-
Alleira
2021-02-24 17:44:39
Egyet értek. Ahogy a gyűjteményünk nő, egyre kevesebb igényünk van már különféle kiegészítőkre. A 7 csodához megvan a legtöbb (valószínűleg ma már 1-2t vennék meg max, mert sok játék után ez valóban kéri legalább egy kiegészítőt) és a Nottingham bírájához a Vidám fiúk moduláris kiegészítő. A nyugati királyság sorozat kiegészítőire pár hónapja még felcsillant a szemem, de annyi játékunk lett azóta is, hogy lehúztam a wishlistről.
Én már csak akkor vennék kiegészítőt, ha valamelyik játékot rengetegszer játsszunk (kijárási korlátozás alatt ez nem fog bekövetkezni...), de az eltelt hónapok és megvett játékok számával fordítottan arányos ennek a valószínűsége :)
-
harnas1207
2021-02-24 15:23:46
A kiegészítők létjogosultsága azért ilyen megosztó, mert manapság a játékok ritkán játszódnak rongyosra. A nagy választék miatt inkább pörögnek a társasok a polcon, és így nem éri meg kimaxolni egy-egy játékot.
-
mateklesz
2021-02-24 15:16:16
Teljesen igazad van, sokkal jobb lenne, ha mondjuk a kiegészítő egy önálló játékként is értelmezhető lenne. Szerintem úgy mindenki szívesebben vásárolná meg őket. Legyen egy picit hiányosabb, vagy valamivel olcsóbb kivitelezésű (pl. játéktábla helyett valami app vagy hasonló). Így ha ugyan annyiba kerül is akkor is könnyebb lenne a döntés. Szerintem a felsorolt játékok nagyon jó példát mutatnak, többen követhetnék őket...
-
Podapanni
2021-02-24 14:54:21
Isten ments hogy a kiegészítő az alapjátékkal egy dobozban jöjjön, hiszen az a lényege, hogy ha szeretnéd, megvehesd pluszba (több kiegészítő esetében azt, amelyik neked szimpatikusabb). @Robby nagyon szépen összefoglalta, vannak kivételes esetek.
Én csak egy (egyébként elég hülye) hasonlatot tudok hozni erre:ha veszek egy lángost 600 forintért, úgy korrekt, hogy a fokhagyma/tejföl/sajt arányosan kevesebbe kerüljön. Mert 1800forint egy sajtos-tejfölös lángosért mindenhonnan nézve lehúzás.
Ugyanez a játék: hiaba tetszik a kiegészítő-ami önmagában nem játék, csak feldobja azt-nem fogok ugyanannyit fizetni, mint az alapjàtèkért (vagy ha mégis, akkor nagyon csúnyákat gondolok közben).
-
bensereni
2021-02-24 14:53:39
Az én véleményem a kiegészítőkről rendkívül játékfüggő.
Ott van például az Unmatched. Ott minden kiegészítő egy amúgy önállóan is játszható játék, nyilván a karakterkészletet teheted változatosabbá velük. A 2 karakteres kiegek ára közel van az alapjátékéhoz. De a Dixitnél is hasonló. Alig van pár ezer Ft eltérés, de a kiegek is önállóan játszhatóak, csak tábla nem jár hozzá meg modernebbek a grafikák, de ugye nem csak külön, hanem vegyítve is játszhatók.
Amúgy az alapjátékkal együtt megjelenő kiegekben sem feltétlen látom a problémát: azért nagyon sok minden KS-en keresztül jelenik meg, ott tesztelni is akad idő.
De nem lehet szó mellett elmenni amellett, ahol a tényleges lehúzás van, amit említettetek itt a kommentekben. Nem véletlenül nincs meg az Imploding Kittens... A 20 kártya+Collar of Shame nekem nagyon túláras 7500 forintért, mikor az alapjáték olcsóbban beszerezhető!
Nem lehet szerintem igazán egy cikkben, egy hozzászólásban megváltani a világot, igazán csak játékonként véleményezhető ez úgy, hogy teljesen objektívan tudjunk véleményt alkotni.
-
kelemen.ati
2021-02-24 14:36:50
Érdekes a téma, amit feldobtál és nehéz jól megválaszolni. Nekem közel 100 játékom van idehaza, ami nem is sok, de már nem is kevés és összesen négy kiegészítő van közte; Star Wars Lázadás - A Birodalom felemelkedése, A Mars terraformálása - Hellas & Elyzium, Flamme Rouge - Peloton és Terra Mystica - Fire & Ice. Van több olyan játék, amihez rengeteg kiegészítőt csináltak, de még sem éreztem azt, hogy nekem az kell. Ilyen pl.: Carcassonne, Dixit, 7 Csoda, Azul. Valahogy úgy voltam vele, hogy az ezekhez kiadott kiegészítők nem adnak annyival többet, hogy beruházzak egy "társasjáték" árával, nem ad annyi játékélményt pluszba. De ez ugye nagyon szubjektív vélemény, de én általában ebből a szemszögből közelítem meg.
-
Robby
2021-02-24 12:21:34
A kérdés azért kicsit bonyolultabb, mert van olyan játék ami nagyon bejön mindenkinek, ezt meglovagolva készítenek kiegészítőt hozzá. Ez így ok, de találkoztam sokszor olyan játékokkal (nem akarok címeket írni direkt), ahol ki vannak hagyva a kiegészítőnek a kártyák, sorszámok..., illetve olyan kiadóval is találkoztam, ahol az alap játék szinte csak egy demo, persze, hogy kell a kiegészítő, de olyan is akadt, ahol a kiegészítőn nem igazán éreztem azt, hogy kiegészítő, mert ki kellett cserélni lapokat és ezáltal változtatott valamennyit a játékon. Ezen esetekben kicsit lehúzásszagú a dolog. De olyanra is volt pozitív ellenpélda, hogy kiadnak egy játékot kiegészítőkkel együtt, vagy újratervezik, belegyúrva a kiegészítőket is és így adják ki. Szóval így azért nem egyértelmű a keigészítős dolog, de tény, hogy hatalmasat kaszálnak a kiadók ezeken és sokszor szinte nem is kiegészítő a kiegészítő, hanem az alapból lett kivéve (kicsit erősen fogalmazva, de ez az érzésem).
-
szocsadam
2021-02-24 11:59:41
Valóban, de ha az alapjátékkal jönne egy dobozban és mondjuk csak fele áron is, akkor is olyan drága lenne egy-egy játék, hogy sokaknak nem lenne lehetősége a beszerzésre. A marketing nem csak arról szól, hogy hogyan húzzúnk le minél több lóvét a vásárlóról! Vagy csak én vagyok ennyire jótét lélek?
-
Podapanni
2021-02-24 10:42:18
Maximálisan egyetértek veled ebben. A kiegészítők jószándéka egészen odáig hihető, amíg nem kerül legalább (!) annyiba, mint az eredeti játék. Másképp akaratlanul is a marketinghúzást látja benne az ember.
-
mateklesz
2021-02-24 08:39:03
Én is abba a táborba tartozom, amelyiknek ha nagyon tetszik egy játék akkor a legutolsó apró kis kiegészítő elemért sem sajnálja a pénzt. Viszonylag sok kieget szereztem már be, eddig nekem mindegyik működött, így, mivel nincs rossz tapasztalatom továbbra sem félek beruházni egyre. Személyesen egy problémám van velük, mégpedig az, hogy sokszor egy-egy kieg drágább mint az eredeti játék. Így joggal érezheti azt az ember, hogy csak egy újjabb bőrt akarnak lehúzni a játékról, ezzel pedig csak pénzt akarnak kivenni a zsebünkből. Mivel általában emocionálisan döntök a játékok és kiegek vásárlásáról, így sokszor vissza kell fognom magam a negatív kritikák láttán, hogy nem, most erre a plusz lapokra, módokra nincs szükség, alapból is elég jó a játék. Szerintem ezt mindenkinek magában kell mérlegelni és kellően utánanézni, hogy ér-e annyit, tesz-e annyit hozzá a kiegészítő, hogy kifizesse érte egy új játék árát.
-
szocsadam
2021-02-24 08:12:20
A kiegészítők társasjátékos körökben(itt is láthatjuk)eléggé meg tudják osztani a közösség véleményét. Ki szimpatizál vele, ki kevésbé. De igenis szerintem van létjogosultsága a kiegészítőknek.
Ha azt vesszük figyelembe, hogy ha egy kiegészítőt már az alapdobozba is berakhattak volna, mennyivel lenne az általában amúgy sem alacsony ára magasabb egy-egy doboznak? Így viszont van rá mód, hogyha szeretnéd, akkor akár komplexebbé, hosszabbá, stb... teheted magadnak a játékot. Ez gazdasági megfontolás, hiszen többet tudnak eladni alacsonyabb áron.
Ugyan ez elmondható akár az összetettség oldaláról is, kevésbé komplex játékot egy kiegészítő tud komplexebbé tenni.
Teljesen más, de akár ide sorolható a gyűjtögetős játékok, ahol egy alappal ugye nem sok mindent tudsz kezdeni, meg kell hozzá venned 1-2-sok dlc-t, hogy játszani is tudj vele. Ilyenek a tipikusan wargame játékok, (WH40k). Itt már viszont igencsak elkötelezett rajongónak kell lenned, ha mindent is szeretnél hozzá!
Nem vitatom el, hogy némely kiegészítő nem elfért volna már az alap kiadásba is, azonban kérdés, miért nem tették? Aki kicsit már belelát az iparba, az megtalálja magában is a választ, de erre jók a közösségi média platformjai is akár, hogy erről beszélhessünk. Minden egyes kiadást (valószínűleg) komoly kiadói előkészítés előz meg, olvashattunk már nem egy, nem kettő ilyen interjút, nem hihetjük azt, hogy ez mindig egy ember személyes döntése lenne.
Arra is számos példa van, hogy az alapjáték, esetleg egy kiegészítő még érkezik magyarul, de a második, harmadik sokadik kiegészítőt már nem hozzák lefordítva, mert nem valószínűsíthető, hogy lenne rá gazdaságilag előnyös piaci kereslet. Ezzel pont szembe megy A Mars terraformálása, ahol akkora kereslet van, hogy az összes kiegészítő megjelent magyarul. Kereslet-kínálat.
Szeretjük meagunkat áltatni, de itt is, mint mindenhol máshol, a pénzről szól minden. Megéri? Nem éri meg? Ez a kiadók dilemmája, mi meg vagy elfogadjuk, vagy bosszankodunk magunkba. :)
-
hierroo
2021-01-23 14:53:07
Ezek a kiegészítők egy kicsit lutri. A nyugati királyság építőmestereinél a Kézművesek kiegészítője például nagyon ellentmondásos nekem. Nem azért, mert nem illeszkedne bele az alap játékba, hanem inkább azért, mert simán illeszkedik. Ezzel semmi gond nincs, csak valahogy kiegészítőnek kicsit kevés. Főleg az ára miatt! Én sokallom, mert ez a néhány plusz kártya belefért volna az alapjátékba is! Az mondjuk jó, hogy kicsit változatosabbá tette az Építőmesterek alapjátékát. Ha később újragyártás lesz ehhez a jatákhoz, akkor simán összeolvasztható a kieg. az alaphoz.
-
vinczedani22
2020-09-28 10:15:33
Sajnos ilyen-olyan (khm pénz) oknál fogva, én ritkán vásárolok játékot, így sokszor van, hogy valami olyan kerül az asztalra, amit amúgy már elég szokrszor játszottunk, pl Catan telepesei, mars terraformálása, de szeretijük biztosan.
Ezeknél a játékoknál én mindig örültem, ha be tudtam szerezni egy kiegészítőt, ami felfrissítette a játékélményt, de nem változtatta meg nagyon. Így tuti, hogy továbbra is szeretni fogjuk, de mégis van benne valami új csavar.
Új játék vásárlásánál mindíg ott van a rizikó faktor, hogy valakinek esetleg nem, vagy csak kevésbé tetszik.
Szerintem van létjogosultsága a kiegészítőkenk, főleg ha nagy sikerű az adott játék
-
zsiray.barbara
2020-09-27 23:28:46
Őszintén szólva, én elég kevés kiegészítőt próbáltam eddig, legyen szó bármilyen játékról.
Ha játékvásárlás előtt állunk, általában mindig inkább egy teljesen új játék mellett döntünk, mintsem egy kiegészítő mellett.
Biztos vagyok benne, hogy rengeteg társas esetében tesz hozzá jelentősen az élményhez, de valamiért ez nekünk ki szokott maradni.
-
reni.sule
2020-09-21 18:37:55
Köszi ezt a jó kis összefoglalót. Sok pontját én magam is ázéreztem már pedig, személy szerint kezdő játékos vagyok, így számomra a kiegészítők gyakran nehezebbé teszik megéreteni az egyébként is összetett játékok szabályait, ilyen volt számomra a mars terraformálása. Kiegészítőkkel játszani elsőre egy ilyen játékot megterhelő, és nem is voltam képes élni az adott lehetőséggel. Önmagában viszont nem tartom rossznak, a kiegészítőket, gyakran dinamikusabbá teszi a játékmenetet, ha jól tervezik meg, nem hogy nyújtja a holtidőt épp ellenkezőleg kitölti azt. Mindenképp érdemes szerinteim várni egy kicsit a vásárlás előtt, mik a visszajelzések, mivel sajnos az a tapasztalatom, hogy nincs feltétlen ár érték arány a kiegészítők között.
-
wagnerbotond11
2020-09-21 16:57:43
Szerintem a kiegészítők működését az igényesebb játékok meggondoltan fejlesztették ki és csak a játékélmény növelése a céljuk, viszont ez a kissebb játékoknál egy veszélyes dolog mert van amikor nagyon rossz dlc-k kerülnek ki és vannak amikor gyöngyszemek. Nekem az az álláspontom hogy próba szerencse és vagy belenyúlsz a jóba vagy nem ha nagyon húzós az ár akkor meg sok sok informálódás után mérlegelsz és eldöntöd hogy kell-e vagy nem.
-
harnas1207
2020-09-21 16:31:59
Az Aftermath kiegészítőbe adják, de tudtommal a Spacecats kiegészítőbe is bekerült. Természetesen nem festve, de alapból is aranyos.
-
gevanda
2020-09-21 15:36:59
A képeden levő cica-mini melyik Nemesis kiegészítőben van? Nagyon tetszik :)
-
Robby
2020-09-20 22:14:06
Nekem azért nem annyira egyértelmű ez a történet. Sokszor van olyan, hogy a kiegészítő nem dob annyit a jétékon, de sokat bonyolít és sokba is kerül. De itt jön az, hogy egy kiegészítőt nem kötelező megvenni. Akinek tetszik, vagy szüksége van rá az megveszi, akinek meg nem, az nem vesui meg. Lényeg, hogy kell és jók a kiegészítők csak nem szabad ész nélkül megvenni mindent.
-
spiruka
2020-09-20 10:23:26
Nagyon jó volt a cikket olvasni! Innen is köszönetet szeretnék nyilvánítani, na meg gratulálni a fordítónak, mert isteni munkát végzett (számomra biztosan :) ). A cikk eredeti irója véleményem szerint a fordítóhoz képest egy döjfös suta gyermekhez hasonlít, aki gondolkodás nélkül cselekszik, vesz meg mindent, lusta átfogó képet prezentálni az átlag és a profi játékosok számára, emellett a rossz döntéseit és tapasztalatait valamint a negatív véleményét az olvasóra akarja tukmálni. Mondván: én egy kritikus vagyok nekem elhinned, én tudom mi a jó.
A fordítóval értek egyet. Érződik rajta, ő egy Igazi játékos. Nagyon szépen leírja, hogy a fejlesztés során milyen döntések születnek meg azért, hogy mi egy élvezetes játékot kapjunk a pénzünkért. És ez vonatkozik a kiegészítőkre is. Személy szerint én a kiegészítőket szeretem, igaz én videojáték szférában tudom ezt mondani, de szerintem nem sok különbség van a társasok és a videojáték kiegészítői között, ha az élményt növelő funkcióját nézzük a dolognak. Példa: The Witcher 3 Wild Hunt 2 kiegészítője. Mindkettőben vannak olyan mechanikai újítások, amik segítik a játékost, plusz tartalommal vannak megtöltve, és hatalmas élménnyel gazdagítanak. Ugyanez a helyzet a társasjtékok esetében is. Nem véletlenül léteznek kiegészítők, de mint a cikk fordítja is írja, mindennek utána kell járni, hogy az adott kiegészítő mennyit ad vagy vesz el a játék élményéből.
Az újra kiadások esetén is folyamatatosan figyelnek arra, mi működött és mi nem, javítják, fejlesztik a játékot, hogy a végén az kerüljön a polcra amit eredetileg akartak, csak a szűkös határidő, a költségvetés, és egyéb más tényező ezt eleddig megakadályozta. Pl: Arkam horror, Tokió királya-A pusztítás éjszakája
Ha valaki képtelen arra, hogy a dolgok mögé lásson, megértse hogy egy társasjátékot sokkal nehezebb fejleszteni és javítani, inkább maradjon csendben. Mindenkinek jobb lesz. Még a döjfös kisgyermeknek is. :)
-
Barnil
2020-09-20 09:51:41
"Ha van egy nagyon jó játékunk, akkor az utólsó promó lapig mindent be akarok szerezni hozzá"
Én pont az ellentéte vagyok ennek. Háromszor is meggondolom, hogy érdemes-e egy kiegészítőt beszerezni. Még akkor is, ha tudom, hogy sokan szeretik és tényleg csak hozzáadni tud a játékhoz. Az alapjátékot megszerettük, de nem biztos, hogy az asztalnál mindenki akarja, hogy bővüljön a játék. Így nem lenne kihasználva. (De ezzel egyáltalán nem a kiegészítők ellen vagyok, szerintem is vannak nagyon jók, de nem biztos, hogy én veszem meg őket.)
-
harnas1207
2020-09-19 16:39:50
Személy szerint én kiegészítő mániás vagyok. Ha van egy nagyon jó játékunk, akkor az utolsó promó lapig mindent be akarok szerezni hozzá. Viszont különbséget kell tudni tenni kieg és kieg között. Azon csomagok melyek mélyítik a játékot vagy növelik az újrajátszhatóságot, jöhetnek. A jól sikerült javítások is: Pl Az NYKÉ; A kézművesek kora. De az új játékmódok, és az alternatív szabályok nem. Olyanok ezek, mintha a készítő nem tudná eldönteni mi az eredeti elképzelése. A tesztelés hiányától nem félek, ezek a kiegek legtöbbje már eredetileg bekerülne a játékba, de gazdasági megfontolásból külön csomagba árulják.
Kommentek
Alleira
2021-02-24 17:44:39
Egyet értek. Ahogy a gyűjteményünk nő, egyre kevesebb igényünk van már különféle kiegészítőkre. A 7 csodához megvan a legtöbb (valószínűleg ma már 1-2t vennék meg max, mert sok játék után ez valóban kéri legalább egy kiegészítőt) és a Nottingham bírájához a Vidám fiúk moduláris kiegészítő. A nyugati királyság sorozat kiegészítőire pár hónapja még felcsillant a szemem, de annyi játékunk lett azóta is, hogy lehúztam a wishlistről.
Én már csak akkor vennék kiegészítőt, ha valamelyik játékot rengetegszer játsszunk (kijárási korlátozás alatt ez nem fog bekövetkezni...), de az eltelt hónapok és megvett játékok számával fordítottan arányos ennek a valószínűsége :)
harnas1207
2021-02-24 15:23:46
A kiegészítők létjogosultsága azért ilyen megosztó, mert manapság a játékok ritkán játszódnak rongyosra. A nagy választék miatt inkább pörögnek a társasok a polcon, és így nem éri meg kimaxolni egy-egy játékot.
mateklesz
2021-02-24 15:16:16
Teljesen igazad van, sokkal jobb lenne, ha mondjuk a kiegészítő egy önálló játékként is értelmezhető lenne. Szerintem úgy mindenki szívesebben vásárolná meg őket. Legyen egy picit hiányosabb, vagy valamivel olcsóbb kivitelezésű (pl. játéktábla helyett valami app vagy hasonló). Így ha ugyan annyiba kerül is akkor is könnyebb lenne a döntés. Szerintem a felsorolt játékok nagyon jó példát mutatnak, többen követhetnék őket...
Podapanni
2021-02-24 14:54:21
Isten ments hogy a kiegészítő az alapjátékkal egy dobozban jöjjön, hiszen az a lényege, hogy ha szeretnéd, megvehesd pluszba (több kiegészítő esetében azt, amelyik neked szimpatikusabb). @Robby nagyon szépen összefoglalta, vannak kivételes esetek.
Én csak egy (egyébként elég hülye) hasonlatot tudok hozni erre:ha veszek egy lángost 600 forintért, úgy korrekt, hogy a fokhagyma/tejföl/sajt arányosan kevesebbe kerüljön. Mert 1800forint egy sajtos-tejfölös lángosért mindenhonnan nézve lehúzás.
Ugyanez a játék: hiaba tetszik a kiegészítő-ami önmagában nem játék, csak feldobja azt-nem fogok ugyanannyit fizetni, mint az alapjàtèkért (vagy ha mégis, akkor nagyon csúnyákat gondolok közben).
bensereni
2021-02-24 14:53:39
Az én véleményem a kiegészítőkről rendkívül játékfüggő.
Ott van például az Unmatched. Ott minden kiegészítő egy amúgy önállóan is játszható játék, nyilván a karakterkészletet teheted változatosabbá velük. A 2 karakteres kiegek ára közel van az alapjátékéhoz. De a Dixitnél is hasonló. Alig van pár ezer Ft eltérés, de a kiegek is önállóan játszhatóak, csak tábla nem jár hozzá meg modernebbek a grafikák, de ugye nem csak külön, hanem vegyítve is játszhatók.
Amúgy az alapjátékkal együtt megjelenő kiegekben sem feltétlen látom a problémát: azért nagyon sok minden KS-en keresztül jelenik meg, ott tesztelni is akad idő.
De nem lehet szó mellett elmenni amellett, ahol a tényleges lehúzás van, amit említettetek itt a kommentekben. Nem véletlenül nincs meg az Imploding Kittens... A 20 kártya+Collar of Shame nekem nagyon túláras 7500 forintért, mikor az alapjáték olcsóbban beszerezhető!
Nem lehet szerintem igazán egy cikkben, egy hozzászólásban megváltani a világot, igazán csak játékonként véleményezhető ez úgy, hogy teljesen objektívan tudjunk véleményt alkotni.
kelemen.ati
2021-02-24 14:36:50
Érdekes a téma, amit feldobtál és nehéz jól megválaszolni. Nekem közel 100 játékom van idehaza, ami nem is sok, de már nem is kevés és összesen négy kiegészítő van közte; Star Wars Lázadás - A Birodalom felemelkedése, A Mars terraformálása - Hellas & Elyzium, Flamme Rouge - Peloton és Terra Mystica - Fire & Ice. Van több olyan játék, amihez rengeteg kiegészítőt csináltak, de még sem éreztem azt, hogy nekem az kell. Ilyen pl.: Carcassonne, Dixit, 7 Csoda, Azul. Valahogy úgy voltam vele, hogy az ezekhez kiadott kiegészítők nem adnak annyival többet, hogy beruházzak egy "társasjáték" árával, nem ad annyi játékélményt pluszba. De ez ugye nagyon szubjektív vélemény, de én általában ebből a szemszögből közelítem meg.
Robby
2021-02-24 12:21:34
A kérdés azért kicsit bonyolultabb, mert van olyan játék ami nagyon bejön mindenkinek, ezt meglovagolva készítenek kiegészítőt hozzá. Ez így ok, de találkoztam sokszor olyan játékokkal (nem akarok címeket írni direkt), ahol ki vannak hagyva a kiegészítőnek a kártyák, sorszámok..., illetve olyan kiadóval is találkoztam, ahol az alap játék szinte csak egy demo, persze, hogy kell a kiegészítő, de olyan is akadt, ahol a kiegészítőn nem igazán éreztem azt, hogy kiegészítő, mert ki kellett cserélni lapokat és ezáltal változtatott valamennyit a játékon. Ezen esetekben kicsit lehúzásszagú a dolog. De olyanra is volt pozitív ellenpélda, hogy kiadnak egy játékot kiegészítőkkel együtt, vagy újratervezik, belegyúrva a kiegészítőket is és így adják ki. Szóval így azért nem egyértelmű a keigészítős dolog, de tény, hogy hatalmasat kaszálnak a kiadók ezeken és sokszor szinte nem is kiegészítő a kiegészítő, hanem az alapból lett kivéve (kicsit erősen fogalmazva, de ez az érzésem).
szocsadam
2021-02-24 11:59:41
Valóban, de ha az alapjátékkal jönne egy dobozban és mondjuk csak fele áron is, akkor is olyan drága lenne egy-egy játék, hogy sokaknak nem lenne lehetősége a beszerzésre. A marketing nem csak arról szól, hogy hogyan húzzúnk le minél több lóvét a vásárlóról! Vagy csak én vagyok ennyire jótét lélek?
Podapanni
2021-02-24 10:42:18
Maximálisan egyetértek veled ebben. A kiegészítők jószándéka egészen odáig hihető, amíg nem kerül legalább (!) annyiba, mint az eredeti játék. Másképp akaratlanul is a marketinghúzást látja benne az ember.
mateklesz
2021-02-24 08:39:03
Én is abba a táborba tartozom, amelyiknek ha nagyon tetszik egy játék akkor a legutolsó apró kis kiegészítő elemért sem sajnálja a pénzt. Viszonylag sok kieget szereztem már be, eddig nekem mindegyik működött, így, mivel nincs rossz tapasztalatom továbbra sem félek beruházni egyre. Személyesen egy problémám van velük, mégpedig az, hogy sokszor egy-egy kieg drágább mint az eredeti játék. Így joggal érezheti azt az ember, hogy csak egy újjabb bőrt akarnak lehúzni a játékról, ezzel pedig csak pénzt akarnak kivenni a zsebünkből. Mivel általában emocionálisan döntök a játékok és kiegek vásárlásáról, így sokszor vissza kell fognom magam a negatív kritikák láttán, hogy nem, most erre a plusz lapokra, módokra nincs szükség, alapból is elég jó a játék. Szerintem ezt mindenkinek magában kell mérlegelni és kellően utánanézni, hogy ér-e annyit, tesz-e annyit hozzá a kiegészítő, hogy kifizesse érte egy új játék árát.
szocsadam
2021-02-24 08:12:20
A kiegészítők társasjátékos körökben(itt is láthatjuk)eléggé meg tudják osztani a közösség véleményét. Ki szimpatizál vele, ki kevésbé. De igenis szerintem van létjogosultsága a kiegészítőknek.
Ha azt vesszük figyelembe, hogy ha egy kiegészítőt már az alapdobozba is berakhattak volna, mennyivel lenne az általában amúgy sem alacsony ára magasabb egy-egy doboznak? Így viszont van rá mód, hogyha szeretnéd, akkor akár komplexebbé, hosszabbá, stb... teheted magadnak a játékot. Ez gazdasági megfontolás, hiszen többet tudnak eladni alacsonyabb áron.
Ugyan ez elmondható akár az összetettség oldaláról is, kevésbé komplex játékot egy kiegészítő tud komplexebbé tenni.
Teljesen más, de akár ide sorolható a gyűjtögetős játékok, ahol egy alappal ugye nem sok mindent tudsz kezdeni, meg kell hozzá venned 1-2-sok dlc-t, hogy játszani is tudj vele. Ilyenek a tipikusan wargame játékok, (WH40k). Itt már viszont igencsak elkötelezett rajongónak kell lenned, ha mindent is szeretnél hozzá!
Nem vitatom el, hogy némely kiegészítő nem elfért volna már az alap kiadásba is, azonban kérdés, miért nem tették? Aki kicsit már belelát az iparba, az megtalálja magában is a választ, de erre jók a közösségi média platformjai is akár, hogy erről beszélhessünk. Minden egyes kiadást (valószínűleg) komoly kiadói előkészítés előz meg, olvashattunk már nem egy, nem kettő ilyen interjút, nem hihetjük azt, hogy ez mindig egy ember személyes döntése lenne.
Arra is számos példa van, hogy az alapjáték, esetleg egy kiegészítő még érkezik magyarul, de a második, harmadik sokadik kiegészítőt már nem hozzák lefordítva, mert nem valószínűsíthető, hogy lenne rá gazdaságilag előnyös piaci kereslet. Ezzel pont szembe megy A Mars terraformálása, ahol akkora kereslet van, hogy az összes kiegészítő megjelent magyarul. Kereslet-kínálat.
Szeretjük meagunkat áltatni, de itt is, mint mindenhol máshol, a pénzről szól minden. Megéri? Nem éri meg? Ez a kiadók dilemmája, mi meg vagy elfogadjuk, vagy bosszankodunk magunkba. :)
hierroo
2021-01-23 14:53:07
Ezek a kiegészítők egy kicsit lutri. A nyugati királyság építőmestereinél a Kézművesek kiegészítője például nagyon ellentmondásos nekem. Nem azért, mert nem illeszkedne bele az alap játékba, hanem inkább azért, mert simán illeszkedik. Ezzel semmi gond nincs, csak valahogy kiegészítőnek kicsit kevés. Főleg az ára miatt! Én sokallom, mert ez a néhány plusz kártya belefért volna az alapjátékba is! Az mondjuk jó, hogy kicsit változatosabbá tette az Építőmesterek alapjátékát. Ha később újragyártás lesz ehhez a jatákhoz, akkor simán összeolvasztható a kieg. az alaphoz.
vinczedani22
2020-09-28 10:15:33
Sajnos ilyen-olyan (khm pénz) oknál fogva, én ritkán vásárolok játékot, így sokszor van, hogy valami olyan kerül az asztalra, amit amúgy már elég szokrszor játszottunk, pl Catan telepesei, mars terraformálása, de szeretijük biztosan.
Ezeknél a játékoknál én mindig örültem, ha be tudtam szerezni egy kiegészítőt, ami felfrissítette a játékélményt, de nem változtatta meg nagyon. Így tuti, hogy továbbra is szeretni fogjuk, de mégis van benne valami új csavar.
Új játék vásárlásánál mindíg ott van a rizikó faktor, hogy valakinek esetleg nem, vagy csak kevésbé tetszik.
Szerintem van létjogosultsága a kiegészítőkenk, főleg ha nagy sikerű az adott játék
zsiray.barbara
2020-09-27 23:28:46
Őszintén szólva, én elég kevés kiegészítőt próbáltam eddig, legyen szó bármilyen játékról.
Ha játékvásárlás előtt állunk, általában mindig inkább egy teljesen új játék mellett döntünk, mintsem egy kiegészítő mellett.
Biztos vagyok benne, hogy rengeteg társas esetében tesz hozzá jelentősen az élményhez, de valamiért ez nekünk ki szokott maradni.
reni.sule
2020-09-21 18:37:55
Köszi ezt a jó kis összefoglalót. Sok pontját én magam is ázéreztem már pedig, személy szerint kezdő játékos vagyok, így számomra a kiegészítők gyakran nehezebbé teszik megéreteni az egyébként is összetett játékok szabályait, ilyen volt számomra a mars terraformálása. Kiegészítőkkel játszani elsőre egy ilyen játékot megterhelő, és nem is voltam képes élni az adott lehetőséggel. Önmagában viszont nem tartom rossznak, a kiegészítőket, gyakran dinamikusabbá teszi a játékmenetet, ha jól tervezik meg, nem hogy nyújtja a holtidőt épp ellenkezőleg kitölti azt. Mindenképp érdemes szerinteim várni egy kicsit a vásárlás előtt, mik a visszajelzések, mivel sajnos az a tapasztalatom, hogy nincs feltétlen ár érték arány a kiegészítők között.
wagnerbotond11
2020-09-21 16:57:43
Szerintem a kiegészítők működését az igényesebb játékok meggondoltan fejlesztették ki és csak a játékélmény növelése a céljuk, viszont ez a kissebb játékoknál egy veszélyes dolog mert van amikor nagyon rossz dlc-k kerülnek ki és vannak amikor gyöngyszemek. Nekem az az álláspontom hogy próba szerencse és vagy belenyúlsz a jóba vagy nem ha nagyon húzós az ár akkor meg sok sok informálódás után mérlegelsz és eldöntöd hogy kell-e vagy nem.
harnas1207
2020-09-21 16:31:59
Az Aftermath kiegészítőbe adják, de tudtommal a Spacecats kiegészítőbe is bekerült. Természetesen nem festve, de alapból is aranyos.
gevanda
2020-09-21 15:36:59
A képeden levő cica-mini melyik Nemesis kiegészítőben van? Nagyon tetszik :)
Robby
2020-09-20 22:14:06
Nekem azért nem annyira egyértelmű ez a történet. Sokszor van olyan, hogy a kiegészítő nem dob annyit a jétékon, de sokat bonyolít és sokba is kerül. De itt jön az, hogy egy kiegészítőt nem kötelező megvenni. Akinek tetszik, vagy szüksége van rá az megveszi, akinek meg nem, az nem vesui meg. Lényeg, hogy kell és jók a kiegészítők csak nem szabad ész nélkül megvenni mindent.
spiruka
2020-09-20 10:23:26
Nagyon jó volt a cikket olvasni! Innen is köszönetet szeretnék nyilvánítani, na meg gratulálni a fordítónak, mert isteni munkát végzett (számomra biztosan :) ). A cikk eredeti irója véleményem szerint a fordítóhoz képest egy döjfös suta gyermekhez hasonlít, aki gondolkodás nélkül cselekszik, vesz meg mindent, lusta átfogó képet prezentálni az átlag és a profi játékosok számára, emellett a rossz döntéseit és tapasztalatait valamint a negatív véleményét az olvasóra akarja tukmálni. Mondván: én egy kritikus vagyok nekem elhinned, én tudom mi a jó.
A fordítóval értek egyet. Érződik rajta, ő egy Igazi játékos. Nagyon szépen leírja, hogy a fejlesztés során milyen döntések születnek meg azért, hogy mi egy élvezetes játékot kapjunk a pénzünkért. És ez vonatkozik a kiegészítőkre is. Személy szerint én a kiegészítőket szeretem, igaz én videojáték szférában tudom ezt mondani, de szerintem nem sok különbség van a társasok és a videojáték kiegészítői között, ha az élményt növelő funkcióját nézzük a dolognak. Példa: The Witcher 3 Wild Hunt 2 kiegészítője. Mindkettőben vannak olyan mechanikai újítások, amik segítik a játékost, plusz tartalommal vannak megtöltve, és hatalmas élménnyel gazdagítanak. Ugyanez a helyzet a társasjtékok esetében is. Nem véletlenül léteznek kiegészítők, de mint a cikk fordítja is írja, mindennek utána kell járni, hogy az adott kiegészítő mennyit ad vagy vesz el a játék élményéből.
Az újra kiadások esetén is folyamatatosan figyelnek arra, mi működött és mi nem, javítják, fejlesztik a játékot, hogy a végén az kerüljön a polcra amit eredetileg akartak, csak a szűkös határidő, a költségvetés, és egyéb más tényező ezt eleddig megakadályozta. Pl: Arkam horror, Tokió királya-A pusztítás éjszakája
Ha valaki képtelen arra, hogy a dolgok mögé lásson, megértse hogy egy társasjátékot sokkal nehezebb fejleszteni és javítani, inkább maradjon csendben. Mindenkinek jobb lesz. Még a döjfös kisgyermeknek is. :)
Barnil
2020-09-20 09:51:41
"Ha van egy nagyon jó játékunk, akkor az utólsó promó lapig mindent be akarok szerezni hozzá"
Én pont az ellentéte vagyok ennek. Háromszor is meggondolom, hogy érdemes-e egy kiegészítőt beszerezni. Még akkor is, ha tudom, hogy sokan szeretik és tényleg csak hozzáadni tud a játékhoz. Az alapjátékot megszerettük, de nem biztos, hogy az asztalnál mindenki akarja, hogy bővüljön a játék. Így nem lenne kihasználva. (De ezzel egyáltalán nem a kiegészítők ellen vagyok, szerintem is vannak nagyon jók, de nem biztos, hogy én veszem meg őket.)
harnas1207
2020-09-19 16:39:50
Személy szerint én kiegészítő mániás vagyok. Ha van egy nagyon jó játékunk, akkor az utolsó promó lapig mindent be akarok szerezni hozzá. Viszont különbséget kell tudni tenni kieg és kieg között. Azon csomagok melyek mélyítik a játékot vagy növelik az újrajátszhatóságot, jöhetnek. A jól sikerült javítások is: Pl Az NYKÉ; A kézművesek kora. De az új játékmódok, és az alternatív szabályok nem. Olyanok ezek, mintha a készítő nem tudná eldönteni mi az eredeti elképzelése. A tesztelés hiányától nem félek, ezek a kiegek legtöbbje már eredetileg bekerülne a játékba, de gazdasági megfontolásból külön csomagba árulják.