, aki a legtöbb pontot gyűjti.

Mars innen!

A Mars terraformálása: Kockajáték egy kellemes kockás átalakítása A Mars terraformálásának. Természetesen sok ponton köze sincsen az eredetihez, hiszen kemény kártyatrükközés helyett itt jóval nagyobb jelentősége van a szerencsének a dobókockákon keresztül (természetesen a gigantikus pakli is rejteget bizonyos szerencsefaktort a nagytestvér esetében), viszont a játékszabályok elég könnyen elmagyarázhatóak, és sokkal rövidebb játékidőt kapunk.

A magyar szabályban van egy-két fordítási probléma (például a támogató akciókkal kapcsolatban), amikhez az eredeti verziót is meg kellett nézni egyértelműsítés céljából. Ezek azért erősen befolyásolhatják a taktikát, de megoldható a probléma.

A rövid körök miatt a játék kicsit szűkösnek érződhet az elején, de ezért cserébe pörgősebb játékmenetet kapunk. Persze itt is lehet, hogy valaki nem tervez előre, vagy csak túlgondolja a dolgokat, de ezt már egymás között kell rendezni.

Ha valaki nem talál kockázós pajtásokat, akkor van szóló mód is, amikor pontosan 50 kör alatt kell elérnünk mindhárom globális jellemző célértékét. Ha ebben sikerrel járunk, akkor van értelme pontot számolnunk, hiszen az alapján kapunk egy szép kis megjegyzést a játék készítőitől a szabálykönyvön keresztül.

Ami a dizájnt illeti (Mars terraformálásáról beszélünk, szóval valószínűleg sokak számára kérdés ez is), a kártyákon látható képek stílusa kicsit hektikusnak tűnik az elődhöz hasonlóan, viszont rengeteg rajzolt grafikával is találkozhatunk, amik az egységesség csíráját adják nekünk. Az egyéb elemek stílusával, egységességével egyáltalán nincs gond. Engem ez a része a dolgoknak sosem zavart egyébként, de tudom, hogy másokat igen.

Vajon tényleg a Mars volt a legalkalmasabb a kolonizálásra?

Aki kisebb volumenű Marsozásra vágyik, annak leginkább két opció közül kell választania: Kockajáték vagy Árész-expedíció. Számomra az utóbbi nem annyira jött be, mint vártam, mert ugyanúgy kártyákkal operál, de sokkal kevesebb lehetőséget biztosít, és valahogy hiányérzetem volt. A kockás verzióban viszont a kockák adnak annyi újdonságot az eszközkészletben, hogy a szívem mélyén tudom, nem kell a nagytestvér komplexitására számítanom, inkább valami könnyedebb partival nézünk szembe. Emiatt én inkább ezt ajánlanám azoknak, akik nem akarnak 4 órán keresztül kolonizálni, de mégis vágynak az érzésre. Annyit kaptunk, amennyit vártunk tőle, és pozitív élményt nyújtott.

A(z) A Mars terraformálása: Kockajáték-ot a Reflexshop biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- gyd

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

22Nov

1% - A csekély esélyek játéka

Ismertető | 2024.11.22. 14:00:00

Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.

17Nov

Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit

Ismertető | 2024.11.17. 13:25:00

A Tábortűz egy igazi könnyed filler, a pár perces játékidejével és a 6 éves alsó korhatárával kicsiknek és nagyoknak egyaránt izgalmas perceket szerez.


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • A Mars terraformálása: Kockajáték