Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Mágusok kora - Átvált(oztat)ástan felsőfokon

Ha csak a társasjátékokból ismerném őket, biztos, hogy nem akarnék varázsló lenni. A játékokban a mágusok mást sem csinálnak, mint folyamatosan vizsgáznak, párbajoznak, és vetélkednek a főmágusi címért. Én nem tudom, mivel járhat ez a pozíció, de az biztos, hogy rengeteget fizet, mert van, ahol sárkányokat és démonokat vetnek be érte, máshol meg három teljes évig tart a felvételi folyamat. Ezúttal annyival lesz könnyebb a dolgunk, hogy nem kell senkit megölni a megtisztelő címért – viszont az erőforrásaink mellett szemmel kell tartanunk az aktuális holdciklust is.

"Csak úgy megemlítem, hogy a doboz hátoldalán találkozhatunk a „mágikus dagály” kifejezéssel…"

A Mágusok kora a kis(ebb) és olcsó(bb) társasjátékok közé tartozik. Ha nagyon szigorúan nézzük, meg lehetett volna oldani az egészet kártyákkal és jelölőkkel is, de Kickstarter játék lévén mindenképp kellett hozzá valamilyen extra kellék: ez most a pókerzseton-szerű holdfázis jelölőket jelenti. Maga a KS kampány egyébként nem volt túl fordulatos. Az egyetlen érdekes része az volt, hogy az előrendelők egy mini-abakuszon (igen, abakuszon) vezethették a győzelmi pontjaikat. A bolti vásárlóknak ezt tokenekkel kell megoldaniuk.

A kor mágusai

Ismét a főmágusi címért versengünk tehát, amit ismét a legtöbb győzelmi pont birtokosa fog megkapni. Ezúttal öt erőforrásból gazdálkodhatunk, melyek egyben a mágia iskoláit is jelképezik: bűbáj, növény, vér, bájital és arany. Az időnk nagy része azzal fog telni, hogy ezeket váltogatjuk ide-oda. Mindegyik erőforrás hármasával ér egy pontot a játék végén, kivéve az aranyat-, mert az darabonként ér egy pontot, és a vért, aminek minden cseppje mínusz egy pontot ér. Magától értetődik, hogy a legjobb ötlet a vért arannyá változtatni, de sajnos nem lesz ilyen egyszerű dolgunk.

Összesen három fordulóból áll a játék, ezek alatt fogunk 6 - 6 lapot draftolni, vagyis kiválasztani egy pakliból, majd továbbadni a maradékot. Egy lapnak mindig van valamilyen kijátszási költsége, amit a fenti öt erőforrásból kell kifizetni. Ezt mindig kétféleképpen tehetjük meg: van egy erőforráshoz kötött olcsóbb-, és egy szabadon választott, de jóval drágább megoldás (például egy lapért fizethetünk három vért, vagy hét bármilyen erőforrást). Ha ez sikerült, akkor a kártyát elhelyezzük a táblánkon a megfelelő iskola alá. Ezt nevezi a játék a varázslat előkészítésének.

A második, és egyben utolsó lehetőségünk (igen, a játékban összesen kétféle akció van) maga a varázslás. Ilyenkor felhasználás nélkül eldobunk egy lapot, majd balról jobbra és föntről lefelé végrehajtunk minden olyan, korábban előkészített varázslatot, ami éppen elsüthető. Ez a holdciklustól függ, amit pedig műanyag korongokkal vezetünk a tábla mellett. Minden körben (tehát minden egyes lapválasztáskor) más és más iskolák lesznek aktívak, egyszerre legfeljebb kettő. A játék során a legtöbb dilemmát az fogja okozni, hogy mikor is süssük el ezeket a bizonyos varázslatokat. Nagyon ritkán fordul elő, hogy egy körben pont az a két iskola lesz egyszerre aktív, amire mi koncentráltunk. Varázslás nélkül a kártyáink viszont pontosan 0 pontot érnek, szóval előbb vagy utóbb muszáj lesz használnunk őket. Az eladás és a passzolás fogalmát sem ismeri a játék. Ha elfogytak az erőforrásaink, és nem tudunk mit venni, nincs mit tennünk, varázsolni kell – még akkor is, ha az nem hoz semmit a konyhára. A mi feladatunk lesz az, hogy ezeket a roppant kellemetlen helyzeteket elkerüljük.

De mit is lehet varázsolni? Bár a különböző igézetek rendkívül hangzatos neveket kaptak, úgymint A mohóság vére, A hatalom triumvirátusa, Időhasadék stb., valójában mindegyik ugyanazt a célt szolgálja: valamilyen módon erőforrást termel nekünk. Ez történhet varázslatonként fix mennyiséggel, vagy átalakítással, vagy valamilyen feltételhez kötve, esetleg korlátozott alkalommal. A cél az, hogy kitapasztaljuk az egyes iskolák közötti kapcsolatot, és minél jobban kihasználjuk ezeket. Egyetlen egy irányra ráfeküdni nem jó taktika, mert a legjobb esetben is csak hatszor fogunk tudni belőle profitálni az egész játék alatt.

A sorozatos vásárlást és ponttermelést a különleges lapok fogják megszakítani. Ezek közé tartoznak az ereklyék, amik egyfajta küldetésként szolgálnak. Ez alatt egyszerűbb célkártyákat kell érteni, mint például, hogy legyen minél több vérmágia kártyánk, vagy legyen nálunk minden laptípusból legalább egy. Ezek a célok nyilvánosak, úgyhogy a konfrontatív lelkűek megpróbálhatnak akadályozásra is játszani. Az ereklyék mellett megcsavarhatjuk a játékot az örökzöld lapokkal - ezek holdciklustól függetlenül mindig aktiválódnak, ha varázsolunk -, illetve az eseményekkel, amik akkor érvényesítik a hatásukat, ha előkészítjük őket. Ezek általában soron kívüli varázslást engedélyeznek nekünk, vagy egy dobott lapot hoznak vissza, melyek remek kombózási lehetőséget rejtenek.

Magányos mágusok meséi

A Mágusok kora természetesen játszható egyedül is. Nem kell semmi legacy elemre gondolni: a saját pontszámunkat kell megdönteni, a végén pedig szöveges értékelést kapunk. Mivel ilyenkor nincs kivel draftolni, a kártyaszerzés menete egy kicsit megváltozik. Először is, ki kell dobnunk pár lapot a pakliból, amiknek egyedül játszva nincs értelme. Ezek után a kártyákat piramis alakban osztjuk ki magunk elé, hol képpel lefelé-, hol képpel fölfelé (hmm, de ismerős ez valahonnan…), majd soronként egyet választhatunk közülük a szokásos szabályok szerint. A soron következő sor persze mindig képpel felfelé fordul majd. Ezzel, a többjátékos draftoláshoz hasonlóan, mindig egy kicsit tudunk előre tervezni, és egy kicsit a szerencsére is vagyunk utalva.

Bár nem rajongok a társasjátékok erőszakos szólósításáért, a Mágusok kora egyszemélyes módja kifejezetten tetszett. Mivel nem kell másokra várnunk, sokkal gyorsabb egy parti, és szinte mindig van idő egy újabb leosztásra. A piramisos kialakítás izgalmas, és sok lehetőséget rejt magában. Ha tapasztalt játékosokkal készülünk felvenni a versenyt, itt gyakorolhatjuk a nyerő kombinációkat.

Korai mágusok

Nehézség szempontjából a játék a kényelmetlen alsó-középkategóriában foglal helyet. Ez az, ami teljesen kezdőnek még nem, nagyon haladóknak viszont már nem fog megfelelni. A legjobb, ha olyan játékosokat ültetünk elé, akik már túl vannak pár bevezető partin, esetleg most ismerkednek a draft és az engine building kifejezésekkel.

Bár a dobozban hat táblát találunk, érdemes figyelembe venni a közösség ajánlását, ami jelen esetben maximum négy főt jelent. Ha túl sokan vagyunk, akkor a továbbadott lapok lehet, hogy nem is érkeznek vissza hozzánk, ami az egész számolgatást egy mázlifesztivállá alakítja.

Konfrontatív játékosoknak azt javaslom, hogy inkább más felé nézelődjenek, mert bár folyamatosan hatással vagyunk a másikra, a legtöbb időt mégis azzal fogjuk tölteni, hogy a saját pecsenyénket sütögetjük. Egyszerűen túl értékes minden (összesen tizennyolc) lap ahhoz, hogy csak a kitolást tartsuk szem előtt. A Mágusok kora azoknak lesz a kedvence, akik szeretnek szép nyugodtan építkezni, körről-körre pattintva egymáshoz a gépezet elemeit, hogy aztán az utolsó fordulóban elégedetten figyeljék, ahogy az egész beindul, és láncreakcióként letarolja az egész játékteret.

A(z) Mágusok kora társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- Ludens

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

18Ápr

Crime Zoom: Az utolsó kártyalap

Ismertető | 2022.04.18. 12:00:00

1980-at írunk. A helyszín egy brooklyni lelakott bérház. A kanapén hever egy holttest. Mégis mi történhetett? Vajon milyen nyomokat találunk, és milyen szálat érdemes kibogozni? Ilyen és hasonló kérdések mentén kell megoldani a rejtélyes ügyet.

08Ápr

Bűnügyi krónikák: 1900 - A Lavel-örökség folytatódik

Ismertető | 2022.04.08. 10:00:00

A Lavel név ismerősen csenghet azoknak, akik jártasak a 14. század Franciaországának történelmében. Nos, a család öröksége nem múlt feledésbe, és a 19. század egy újabb virágkort jelent számukra.


Kommentek

  • tolcso

    2022-03-22 11:40:56

    Van benne azért konfrontáció. Amikor nem leraksz lapot, hanem eldobog, hogy varázsolj, akkor mindegy, milyen lapot dobsz. Ilyenkor érdemes megnézni, hogy a szomszédnak melyik lap jönne jól, és azt eldobni. Ugyanígy, ha két lap egyformán jó neked, akkor vidd azt, ami a szomszédnak jobb lenne. Ez valóban nem sok, és nem olyan látványos, hiszen a szomszéd nem is tudja, miért kap mindig rossz lapokat. :D Meg azzal lehet sok pontot szerezni, ha valaki 1-2 színre megy rá nagyon. De ha többen is ugyanazt gyűjtik, akkor ebben is konfrontálódnak.

  • batik.balazs

    2022-03-21 09:38:24

    A hosszúhétvégén volt szerencsém kipróbálni a Mágusok korát, akkor még nem tudtam, hogy van magyar megjelenése, mert a barátomnál az angol nyelvű kickstarter verzióval játszottunk.

    A mini abakuszt ne irigyeljétek, jópofa, de ezzel volt a legtöbb probléma: nagyon könnyen csúszkálnak a golyók, ezt az egyik velünk lévő srác saját bőrén tapsztalhatta meg. Szerencsére, viszonylag még a játék elején sikerült úgy megfognia, hogy a golyók visszacsúsztak az eredeti helyükre. A másik, amire nem hívja fel senki a figyelmet: egy normális, megszokott abakuszon 10 golyó van egy sorban. Ezen mindkét sorban 9. Szóval volt egy kis kavarodás a pontszámokkal, ezért megfogadtuk, hogy legközelebb máshogy oldjuk meg. 😈

    A játék tetszett, de megvoltak azok a részei, ami miatt inkább mást választenék. Öten játszottunk, az egyik srác (a fenn említett összecsúsztatós) a draftolási fázisokat szerette jól elnyújtani. Már mindenki végzett, ő még mindig agyalt. Eközben nagyon nem lehetett mit csinálni, így addig próbáltunk beszélgetni és kevertünkünk még pár fröccsöt... Szóval érdemes olyanokkal játszani, akik kb. egy sebességen pörögnek velünk, mert kizökkenhet a játék. 🍺

    A lapok nagyon szépek, a varázsvilágnak megfelelően kicsit sötétebb tónusúak, az elnevezések kreatívak, a lapelrendezés a mostanában bevált stílust követi,egymás alá csúsztatva is jól láthatóak, ha a rajtuk lévő ikonokat megszokjuk, akkor onnantól nyelvfüggetlen a játék. Egyik "varászlat" tért el nálam a más játékoknál megszokottól, ami a fenti képen is látható: "ha 3+ kártya van a dobópaklidban"... Párszor belecsúsztam abba a hibába, hogy 3 kártyánként akartam 1 GyP-t.

    A zsetonok jó minőségűek, ezeket is jó kézbevenni, nem is enghedtem át másnak húzózsákot, én pakoltam fel és le a zsetonokat a játék végéig.

    A játék közben az járt a fejemben, hogy ha választani kellene, akkor inkább az Egy szép új világgal játszanék, ami nagyon hasonlít erre és témában is közelebb áll hozzám.

    Örülök, hogy van kinél játszani vele, de nem venném meg.

  • MaRo

    2022-03-20 21:51:56

    Mindenesetre kíváncsian várom a későbbi beszámolód, hátha úgy más fénybe kerül :)

  • banczadavid

    2022-03-20 20:54:00

    Én kezdő vagyok. Játszottam már összetettebb játékokkal is, de sose baj, ha van egy könnyedebb játékunk is, főleg most, hogy 6 hetes a pici fiam. Erősen kell keresnünk a szabadidőt, de egy ilyen játékot talán be lehetne iktatni két pelus csere közzé. 😊

  • MaRo

    2022-03-20 20:21:43

    Hát nem tudom, a téma nekem is tetszik de egy kicsit összetettebb válozattal jobban feküdne. Persze az több befektetést kérne és csak akkor tud élvezetes lenni ha hasonló kaliberrel vagy a magam szempontjából erősebbel játszhatnám.

    Habár nem tudom, hogy a kezdő-pro skálán hol is helyezkedem el de akinek van affinitása és kitartása úgyis kiismeri.

    Bár lehet ha kiprőbálnám párszor azt mondanám igen, ez nekem kell, azonban a cikk engem nem győzött meg annyira.

  • banczadavid

    2022-03-20 17:19:34

    Tetszetős, igényes kinézettel rendelkező játék. A draftrendszert volt alkalmam megszeretni, a tematikája pedig a gyengém. Az ára is baráti és a cikk csak mégjobban meghozta a kedvem a játékhoz. Mágus akarok lenni mint Fehér Gandalf. :D A kártyákon szereplő grafikák nagyon szépek, ezért kár, hogy a tábláink alá kell rejteni Őket. :( Amint lesz rá keret és kipróbálásra kerülnek a még nem játszott társasaink, úgy mindenképp beszerzős lesz.

Népszerű

Ludens Blog bejegyzései

  • Etherfields, a sötét mestermű

    2021.02.09. 19:56:21 / vélemény, játék, horror, figura, társasjáték, kickstarter

    Bontottál már ki úgy társast, hogy már az első pillanatban, egyetlen másodperc játék nélkül tudtad, hogy most aztán igazán jól döntöttél? Én pontosan így éreztem, amikor a...

  • Így ábrándultam ki a világ legjobb játékából

    2021.01.26. 16:24:39 / játék, fantasy, figura, szerepjáték, társasjáték, fail

    Sosem rejtettem véka alá, hogy engem bármilyen társasjáték meg tud venni kilóra, ha van benne legalább egy az alábbiak közül: Fantasy | Minik | Látvány Nem csoda hát, hogy úgy...

  • Age of Mythology - Matuzsálem a múltból

    2020.11.22. 18:54:53 / teszt, ajánló, játék, stratégia, ókor, videójáték, társasjáték

    A nullás évek eleje elég jó volt a videójáték felhozatalt tekintve, nem? Javában tombolt a Diablo láz, mindenki ezerrel nyomta a Warcraft 3-at, 2002 vége felé pedig megjelent egy...

  • Ez lenne a kiállítások jövője?

    2020.11.05. 17:31:38 / vélemény, játék, rendezvény, digitális, társasjáték, essen

    A koronavírus betett a társasjátékos közösségnek is. A fertőzésveszély miatt az összes rendezvényt le kellett mondani, köztük az Essen Spielt is. A szervezők és a kiadók ezt úgy...

  • Mit lépsz most, Kickstarter?

    2020.10.07. 08:35:25 / vélemény, játék, hír, társasjáték, kickstarter

    Az elmúlt években a közösségi finanszírozás-alapú társasjáték kiadás annyira összeforrt a Kickstraterrel, hogy az oldal mellett már magát a kampányokat és a jelenséget is...

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Mágusok kora