- Ismertető
- 2020.02.27. 08:00:00
Ti írtátok! - Istanbul
Készen állsz, hogy belevesd magad Isztambul bazárnegyedének forgatagába? Légy Te a legügyesebb kereskedő és szerezd meg Te a legtöbb rubint! Az alábbiakban a 2014-es Év Gémerjátéka (Kennerspiel des Jahres) díjas Istanbul játékot mutatom be Nektek, ami egy remek egymással versengős stratégiai játék, ami szerintem nem kap elég figyelmet, pedig megérdemelné.
Játék célja
Az Istanbulban kereskedőket alakítunk, akik segédjeikkel járják a bazárnegyed 16 helyszínét. Minden helyszínen egy bizonyos akciót hajthatunk végre, úgy, hogy egy segédünket hátrahagyjuk távozáskor. Ahhoz, hogy újra használhassuk ezt a segédünket, vissza kell menni az adott helyszínre felvenni őt. A kihívás tehát abban rejlik, hogy minden helyszínen végre tudjunk hajtani egy akciót, előre tudjunk tervezni, nehogy egyedül maradjunk segéd nélkül, mert akkor semmit nem tudunk csinálni.
Előkészületek
Minden játékos választ egy színt és elveszi az ehhez tartozó játékelemeket (1 kereskedő, 4 segédjelölő, 1 családtag). Mindenki a saját segédkorongjait egy oszlopba rendezi egymásra, ennek az oszlopnak a tetejére pedig ráteszi a kereskedőkorongját. Ezeket később egyként fogjuk mozgatni (a mozgási fázisban leírtak alapján).
Gyümölccsel, fűszerrel, textillel és ékszerekkel fogunk kereskedni, ezeket egy talicskába fogjuk gyűjteni. A játékos talicskáján az árujelzők mutatják meg, hogy melyik típusú áruból mennyivel rendelkezik. Ha a játékos árut kap, a megfelelő jelölővel jobbra lép, ha áruval fizet, akkor pedig balra lép.
A 16 helyszínlapkából alakítsunk 4x4-es pályát, amit az első pár játék során a lapon jelölt kék számok szerint tegyük sorba (ez a „Rövid útvonalak” elrendezés, amit később átvariálhatunk). Töltsük fel a játékosszámnak megfelelő rubinokkal a különböző helyszíneket, helyezzük egy oszlopba a kereskedőnket és alá a segédjelölőket, majd kezdődhet a játék!
Egy forduló
Egy kör négy fázisból áll, ebből kettőt csak akkor hajtunk végre, ha ott állunk meg a kereskedőnkkel, ahol már más is áll.
1. Mozgás
A kereskedőnkkel és az alatta lévő segédjeinkkel egy vagy két helyszínt lépünk. Nem lehet átlósan lépni, és másik helyszínen kell befejezni a lépésünk, mint ahol kezdtük.
- Ha van már segédünk azon a mezőn, ahova lépünk, akkor egyszerűen „rálépünk” és a segédünk csatlakozik a csapathoz. A következő lépésnél már ezt a segédünket is visszük magunkkal az oszlopban.
- Ha nincs segédünk a célhelyszínen, akkor viszont az oszlop aljáról le kell venni egy segédet és a csapat mellé rakni. A következő körben ezt a segédet itt kell hagyni, később, ha ugyanerre a mezőre lépünk, akkor tud újból csatlakozni.
2. Találkozás más kereskedőkkel
Ha bármilyen másik kereskedő van a célhelyszínen, akkor két lírát kell fizetni mindegyiküknek, ellenkező esetben nem hajthatunk végre akciót a helyszínen. Ezzel sokat lehet taktikázni, és keresztbe tenni a másiknak, ha tudjuk, hova szeretne menni és mi hamarabb odaérünk. Sokszor inkább vár még egy kört az illető, mint hogy emiatt a másikat ilyen előnyhöz juttassa. Folyamatosan figyelni kell a többi játékos mozgásterét és ezt is figyelembe venni a lépésünk megtervezésekor.
3. Akciók
Végrehajthatjuk az adott helyszín akcióját (lásd lejjebb). Ha nem akarod végrehajtani az akciót, folytathatod a 4. fázissal (azonban általában megéri végrehajtani az akció fázist).
4. Találkozások
- Más családtagokkal: ha a helyszínen más családtagja tartózkodik, el kell fognod és a Rendőrségre vinni. Jutalmul választhatsz egy bónuszkártyát vagy kaphatsz három lírát.
- Kormányzóval: húzhatsz egy bónuszkártyát. Ha szeretnéd megtartani, fizethetsz két lírát, vagy eldobhatsz egy másik bónuszkártyát a kezedből.
- Csempésszel: egy áruért vagy két líráért cserébe a csempésztől szerezhetsz egy akármilyen típusú árut.
A Kormányzó és a Csempész mozgását kockadobás dönti el a találkozás után.
A bazárnegyed
Mind a tizenhat helyszínen más akciót hajthatunk végre, amit először nehéznek tűnhet átlátni, de ne essünk kétségbe, az első játék után kristálytiszta lesz minden, játék közben pedig segítségünkre lesznek a lapkákon lévő ábrák és magyarázatok.
Szökőkút
Ezen a helyszínen kezdődik a játék, utána pedig a segédjelzők visszaszerzésére szolgál. Azt, hogy mennyi (és melyik) segédünket szeretnénk visszaszerezni, rajtunk áll. Tehát vagy megyünk és visszaszerezzük egyesével a helyszíneken, ahol jártunk a segédeinket, vagy elmegyünk a szökőkúthoz és egyszerre magunkhoz hívjuk őket.
Bognár
Fizess be hét lírát, hogy elvehess egy talicskabővítményt, és építsd be a talicskádba! Ennek segítségével egyre több árut tudsz majd egyszerre szállítani, ritkábban kell a raktárakat meglátogatnod. Ráadásul amint az utolsó bővítményt is megvetted, kapsz egy rubint is a Bognártól.
Textil-, fűszer- és gyümölcsraktár
A megfelelő típusú áruból feltölthetjük a készleteinket, ameddig a talicskánk mérete engedi (tehát fejlesztés nélkül két árut kaphatunk maximum). Minél több talicskabővítményünk van, annál több árut szerezhetünk ezeken a helyszíneken.
Postahivatal
Minden látogatás után változik, hogy mit lehet itt szerezni. Ha itt hajtasz végre akciót, megkapod a négy lefedetlen mezőn látható erőforrást (például egy textilt, egy gyümölcsöt és három lírát összesen). Utána mozgatnod kell a levéljelzőket, a következő látogató már mást fog szerezni ezen a helyszínen.
Karavánszeráj
Bónuszkártya szerzésére szolgál. Ezek mindegyike valamilyen segítség, mint például a maximális két lépés helyett már négyet is léphetünk, kapunk néhány lírát, vagy kapunk egy általunk választott színű árut.
Feketepiac
Kapsz egy piros/sárga/zöld árut és dobhatsz két kockával. Ezeknek az eredménye alapján pedig egy, kettő vagy három kék (ékszer) árut is kaphatsz. Azonban az is előfordulhat, hogy nem tudsz ékszert szerezni, mert ehhez minimum hétnek kell lennie a dobott számok összegének. Érdemes ellátogatni a Feketepiacra, mert néha megéri vállalni a rizikót ezért az értékes árucikkért, amit raktárban egyébként nem tudnánk feltölteni (mivel csak a többi árunak van raktára).
Teaház
Tippelj egy számot három és tizenkettő között, majd dobj két kockával. Ha a dobott szám egyenlő vagy nagyobb a tippednél, akkor annyi lírát kapsz, amelyik számra tippeltél. Ha kisebb számot dobtál, akkor csak két lírát kapsz.
Nagy piac – Kis piac
Ezeken a helyszíneken találkozhatunk az aktuális kereslettel, mindegyiken öt áruval. Attól függően, hogy az ötből mennyi árut tudunk eladni (a talicskánkon jelölve, hogy ennyivel kevesebb marad nekünk), bizonyos számú lírát kapunk. Minél többet tudunk eladni egyszerre, annál többet ér darabja (háromnál például kilenc lírát kapunk, négynél már tizennégyet). A két piac működése hasonló, de a nagy piacon drágábban tudjuk árulni a portékánkat.
Rendőrség
Itt kezdenek a játékosok családtagjai. Ha itt hajtunk végre akciót, elküldhetjük a családtagunkat bármelyik helyszínre, ahol végrehajtja az ottani akciót, ezzel a kezünk alá dolgozva. Vigyázni kell azonban, mert a többi kereskedő elfoghatja a más helyszínen tartózkodó családtagunkat. Ekkor visszakerül a rendőrségre a jelzője és az elfogó kereskedő bónuszkártyát vagy pénzjutalmat kap érte. Tehát óvatosan, mert bár kapsz vele plusz akciót (anélkül, hogy odáig el kéne mozogni), más játékost is előnyhöz juttathatsz!
A Szultán palotája
Szállíts a Szultánnak az összes nem letakart áruból, és kapsz értük egy rubint. Vigyázz, mert minél későbbre halogatod ezt az akciót, annál inkább megemelkedhet az értéke egy rubinnak! A rubint ugyanis a jelölősávról kapja meg az ott akciót végrehajtó, így a következő itteni rubinhoz már újabb árut kell beadni.
Kis/Nagy mecset
Vegyél el egy mecsetlapkát, ez a játék egészére valamilyen bónusz lehetőséget fog adni. Ehhez annyi (és olyan színű) áruval kell rendelkezned, amennyi a lapkán szerepel, majd egyet oda kell adnod fizetségül érte. Ezek is – a többi helyszínhez hasonlóan – egyre több erőforrást igényelnek, így itt is hamar kialakul a verseny, hogy a lehető leghamarabb szerezzük meg ezeket.
- Kék: kapunk egy ötödik segédet, ezzel megnövelve a lépéseink és akcióink számát is (később kell visszamennünk összegyűjteni a hátrahagyott segédeket).
- Sárga: befizethetünk két lírát, hogy visszaszerezzük egy segédünket.
- Piros: a Teaháznál és a Feketepiacnál választhatunk: az egyik kockát négyesre fordíthatjuk vagy újradobhatjuk a két kockát.
- Zöld: a raktáraknál két líra befizetésével kaphatunk egy bármilyen színű árut.
A mecsetlapkákat pedig nem csak a bónuszuk miatt érdemes megszerezni, hanem azért is, mert egy-egy mecset teljesítésekor - amikor mindkét mecsetlapkával rendelkezünk- kapunk egy-egy rubint is.
Drágakő-kereskedő
Itt lehetőségünk nyílik líráért rubint venni. A feketepiachoz hasonlóan itt is egyre növekszik egy rubin értéke, mert az ottani jelölősávról kapjuk meg a rubint.
A játék vége
Amikor valamelyik játékos megszerzi az ötödik rubinját, véget ér a játék abban a körben, így a többieknek még esélye nyílik rubint, pénzt vagy árut szerezni. Ez döntheti el a holtversenyeket. A legtöbb rubint gyűjtő játékos nyer.
Kereskedelem, szerencse
A játék pikantériáját az adja, hogy bár több helyszínen is nagy szerencsefaktorral találkozunk (pl.: feketepiac, teaház), erre is lehet stratégiát építeni. Különböző fejlesztésekkel minimalizálni tudjuk a szerencsétlen eset(ek) bekövetkezésének lehetőségét. Tehát megmarad a tervezhetőség, a komoly stratégia, miközben azért izgulhatunk, hogy mit dobunk.
A piros mecsetlapkával például komoly ráhatásunk lesz a kockadobás eredményére, ugyanis választhatunk, hogy négyesre fordítjuk az egyik kockát, vagy újradobjuk mindkettőt. Ez mind a feketepiacon, mind a teaházban nagy segítségünkre lehet.
Variációs lehetőségek
Az újrajátszhatóság növelésére több lehetőségünk is nyílik. Ha már többször játszottunk az Istanbullal, kipróbálhatjuk a következő variációt: az oszlopunk legaljára egy semleges színű segédjelölőt rakjunk. A kereskedőnk alatt tehát három normál és egy semleges (fehér) színű segéd lesz. Ha olyan helyszínen állunk meg, ahol van fehér jelölő, felvehetjük, mintha a miénk lenne. Ezzel újabb stratégiai lehetőségünk nyílik, több interakciót eredményez a játékosok között.
Másik variációs lehetőségünk, hogy a helyszínlapokat máshogy rendezzük el. A helyszínlapkákon látható három különböző színű szám három különböző sorba rendezési módot ad (a kék szerint érdemes a kezdő játékosoknak játszani). Az ún. Hosszú útvonalakat tapasztalt játékosoknak érdemes választani, itt ugyanis a jól együttműködő helyszínek messze vannak egymástól, gondos előretervezést igényel összehangolni az akciókat, több óvatosságot követel meg a segédek lerakásában.
Játszhatjuk véletlenszerű elrendezésben is (néhány szempontot figyelembe véve), ezzel elérve a legnagyobb változatosságot. Itt már igazi kihívás megtalálni azokat az útvonalakat, amik az aktuális elrendezésben a legoptimálisabbak. Minden játékunk más és más lesz általa.
Összegzés
A sok helyszín megannyi stratégiai lehetőséget kínál, a különböző elrendezéseknek köszönhetően pedig kellően változatos tud lenni a játék. Mindig lehet a lehető legjobb útvonalakat keresni, új stratégiákat kipróbálni. A kockadobások miatt sosem lesz teljes mértékben kiszámítható minden akciónk, ezt viszont ellensúlyozni tudjuk különböző fejlesztésekkel. Szerintem bravúrosan oldja meg a szerencsefaktor kérdését egy stratégiai játékban.
Bár eleinte nehéznek tűnhet a szerteágazó szabályrendszere miatt, könnyen bele lehet tanulni, igazán jónak lenni benne viszont kihívás. Folyamatos fejlődési lehetőséget ad, egyre hatékonyabban tudjuk majd tervezni a lépéseinket. Nagyon sok az interakció a játékosok között, ami miatt szerintem családi és baráti társaságban is megállja a helyét. Egészen kiegyensúlyozott a játék, eddig minden játékalkalommal csak pár akción múlott a győzelem, nem volt olyan, hogy valaki nagyon lemaradt volna, vagy hamar látszott volna, hogy ki nyeri meg a játékot.
Ha szeretnél egy igazán jó, gyönyörűen kivitelezett és nagy újrajátszhatóságú stratégiai játékot, ami még nem az „agyégetős” kategória, hanem annál jóval könnyedebb (és játékidőben is rövidebb), akkor próbáld ki az Istanbult, nem fogsz benne csalódni!
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
1% - A csekély esélyek játéka
Ismertető | 2024.11.22. 14:00:00Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
Ismertető | 2024.11.17. 13:25:00A Tábortűz egy igazi könnyed filler, a pár perces játékidejével és a 6 éves alsó korhatárával kicsiknek és nagyoknak egyaránt izgalmas perceket szerez.
Népszerű
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóMűgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Mars terraformálása: Kockajáték - Zsebterraformálás
2024.11.10. 13:00:00 / Ismertető, BemutatóEbben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberHallatlan - Bujkáló surströmming
2024.10.25. 20:10:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
1% - A csekély esélyek játéka
2024.11.22. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Ebben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberA Hajdanvölgy mítosza hosszú idő óta a legjobb társasjáték, ami nálunk járt.
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóA Tábortűz egy igazi könnyed filler, a pár perces játékidejével és a 6 éves alsó korhatárával kicsiknek és nagyoknak egyaránt izgalmas perceket szerez.
Műgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Műgyűjtők társaságában egy-egy festménykedvelő arisztokratát alakítunk, akik az irdatlan sok pénzüket festményekre költik.
Kommentek
gyd
2020-05-25 22:18:44
Szép összefoglalása lett ez a bemutató a játéknak!
Első olvasásra (és egyben a játékkal való első találkozás alkalmával) talán a helyszínek tűnnek a legbonyolultabbnak, de ez valószínűleg csak a rengeteg információ miatt érződik így. Aztán az ilyenek eddigi tapasztalataim szerint többnyire az első játék alkalmával jóval tisztábbá válnak, és onnantól kezdve egyre csak tisztulnak, és el tudunk kezdeni tervezni is ezekkel. Például a Blood Rage és a 7 Csoda Párbaj esetében is rengeteg információt jelent a sokféle kártya, és az elején még nem igazán tudtam tervezni ezekkel, nem tudtam nagyon egy komoly stratégia szerint céltudatosan építkezni/gyűjteni.
Nagyon érdekes egyébként ez a kereskedős vonal, hogy tényleges piaci viszonyokat teremt a kereslet-kínálat beépítése, és az egyre dráguló/olcsósodó elemek. Hasonló dolog van a Jaipurban is. Ott is nagyon jól meg van oldva szerintem, hogy akcióra sarkall az, hogy egyre kevesebb pénzt kapok az egyes terméktípusokért, és nem mindig érdemes kigyűjteni a szetteket, mert sokkal többet veszítek a kivárással, ha az ellenfél adja el drágábban a saját termékeit az én káromra.
Ez egyébként szerintem sokat balanszol is a játékon, mert egyszerre úgysem tud ráhajtani egy ember az összes dolog legideálisabb árára.
Sokat jelent egyébként szerintem, ha maga a játékszabály ajánl variációs lehetőségeket - bár ez nem tudom, hogy jelen esetben egyéni volt vagy a szabály alapján lett írva. Ezzel elősegítik a játékosaiknak a komolyabb újrajátszhatóságot. Ez mindenképp pluszpont az Istanbulnak.