- Ismertető
- 2020.06.02. 10:00:00
Urbanista Pista és a kockás papír – Quadropolis játékbemutató
Pista bácsi impozáns város receptje: Először is ültess fát! Adj hozzá vizet, hogy parkká érjen. Végy 2 rész házat, lehetőleg 4 emeleteset, majd töltsd a parkok köré. A kikötőket rendezd sorba, mellé nyiss ki pár friss boltot is. Szórj energiával teli gyárakat a kikötők és a boltok közé, de figyelj, hogy egy se hulljon mellé, mert mindent beszennyeznek. A közigazgatási épületeket jól keverd el a többivel szép egyenletesen, hogy a város minden negyedébe kerüljön belőle.
Az így elkészített város megnyitójára meghívhatod vacsoravendégeidet, akik aztán be is költözhetnek.
Ízlés szerint megbolondíthatod üveges irodaházakkal, emlékművekkel és játszóterekkel, amely még gazdagabbá teszi a kompozíciót!
A múlt építészei a jövőn dolgoztak
Mindig nagy öröm, amikor a Days of Wonder kiadó játéka magyar megjelenést kap, főleg, amikor az annyira jó darab, mint a Quadropolis. A játékban lehetőségünk lesz üres parcelláinkat beépíteni, számolgatni a házak ideális helyszínét, és elküldhetjük az Urbanistát az új épületek felmérésére, hogy ezzel hátráltassuk ellenfeleink ütemtervét.
Bár a borító grafikája elég gyermetegre sikerült és volt némi fenntartásunk vele kapcsolatban, de a doboztetőt leemelve gyönyörű komponenseket és hangulatos illusztrációkat találunk. Belül egy maximálisan kihasznált, mondhatni mérnöki pontosággal megtervezett inzert fogad pontos elrendezéssel. Sőt, egy mellékelt papíron láthatjuk, hogy ha a lapkák kinyomkodása után a megmaradt íveket az inzert alá helyezzük, akkor szállítás közben nem borul ki semmi. Egyedül a várostábla sikerült csöppet vékonyra, de ezt leszámítva minden komponensre csorgott a nyálunk.
Urbanista Pista bá’ a „Négyszögfalvi várostervező"
Minden játékos megkapja a felparcellázott „kockás papírját” (várostáblát), amire minden körben igyekszik az egytől négyig számozott építészek segítségével a lehető legjobb épületeket felépíteni. Minden körben 1-1 új épülettel gyarapíthatjuk a várost, és reménykedhetünk, hogy az életet beindító energiából a szükségesnél nem lesz sem több, sem kevesebb, és a leendő lakók is mind otthonra találnak.
A játékos a körében letesz egy építészt a tábla szélére, majd elveszi azt az épültet, amire az építész értéke mutat. Tehát egy hármas építésszel, mindig egy sor, vagy oszlop harmadik épületét vehetjük el. Ha egy építész lekerült azt a fordulóban már nem használhatjuk fel újra. A megüresedett helyre rálép az urbanista figura (mi Pista bá’nak neveztük el), aki az ingatlanfelmérések miatt megakadályozza, hogy a következő körben rá mutató építésszel lapkát szerezzünk.
A megszerzett épületet ezután felépítjük a városunkban. Ennek helyét is az építész mutatja meg. A várostáblánk sorai és oszlopai számokkal jelöltek. Ha hármas építésszel építünk, akkor az épületet vagy a hármas számú oszlopba, vagy a hármas sorba kell leraknunk.
A megépített ingatlan bal felső sarkában szereplő erőforrásokat magunkhoz vesszük a közös készletből és jöhet a következő játékos.
A Classic verzióban 5 féle lapkát építhetünk fel: közigazgatási épületet, gyárat, kikötőt, parkot és a lakóházat. Mindegyik egyedi szabály szerint pontozódik, így mindet más-más szabályok szerint érdemes lerakni.
Az épületeinket nem elég megépíteni, mindet aktiválni kell a jobb alsó sarokban lévő utasítások alapján, különben ezek az objektumok nem lesznek elszámolhatóak. Szerencsére ezzel ráérünk a játék végéig. A gyárba, kikötőbe, és a hivatalokba embereket kell telepítenünk, a másik kettő energiát igényel.
Pontozáskor megvizsgáljuk, hogy hány aktivált épületünk van és ezek hány pontot érnek, majd megnézzük kinek mennyi energiája és embere maradt, amikért mínusz pontot kapunk.
A játék végén az az építész nyer, aki a leghatékonyabban tervezte meg a városát.
Antoni Gaudí az „Isten építésze”
Ha már nagyon belejöttünk az építkezésekbe, kipróbálhatjuk magunkat az Expert verzióban. Ehhez meg kell fordítanunk a várostáblát. A fordulók száma négy helyett öt lesz, bejön két új épület: az irodaház és az emlékmű, a városunk pedig nem négy, hanem öt kerületből áll. Az itteni kerületek már nem egyszerűen sorokra és oszlopokra vannak osztva, hanem egy-egy parcella csoportot láttak el számmal, és azon belül a négyzeteket külön számozták.
Itt már nem egyedi építészekkel rendelkezünk, hanem a játékosokkal egyenlő számú készletet teszünk az asztal közepére, amit kiegészítünk ugyanannyi ötössel. Ezek mindenki számára elérhetőek, és egy játékos több azonos értékű építészt is felhasználhat egy fordulóban.
A pontozás megegyezik az eredeti verzió pontozásával, amihez hozzá jönnek még az új épületek pontszámai is.
Erős alapok, vasbeton szerkezet és csillogó üvegfalak.
A Quadropolist játszva felfedezhetünk a Cat Lady-re (olvashattok róla ITT) és a Between two Cities-re (erről pedig ITT) utaló jegyeket, de ez ne zavarjon senkit, mert a Quadropolis zsigerien más. A játék nagyon egyedi hangulatot teremt, sok igazán eredeti ötlettel és fantáziával megalapozva.
Ennek egyik eleme, hogy az épületeket tulajdonképpen az egyik koordinátarendszerből helyezzük át egy másikba. A játéktáblán kijelölünk egy lapkát, amit átemelünk a várostáblánk meghatározott helyeinek valamelyikére. Ettől igazán sok tervezést kívánó és nagyon számolgatós játékká válik. Olykor még a kevésbé AP érzékeny játékosok is sokáig törik majd a fejüket.
Bár az épületek nagyon jól és természetesen hatnak egymásra, az Expert irodaházak pedig úgy emelkednek a magasba, mint a modern kori metropoliszokban, a téma mégsem igazán jön át, elég absztrakt hatású lett. Hangulatában viszont nagyon erős: teljesen átjárja a teremtés, az építkezés érzése. Bármit is csinálunk valamit biztosan létrehozunk a játék végére.
Amit ma megépíthetsz, ne halaszd holnapra
Az Expert olyan, mintha a szerző az alapjátékot egy más koncepció mentén alkotta volna meg. A koordinátarendszerünk lecserélődik, valószínűleg bizonyos munkásokat nem is használunk majd, és az építkezés is más szabályok szerint zajlik.
Mi úgy tapasztaltuk, hogy az expert verzió nem olyan nehéz, mint az alap. Igaz, hogy az új épületek miatt többfelé kell figyelni, de a több épület és az építészek közös készlete miatt egy-egy építmény megszerzése és lehelyezése egyszerűbb, mint az eredeti verzióban, ahol sokkal szűkebb lehetőségeink vannak. A classicban gyakran történt meg, hogy egy épületet nem tudtunk leépíteni, és el kellett dobnunk. Itt érdemes megjegyezni, hogy bár a játékosok erősen hatnak egymás játékára, de ezt több party után sem éreztük tudatosnak. Általában mindenki a saját városára koncentrál és egyszerűen nem volt sem kapacitás, sem cél, hogy az ellenfelet hátráltassuk.
Két játékossal a haladó verzióban kevesebb a lapkadobás ezért kicsit jobban tetszett ketten. Három, négy játékossal viszont mindkét változat tökéletesen működik. A játékidő csalóka, mert könnyedén eljátszogathatunk a lapkákat pakolgatva, ilyenkor gyorsan véget ér, viszont a nagyobb versenyszellemű játékosok könnyen elhúzhatják gondolkodási idejükkel.
Zárókő
A Quadropolisról elmondhatjuk, hogy talán az egyik legjobb játékként tartjuk számon, amit tesztelhettünk idén.
Nekünk a régi SimCity PC játék hangulatát idézi mind témájában, mind grafikájában, amit nagyon szerettünk. A Quadropolis gyerekes rajzai mögött egy nagyon érett és modern játék lapul. Bár a játékidő inkább fillerre utal a játékélmény nagyon mély, agyalós és számolgatós. Mi ezért furcsálljuk a dobozra írt 8 éves kort. Persze szülői segítséggel is játszható és biztosan fejleszti a gyermek gondolkodását, számismeretet és térlátását. Az biztos, hogy mi felnőtt fejjel is szívesen építünk városokat, még ha nincs is időnk nagyobb projektekre.
A(z) Quadropolis társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!
Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!
MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
Clinic Rush - Konyhából kórházba
Ismertető | 2024.11.05. 15:00:00A konyhai kalandok után új kihívásra vágytunk, melyet a kórházban találtunk meg - természetesen orvosként. Az idő sürget, itt már emberek élete a tét, ezért nem hibázhatunk. Vajon bírni fogjuk, vagy összeroppanunk a nagy teher alatt?
Similo – A néma barkohba
Ismertető | 2024.12.19. 14:00:00Hasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…
Népszerű
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóSarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóSimilo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTriot minden háztartásba!
2024.11.30. 19:46:00 / Ismertető, BemutatóKluster – Mágneses vonzerő
2023.12.13. 17:25:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
Babaróka karácsonya - Ünnepi hangolódás ovis kortól
2024.12.23. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóBabaróka a családjával nekilát a karácsonyfa díszítésnek, de jajj a díszek szétgurulnak, elbújva mindenféle zegzugos helyen a szobában. Gyertek, keressük meg együtt az összes díszt és öltöztessük ünnepi díszbe a fenyőfát!
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóFigyelj! Négy szürke gomb: ventilátor, ejtőernyő, ventilátor, gázmaszk. A gázmaszkot kell megnyomni! Nagy piros tekerő, körbe mindenféle jel, a négylábú pókra tekerd át! Kék mosógépszerű, alatta két kék gomb, a bal oldalit nyomd meg!
Similo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóHasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…
Sarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóGyűjts minél több ugyanolyan állatot egymás után, és tedd minél erősebbé a titkos totemállatodat!
Kommentek
debydavid
2020-06-02 14:45:36
Kreatív, ahogy egy városépítős játék ez is kihívást jelent magában. Az inzert gyönyörűen kivitelezett sok játék esetében látom, hogy Home made megoldás van az insertre. De itt erre egyáltalán nincs szükség. Ez az a játék ami erősíti, hogy ne ítélj a külső alapján. A borítón belül igazán részletgazdag és nagyon erős játékélményt adó játékról beszélünk.