Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Photograph - Egy filmtekercs képkockái

A Photograph-ban filmtekercsek képeit rakjuk össze úgy, hogy a különböző színű szalagok más-más történetet tárnak elénk. Tulajdonképpen rafinált és szigorú szabályokon alapuló szettgyűjtögetés történik, amihez egészen egyedi grafika társul.

A fényképen megörökített történetek hét színben elevenednek meg előttünk, melyek mindegyikéből tizenkét kártyát kapunk. Az előkészület első lépéseként eltávolítunk kártyaszetteket a játékból. Két játékos esetén kettő, három főnél pedig egy szabadon választott szín összes lapját kivesszük a pakliból. Ha ezzel megvagyunk, akkor egy alapos keverés után a paklit hatfelé bontjuk és az egyik pakliba belekeverjük a Sunset kártyát, ez fogja a játék végét jelezni. Erre a stócra rápakolunk négyet és egyet pedig alá rakunk, így tulajdonképpen az alsó 5/6 részben lesz a játék végét jelző lap. Előkészítjük a Good shot! kártyákat, amik egyfajta célkártyák lesznek. Végezetül kialakítjuk a játékteret: kétfős játszma esetén 3x4, három vagy négy játékos esetén 4x4 kínálatot hozunk létre. A két középső oszlopban lévő lapok mindig képpel lefelé, míg a szélsők képpel felfelé szerepelnek. Azonban a lapok hátulja súgni fog nekünk az elejükről: a színüket elárulja, az értéküket pedig csak sejteti: 1-6 vagy 7-12 közötti besorolást mutat. Minden játékos kap öt kártyát a kezébe. Fontos, hogy a játék során nem változtathatjuk meg a kezünkben lévő lapok sorrendjét, így a kezdőlapokat sem variálhatjuk át.

A Photograph-ban az lesz a célunk, hogy a kínálatból felvett lapokból ügyes tervezéssel minél hosszabb szetteket alakítsunk ki. Egy színből azonban csak egy sorunk lehet. Ezeknek a szetteknek növekvő vagy csökkenő sorrendben kell lenniük lehetőleg úgy, hogy a lejátszott lapok közötti különbség maximum +/-3 értéknyi. Ezt segítségképpen jelölték is minden lapon, hogy mik azok a kártyák, amik szabályosan letehetőek mellé. Amennyiben ezt nem tudjuk teljesíteni, akkor a lapot lefordítva kell a sorba illesszük, és így ez sajnos mínusz 2 pontot jelent majd a játék végén. Ezután már bármekkora különbséggel rakhatunk mellé lapot, de persze követni kell a már megkezdett mintát, tehát ha csökkenő a lapok értéke, akkor kisebb lapot kell tegyünk. Ha már egy csökkenő sorrendet elkezdtünk, akkor az a másik oldalról zárolva van, nem tehetünk le hozzá növekvő sorrendben lapokat.

A saját körünk négy lépésből fog állni. Előszöris a kínálat egyik sorából választunk 1-2-3 lapot. Ezt mindig a sor széléről indulva, befelé haladva tehetjük meg, tehát csak akkor vehetjük ki valamelyik középső lapot, ha előtte felvettük a legszélsőt is. Ezeket szépen bepakoljuk a kezünkbe a kártyasorunk elejére, azaz a jobb oldalára. Az elsőként megszerzett lapot elsőként, majd az utolsónak felvett lapot legutoljára. Itt is fontos a sorrendre figyelni, hogy ne keveredjenek össze a lapok.

A második akciónk, hogy a kezünkben lévő kártyák közül egy lapot választunk és ezt mintegy előretekert képkockát előrébb hozzuk a kezünkbe, azaz balról jobbra tetszőleges helyre áthelyezzük. Az egész játék során ez az egy lehetőségünk van a lapok variálására, tehát a körünkben egy lapot tudunk előrébb mozgatni.

Harmadik lépésként le kell játszanunk ugyanannyi lapot, amennyit az első akció során felvettünk. Itt szintén szigorú a játék, ugyanis, csak azokat a lapokat tehetjük le, amik leghátul, tehát baloldalt vannak a kezünkben. (Amiket az előbb felvettünk, azok a legelső lapoknak számítanak.)

A körünk végén ellenőrizzük a kínálatot, és ha három vagy kevesebb lap van, akkor feltöltjük. Így véget is ér a körünk, ami tulajdonképpen lapok felvételéből, egy lap áthelyezéséből és lapok lejátszásából áll. 

A Good shot! lapot és a vele járó 5 pontot az zsákolhatja be, aki hamarabb lerak az adott színben - játékosszámtól függően - három vagy négy kártyát.

A fotókollekciót mindaddig bővíthejük, míg a pakliból elő nem kerül a Sunset kártya. A játék végén a szettek hosszúsága alapján kapunk pontokat, ezekhez hozzáadjuk a Good shot! bónuszokat, majd levonjuk a képpel lefelé fordított lapok mínusz pontjait. 

A Photograph nem csak egy egyszerű szettgyűjtögetés, amellett hogy egyedi arculatot képvisel, még számos érdekességet rejt magában. Az egyik ilyen, hogy a kínálatban nem minden lap értékét látjuk, így ha több lapot szeretnénk, akkor kockázatot kell vállalnunk. Viszont azzal is kalkulálni kell, hogy ugyannyi lapot kell lejátszani a kezünkből, ahányat éppen felvettünk. Valamint az is jócskán okot ad a fejvakarásra, hogy az újonnan felvett lapok csak pár körrel később kerülnek abba a pozícióba, hogy le is tudjuk játszani őket. A kézben tartott lapok helyzetének kötöttsége és az, hogy körönként csak egy lapot variálhatunk át, kellő tervezést igényel.

A japán  Saashi & Saashi játékai nem csak a furcsa, nosztalgikus külcsín miatt tartoznak a kedvenceim közé, hanem mert a belbecs is mindig tartogat valami extra kihívást. A szerzőnek magyar nyelven ezidáig mindössze két játéka jelent meg; a Get on board és a Hygge. Érdemes szétnézni a palettájukon, mert olyan kincseket rejteget, mint a mankala mechanizmust használó Come sail away!, a hangulatos lapkalerakós Remember our trip vagy a csak önállóan játszható Coffe Roaster. A Photographban számos kikacsintást találunk, a képkockákon látható rajzokon felfedezhetjük a szerző más játékainak egy-egy részletét.

A Photograph-ot - ami eredetileg Wind the film! néven jelent meg - azoknak ajánlom, akik szeretik az olyan a játékokat, amik egyszerűnek mutatják magukat, de aztán fejtörést okoznak, valamint azoknak a fanatikusaknak, akik szeretik, ha egy játék egyedi, karakteres, kicsit eltér a megszokottól.

írta -- Dzsuzsi

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

10Nov

A Mars terraformálása: Kockajáték - Zsebterraformálás

Ismertető | 2024.11.10. 13:00:00

A cégek már évtizedek, évszázadok óta készülnek arra, hogy a Marsot élhetővé tegyék és kolonizálják. De mégis kinek van erre ideje? Pár kockadobás, aztán kész is van, mehetünk Elon vezetésével.

22Nov

1% - A csekély esélyek játéka

Ismertető | 2024.11.22. 14:00:00

Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.


Kommentek

  • mr.zehy

    2024-11-22 20:15:45

    De jó, hogy ilyenek is terítékre kerülnek és cikk születik belőle! Nem ismertem, de nagyon tetszik, köszi!

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Get on Board
  • Hygge
  • Photograph (Wind the Film!)