Terra Mystica - Jöttem, láttam, ástam.

Az utóbbi évek trendje, hogy a kiadók egyre bevállalósabbak magyar nyelven megjelenő társasjátékok kapcsán, mind a mennyiség, mint a játékfajták tekintetében. Míg egy Carcassonne, egy Rettegés Arkhamban vagy egy World of Warcraft, korábban is alacsony kockázattal kiadható volt a családi, szerepjátékos/Lovecraft rajongó vagy a számítógépes világból érkező játékosokra számítva, addig az úgynevezett gémerjátékok esetében joggal beszélhettünk rétegigényről. A társasjátékos szubkultúrában néhány évvel ezelőttig közhelyszámba ment, hogy rétegigényekre nem fog magyar kiadás készülni.

Talán a folyamatban lévő társasjátékos bumm miatt döntöttek úgy a kiadók, hogy ezen a téren is szerencsét próbálnak, és külső szemlélőként úgy látom, hogy a számításuk bevált. Számomra eddig az egyik legszívmelengetőbb a Through the Ages: A New Story of Civilization magyar megjelenése volt, Korokon Át néven. Ismertetőm tárgya, a Terra Mystica is ráfér erre a "bevállalós" listára.

A Terra Mystica nem új játék, 2012-ben jelent meg, és azóta is a BGG  társasjáték ranglistájának az élmezőnyében van, tehát mondhatjuk, hogy kiállta az idők próbáját. Ennek ellenére, engem mostanáig elkerült - vagy én kerültem el. Egy kicsit mindkettőről szó lehet. Egyrészt meg se merem saccolni, hány játék jelenik meg évről-évre, szintén töredéke az, ami a látóterembe jut, és még kevesebb ami elém kerül, hogy játszhassak vele. Másrészt előítéleteim voltak a Terra Mysticával kapcsolaban, vizuális megjelenését szépnek, de kicsit jellegtelennek tartottam. Előzetes ismereteim alapján pedig a játékmechanika és a téma illeszkedését éreztem túl sterilnek , és hiányoltam a témához szerintem maximálisan illő harcot a játékból.

Fogadjatok meg egy tanácsot: ne legyetek előítéletesek!

Bár egy-két kritikai észrevételem maradt a játék megismerése után is, de ezt tudjuk be az én ínyenc (ez a finnyás eufemizmusa) ízlésemnek. De ami a lényeg, a Terra Mystica indokoltan felkapott és zseniális. Nagyon kevés társasjáték rendelkezik ilyen letisztult, gördülékeny mechanikával, és ez a próbajátékok alatt olyan élményt nyújtott, hogy feledtette velem az előítéleteimet.

A doboz nagy és nehéz.

A magyar változat a Gémklub kiadásában jelent meg, de ez csak a dobozon, a játékszabályon és a játékostáblákon szereplő frakcióneveken látszik, lévén a játék nyelvfüggetlen. Ezért voltak korábban gyakoriak a cseh-lengyel és német-koreai kiadások a magyar játékosok körében, lévén jóval olcsóbbak az angol változatnál. Ez szerencsére a magyar kiadásra is igaz, ezért nagybetűs Piros Pont a Gémklubnak.

A doboz nagyméretű, vaskos téglatest, és - lemértem - több, mint két és fél kiló. Azt hiszem erre mondják azt hogy már fűtőértékben is megéri az árát. De könyörgöm, semmiképp ne használjátok ilyen célra! A kibontást és fél óra kinyomkodást-szortírozás követően vegyük sorra a tartalmat. De a tételes lista helyett - az unalmas, hosszú és ráadásul megtalálható a szabálykönyvben is - inkább  a következő két képen mutatom be, mert akárhogy is igyekeztem, egyre nem fért rá minden. Az elsőn a fa alkatrészek zöme szerepel, a másodikon a karton elemek.

A Terra Mysticában egy fantasy frakció (nép?) bőrébe bújva arra törekszünk, hogy a világ minél nagyobb részét a számunkra kedvessé, és más frakciók számára élhetetlenné tegyük. A valósággal ellentétben, ezt ránk visszaható következmények nélkül megtehetjük. Ez a dolog misztikuma. A fantasztikumot pedig a különféle frakciók sokfélesége nyújtja: vannak itt klasszikus fantasy népek, mint a törpék, félszerzetek vagy óriások, mitológikus/ mesebeli lények, mint a boszorkányok, sellők vagy driádok, vagy például tevékenység alapján elkülönülő csoportok, mint például a mérnökök, káoszmágusok vagy a nomádok. Összesen 14-en, hét frakciótábla egy-egy oldalán, a lehetőségekhez képest tematikusan eltérő képességekkel és lehetőségekkel. A frakciók mind más-más terepen érzik otthonosan magukat, ezekből 7 fajta van: hegység pusztaság, sivatag, síkság, mocsár, tó és erdő. A játék folyamán a terep átalakítására, és a kedvező terepen építkezésre lesz lehetősége a játékosoknak, valamint a négy elem (tűz, víz, föld, levegő) kultuszsávján előretörésre.

A kultusztábla egy négyfős játék végén.

A játék fixen 6 fordulós, tehát nincs győzelmet kiváltó esemény, a végén legtöbb pontot szerzett játékos nyer. Bizonyos mennyiségű győzelmi ponttal kezdünk (igen, a számuk csökkenhet is menet közben, erről később), majd a játék folyamán több módon is hozzájuk juthatunk:

  • mind a hat fordulóban lehet szerezni valamivel, ezt az aktuális pontozólapka mutatja.
  • a bónuszkártyákon szerepelhetnek pontozások. Bónuszkártyát a fordulónk végén, passzoláskor választunk.
  • kegylapkákon is szerepelhetnek pontozások. Kegylapkát jellemzően templom vagy szentély építésekor választunk.
  • városalapításkor. Minden városjelző ad valamennyi győzelmi pontot.
  • területformálási vagy hajózási szakértelem fejlesztésekor.
  • egyes frakciók speciális képességével.

A játék általában az ásást (területformálás), építést, épület fejlesztést, meglévő épületeket, városalapítást stb. jutalmazza pontokkal. Végezetül a hatodik forduló végén, pont jár a legnagyobb birodalmakért, a kultuszsávokon elért helyezésekért és még a megmaradt erőforrásainkért is.

Az előrehaladásunkhoz négyféle erőforrást kell kezelnünk: a munkásokat, a pénzt, a papokat és a hatalmat. Ezekből az első három teljesen hagyományosan temelhető és elkölthető: ha felhúzzuk a megfelelő épületet, termeljük ezeket, de egyéb módon is (pl. bónusz-, vagy pontozólapka) is hozzájuk lehet jutni. A hatalom azonban speciális. A játék elején összesen 12 hatalommal rendelkezünk, de ezeket nem elköltjük, hanem a használattal átalakulnak, majd egy kétlépcsős visszaalakítással válnak ismét használhatóvá. Sőt, néhány potenciálisan elérhető hatalom végleges feláldozásával gyorsítani is lehet a visszaalakítást. Nagyon érdekes dinamikája van a hatalom erőforrás kezelésének és komoly döntéshelyzetek elé lehet vele kerülni.

Egy négyfős játék az ötödik forduló elején.

A játék elején minden épületet fel kell raknunk a frakciótáblánk választott oldalára, két-két lakóházunkat elhelyezni a térkép számunkra megfelelő területein, elvenni a készletből a kezdő erőforrásokat és kiválasztani egy-egy bónuszlapkát.

A fordulók a bevételfázissal kezdődnek. A frakciótáblánkon, az épületek felépítése miatt láthatóvá vált erőforrásokat valamint a bónuszlapkánkon és kegylapká(i)nkon jelölt bevételeket magunkhoz vesszük. Ezután, az akciófázisban egymás után hajtunk végre egy-egy akciót. Amikor egy ránk kerül a sor, nyolc akció közül egyet kell választanunk:

  1. (Területformálás és) Építkezés. Építhetünk egy lakóházat épületeinkkel szomszédos, vagy hajózással elérhető területre. Ha a területtípus nem megfelelő, át kell formálni, ehhez ásók kellenek, ásókhoz pedig munkások, a munkásokat pedig a lakóházak termelik, és a kör bezárult. Bármely területtípus átformálható legfeljebb három lépésben a megfelelő típusra, de ez kezdetben megfizethetetlenül drága, így a játékosok elsősorban a könnyebben átalakítható területekre vetnek szemet. Bármikor építünk vagy fejlesztünk épületet más játékos(ok) épülete(i) mellett, az lehetőséget ad a játékos(ok)nak, hogy bizonos mennyiségű győzelmi pontot felhasználjanak hatalom szerzésére (visszaalakítására). Szintén érdekes döntéshelyzetet eredményezhet.
  2. Hajózás fejlesztése. A hajózás ahhoz kell, hogy folyókon keresztül is elérjünk területeket, hogy átformáljuk és építkezzünk rájuk. 
  3. Területformálás fejlesztése. Az ásó (területformálás) árát lehet csökkenteni vele. Egy átlagos munkásbrigádban is az az alap ugye, hogy egyik ás, a többi hét pedig támasztja a lapátot. Nyilván ez a fejlesztés azt jelképezi hogy noszogatjuk őket, tehát egy ásó munkásra már csak három, kettő, stb. lapát támasztó jut.
  4. Épletek fejlesztése. A lakóház kereskedőházzá, az pedig vagy erőddé vagy templommá fejleszthető. A templom továbbfejleszthető szentéllyé. A kereskedőház olcsóbban építhető, ha másik játékos épülete mellé rakjuk, de az 1. akció miatt lehetőséget adunk neki erőforrás szerzésre. A kereskedőház pénzt és hatalmat termel. A templom és szentély papot termel és megépítésükkel azonnal választhatunk egy kegylapkát is. A szentély ezen kívül könnyebbé teszi a városalapítást. Az erőd általában valamilyen bevételt és frakcióspecifikus képességet ad. Ha legalább 4 épületünk összefüggő területen áll, és építés vagy fejlesztés után ezek összesített hatalomértéke legalább 7 (a lakóházé 1, a kereskedőházé és tempolé 2, az erődéés a szentélyé 3), várost alapítunk. Ez egyrészt győzelmi pontot ad, másrész egyéb egyszeri bónuszt, végül egy kulcsot is kapunk egy kultuszsáv legfelső mezőjéhez. A szentély további előnye, hogy 3 épület is elég a városhoz, ha  a másik feltétel teljesül.
  5. Pap küldése a kultuszsávra. Egy pap végleges "elköltésével" valamelyik kultiuszsávon haladhatunk előre. Ez a  játék végi pontozáson kívül is hasznos, hiszen azonnali hatalom bevételhez juthatunk, valamint a forduló végén az aktuális pontozólapka szerint jutalmat kaphatunk egy-egy kultuszeredményünk után. A kultuszsávon előrehaladni kegylapkák megszerzésével is lehet.
  6. Hatalomakciók. A játéktáblán elérhető akciók, fordulónként csak egyszer használhatóak. Ezekkel jellemzően hatalmat válthatunk át más erőforrássá vagy területformálássá, de például így építhetünk hidat is közvetlen kapcsolatot létrehozva a két part között. A híd két oldalán lévő épületeink egy városhoz tartoznak majd.
  7. Speciális akciók. Egyes frakciótáblákon, bónuszlapkákon ls kegylapkákon vannak speciális, fordulónként egyszer használható akciók. Ezeket csak az használhatja, aki (az adott fordulóban) birtokolja a játékelemet. Ez lehet ásás, épületfejlesztés, kultuszsávon előrehaladás. stb.
  8. Passzolás és kezdőjátékos. Ha már végképp nem tudunk mit tenni, passzolhatunk. A meglévő bónuszlapkát ki kell cserélni egy másik elérhetőre. Aki először passzol a fordulóban, az lesz a következő forduló kezdőjátékosa.

Végül megkapjuk a kultuszjutalmakat és le kell fordítani az aktuális pontozólapkát. A hatodik forduló után ez utóbbi elmarad, és következik a már említett végső pontozás.

Tüzesen süt le a nyári nap sugára, a hatodik forduló után Terra Mysticára.

Igen, ez így elsőre soknak tűnik. Aztán másodjára is. Idő kell hogy ülepedjen, de inkább azt javaslom, hogy olyannal próbáljátok ki, aki ismeri és rendesen elmagyarázza a szabályokat. Persze a bevállalósak (mint én pl.) egyszeri szabályolvasás után is nekiállhatnak a játéknak, csak aztán ne csodálkozzanak, ha elpáholja őket párjuk. Akárhogy is, az első játék alatt bőven megszokhatók a szabályok, és utána már figyelhettek a részletekre és elveszhettek bennük. Mert azt lehet, a játék nagyon változatos. A 14 faj, a véletlenszerű bónuszkártyák és pontozólapkák és a játékosok eltérő döntései gondoskondnak erről.

Rengeteg nehéz döntést kell meghozni, ízelitőnek néhány:

  • Fejlesszünk-e kereskedőházat az ellenfelünk mellé? Ezzel pénzt takarítunk meg, amiből mindig kevés van, de ő meg lehetőséget kap hatalom szerzésére. A kereskedőház minden későbbi épület alapja, tehát ez gyakori döntés. Általában igaz, hogy a települések egymáshoz simulnak emiatt a kereskedelmi bónusz miatt, és azért, mert számítani lehet a hatalom bevételre, hiszen az ellenfél is építeni, fejleszteni fog mellettünk.
  • Az erődépítés bizonyos frakcióknak nagyon fontos az első vagy második fordulóban megtenni, mert erős akciót kapnak vele. Érdemes-e várni még egy fordulót a kifejlesztéssel, ha pl. a következő forduló pontozólapkája jutalmazza győzelmi ponttal az erődépítést?
  • Célszerű-e elégetni valamennyi hatalmat, hogy a többi gyorsabban alakuljon vissza, és mikor?
  • Maradt még egy ásónk (területátalakításunk), a lakóház építés után. Felhasználjuk-e, hogy részlegesen megkezdjük a területátalakítást, előkészülve egy későbbi akcióhoz? Ez esetleg a szomszéd frakció számára szintén olcsóbbá teheti a területátalakítást, és jó eséllyel elfoglalja előlünk a kiszemelt területet.

Hátrányként pár apróságot tudok csak megemlíteni, mint pl. a gyenge tematikát. Miért nincs harc egy civilizációs játékban? Miért lesz a kereskedőházból templom? Ezt csak úgy tudom elképzelni, ha Mammon templomáról van szó. Másrészt az, hogy nincs rejtett információ és véletlen a játékban, egyeseket eltántoríthat, míg mások AP-t (analízis-paralízis) kaphatnak tőle, ami nem tesz jót a játékidőnek. 

De ezek apróságok, egy megfelelő csapattal ideális egész estés játék lehet, a vizuális megjelenést is egészen megkedveltem. Komplex, stratégiai és taktika döntéseket kell meghoznunk, a játékidő - az elején - biztos több, mint ami a dobozon van, tehát nem családi és nem könnyed játék. Azoknak ajánlom, akik már közepes komplexitású játékokat is játszanak és esetleg "szintet lépnének", vagy olyanoknak, mint én, akik szeretik az összetettebb játékokat, de ez eddig elkerülte őket. 

Nem bántam meg tehát, hogy félretettem az előitéleteimet és:

Jöttem, láttam, ástam.

A(z) Terra Mystica társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- Kanalasgém

17Jan

Lépten-nyomon: Amszterdam - Egy nyomozás képekben

Ismertető | 2019.01.17. 05:44:00

Az asszociációs játékok egyre szélesebb körben válnak népszerűvé, elég csak a zászlóshajó Dixit sikerét megemlíteni. Titkuk abban rejlik, hogy nem szükséges hozzájuk sem stratégiai gondolkodás, sem minden lépést kielemző analitikus elme...

08Jan

Heaven&Ale - Mennyei Ser

Ismertető | 2019.01.08. 16:54:00

Mit lehet ajándékba adni valakinek, aki szereti a sört?


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Terra Mystica
  • Terra Mystica: Fire & Ice
  • Terra Mystica: Big Box