Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Bűnügyi krónikák: 1400 - Álomfejtés két nap alatt

Szerencsére manapság rengeteg dolog könnyíti meg a nyomozók dolgát a bűnözők felkutatásában: szakértők, DNS minta, ujjlenyomat azonosítása, rengeteg kamera stb. De vajon hogy találták meg a gazfickókat 1400-ban? Most talán megtudhatjuk a választ.

A Bűnügyi krónikák: 1400 egy történetvezérelt, kooperatív nyomozós játék, melyben a középkori Párizsban bizonyos Abelard Lavel lovag bőrébe bújva oldhatunk meg rejtélyes ügyeket, bűntényeket. Fontos megjegyezni, hogy ez egy önállóan játszható társasjáték, NEM szükséges hozzá a Bűnügyi krónikák!

Szerencsére a családunkban vannak különféle területeken igencsak jártas emberek, akiknek kikérhetjük a véleményét azokról a dolgokról, melyeket a nyomozásaink során találtunk. Azonban nincs mindig lehetőségünk hazamenni, hiszen szorít az idő. Az utazásaink során mindig velünk tart Perceval, az ember legjobb barátja, a hűséges nyomkereső kutya. Csak győzzünk utána szaladni, ha nyomot fog...

A cikkben található képek NEM konkrét nyomozásokból vett szituációkat ábrázolnak.

Kütyü?! De hiszen ez egy társasjáték!

A játékhoz mindenképpen szükségünk lesz egy okostelefonra, illetve a Chronicles of Crime applikációra. Tulajdonképpen ez fog minket végigvezetni a történeten, ennek segítségével navigálhatunk különféle helyszínekre, kérdezhetünk ki embereket, vizsgálhatunk meg bizonyos helyeket. Minden tevékenységhez be kell olvasnunk a megfelelő kártyán található QR kódot a beépített olvasó segítségével.

Az előkészületekhez elegendő a doboz teljes tartalmát az asztalra helyezni - a pontos elrendezés egy-két játék után kialakul -, a többi teendővel kapcsolatban pedig az applikációtól kapunk utasításokat az aktuális küldetésnek megfelelően.

Különös álom

A nyomozások mindig a családi birtokon kezdődnek, ahol megtudjuk, hogy milyen üggyel lesz dolgunk. Ezen a helyszínen tudunk kérdezősködni a szerzetes nagybátyánktól, a kereskedő húgunktól vagy az udvari kém öcsénktől (ide természetesen bármikor visszatérhetünk). Kezdetben felfordítjuk a megfelelő látomáskártyákat, melyeken a történet szempontjából fontos emberek szerepelnek különféle szituációkban - ezekre kifejezetten érdemes odafigyelni, ha már ilyen álmodó szuperképességünk van.

A bevezető során a játék felfed számunkra egy helyszínt, illetve legalább egy-két embert - irány tehát oda, hogy jobban szétnézhessünk. Az adott helyszínen kikérdezhetünk ott lévő személyeket, vagy átvizsgálhatjuk azt nyomok után kutatva. Ekkor negyven másodpercünk van minél több részletet elmondani a nyomozótársainknak, akik ezek alapján kikeresik a pakliból a megfelelő bizonyítékkategória-kártyákat, melyeket azután egyesével beolvasunk a rajtuk található QR kódok segítségével - így kerülhetnek bizonyítékok a bizonyítéktáblára, melyekről aztán kérdezősködhetünk is. A játék bizonyos történések hatására felajánl egy-egy különleges tárgykártyát is, melyek az előbb említett típushoz hasonlóan működnek.

Amint úgy érezzük, hogy megfelelő mennyiségű információnk van ahhoz, hogy megoldjuk a rejtélyt/bűntényt, vagy éppenséggel lejárt az időnk, elutazunk a megfelelő helyszínre, majd megnyomjuk az ügy megoldása gombot. Ekkor különféle kérdéseket tesz fel nekünk a program, melyekre a válasznak vélt kártyák QR kódjait kell beolvasnunk. A válaszok alapján kapunk egy pontszámot, majd ha szeretnénk, elolvashatjuk a teljes történetet.

A csomók kibogozása

A Bűnügyi krónikák: 1400 hű maradt az elődhöz, hiszen minden egyes jelenettel páratlan nyomozási élményben lesz részünk. Többnyire életszerűen viselkednek, válaszolnak a szereplők, nem könnyű kicsikarni belőlük a megfelelő információkat. Az a tapasztalatom, hogy szinttől függetlenül a nagy kép általában összeáll, mégis lesznek olyan elemek, melyek hiányoznak a tökéletes megoldáshoz. Emiatt a legtöbb eset mondhatni másfélszer játszható, ugyanis a második alkalommal a hiányzó darabokat akarjuk a helyükre tenni - legalábbis aki hozzánk hasonlóan kíváncsi természetű, az akár többször is neki fog futni, amíg tökéletes nem lesz.

Miért emelkednek ki a Bűnügyi krónikák sorozat tagjai a nyomozós játékok között? Leginkább azért, mert az applikáció elvégzi a narrátor feladatát, és van lehetőségünk szinte bármilyen nyomozási módszert kialakítani: támaszkodhatunk csak a memóriánkra, jegyzetelhetünk papírra, de ha úgy tetszik, akár egy egész táblát is bevonhatunk, hogy jelöljük a kapcsolatrendszert és minden egyéb információt.

Az 1400 alapjaiban ugyanaz, mint a Bűnügyi krónikák, mégis behoz pár újdonságot a játékba amellett, hogy jól visszaadja a kornak megfelelő hangulatot. Természetesen az új történetek alapból új élményt nyújtanak, azokból az alkalmazás működését bemutató bevezetőn kívül négy rejtély áll a rendelkezésünkre. Jelenleg nem tudok róla, hogy később várhatóak-e további esetek (illetve azok fordításai), de arra szerintem mindenképpen érdemes számítani, hogy az elődhöz hasonlóan idővel itt is meg fognak jelenni közösségi alapon készült darabok. Ezekhez nem árt egy adag angoltudás, de értékes bővítési lehetőségnek tűnik.

A fordítás alapvetően jól sikerült, de mivel még nem túl régóta elérhető, ezért tapasztalhatunk benne problémákat: apróbb elírások, nyelvek kavarodása stb. Viszont emellett időnként jönnek frissítések is az egyes történetekhez, így egy kattintás árán még minimálisabbra csökkenthetjük a hibák számát. Az applikáció megjegyzi az előzményeket, tehát bármikor visszatérhetünk bármely pontjára az eseményeknek - például hogy felfrissítsük az emlékeinket, vagy visszaolvashassunk valamit, amiről véletlenül elkattintottunk.

Az alkatrészek minősége rendben van, az inzert nagyon jól kitalált, az arra való műanyag fedő pedig nagyon hasznos, hogy ne hulljon szét a beltartalom. A keménytáblát sajnos egy vékonyabb karton bizonyítéktábla váltotta, ami az egyik legnagyobb negatívum: folyton lecsúsznak róla a kártyák, és nem igazán segít az asztalkép kialakításában.

A 14. században természetesen nem voltak még olyan kiforrott nyomozási módszerek (a DNS szót hallva legfeljebb betegségre gondoltak volna a korabeli emberek), ezért többnyire tapasztalatra, ismeretségekre és kutyára lehetett támaszkodni, ha valamiről többet akartak megtudni. Na meg persze némelyeknek az álmaikra - szerencsére Abelard is egy közülük. A lényeg, hogy az eszközhasználat legnagyobb része elég realisztikus, azon keresztül is átjön a korabeli hangulat.

Aki az angol nyelvhez és nevekhez van szokva, annak még fontos tényező lehet, hogy a játék tele van francia nevekkel (mondjuk Párizsban talán nem annyira meglepő), így sokkal nehezebb memorizálni azokat. Ez orvosolható jegyzeteléssel vagy egy kis kreativitással, "becenevekkel".

Ezek a főbb eltérések a Bűnügyi krónikákhoz képest:

  • A bizonyítéktábla peremén nincsenek jelölve a helyszíneknek fenntartott helyek. Ezen kívül a bizonyítékok két kategóriába vannak sorolva: piros és kék mezőket találunk a táblán. Előbbiek a birtokunkban lévő tárgyakat jelölik, utóbbiak pedig azokat, melyekről egyelőre csak tudomást szereztünk, de még nem találkoztunk azokkal.
  • A Scotland Yard helyett a családi birtok a kiindulópontunk. Mivel 1400-ban sajnos még éppen nem fedezték fel a telefont, így nem tudunk minden helyszínen kapcsolatba lépni a szakértőkkel (törvényszéki kapcsolatok a Bűnügyi krónikákban, családtagok az 1400-ban), ahhoz haza kell utaznunk. Helyettük az állandóan elérhető segítséget a kutyánk, Perceval jelenti, akivel megszagoltathatunk bármely nálunk lévő tárgyat. Ha szagot fog, akkor a helyszínen belül a megfelelő személyhez, vagy pedig a megfelelő helyszínre vezet minket.
  • Az ügyet nem feltétlenül a birtokon kell megoldani, hanem történettől függően adott helyszíntáblákon.
  • A látomáskártyák különféle utalásokat tartalmaznak, melyekre érdemes odafigyelni a nyomozás során - minden részletük fontos lehet.

Az ügy megoldása

A Bűnügyi krónikák: 1400 nagyon jól oldotta meg, hogy a nyomozás ugyanolyan élmény maradjon, mint az elődben, de mégis egy más világban, más körülmények között, más eszközkészlettel oldhassuk meg a rejtélyes ügyeket. Leginkább azoknak tudnám ajánlani, akik szeretik belemélyedve kibogozni a csomókat, és/vagy odavannak a középkori hangulatért, tematikáért (vagy csak meg akarják tudni, hogy ki a csoda az a kirurgus). Mivel a játék néha elég korhatáros témákat vagy képi világot jelenít meg, ezért nem igazán nevezhető családi játéknak. Szerintem az alsó korhatár 14 év körül mozoghat.

A játék nem olcsó, de úgy érdemes ezt megközelíteni, hogy a nehezebb jelenetek akár többször is lejátszhatóak, ha maximális eredményt szeretnénk elérni, idővel lehet számítani a közösség részéről újabb történetekre, és ha végigjátszottuk, akkor akár el is adhatjuk a következő lelkes nyomozócsoportnak, így olcsón kaptunk óriási tartalmat és rengeteg élményt. Ez a darab egyébként az Egy évezred rejtélyei sorozat tagja, melyből az 1900 magyar megjelenését már be is jelentette a kiadó, a 2400-ra pedig valószínűleg szintén számíthatunk idővel. Ezek szintén az adott kor (feltételezett) hangulatát biztosító példányok lesznek.

A(z) Bűnügyi krónikák: 1400 társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- gyd

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

31Okt

Az X bolygó nyomában - Űrcluedo

Ismertető | 2024.10.31. 15:00:00

Bizonyos kutatók szerint néhány égitest szokatlan pályáját megmagyarázná egy még fel nem fedezett bolygó. Vajon ez csak egy elmélet marad, vagy képesek leszünk felfedezni az X bolygót?

19Dec

Similo – A néma barkohba

Ismertető | 2024.12.19. 14:00:00

Hasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…


Kommentek

  • Alleira

    2021-04-08 16:59:07

    Már megérte elolvasni a cikket, hisz meg voltam győződve arról, hogy ez egy kiegészítő. Az alapjáték valahogy nem hozott lázba bemutatók alapján, de már nagyon kipróbálnék egy kampány-jellegű játékot, illetve annak ellenére, hogy én is ódzkodom az applikáció vezérelt játékok kipróbálásától - ahogy jópár előttem szóló - érik, hogy kirúgjam magam a komfortzónámból :) (viszont alapvetően azt gondolom, ha valami képernyőt akarok nézni, akkor konzol vagy PC játék előnyben, de esélyt adni kell ugyebár). Most ezzel szemezek és az Alchemists-el, de úgy látom az nem fog magyarul megjelenni, így ez jobb vételnek tűnik számomra

    Köszönöm a bemutatót, érthető volt az "eredeti" Bűnügyi krónikák ismerete nélkül is, akit pedig az összehasonltás érdekel, azt is talál benne bőven

  • Robby

    2021-04-02 13:37:47

    Bocsánat, de nem fért ki több gondolatom, pedig tudnám még folytatni... Szóvel a gondolkodást nem venné el, sőt segíteni, hogy tényleg csak arra kelljen főkuszáni. De levenne sok felesleges terhet és vizuálisan is sokat javíthatna az élményen. Nem foglalna akkora helyet, setup, elpakolás pillanatok alatt menne, nem kellene játék közben a játékszabályt forgatni, a kiegészítőket javításokat egyszerűen lehetne megvenni, vagy letölteni. Ha a játékből jön egy új variáns, akkor azt csak letöltöm és a játék elején kiválasztom, hogy melyikkel szeretnék játszani, így akár olcsóbb is lehetne egy játék. Szóvalén pozitívan látom a jövőképet, ha egyszer ez beindulna. De még a technika sem tart teljesen ott. Meg szerintem ez nem a mi életünkbe fog eljönni. Persze lesznek olyan játékosok akik nem akarnak majd kitőrni a régi kis világukból és még a jövőben is a Kocog és kidob minőségű játékokat kergetik majd (erről a Betárcsázós internetes reklám jut folyton az eszembe), de szerintem a nagytöbbségnek igénye lesz a modern egyre jobb játékokra. Az itt említett BK 1400 játék meg az úttörő szerepét fogja betölteni. Nekem például az eredeti BK nem igazán jött be, de ezzel tettem egy próbát és az apróbb újítások, történelmi kor és grafika miatt nagyon tetszett. Nem bántam meg, hogy megvettem!

  • Robby

    2021-04-02 13:25:41

    Fejlődni kell, a régi dobok és lépek társasok mára már minikben gazdag győnyörű kinézetű néhol app-os játékokká fejlődtek. Nem azt írtam, hogy helyettem gondolkodjon a játék, mert akkor elveszti az értelmét, de játék szempontjából olyan dolgokon segíthetne ami ki tud zökkenteni a játékból (pl. a statisztikákat számoló kockák tologatása, vagy asztalmeglökés miatt a jelölők visszaállítása). A játék végi pontozás sem egyszerű némely játékban, hosszú időbe telik és könnyű elszámolni valamit. Persze azért a játékot ismerni kell alaposan, hogy tudjuk mi ad pontot, tehát a könnyítések ezt nem fogják befolyásolni. Azt meg, hogy a játék hevéban hajlamosak vagyunk néhány apróságon átsiklani sokszor tapasztaljuk mi is, illetve "profik" videóiban is látható. Ez nem aszt jelenti, hogy valaki nem ismeri a szabályokat, de a sok apróság között akaratlanul is becsúszhat valami. Szerintem, ha felvennél te is egy-két partit, akkor meglepődnél magadon is, hogy mennyi apróságon sikerül átsiklani a játék hevében. Ezeken a jövő játékai sokat segíthetnének. Nem beszélve arról, hogy könnyebb lenne elrakni a játékot, nem foglalna annyi helyet a polcon, sokkal pörgősebb lenne a játékmenet, nem kellene a játék végén sokáig számolgatni a pontokat. Hogy érthetőbb legyek, vegyük példának egy Zombicide játékot. Ezek nem nagyon különböznek egymástól. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha csak egy dobozt kellene megvenni, ami az összes játékot tartalmazhatná, ha megvennéd az új részeket (mondjuk egy jövőbeli színes nagy felbontású e-papír lehetne a karakterlap, játéktábla...). Setup annyi lenne, hogy kirakod a térképelemeket, karakterlapokat, és meghatározod a küldetést. Ennek megfelelően rajzolódnak ki a pályaelemek, karakterlapok, nem kellene kártyákat keverni, nem kopnának, el lehetne olvasni mindent (esetleg még a játék kívánságra fel is olvasná), animáltan tudnál haladni egy győnyőrű környezetben, ennek ellenére továbbra is te döntenéd el, hogy kit támadsz, hova mész, milyen felszerelést viselsz...

  • Cygnus

    2021-04-02 12:00:07

    Az általatok leírt jövőkép már olyan, ami engem taszít, és én nem örülnék annak, ha a társasjátékozás ebbe az irányba mozdulna el. Az apphasználatnál nálam ott húzódik a határ, ahol csak a felesleges adminisztrációs terheket spórolja meg, a gondolkodást nem.

    Ha valakinek nehezére esik a pontjait kiszámolni, esetleg észben tartani az apróbb részleteket, akkor egészen egyszerűen túl nehéz játékot választott, és érdemesebb valami könnyebbel kezdeni. A helyettünk számolást, beleélős világot a számítógépes játékok már biztosítják, a társasoknak pont az adja a varázsát, hogy nekünk kell megdolgozni a pontjainkért, és ha valamit kifelejtettünk, akkor így jártunk, az a mi hibánk, vállalni kell érte a felelősséget.

    Sok társassal játszottunk már online, és tapasztalat, hogy ilyenkor mindenki sokkal felszínesebben tanulja meg a szabályokat, és nem is vagyunk olyan mértékben tisztában a pontszámítás mikéntjével, mint offline változatnál. Volt, amikor majdnem a 0-ról kellett kezdeni a szabálytanulást, mert az online verzió intézett helyettünk mindent, és fogalmunk sem volt arról, hogy a háttérben mennyi apró szabály húzódik.

    Nekem ez olyan, minthogy nem megyek mindenhova autóval, mert bár kényelmesebb lenne, de a testmozgásra szükség van, és bár fárasztó, mégis örömöt tud adni. Természetesen több száz km-nek nem fogok gyalog nekiindulni, de 4-5 km még nagyon kényelmesen bírható sétálva is. Ugyanígy, az akár 100 oldalas kalandkönyv lapozgatása helyett egyszerűbb, ha van egy app, de azt már nem szeretném, ha a gondolkodást is megspórolná nekem. Fárasztóbb gondolkodni, de megéri.

  • Csiracsirke

    2021-04-01 17:01:33

    Jővő alatt kb én is ugyan ezt gondoltam amit te, egy olyan tábla ami esetleg mozgó képekkel jeleníti meg az aktuális sztorit vagy esetleg audio formában meséli el vagy ami számontartja az eszközt és élet/mana szinted bár valamilyen formában már vannak ilyenek konzolokon mint például a Hidden Agenda ps4-en amit többen is játszhatunk telefonos app segítségével itt is van mindenkinek titkos küldetése miközben haladunk a történettel ha tág értelemben vesszük a társasjáték fogalmát szerintem ez is ide tartozhat. Kiváncsi leszek hogy kb 20 év múlva milyenek lesznek a társasjátékok.

  • Robby

    2021-04-01 15:26:50

    Én nagyon szerettemmár régen is azt a társast amibe elem kellett és interaktív módon csinált valamit a játék. Ez a játék is tetszik, szerintemjó lett az app, a kártyák is szépek. Viszont én sem ebben érzem a társasjátékok jövőjét. Én már azt várom, ahol mondjuk a karaktertáblánk egy interaktív kijelző lenne, amihez ha hozzáérintem a szerzett lapokat, akkor automatikusan felszereli a karaktert, növeli, csökkenti a megfelelő értékeket, kijelzi a karakterünkön, segít a harc lebonyolításában... Tudom ez még nagyon SCI-FI, de remélem hamarosan eljön majd ez is. Sokaknak nehéz egy bonyolultabb játékban mindent számolgatni, jajj most elfelejtettem ezt hozzáadni, levonni, lehet, hogy a sok apróság miatt már meg sem veszik a játékot... Esetleg ezek miatt nől meg a játékidő, az idő miatt unalmassá, lapossá válhat egy játék, pláne, ha csak a statisztikánkat jelölő kockákat, tárcsákat állítgatjuk, esetleg valaki véletlenül meglöki az asztalt és hirtelen átrendeződik minden.... Szóval én várom, hogy egyszer majd ez is fejlődik jó irányba, így megmarad a játékok vonzereje és még több élményt tudnak adni,még jobban bele tudjuk élni magunkat a játékba.

  • Cygnus

    2021-03-28 23:55:58

    Akkor üdv, kolléga :D Én középiskolában/egyetemen tanítok, ott már kifejezetten hátráltató lehet az interaktív tábla (kutatás is készült erről), alsósoknál viszont még tényleg tud hasznos lenni. Annak nem volt értelme, hogy a középiskolákat telerakták vele, ahol mindenki csak drága kivetítőnek tudja használni, mert több értelme nincs. Én sem tartom ördögtől valónak bizonyos pedagógiai helyzetekben (lásd alsósok tanítása), de az én munkámban (az eddig látottak alapján) teljesen felesleges. (Természetesen ha valaki mutatna valóban hasznos módot a használatára, én is szívesen alkalmaznám, ahogy pl. számítógépet/okostelefont is használok a tanítás során.)

    Amilyen szemléletet írtál az interaktív tábláról, ugyanezt az elvet vallom a társasjátékos appokról: lehet jó, ha ésszel használjuk, és olyan célokra, ahol tényleg tud többet adni a kütyü nélküli megoldásokhoz képest. Én is csak megerősíteni tudom, hogy adj esélyt a játéknak, és ne zárkózz el előlük, még akkor sem, ha eddig x rossz megvalósítással találkoztál, mert lehet, hogy az x+1-edik már jó lesz :) Azt én is remélem, hogy a társasjátékoknál nem fognak átesni a ló túloldalára a telefonhasználatot illetően, de jelen esetben szerintem egy pozitív példáról beszélhetünk. (Ha odáig fajulna a helyzet, hogy már egy dobókockával dobást is applikációval helyettesítenének, akkor én is másik hobbi után néznék :D )

  • nemi92

    2021-03-28 22:32:44

    Egyébként én általános iskolában tanítok, csak alsósokat. Elsős osztályom van. Én az interaktív táblát nagyon hasznosnak tartom, és szeretem is. Rengeteget szemléltetek vele, képesség fejlesztő játékokat játszunk stb. DE! Nem használom orrba - szájba és nem ez teszi ki az órám nagy részét. Használom, mint segédeszközt. Az oktatásban én nem tartom ördögtől valónak, de természetesen elfogadom a te nézeted is! :)

    Persze, tök jó, ha valaki több száz, ezer km távolságban lévő rokonnal, baráttal tartja a kapcsolatot, ez nem is kérdés. Sokat könnyít az életünkön ez az opció. Viszont az a baj, hogy az emberek nagy része átesett a ló túloldalára és kb. függ a telefonján. Nem vagyok eretnek egyébként, használom a telefonom én is, de ügyelek rá, hogy ne legyek függő! :D

    Na és akkor visszakanyarodva a játékra. Én egyébként nem zárkózom el 100%ban az applikáció által vezérelt társastól. Ahogy korábban is írtam, ha valaki hozná, kipróbálnám, de venni nem venném, valahogy nekem ez nem passzol a társasjáték filozófiájához. Egyébként le nem beszélnék senkit, hogy megvegye vagy kipróbálja, hiszen ez is egy új és másfajta dolog, biztos, hogy élményszámba megy. Ízlések és pofonok! Ellenérzést senkiben nem volt szándékom egyébként kiváltani a játékkal szemben! :)

  • Cygnus

    2021-03-28 22:11:51

    Érdekes látni, mennyi emberben vált ki ellenérzést az applikáció, nem is gondoltam volna.

    Alapvetően én is ellenzem a folyamatos telefonozást, valamint a "rakjunk bele valami modern technológiát, mert attól menő lesz" hozzáállást. Utóbbinak nálam tökéletes mintapéldája az interaktív tábla: teleszórták velük az iskolákat, mert ez a jövő, közben pedig többet árt, mint használ, és a hozzáadott pedagógiai értéke a nullához konvergál. Kiráz a hideg a gondolatától is, egyszerűen nem vagyok hajlandó használni.

    Azt viszont nem szabad hagyni, hogy kiöntsük a gyereket a fürdővízzel együtt. Valóban jó az, ha fenntartásaink vannak, és nem ugrunk rá azonnal minden "modern" újításra, de vannak olyan szituációk, amikor igenis hasznosak, és jó, hogy léteznek. Nálam a Bűnügyi is ez utóbbi kategóriába tartozik: olyasmit valósít meg, amit kártyákkal/forgótárcsával/csodadobozzal nem tudnának. A játék közben fel sem tűnik, hogy az ember telefont használ, tényleg csupán a nyomozás egy eszközévé degradálódik. Ki lehet kapcsolni az internetet is, ha nem szeretnénk váratlanul felugró értesítéseket. A játékmenet pedig nem is engedi, hogy valaki kiszakadjon és csak "kockuljon", mert folyamatosan felolvasunk/beolvasunk/diskurálunk, hogy vajon mi is történhetett.

    Ahogy írtad is, az nagyon gáz, ha valaki a baráti társaságban a mellette lévőnek írogat ahelyett, hogy beszélgetne vele, és ebben az esetben teljesen felesleges a telefonhasználat. Ha viszont otthon, egyedül van, és a távol élő rokonnak/barátnak ír, és így tudják tartani a kapcsolatot a sok (ezer) km-es távolság ellenére is, akkor hasznos, hogy van ilyen technológia.

    Mindenképp javaslom a nyitottságot az appos játékok felé, és ha van rá lehetőséged, akkor próbáld ki, adj neki egy esélyt. A Bűnügyi amúgy sem igényel sok időt, mert a történetei egyszer játszhatóak, így limitált alkalommal vehető elő. Inkább tekintsd úgy, hogy ez a néhány játék megmutathatja, hogyan lehet értelmesen, eszközként használni a kütyüket :)

  • Eyesis

    2021-03-26 22:52:01

    Én is kerülöm azokat a játékokat, amihez kell telefon vagy tablet vagy PC. Annyira sok olyan játék közül lehet válogatni ahol nincs, hogy még nem kényszerültem ilyenre. Persze lehet, hogy ebben az esetben javítottak ezzel a játék élményen, de én eleve a történet vezérelt játékokért sem vagyok annyira oda.

  • nemi92

    2021-03-26 21:00:16

    Én egyébként a kipróbálás gondolatától nem biztos, hogy elzárkóznék az elmondott véleményeitek alapján, viszont én ilyen játékot saját magam biztos, hogy nem vennék. Valaki beállítana a társaságban egy ilyen jellegű játékkal, lehet hogy húznám a számat, de mindenképpen adnék neki egy esélyt, hogy lássam hogyan oszlik meg az arány a valós kommunikációk és a telefonos eszköz használata között. Ha másra nem legalább erre jó lenne a dolog. De az biztos, hogy 100ból 99el alkalommal inkább az app nélküli társast venném elő, ha választhatnék! :)

  • gyd

    2021-03-26 20:34:11

    Az jó kérdés, hogy mi lesz az appokkal 5-10 év múlva. Szerintem ha semmi különös nem történik, akkor alapvetően a Google, Apple stb. nem fogják elérhetetlenné tenni, de persze azt nem tudjuk előre, hogy milyen platformokon fognak működni az ilyen dolgok akkor stb. Nem feltétlenül a legjobb érv, de azt is tegyük hozzá, hogy ezek alapvetően olyasmik, mint a szabadulószobák, hogy egyszer kiélvezzük, aztán örülünk, hogy jó szórakozást kaptunk a pénzünkért. Vagy reménykedünk, hogy nem mi leszünk az utolsók az eladási lánc végén. :D

  • gyd

    2021-03-26 20:33:52

    Én nem feltétlenül gondolom, hogy ez volna a jövő a társasjátékoknál, hiszen akkor egy idő utána a fizikai részét kb. ki is dobhatjuk, ha inkább az appra terelődik át a fókusz. Viszont úgy gondolom, hogy nem probléma élni az ilyesfajta lehetőségekkel, hogy az "adminisztratív", nem közvetlenül a játékhoz kapcsolódó kötelező terheket levegyék a vállunkról. Pl. a rettegés éjszakájában konkrétan eggyel több ember játszhat, mint a klasszikus "gyilkososban". A bűnügyi krónikákban pedig pl. az Exithez hasonló "hibák" kiküszöbölését tudom említeni pozitívumként, ugyanis velünk már előfordult olyan, hogy nem jó megoldással mégis eljutottunk a megoldáskártyához, mert nem volt minden eset tökéletesen lekezelve. Egy appban minden esethez különböző azonosító társítható (jó, ennél árnyaltabb a dolog, de lényegében tekinthetjük így), így jól leprogramozva ilyen nem fordulhat elő. Meg az sem hátrány, hogy nekünk nem kell pl. egy 100 oldalas könyvet lapozgatnunk folyamatosan a különféle szálak mentén stb.

    Azzal egyébként teljes mértékben egyet tudok érteni, hogy a társasozás nagyon jó lehetőség arra, hogy az emberek ne a telefonjaikat nyomkodják, és valós interakció legyen közöttük, odafigyeljenek egymásra és a játékra stb. És ehhez fűzném hozzá, hogy a tapasztalataim alapján nem folyamatosan nyomkodjuk a telefont játék közben, hanem kérdezünk valakit, esetleg végigkérdezzük több dologról stb., és utána agyalunk, beszélgetünk, elméleteket vázolunk fel, cáfolunk meg. És mondhatom, hogy a nem telefonos rész van többségben. Szerintem ha valaki szkeptikus ezzel a telefonos megoldással kapcsolatban, akkor érdemes keresni a lehetőségét annak, hogy legalább kipróbálja, és akkor saját tapasztalatai alapján tudja azt mondani, hogy ez még belefér, vagy inkább hagyjuk az egészet.

  • PlayHoo_95

    2021-03-26 18:51:59

    Nekem mondjuk kifejezettem tetszenek az appot használó játékok, bár sokhoz eddig még nem volt szerencsém. Hozzá tesznek a hangulathoz és jobban bele élem magam az adott szituációba. Viszont egy dolog nagyon zavar, mondjuk például a lentebb említett Gyűrűk ura játék kapcsán is..hogy oké megvettem és hatalmas szerelem a játék, de mi lesz az appal 5-10 év múlva? Ha még akkor is elő szeretnénk venni a játékot de az app már esetleg nem lesz elérhető, nem igazán lehet a játékkal mit kezdeni.. és azért egy drágább társasnál ez is fontos szempont szerintem.

  • nemi92

    2021-03-26 16:26:42

    Hát ha ilyen lesz a jövő, akkor lehet, hogy sokan más hobbi után néznek. De persze kinek mi.

    Egyébként nekem attól is feláll a hátamon a szőr, mikor az ember lemegy egyet a barátaival egy pofa sörre és nem látok mást, mint az emberek a telefonjukat nyomkodják, nem beszélve arról ha ez pl. a baráti társaságon belül is így van, mert muszáj visszaírni annak aki éppen írt. Legalább ha társasozunk, akkor tényleg nem kerülnek elő a telefonok semilyen módon. Lehet én ezért zárom ki teljesen az applikáció használatát társas közben, mert ott legalább még van ami nem változott a mostani dolgokhoz képest, és örülök, hogy elszakadunk a mobiloktól, ha csak egy másfél órára is! :)

  • Csiracsirke

    2021-03-26 16:06:40

    Én pont az ellenkezőjét gondolom, így interaktívvá válik a játék plusz animációval és aláfestő zenével ami segít jobban beleélni magad a sztoriba mint a gyűrűk ura esetében semmit nem vesz el az app használata az élményből így is működik a komunikáció a társakkal plusz ha mindenki használja a telefonját elkerülhető az hogy játék közben valami másra használja például facebook ami engem nagyon tud zavarni. Szóval én nem zárkózom el az ilyen fajta újításoktól ezt tartom a jővőnek igazából.

  • gyd

    2021-03-26 15:55:33

    Szerintem nem egy főként szálvezetőnek készült applikáció nullázza le a környezetre való odafigyelést, ezt az appot is a rettegés éjszakájához hasonlóan kell elképzelni, csak ez egy kicsit komplexebb, több elemmel rendelkező játék annál. Azt vettem észre, hogy itt sincs kevesebb interakció, mint más kooperatív vagy nyomozós játékokban, hiszen folyamatosan megosztjuk egymással az elméleteinket. Egyetértek, hogy túlzásba lehetne vinni az app szerepét, de itt csak egy narrátor szerepet kap, ami gördülékenyebbé teszi a nyomozást. Persze ahogy írjátok, ízlések és pofonok, de érdemes ilyen szemmel nézni. :)

  • rocky015

    2021-03-26 15:34:08

    Ugyanígy vagyon vele én is. Nagyon akartam a Gyűrűk Ura kalandozások Középföldén-t, de amikor kicsit jobban utánanéztem és láttam, hogy az is mobil applikáción keresztül játszható, csappant a lelkesedésem. 1-2 játéknak biztos jól áll, mondjuk a 'Vérfarkas éjszakája'-nak. Bár mondjuk ha adnék/adnánk neki esélyt, akkor lehet tetszene.

  • nemi92

    2021-03-26 15:23:21

    Hmm..lehet én vagyok túl finnyás az ilyen dolgokra, de nekem valahogy nem jön be, hogy társasjátékozás közben is a telefon legyen a kezemben. Eléggé kiszorítják a különböző eszközök az alapvető kommunikációt az életünkből, nem biztos, hogy ez annyira pozitív irányba vinné a társasjátékozás hangulatát számomra.. Én pont azért szeretek társasozni, mert az emberek végre egymásra és a körülöttük lévő történésekre koncentrálnak, nem a telefonjukra. Engem személy szerint ez a játék nem vonz, de igazából csak az applikációs megoldást tudom felhozni indokként. Ettől persze másnak még lehet egy nagyon jó játék. Ízlések és pofonok. :)

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Bűnügyi krónikák: 1400