- Ismertető
- 2024.03.10. 13:20:00
Schrödinger macskája - A kvantumcicák dorombolnak
Ha van olyan játéktípus, amitől én automatikusan távol tartom magamat, az az ütésvívős. Ennek nem tudom megmondani az okát. Annak ellenére, hogy a középiskolás éveimet szinte végig ultizással és snapszerezéssel töltöttem (egészen addig, amíg divatba nem jött a póker), most, ha meglátom a trick-taking címkét egy játék adatlapján, máris görgetek tovább. Viszont, ha van olyan tematika, ami automatikusan vonzza az érdeklődésemet, az a macskák. Ennek az okát jól tudom, és a két kis bundás lakótársam is tisztában van vele. Nehéz helyzetbe kerültem, amikor megjelent a Schrödinger macskája: most hogyan álljak hozzá egy cicás-ütésvívős játékhoz?
Végül a macskamánia erősebbnek bizonyult, és meggyőztem magamat, hogy ha már társasjátékos cikkeket írok, akkor nem járja, hogy nem veszek tudomást egy amúgy népszerű műfajról.
„Az időfüggő Schrödinger-egyenlet…
Schrödinger macskája egy gondolatkísérlet főszereplője volt. A kísérlet lényege, hogy egy cicát bezártak egy átlátszatlan dobozba, melyben egy szerkezet ötven százalék eséllyel megöli az állatot. Mivel a dobozba nem lehet belátni, ezért mindaddig, amíg valaki ki nem nyitja azt és meg nem figyeli az állat állapotát, a macska élő és halott egyszerre. Természetesen ezt a kísérletet senki nem végezte el. Nem is lenne értelme veszélyeztetni egy állat életét, hiszen a kísérlet nem bizonyít semmit, csupán egy érdekes eszköz a hullám-részecske kettősség szemléltetésére hétköznapi formában. A kísérlet jelentőségéről bármelyik fizikus egészen biztosan szívesen mesél neked bővebben.
Hogy hogy jön a dobozba zárt macska és a részecskék kevert állapota egy kártyajátékhoz? Itt is macskákon fogunk kísérleteket végezni, és a cicák (jelen esetben a kártyalapok) színe csak akkor dől el, ha kijátszottuk – tehát megfigyeltük őket.
…egy nemrelativisztikus kvantummechanikai rendszer…
A cukicicás dobozban negyvenöt darab, egytől kilencig számozott kártyalapot fogunk találni. Ezek mind feketék, a játékbeli színük (piros, kék, zöld vagy sárga) akkor fog csak eldőlni, ha már kikerültek a kezünkből. Mindenki ugyanannyi lappal indul (játékosszámtól függően ez tíz vagy kilenc lehet), az első feladat pedig megtippelni, hogy hány ütést fogunk elvinni az adott körben. Miután egy jelző lehelyezésével mindenki fogadott, a kezdőjátékos kijátssza az első kártyát a kezéből, hangosan bejelentve a színét. Ezzel egyidőben egy újabb jelzőt helyez egy központi táblázat (a kutatástábla) megfelelő mezőjére, mintegy „lefoglalva” magának a lapot. Az óramutató járásával megegyezően mindenki kijátszik egy lapot a sajátjai közül, szintén hangosan bejelentve a színét, és lefoglalva a kártyát a kutatástáblán. Értelemszerűen, ha már valaki lefoglalta a lapot korábban, akkor azt már nem lehet újra kijátszani: bár egyszínűek a kártyák, minden lapból ugyanúgy egy darab lesz a pakliban.
"Ha valaha is játszottál ütésvívős játékot, a következő bekezdést nyugodtan ugord át. Összefoglalom neked: nem kell színre színt tenni, nem kötelező überelni és a piros az adu."
Az ütések elvitele a hasonló játékokból már megszokott módon történik. Az viszi el az összes lapot, aki a legnagyobbat tudta letenni a kihívott színből. Tehát ha a hívó mondjuk sárga ötösként nevezi meg a saját lapját, akkor az üt, aki a legnagyobb sárga lapot tudja kijátszani. Ez alól kivétel a piros szín, ami itt aduként működik: piros színű kártyákkal bármilyen kihívott színt el lehet vinni, és csak egy magasabb értékű piros lap állíthat meg minket. Nem kötelező alkalmazkodni a kijátszott lap színéhez, és üti sem kötelező. Ha úgy látjuk jónak, nyugodtan kiszórhatjuk a gyengébb lapjainkat a forduló elején.
A színes cicák forgatagának nem csak a központi tábla szab majd gátat, hanem egy fontos szabály: nem vagyunk kötelesek alkalmazkodni a kihívott színhez, de ha olyan lapot teszünk le, ami eltér tőle, akkor abban a fordulóban nem játszhatunk ki egyetlen egy lapot sem, ami egyezik a hívó színnel. Tehát ha valaki kék kártyát rak le a kezéből, mi pedig zöldet teszünk rá, akkor többé egyik lapunkra sem mondhatjuk rá, hogy kék. Ezt a játékostáblánkon tudjuk követni, egy-egy jelző eltávolításával.
A színek és lapok folyamatos kizárásával előbb vagy utóbb el fog jönni az az állapot, amikor nem tudunk semmilyen lapot kijátszani, mert minden lehetséges színről le vagyunk tiltva, vagy az összes lehetséges lapot elfoglalták már előttünk a táblán. Ezt hívja a játék paradoxonnak, ami súlyos következményekkel jár. Egyrészt, az aktuális forduló azonnal véget ér, másrészt az a játékos, aki a paradoxont előidézte, minden ütését mínuszpontként számolhatja csak el.
Ha véget ért egy forduló (vagy azért, mert nincs több ütés, vagy azért, mert valaki beleszaladt egy paradoxonba), mindenki annyi pontot ír, ahány ütést elvitt (az egyes lapoknak nincs saját értéke). Ha valakinek sikerült pontosan megtippelnie az ütései számát, akkor még egy kis ajándékot kap: annyi bónuszpontot írhat fel magának, ahány szomszédos jelzője van egymás mellett a kutatástáblán. Sajnos, aki paradoxont okozott, az a tippje helyességétől függetlenül elesik ettől a remek lehetőségtől.
…állapotának az időbeli változását írja le.”
Ha gondosan elolvasod a szabályokat, magad is rájöhetsz, hogy a Schrödinger macskája valójában egy kísérlet arra, hogy színtelen lapokkal modellezzen egy egyszerű ütésvívős játékot egészen addig a ponting, amíg ezt meg tudja tenni egy paklival. Amint ez kudarcba fullad, a paradox berekeszti a játékot, és kezdődik a pontozás. Mint ilyen, főleg azoknak lesz érdekes, akik már lejátszottak ezer meg ezer kör snapszert vagy fekete macskát (nem, nem ezt, az egy másik játék), és szeretnének egy kis (fekete)színt vinni a játékba.
A kedves cicás külső ne tévesszen meg senkit, ez bizony nem első játéknak való – ez egy kedves kis ajándék a kártyázás tapasztalt szerelmeseinek.
A(z) Schrödinger macskája társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!
Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!
MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
Nekojima - Denchuuépítés a macskák szigetén
Ismertető | 2024.10.06. 14:00:00Ti inkább együtt próbálnátok az összes villanypóznát lerakni a macskák szigetre, vagy azért szorítanál, hogy ellenfeled döntsön össze mindent?
1% - A csekély esélyek játéka
Ismertető | 2024.11.22. 14:00:00Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Népszerű
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóMűgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Mars terraformálása: Kockajáték - Zsebterraformálás
2024.11.10. 13:00:00 / Ismertető, BemutatóEbben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberHallatlan - Bujkáló surströmming
2024.10.25. 20:10:00 / Ismertető, Bemutató
Ludens Blog bejegyzései
Etherfields, a sötét mestermű
2021.02.09. 19:56:21 / vélemény, játék, horror, figura, társasjáték, kickstarterBontottál már ki úgy társast, hogy már az első pillanatban, egyetlen másodperc játék nélkül tudtad, hogy most aztán igazán jól döntöttél? Én pontosan így éreztem, amikor a...
Így ábrándultam ki a világ legjobb játékából
2021.01.26. 16:24:39 / játék, fantasy, figura, szerepjáték, társasjáték, failSosem rejtettem véka alá, hogy engem bármilyen társasjáték meg tud venni kilóra, ha van benne legalább egy az alábbiak közül: Fantasy | Minik | Látvány Nem csoda hát, hogy úgy...
Age of Mythology - Matuzsálem a múltból
2020.11.22. 18:54:53 / teszt, ajánló, játék, stratégia, ókor, videójáték, társasjátékA nullás évek eleje elég jó volt a videójáték felhozatalt tekintve, nem? Javában tombolt a Diablo láz, mindenki ezerrel nyomta a Warcraft 3-at, 2002 vége felé pedig megjelent egy...
Ez lenne a kiállítások jövője?
2020.11.05. 17:31:38 / vélemény, játék, rendezvény, digitális, társasjáték, essenA koronavírus betett a társasjátékos közösségnek is. A fertőzésveszély miatt az összes rendezvényt le kellett mondani, köztük az Essen Spielt is. A szervezők és a kiadók ezt úgy...
Mit lépsz most, Kickstarter?
2020.10.07. 08:35:25 / vélemény, játék, hír, társasjáték, kickstarterAz elmúlt években a közösségi finanszírozás-alapú társasjáték kiadás annyira összeforrt a Kickstraterrel, hogy az oldal mellett már magát a kampányokat és a jelenséget is...
Friss
1% - A csekély esélyek játéka
2024.11.22. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Ebben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberA Hajdanvölgy mítosza hosszú idő óta a legjobb társasjáték, ami nálunk járt.
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóA Tábortűz egy igazi könnyed filler, a pár perces játékidejével és a 6 éves alsó korhatárával kicsiknek és nagyoknak egyaránt izgalmas perceket szerez.
Műgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Műgyűjtők társaságában egy-egy festménykedvelő arisztokratát alakítunk, akik az irdatlan sok pénzüket festményekre költik.