Ti írtátok! - Atlantica: Kincsek a tenger mélyén

Platón legendás Atlantisza, mítosz vagy valóság? 2500 éve foglalkoztatja az embereket, kincsvadászokat és tudósokat. Vannak, akik az életüket és minden vagyonukat a kutatásra áldozzák, mindhiába. Találhatunk a tengerekben sok csodát, de Atlantisz varázslatos gazdagságát mégsem feledtetheti a világ összes kincse sem. A most bemutatott játékban viszont kipróbálhatjuk magunkat kincsvadászként, és felszínre hozhatjuk az Elsüllyedt Kontinens összes kincsét, csak okosan kell taktikáznunk.

Cikkünkben a Piatnik gondozásában 2018-ban megjelent Atlantica című társasjátékot mutatjuk be nektek, melyet Christian Fiore és Knut Happel alkotott. A grafika szintén a tervezők munkája. Ugyan sok játékuk megjelent már, de igazán nagy ismertségre még nem tettek szert, ennek ellenére szerintem érdemes megjegyezni a nevüket!

Az Atlantica egy könnyen tanulható, kollekciógyűjtő és hand management kártyajáték 2-5 játékos részére, a korosztályt pedig 8 éves kortól ajánlják.

Atlantisz elfeledett kincsei…

Ebben a társasjátékban az elsüllyedt Atlantisz szigetének értékes kincseit kell összegyűjtenünk. Az expedíció vezetőjeként arra törekszünk, hogy búvárcsapatunk a legértékesebb kincsekkel térjen a felszínre. Búváraink minél mélyebbre merülnek alá, annál értékesebb tárgyakra lelhetnek, de a felszínre hozni még kevés, elég raktérrel is rendelkeznünk kell, hogy elszállíthassuk szerzeményeinket, különben tovább enyésznek a tenger habjai között.

A játékról egy levegővel!

A játékosok körükben 2 akciót hajthatnak végre: vagy búvárkártya kijátszásával kártyákat vesznek fel a helyszínekről, vagy a „lélegzetvétel” akciót választják, amivel 5 új búvárkártyához jutnak.

A játéktáblán 4 helyszínt találunk, a játékosok egy körben maximum 3 helyről választhatnak kártyákat. A helyszínek a következők: BÚVÁRHAJÓ, itt kincskártyákat szerezhetünk, a KIKÖTŐ ahol hajókat bérelhetünk, a KOCSMA, ahol a búvárkártyákat találjuk, és a KUTATÓÁLLOMÁS ahonnan kutatókártyákat (fejlesztéseket) vehetünk fel. Kártyákat felvenni, a helyszínek jelölésének megfelelő színű búvárkártyák kijátszásával tudunk. Minden helyszín színkombinációja eltérő.

A játékosok egy körben 3 búvárt játszhatnak ki egy vagy több helyszínen (2 azonos színű kártya helyettesíthet egy tetszőleges szín, ez esetben 4 kártya játszható ki), azaz a 3 lapot el is oszthatjuk a helyszínek között. Ha egy helyszínen 2-3 kártyát játszunk ki: több kártyát vihetünk el, vagy az értékesebbek közül választhatunk, míg ha a helyszíneken 1-1 kártyát adunk be, mindig csak az első helyeken lévő kincs/hajó/kutató kártyákat vehetjük fel.

Most nézzük kicsit részletesebben, melyik helyszínen, milyen kártyákhoz juthatunk, és azokat mire fogjuk tudni használni a játék során:

Kocsma és a búvárkártyák: itt toborozhatjuk búvárcsapatunkat, akik segítségével hozzájuthatunk a többi kártyához. Ezekkel végzünk el minden akciót, de a játék végén nem érnek pontot. A búvárok 6 színben találhatók a pakliban, minden színből 13 darab. Ezen színkombinációkkal tudunk kincseket gyűjteni, hajót bérelni, kutatókártyát szerezni, vagy éppen új búvárokat toborozni, tehát mindent. Ha elfogynának a kezünkből vagy szimplán új lapokra van szükségünk a “Lélegzetvétel” akcióval 5 új búvárkártyát vehetünk fel, melyeket csak a következő körben használhatunk fel.

Búvárhajó és a kincskártyák: ezekből a kártyákból kollekciót gyűjthetünk, amiért a játék végén tengernyi pontot szerezhetünk. Összesen 7 fajta kincs található a pakliban, köztük vannak gyakoribbak és ritkábbak. A sorozatokat típusonként kell gyűjtetünk, minél több van egy típusból, annál több pontot ér. Csak azokért a kincskártyákért kaphatunk pontot, amelyeknek rakteret is tudtunk biztosítani, ellenkező esetben vissza kell dobjuk őket a tengerbe.

A búvárhajónál mindig 6 kincskártyalap van felcsapva. Ebből választhatunk, hogy 1 zöld vagy sárga búvárkártyáért 1 kincset, plusz egy lila beadásával 2-t, vagy egy 3. fehér búvárkártyát hozzácsapva az eddigiekhez 3 kincset viszünk el a hatból.

Kikötő és a hajókártyák: itt bérelhetünk hajókat, melyekkel a kincseinket szállíthatjuk el. Itt 3 hajótípus horgonyozik: a kis szállítóhajó, melyek 1-2 kincs elszállítására alkalmasak, a nagy szállítóhajó: 3-4 raktérrel, és a nagy teherhajó, melybe már 5 kincset is bezsúfolhatunk. Ezen a helyszínen 3 lap beadásáért nem 3 hajó birtokába jutunk, hanem csak a teherhajó pakli felső lapját vihetjük el. Tehát 1 színes búvárral a kis szállítóhajók, 2 búvárért a nagy szállítóhajó, míg 3 lap beadásával csak a teherhajó felső lapját húzhatjuk el és nem mindhármat.

Kutatóállomás és a kutatókártyák: ezek tulajdonképpen fejlesztések, melyekkel, ha a kártya feltételeit teljesítjük, a játék végén további extra pontokat kapunk, összesen 11 féle típus van. A lapfelvétel itt is egy kicsit más: 1 búvárkártyáért az első két helyről, míg 2 kártyáért a harmadik, negyedik helyről választhatunk 1 kutatókártyát, 3 búvárkártya beadásárét pedig 2 kutatókártyát választhatunk a 4 helyről.

Látható, hogy a kártyák erősen hatással vannak egymásra, hiszen hiába van sok kincsünk, semmit nem ér, ha nem tudjuk elszállítani. A kutatókártyák pedig extra pontokhoz segíthetnek a többi kártya függvényében. Ha jól kombináljuk a lapjainkat és megfelelő kutatókártyákat veszünk fel, igazán eredményesek lehetünk, ráadásul, több egyforma kutatókártyát többször is elszámolhatunk, a játék nem korlátozza az azonos kutatókártyák számát.

A játék akkor ér véget, ha az utolsó 10 kincskártya közé előzetesen bekevert viharkártyát felcsapjuk. Ekkor mindenkinek 1 köre maradt, ha lejátszottuk, a játék véget ér és pontot számolunk. Az a játékos nyer, aki a legtöbb győzelmi pontot gyűjtötte.

A merülés módszertana

Bár a játék elég adakozó, könnyű búvárkártyákhoz jutni, vagy kincset felvenni, ráadásul ott a joker kombináció, mégis érdemes okosan használni ezeket. Tapasztalataink szerint a színkollekciók nagyon jól ki vannak találva. Egyik színnek sincs kimagasló szerepe, amitől a játék igazán kiegyensúlyozottá válik, sőt ott van még a joker funkció, illetve a lélegzetvétellel felvehető 5 lap. Mivel nincs meghatározva a kézben levő maximális lapszám, nem igazán lehet megrekedni a játékban, nem mintha bárki is erre törekedne.

Az Atlantica minden játékosszámmal jól működik. A játékélmény hasonló, bár több főnél több a versengés, biztos, hogy mire újból rád kerül a sor, a korábban kinézett lapodat garantáltan elviszi valaki. Különböző stratégiákat is kipróbáltunk, de összeségében nincs igazán egyetlen járható út. A játékot nem nyerheted meg csak kincskártyákkal, vagy csak kutatókártyákkal, mindenre oda kell figyelni, ettől válik igazán élvezhetővé és újrajátszhatóvá.

A játék előnye vagy épp hátránya (mindenkinek szíve joga eldönteni), hogy a megszerzett kártyák nyíltak, látjuk a többiek kollekcióját, így keresztbe tehetünk a másiknak: akkor is elvisszük azt a kincset, ha nem tudjuk elszállítani, de legalább az ellenfelemnek nem hoz pontot. Ez persze a játékos stílusán múlik, de előbb-utóbb mindenkiből kibújik a „kopoltyús” ördög. A játék éppen ezért közepes interakciót igényel, ami minden játékos számnál megjelenik, viszont 2 fős módban elmehetünk szoliter irányba.

Összegzés, vélemény

Ez egy nagybetűs Családi játék, minden erre utal: a grafika, a játékmenet, a téma, de ettől eltekintve gyakorlottabb játékosként is nagyon szórakoztató. Mi is sokszor elővesszük, ha hangolódni szeretnénk egy nagyobb volumenű játékra, vagy fillerként, ha kicsit szünetet tartanánk, de van, hogy csak ehhez van kedvünk. Bár szerencsefaktor bőven van benne, a szabály ezt gyönyörűen kezeli.

A játék grafikája szerintem nagyon szép, bár kissé gyerekes, egészen rajzfilmhatású. A kártyák illusztrációi szépen kidolgozottak, részlet gazdagok. A szabálykönyv jól érthető és gazdagon illusztrált.

A tábla jelzései egyértelműek, könnyen értelmezhetőek gyerekek számára is. Amibe esetleg bele lehet kötni, az a tábla színválasztása. Bár a tónusok kifejezetten kellemesek, kicsit elvesznek benne a kártyák, talán választhattak volna más árnyalatokat is, továbbá az inzert is elbírt volna legalább egy kis színt, a sima fehér papír helyett.

A játékidőre a doboz 35 percet ír, ami releváns, bár két fő esetében inkább rövidebb. Ezért mi 2 fős játékmódban az előírt 26 lap helyett csak 21 lapot veszünk ki, és máris 3-5 perccel hosszabb a játékidő.

Ár-érték arányban is kifejezetten jó választás! Nagyjából 6000 forint köré tehető árával kitűnő bizonyítéka annak, hogy nem kell drágának lennie egy jó játéknak. Bőven versenyzik a magasabb árkategóriájú családi társasjátékokkal, mind árban, mind élvezhetőségben.

Egy csepp, mint tenger, mi csak ajánlani tudjuk. Sokkal több a mélység benne (és ez most nem szóvicc…), mint elsőre gondoltuk volna, de pont elég, hogy a családoknak se legyen túl bonyolult. Csak aztán ne felejtsetek el mély levegőt venni!

írta -- ARduel

19Júl

7 Csoda: Armada – Új vizek felé

Ismertető | 2019.07.19. 10:00:00

A 7 Csoda kedvelői majdnem úgy jártak, mint a Trónok harca olvasói: csak vártak és vártak, hogy a bejelentett folytatás megjelenjen...

17Júl

Sherwood csempészei egyesüljetek! - Nottingham bírája

Ismertető | 2019.07.17. 10:00:00

A Nottingham bírája társasjáték 2014-ben látott napvilágot és azóta is töretlenül előkelő helyen szerepel a BGG partijáték listáján is. De mire fel ez a nagy szeretet?


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Atlantica