Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Res Arcana- A hatalom alkímiája

A Res Arcanaban mágusokat alakítunk, akik nem kisebb célért, mint a hatalomért versengenek egymással. Tudom-tudom, ilyen még sose volt a társasjátékozás történelmében... Azonban a Res Arcana esetében a viszonylag unalmas alapötletből egy baromi pörgős kártyajátékot raktak össze. Az óriási mágus csaták helyett esszenciák felkutatásával tehetünk szert mágikus ereklyékre, különböző hatalommal bírók helyekre vagy akár világcsodákra. Ezek egyre közelebb jutatják a játékosokat a hőn áhított 10 ponthoz, melynek megszerzésével megnyerhetik a játékot.

"Wayne nagyon ragaszkodik a kalapjához – magyarázta a barátja. – Úgy hiszi, szerencsét hoz neki. – Szerencsét is hoz! Még egyszer sem haltam meg úgy, hogy a fejemen csücsült."

A Res Arcanaért az a Tom Lehmann felelős, akinek a Race for the Galaxyt és a Roll for the Galaxyt is köszönhetjük. Így talán nem mondok túl nagy újdonságot senkinek azzal, hogy itt is jelentős mennyiségű ikonográfiára számíthatunk, mint azt már a "testvérkéinél" is megszokhattuk. Nehézsége is a már említett címekhez tehető, így kezdő jatékosoknak ugyan nem ajánlanám, azonban aggodalomra azoknak sincs oka, akik még nem igazán szereztek nagy tapasztalatot e téren.

"Hihetetlen, hogy egyesek ilyen vastag könyveket olvasnak."

Mielőtt a külcsínbe belemennénk, külön ki kell emelnem az ikonográfia magyarázó kártyákat és szépen felépített szabálykönyvet, mely nagyon jól végigvezeti az olvasóját a viszonylag bonyolultabb szabályrendszeren. Emiatt úgy gondolom, hogy a gyakorlotabb játékosoknak nem fog nehézséget okozni a játék megértése.

A játék kinyitása igencsak kellemes meglepetést okozott. Kicsomagoláskor rögtön feltűnik a praktikusan megtervezett inzert, ami mind a setupot, mind pedig a játékmenetet jelentősen felgyorsítja és leegyszerűsíti. Itt ragadnám meg az alkalmat a kártyavédőzők megnyugtatására, hogy igen, az inzertbe a kártyavédővel együtt is belefognak férni a cuccok. A kártyák és a tokenek is minőségiek, sőt a kártyákon található illusztrációk is szemet gyönyörködtetőek.

"Az irányítás nem arról szól, hogy semmit sem viszel véghez – az a lényege, hogy biztosra mégy, a többiek megteszik a rájuk kirótt feladatokat! A feladatok kiosztása a lényeg, barátom! Anélkül magunknak kellene megsütni a kenyerünket és magunknak kellene kiásni az árnyékszékeinket. – A bábos közelebb hajolt az asztal felett. – És nekem elhiheted, biztos vagyok benne, nem járnál jól, ha olyan kenyeret kóstolnál, ami az én kezem nyomán sült. Soha ne tedd! Főként ne azután, hogy kipucoltam az árnyékszéket."

Kitesszük a nyolc varázstárgyat, az esszenciatartót és öt véletlenszerűen kiválasztott hatalommal bíró helyet az asztalra. Megkeverjük a világcsodákat tartalmazó paklit, majd felfedjük a felső két darabját. A játékosok mindegyike kap egyet mind az ötféle esszenciából és véletlenszerűen 2 mágust. Majd mindenkinek osztunk 4 mágikus ereklyét, ezeket draftolás segítségével elosztjuk egymás közt, utána pedig még egyszer megismételjük ezt, így mindenkinek 8-8 lap lesz a kezében. A maradék ereklyére nem lesz szükségünk visszatehetjük a dobozba. A draftolás után mindenki választ magának egyet a kiosztott mágusok közül, a másikat pedig visszateszi a dobozba. Ezután minden játékos választ magának egy varázstárgyat és kezdődhet is a játék.

A mágusok.

"– A Kútban nincs erő. Eltűnt. Felhasználták. Azt gyanítom, ha valaha is visszatér, az csak újabb ezer év múlva várható. – Ez egy kicsit hosszú idő ahhoz, hogy kitartsanak a raktárkészletek – jegyezte meg a császár."

Ahogyan azt már a cikk elején említettem, alkimista bajnokaink elsődleges feladat nem más, mint a különböző esszenciák felhalmozása. Ebből ötfélét találunk a játékban: hév (piros), élet (zöld), nyugalom (kék), halál (fekete) és arany (sárga). Ezeket az esszenciákat arra használhatjuk, hogy ereklyéket játszunk ki, világcsodákat és hatalommal bíró helyeket szerezzünk.

Felső sor: a hatalommal bíró helyek, alsó sor: varázstárgyak.

A játékmenet több fordulóból tevődik össze, melyeket 3 fázisra oszthatunk.

  1. Esszenciák begyűjtése:
    • mindenki begyűjti a képességeinek megfelelő esszenciákat és/vagy leveszi őket a varázslattal bíró elemeiről.
  2. Körönként egy akció végre hajtása (kezdőjátékossal kezdve, míg nem passzol mindenki):
    • kijátszhat egy ereklyét,
    • megszerez egy világcsodát,
    • megszerez egy hatalommal bíró helyet,
    • eldob egy kártyát 1 aranyért, vagy 2 tetszőleges egyéb esszenciáért,
    • használ egy saját varázslattal bíró elemet (ami még nem fáradt ki; értsd álló helyzetben van),
    • passzol: az első passzoló megkapja a kezdőjátékos jelölőt, minden passzoló lecseréli a nála lévő varázstárgyat egy használaton kivülire, valamint húz egyet az ereklye kártyai közül.
  3. Győzelem ellenőrzése.

Ha senki nem érte még el a minimum 10 pontot, akkor mindenki visszaforgatja, "frissíti" a "kifáradt" kártyáját és egy új forduló kezdődik.

A játék addig tart, míg valaki először eléri, vagy meghaladja a tíz győzelmi pontot, melyeket az előbb említett kártyákból, valamint a kezdőjátékos jelölőből sajtolhat ki. A játékot az nyeri, aki a legtöbb pontot gyűjtötte össze.

"A jó emberekből nem válik legenda."

Habár a Res Arcanat 1-4 fővel is játszhatjuk, nekünk a két fős verzió tetszett a leginkább. Ne értsétek félre, többen se rossz, de a folyamatos oda-vissza "szerválások" nagyon sokat dobnak a játék élményen. 

Bár a játék elsősorban az engine buildingre épül, azért némi gonoszkodás is teret kapott a játékosok között, mely leginkább különböző esszenciák eldobatására épül. Így azok akik nem rajonganak a konfrontatív játékokért, de szeretnének egy izgalmas mágus csatát kipróbálni, kiváló lehet a Res Arcana. 

Fontos, hogy minden mágus egyedi tulajdonsággal rendelkezik, így a játékosok a draftolás során - lehetőségeikhez mérten - a lehető legjobb ereklye készletet rakják össze az általuk kiszemelt mágusnak. Ehhez némi gyakorlásra szükség lehet, de viszonylag hamar rá lehet kapni az engine buildingre. A rövid játékidőnek hála pedig a játék során gyakran kaptuk magunkat azon, hogy újabb és újabb partikat setupolunk. A flow élményt az is nagyban segíti, hogy a játék újrajátszhatósága jelentősen nagy, melyet az egyedi képességű bajnokaink, a különböző kártyáktípusok nagy mennyisége és a draftolás mechanizmusa is támogat.

Az idézetek Brandon Sanderson Kozmerum-ciklusából származnak.

Te próbáltad már a játékot? Mi a véleményed a róla? Hogy tetszett a cikk, maradt még kérdésed? Ne feledd a kommentszekcióban kifejteni! : )

A(z) Res Arcana: A hatalom alkímiája társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

20Okt

Jaipur - A rúpiák ura

Ismertető | 2020.10.20. 16:00:00

Ki ne akarna a maharadzsa legbizalmasabb kereskedője lenni, hogy ezáltal egyszemélyes hadseregként fellendíthesse az ország pénzügyeit? Most végre lehetőségünk nyílt erre, hiszen - minő véletlen - pont a rózsaszín városban zajlik a tehetségkutató.

08Okt

Blue Banana - Lehet zöld az ég, és lehet kék a banán

Ismertető | 2020.10.08. 17:00:00

Vannak dolgok, amikhez kötünk bizonyos színeket: barna medve, vörös rózsa, sárga villamos, piros hó stb. Na ezeket gyorsan felejtsük el... Vagyis csak félig... Lássuk, miért mondom ezt.


Kommentek

  • reni.sule

    2020-11-02 14:50:14

    Nagyon jó élvezetes játék, pörgős több emberrel játszva sincsenek holtidők. Rengeteg opcióból választhattunk aránylag kevés elemből megoldva. A kezdő pakli összeállíttás segít, hogy már az első játékban is legyen sikerélményünk, legyenek olyan lapjaink, amikek a hatásait hatékonyan tudjuk összetársíttani. Minden eggyes partival változatos játékmenettet kapunk a véletlenszerű lapjárás miatt. A nagyfokú újrajátszhatósághoz hozzá tesz, hogy számos karaketerlapból választhattunk és a pontozó helyszinek is kéttoldalassak. Rörgős játék és itt számít is a gyorsasság, ki milyen hatékonyan tudja kihasználni a drafftolt pakliját. A fa jelölők a külön neki szánt inzerttel nagyon hasznos. Nem kell minden egyes játék után zacskózni, és leszámmolni mindem megvan-e. Az asztal alól sem kell többet a jelölőket szedegetni. A kártyák grafikája nagyon szép és a lapok is jó minősségűek. Az első partinál még nem fogott meg, de pár újrajátszás után a kedvenccem lett. Két nehezebb játék között remek időkitölttő. Kezdőknek se túl nehéz, bár akkor biztos, hogy kicsit lassabb lesz egy játék. Bár ikonokkal jelzett minden fontos információ, a jelmagyarázzat részletes, tömör összefoglallót ad mindenkinek a saját segédlettén. Szivesen ajánlom bárkinek, aki megragadott a játék hangulata és mechanikája, nem fog csalódni benne.

  • strategiangames

    2020-10-30 15:02:03

    Már több, mint 10 órát tettem bele, aztán rájöttem, hogy vannak lapok, amiket soha nem használunk. Ezért felcímkéztem őket más képességekkel. Így kimerem jelenteni (bár nagyképűen hangzik), hogy ebben az állapotában a Res Arcana tökéletes játék lett. Ha valakit érdekel, vasárnap feltöltöm a netre a 2.0-s verziómat. Kíváncsi leszek a véleményekre.

  • armad0r

    2020-10-30 11:48:36

    Egy olyan játék, ami nem hiányozhat a polcról.
    Hasonlít a Races for the galaxyra, csak kicsit több benne az egymásra utaltság.
    Előnyei: gondolkodást, stratégiát igényel, sokféle játékvarició (két oldalas hatalommal bíró helyek)
    Nagyon szépen kidolgozott
    Egyedüli hátránya, hogy kevésnek tartom a játékosok közti interakciókat

  • abiologistplayground

    2020-10-30 10:36:02

    Mi is gondolkozunk a kieg beszerzésén, kiváncsi vagyok, hogy mennyit változtat a dolgon. :)

  • Kondor

    2020-10-29 18:12:44

    Szuper játék, nagy kedvencünk.
    A minap hozta a futár a kiegészítőjét. Bár még nem próbáltuk, de első pillantásra úgy tűnik dobmi fog a játékélményen.

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Res Arcana: A hatalom alkímiája