- Ismertető
- 2022.09.26. 18:02:00
Ankh: Egyiptom istenei - Harc az áhítatért
Ebben a közepesen összetett, körülbelül másfél órás, 2 - 5 fő részére szóló területfoglalós stratégiai társasban a játékosok egy-egy isten bőrébe bújva próbálják megszerezni az emberek áhítatát, hiszen a végén csak egy isten maradhat Egyiptomban!
Heka, a varázslás istene
Az Ankh: Egyiptom istenei aprólékosan kidolgozott, hatalmas isten és őrző figuráival keltette fel a figyelmemet. Közelebb érve már láttam, hogy tervezője Eric Lang, akinek a Blood Rage és a Felkelő Nap fantasztikus, minikben gazdag stratégiai játékokat is köszönhetjük. Ha valakinek még ezután is kérdés, hogy vajon jó lesz-e a játék, akkor neki elárulom, hogy a 2021-es Golden Geek Awardson három kategóriában is jelöltést kapott: legjobb közepesen összetett játék, legjobb tematikus játék és a legszebb prezentáció kategóriákban.
Anat, az istenek anyja
A játék öt, egyedi tulajdonságokkal rendelkező istent rejt magában, akiket egy mini és egy istentábla – a későbbiekben esetleg összeolvadt istentábla - jelképez. Mindhez tartozik hat harcos, figuratalpak, ankhjelölők, hét harckártya és esetenként egyéb egyedi alkatrészek. A dobozról is visszaköszönő farkas szerű lény Anubisz, a balzsamozás és a holtak istene, aki az elhunyt emberek bűneinek súlyát méri. Halott ellenséges harcosok csapdába ejtésével képes növelni a saját erejét. A sárga színben pompázó napisten Ré, az emberiség atyja, aki képes ragyogó figurákat megidézni, és a segítségükkel több áhítatot nyerni. Személyes kedvencem a piros kosként ábrázolt Ámon, a levegő és a szél istene, aki a csatában egy helyett két kártyát is kijátszhat - konfliktuseseményenként egyszer. A kék Ízisz anyaistennő, a termékenység istennője, akinek minden ellenséges harcos mellett álló figurája védett, vagyis összecsapás során megmenthető a haláltól. A zöld Ozirisz a növényzet és a termékenység istene, valamint a holtak bírája. Csata elvesztésekor nyithat egy kaput az alvilágba, hogy a későbbiekben figuraidézéssel plusz egyet képes legyen innen visszahívni.
Nun, a kezdetek vizének, a mélységnek megszemélyesítője
Minden játékos választ egy istent, és magához veszi az összes tartozékával és egy követővel együtt. Ezután kiválasztunk a küldetéskönyv tíz küldetéséből egyet a játékosszámnak és kívánt nehézségnek megfelelően, és ez alapján előkészítjük a játéktáblát: régiókat zárunk le, új régiókat alakítunk ki tevék segítségével, majd templomokat, obeliszkeket, piramisokat és kezdőfigurákat helyezünk le. (Minden küldetéshez kapunk egy rövid bevezetést, hogy bele tudjuk képzelni magunkat az aktuális jelenetbe, néhány küldetés pedig módosítja az alapszabályokat is.) A központi tábla mind a négy sorába egy akciójelzőt rakunk a játékosszámnak megfelelő helyre, az eseményjelzőt pedig az eseménysáv legelejére. Az áhítatsáv legaljára minden játékos kiteszi a műanyag ankhjelölőjét játékossorendnek megfelelően. Kiválasztunk mind a három szintű őrzőből egyet-egyet - így Macskamúmia vagy Szatet, Apep vagy Múmia és Androszfinx vagy Óriásskorpió kerül játékba -, akiknek a figuráit és a tábláját a játéktérre helyezzük.
Széth, a vihar és káosz istene
A játék során négy akció közül választhatunk. Figurák mozgatása során minden figuránkat mozgathatjuk egy, kettő vagy három mezővel – ügyelve rá, hogy minden mezőn csak egy figura vagy monumentum állhat. Figura idézésével egy harcost vagy őrzőt helyezhetünk a készletünkből egy üres mezőre, amely szomszédos egy már lent lévő figuránkkal vagy monumentumunkkal. Követők gyűjtése akcióval annyi követőt vehetünk el a közös készletből, ahány semleges vagy általunk birtokolt monumentummal áll szomszédos mezőn figuránk. Negyedik lehetőségünk egy ankhképesség megszerzése, amihez annyi követőt kell befizetnünk, amekkora képességre fáj a fogunk: egyet, kettőt vagy hármat. Szintenként négy lehetséges képesség szerepel, viszont egy játék során egy isten szintenként maximum kettőt szerezhet meg. Bizonyos képességek megszerzésekor felfedünk egy őrzőszimbólumot, ekkor a szolgálatunkba áll a tábla mellől az adott szintű őrző – hogyha ellenfelelink még nem kapkodták el előlünk.
Az aktív játékos a körében mindig egy vagy két akciót hajt végre. A központi táblán látható mind a négy lehetséges akció sávja. A kiválasztott akció jelzőjét eggyel léptetjük, és ha az eléri a legutolsó mezőt, bekövetkezik egy esemény, amely végrehajtása után az akciójelzőt visszatesszük a játék eleji kiindulási pontjára, és a játékos köre véget ér. Hogyha nem következett be esemény, a játékos az első akciójának sávja alattiakból fogja kiválasztani a másodikat.
Hogyha egy játékos felér az áhítatsáv legtetejére, vagy a negyedik konfliktusesemény után csak ő marad játékban, azonnal megnyeri a játékot. Ha ezt a konfliktust senki sem élte túl, mindenki veszített, és Egyiptom ateista lett. Ha ezek egyike sem következik be, és az eseménysáv végére értünk, a legtöbb áhítattal rendelkező isten nyer.
Neith, a háború és a szövés istennője
Esemény kiváltásakor léptetjük eggyel az eseményjelzőt a sávon, és az aktív, kiváltó játékos végrehajtja az adott eseményt. Monumentum birtoklása esemény hatására birtokba vehet egy figurájával szomszédos monumentumot. Tevekaraván eseménnyel kettéoszthat egy régiót: legfeljebb hat tevével összeköthet két határvonalat úgy, hogy minden tevét egy szárazföldi mezőket elválasztó vonalra helyez - ügyelve rá, hogy egy régió legalább hat mezőből álljon. A kettéosztott régió egyik fele megtartja a régió eredeti számát, a másik újat kap, majd akár ki is cserélheti az egyik új régió számát egy már lent lévővel.
A játék legizgalmasabb része a konfliktus esemény: összemérjük az istenek erejét minden régióban egyesével, szám szerint növekvő sorrendben. Ahol csak egy játékos figurái állnak, ott automatikusan ő uralkodik, így ő kap egy áhítatot minden itteni monumentumtöbbsége után – vagyis, ha az adott típusú monumentumból az adott régióban neki van a legtöbb. Ha egy régióban több játékos figurái is jelen vannak, ott csata alakul ki. Mindenki egyszerre felfed a kézben tartott harckártyái közül egyet. Hogyha volt köztük monumentum építése kártya, akkor azzal húzhatunk fel új építményeket a táblára, majd a sáskajárás kártya lesöpri a figurákat a tábláról. Ezután megállapítjuk a monumentumtöbbségeket egy-egy áhítatért, majd jön az összecsapás, ahol a többi öt kártya fejti ki hatását. A csata szereplői összeszámolják a régióban lévő harci erejüket: minden figura egy erőt ad - ezt őrzők vagy istenek egyedi tulajdonságai vagy ankhképességei módosíthatják -, ehhez adjuk hozzá a harckártyán szereplő erőt. A legnagyobb harci erővel rendelkező játékos nyeri meg a csatát, kap egy áhítatot, és minden ellenséges harcost és őrzőt megöl az adott régióban, akik így visszakerülnek a tulajdonosuk készletébe. A konfliktust kiváltó játékos győztesnek számít döntetlen helyzetekben, egyéb döntetlen során mindenki vesztes.
A játék során négy konfliktusra kerülhet sor. A harmadik konfliktus végén három vagy több játékos esetén a két legkevesebb áhítattal rendelkező isten összeolvad, hogy így ők nagyobb eséllyel, csapatként hozzák be lemaradásukat. A legkevesebb áhítattal rendelkező isten lesz az alsóbbrendű, az ő monumentumait, harcosait és istenét megsemmisítjük, a követőit és az őrzőit megkapja a felsőbbrendű isten, akit innentől kezdve együtt irányítanak. Kicserélik egymással az összeolvadt istentábláikat, hogy tisztában legyenek egymás egyedi képességével.
Aphrodité, a szerelem és a szépség istennője
Mivel az Ankh: Egyiptom istenei egy konfrontatív, harcolós, egymást megsemmisítős, területfoglalós játék, nyilván nem való mindenkinek, viszont aki szereti ezt a műfajt, azoknak bátran merem ajánlani. Bár a közepesen összetett játék szabályfüzete harmincegy oldalas, a szabályok könnyen átláthatóak, már az első játék is élvezetes. Minden játékos azonos harckártyákkal rendelkezik, mégis mennyire más stratégia kialakítására képes! Részben az öt isten egyedi képessége miatt, részben pedig azért, mert a tizenkettő nagyon változatos ankhképességből maximum hat szerezhető meg egy menetben. Növeli az újrajátszhatóságot a küldetésfüzet, amely tíz különböző előkészítési módot kínál, és érdekes plusz, hogy mindehez kapunk egy rövidke háttértörténetet is. A lemaradó istenek egybeolvadása zseniális megoldás a lemaradó játékosok ösztönzésére, és a vezetők éberen tartásában. A minik eszméletlenül aprólékosan vannak kidolgozva, és imádom, hogy aminek nem lenne muszáj mininek lennie, az is az - például a régióelosztásra használt tevék. A játéktábla és a többi alkatrész is szépen munkált, hangulatos, minőségi. Eric Lang ismét remekelt, a játék nem okozott csalódást a magas elvárásaink ellenére sem.
Hol vásárolhatom meg?
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
Similo – A néma barkohba
Ismertető | 2024.12.19. 14:00:00Hasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…
Babaróka karácsonya - Ünnepi hangolódás ovis kortól
Ismertető | 2024.12.23. 14:00:00Babaróka a családjával nekilát a karácsonyfa díszítésnek, de jajj a díszek szétgurulnak, elbújva mindenféle zegzugos helyen a szobában. Gyertek, keressük meg együtt az összes díszt és öltöztessük ünnepi díszbe a fenyőfát!
Népszerű
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóSarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTriot minden háztartásba!
2024.11.30. 19:46:00 / Ismertető, BemutatóSimilo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóKluster – Mágneses vonzerő
2023.12.13. 17:25:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
Babaróka karácsonya - Ünnepi hangolódás ovis kortól
2024.12.23. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóBabaróka a családjával nekilát a karácsonyfa díszítésnek, de jajj a díszek szétgurulnak, elbújva mindenféle zegzugos helyen a szobában. Gyertek, keressük meg együtt az összes díszt és öltöztessük ünnepi díszbe a fenyőfát!
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóFigyelj! Négy szürke gomb: ventilátor, ejtőernyő, ventilátor, gázmaszk. A gázmaszkot kell megnyomni! Nagy piros tekerő, körbe mindenféle jel, a négylábú pókra tekerd át! Kék mosógépszerű, alatta két kék gomb, a bal oldalit nyomd meg!
Similo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóHasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…
Sarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóGyűjts minél több ugyanolyan állatot egymás után, és tedd minél erősebbé a titkos totemállatodat!
Kommentek
armin.d.ivan
2022-10-24 13:13:07
Nekem is a Blood Rage a top ebben a kategóriában, kár, hogy nehéz összehozni azzal is játékokat.
adrianbalazs1991
2022-10-21 11:24:10
Szabályrendszerében ez az egyik legegyszerűbb minis játék, amivel valaha játszottam. Viszont én a helyes stratégia megválasztásánál vérzek el, így nem igazán tudok nyerni benne. A Blood Rage-ben ilyen problémám nem volt.
MaRo
2022-10-09 15:56:19
Én is tudok csatlakozni az előttem szólókhoz, ez a cikk könnyen leveszi az embert a lábáról bar az biztos, hogy ehhez jó alap is kell és az Ankh ezt kifejezetten magas szinten nyújtja. Maga a mitológiai téma is olyan ami szerintem a többséget vonzza. Itt mindez megvan fejelve gyönyörű asztalképpel.
Nekem tetszik, hogy vam különböző szituáció ami megteremti az alaphangulatot és visz bele egy kis extra színt is de ettől függetlenül is úgy érzem, hogy az újrajátszhatóságot jól megoldották elvileg. Elsőkörben nem is találtam arra vonatkozó gyanút, hogy ezek balanszolatlanok lennének. Habár a nagyon nagy különbözőség nekem nagyon más utakat jelent vagy sejtet a győzelemhez. Hogy ez ténylegesen mennyire mély és változatos az szerintem szintén kérdés.
Az összeolvadás egész jó ötlet ám itt bennem felmerült a kérdés, hogy ennyire nagyok lesznek a játékosok közötti különbségek? Mert ha így van akkor elég demoralizáló lehet a sor végén kullogóknak a játék összeolvadástól függetlenül is. Főleg, ha az összeolvadás sem jelent győzelmet. Mondjuk azért kikapni mert másoknak össze kellett fogni sem feltétlen örömteli.
Miközben olvastam már előre féltem, hogy az ára egy vagyon lesz és bár tényleg nem a filléres játékok közé tartozik én rosszabbra számítottam a mai árak mellett.
A kívánságlistára felkerült nálam is de hogy erről az asszonyt mikor fogom meggyőzni az számomra is rejtély. :D
armin.d.ivan
2022-10-07 17:59:43
Jogos, ezt nem is néztem az oldalon, csak a leírásból próbáltam következtetni.
gevanda
2022-10-07 13:17:40
Szabályait tekintve tényleg egyszerűbb, nagyon gyorsan átlátható a szabályrendszer, viszont mélyebb stratégiák kialakítására ad esélyt, és semmi szerencsefaktor nincs benne. A BGG szerint ez 3.07 nehézségű, a Blood rage pedig 2.88. Én igazi gamer stratégiai játéknak mondanám, ami a minik miatt eszméletlenül látványos és hangulatos, nem száraz, én nagyon beleélem magam ebbe a játékba, engem megvett.😊 A kérdés, hogy honnan lép be, mert ha a stratégiai játékokat szereti, csak a miniktől idegenkedik, akkor igen, szuper belépő.
armin.d.ivan
2022-10-01 18:17:01
Sajnos egyre több társas sugallja pontosan ezt nekem is 😅
veerzoltan80
2022-10-01 17:53:52
Én megvettem tavaly a Kemetet, még egy ekkora kaliberű egyiptomi társas nem fér bele, pedig jó az írás, kedvet csinál.
godzsakattila
2022-10-01 16:41:51
Igen ahogy olvastam nekem is azt sugallta a cikk, hogy "Attila rátudod venni a családot és pozitív élményt is tudnak szerezni vele". Hajaj.. 🤣🤣🤣🤣
armin.d.ivan
2022-10-01 15:46:34
Totál bele vagyok esve ezek alapján. Alapból imádom a minis játékokat, totál más élményt nyújt már a parti kezdetén. Ráadásul ez nem tűnik annyira komplexnek, mint mondjuk egy Blood Rage, én akár azt is mondanám, ez amolyan belépője is lehet ezeknek a típusú kalandoknak... ha nincs igazam, akkor elnézést. Ettől függetlenül megérne egy próbát :)