Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Ti írtátok! - MOUNTAIN GOATS:Kecskék szédítő magasságban

Hihetetlen, hogy ez a patás állat milyen magasságokba merészkedik, egyensúlyérzékét megcsillogtatva, a fizika törvényeit leküzdve, akár egy függőleges sziklafal sem jelent neki akadályt. Bárhová felmászik és szó szerint bármit is elfogyaszt. Egyáltalán nem veszélytelen, szeszélyes, jobb, ha nem fordítunk hátat neki, ugyanis céljai eléréséhez képes a saját társait is felöklelni.

A JÁTÉK CÉLJA

Ebben a játékban mi is belekóstolhatunk a kőszáli kecskék világába, igyekszünk a lehető legmagasabbra jutni és ott is maradni minél tovább bónuszpontok, ha úgy tetszik bónuszfalatok reményében. Míg mi a hegycsúcson élvezzük a sikerünk ízét, felzabálva az összes havasi füvet, rügyet, ágakat és leveleket (itt pontok formájában), addig a kecsketársadalom többi tagja igyekszik felfelé, majd ha ez sikerül neki, egy elegánsnak cseppet sem nevezhető mozdulattal a mélybe lök bennünket… és kezdhetjük elölről a csúcstámadást.

Ez a Mountain Goats lényege, ahol 6 hegyen indítjuk el 6 kecskénket minél több győzelmi pont reményében. Részben a kockadobás szerencséjében bízhatunk, részben a 4 kocka értékének megfelelő kombinálása az, ami kellő döntéshelyzet elé állít minket a játékban. Válasszam a 2-2 kisebb értékű kocka összegét és haladjak egyszerre 2 hegyen felfelé, vagy vonjam össze 3 kocka értékét és a magasabb értékű hegyet rohamozzam meg, veszni hagyva a negyedik kockát? Azt sem árt figyelmen kívül hagyni, hogy a többi kecske éppen hol tart, a döntésünket ez is befolyásolhatja.

ELŐKÉSZÜLET

A hegyvidékkártyákat, pontjelzőket, bónuszpontokat pakoljuk ki az itt látható módon. Végül minden hegy lábához helyezzük a választott színünknek megfelelő 1-1 kecskét.

3 fős játék esetén minden hegyre eggyel kevesebb pontjelző kerül, 2 fő esetén pedig kettővel kevesebb.

Kész, már kezdhetjük is a játékot!

A JÁTÉK MENETE

A körünkben dobunk mind a 4 kockával és kockacsoportokat alkotva mozgatjuk előre a kecskéinket. A hegyek 5-10 értékűek, ha mi az 5-ös értékű hegyen szeretnénk felfelé haladni, akkor ezt úgy tehetjük meg, hogy egy kockával sikerül 5-öst dobni, vagy több kockánk értékét összeadva 5-öt kapunk (Pl: 1+4, 2+3, 1+1+3). Ha a 10-es hegyen indulnánk, akkor ehhez a kocka értékek összegét úgy kell kombinálnunk, hogy 10-et kapjunk. Például, ha a kidobott kockáink: 2, 3, 4 és 6, akkor a következő döntés előtt állunk:

• léphetünk egyet az 5-ös és 6-os hegyen (2+3 és 6)
  • elindulhatunk az 5-ös és 10-es hegyen (2+3 és 4+6)
  • 2 lépést tehetünk a 6-os hegyen (2+4 és 6)
  • dönthetünk a 6-os és 9-es hegy mellett (2+4 és 3+6)
  • haladhatunk a 7-es és 8-as teteje felé (3+4 és 2+6)

Kis segítség, hogy ha egynél több 1-est dobunk, akkor egy kivételével az összes 1-est tetszőleges oldalára fordíthatjuk.

Gyakorlatilag ennyi a saját körünk.

Amint felérünk egy csúcsra, kapunk egy pontjelzőt, ami az adott hegy értékének megfelelő: 5-10. Majd ismét elvehetünk erről a hegyről egy pontjelzőt, ha a következő körben ugyanezt az összegű kockacsoportot választjuk. Mindaddig élvezhetjük a kilátást és habzsolhatjuk a pontokat, míg a többi kecske ezt hagyja nekünk. De amint a csúcsra törnek, minket a mélybe löknek… a hegy lábához kerülünk és próbálkozhatunk ismét újra megmászni.

Bónuszpontokból összesen 4 darab van, ezeket úgy szerezhetjük meg, ha mind a 6 hegyről összegyűjtünk 1-1 pontjelzőt. Így további 15, 12, 9 és 6 ponttal növeljük az eredményünket.

Minél alacsonyabb egy hegy pontszáma, annál magasabban van a csúcs, amit el kell érnünk. A legfőbb kérdés az, hogy a kockákat miképpen csoportosítjuk. Megyünk a nagyobb értékű csúcs felé 1 kecskével, vagy 2 kecskét indítunk, ámde kevesebb pontért. Valamint meddig hagyjuk a többi kecskét a csúcson sütkérezni, hiszen ők minden körben újabb és újabb pontokat szerezhetnek sikeres kockadobással. A bónuszpontokra is érdemes figyelni, ha már csak az 5-ös értékű token hiányzik egy szetthez, akkor érdemes azt megcélozni.

A játék kétféleképpen érhet véget:

• mind a 4 bónuszjelölő elfogy,
  • 3 hegyről elfogynak a pontjelölők.

Ekkor a kör még végigmegy, tehát mindenki ugyanannyiszor kerül sorra a játékban, majd a pontszámítás következik. A legtöbb pontot gyűjtő kecske, azaz játékos nyer. Holtverseny esetén az győz, akinek a legtöbb kecskéje van hegytetőn. Ha továbbra is döntetlen, akkor pedig az, akinek a legmagasabb értékű hegyen áll a kecskéje.

VÉLEMÉNY

Kompakt dobozméret, bárhová magunkkal vihetjük, elpakolásnál az alkatrészeket épphogy sikerül beleszuszakolni, így itt nem lehet panasz arra, hogy lötyögnek a cuccok a dobozban. A komponensek jó minőségűek, aranyosak a fa kecskék, a pontjelzők karton tokenek, a dobókockák kicsit nagyobb méretűek a szokványosnál, a kártyák a ki- és bepakoláson kívül nem kerülnek kézbe, így nincs igazán jelentősége a minőségüknek, viszont elég nagyok, így a pici dobozméret ellenére nagy helyre lesz szükségünk a játékhoz. Kipakolva szép, színes, jól mutat az asztalon.

Az előkészület gyors, a játékmenet egyszerű (BGG-n 1.05 nehézségű), a szabálya egy 4 oldalas jegyzettömb méretű papírlap. Gyorsan megtanulható és tanítható. Könnyed játékmenet, kis szurkálódással megfűszerezve: Na, most akkor kit lökjek le?!... Gyerekekkel is remek szórakozás (6 éves kortól ajánlott), hiszen a kockadobás általi szerencse sokszor közbeszól, a tervek könnyen borulhatnak, így minden esélye megvan a kisebb korosztálynak is a győzelemre. Élmény volt nézni, ahogy a 7 éves matekozik a kockák felett és észre sem vette, hogy ő most tulajdonképpen az összeadást gyakorolja. Majd megszületett a döntés, melyik pontra hajt és ezzel anyát vagy apát tessékeli le a hegy tetejéről.

Kisiskolásoknak remek matek gyakorló feladat és ott van csipetnyi döntés is a játékban, hogy melyik hegyen indulok el, hol tudok több pontot szerezni, vagy épp ebben megakadályozni a többieket. Nem agyégető, nem is fog mindenkinek tetszeni, de szerintem kellemes kikapcsolódás gyerekekkel, haverokkal. Játékba lehet hívni a kezdőket is, hiszen nagyon egyszerű a szabálya. Akik nem ódzkodnak a konfrontációtól, egymás ”lelökésétől”, azoknak igazán remek élményt nyújt 10-20 percben, 2-4 fő számára.

írta -- Dzsuzsi

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

25Jún

Tavaszi Karnevál Juharvölgyben

Ismertető | 2024.06.25. 17:14:00

Itt a Tavaszi Karnevál napja. A felnőttek készülődnek, a gyerekek pedig az erdőben kutakodnak hozzávalók után, melyekből szebbnél szebb meglepetéseket készítenek. Gyűjtsd össze barátaidat és kószáljatok az erdőben, és kutassátok fel a völgy kincseit.

20Jún

Sárkányok völgye - Csodás lények kavalkádja

Ismertető | 2024.06.20. 14:00:00

Hetven csodálatos lény csak arra vár, hogy csatlakozzon hozzád a Sárkányok völgyében! Szelídítsd meg őket, gyűjts varázsköveket és járulj a fenséges Örökkévaló színe elé!

Kommentek

• Dzsuzsi

2023-09-06 13:05:07

Sajnos nem volt lehetőségem próbálni az általad említett 3 játékot, de azt gondolom, mint minden társas termékcsaládnál, vagy akár csak hasonló mechanikájú, témájú játékok esetén: kinek a pap, kinek a papné 🙂

Videók alapján a Can't stop ugyanúgy működik, talán ebből is jött az ihlet, csak hát annak a dizájnja igazából semmilyen... Teljesen steril.

A GPS nekem totál másnak tűnik, nincs kocka, de szerencse van benne azért így is bőven.

A Sequoia tűnik a leginkább hasonlónak, kinézetben és mechanikában is. Viszont itt nincs kilökés, szépen pakolgatunk és a végén aki többségben van ő viszi a legtöbb pontot.

Ami közös mindben: kompakt, gyorsan tanítható, rövid játékidőt biztosító játékok.

• robsteady

2023-08-21 15:13:33

Óhatatlanul felmerül bennem a kérdés: mennyi a hasonlóság a sorozat többi tagjával (GPS, Sequoia) küldetését tekintve?

Az meg szerintem adja magát, hogy összevessük a OG guild HOF rangjára emelt Can't Stop játékkal, amiben nekem több az izgalom, jobban előhozza azt a "dobok, mint ha nem lenne holnap" érzést, amitől az a játék jó, ez meg okosabb akar lenni, de emiatt pont az élvezeti faktorából veszít nekem.

• kiss.krisztina.213

2023-07-23 08:27:09

Érthetően és igényesen megírt beszámoló, jó volt olvasni! A kecskék meg simán cukik. Köszönöm!

• pnehandi87

2023-06-18 13:17:25

Gratulálok a cikk írójának! Szerintem nagyon jól sikerült írás, tetszik a kreatív fotókon keresztül bemutattott játék, a kecsketorony és a farakást megmászó kecskék is zseniálisak! Kedvet kaptam kipróbálni a játékot!

Különösen tetszik a kis dobozméret, a rövid játékidő, és a fa kecske figurák.