- Ismertető
- 2021.04.12. 10:00:00
Azután - De mi után?! - GY.I.K.
Az emberek rejtélyes módon, nyomtalanul eltűntek a világból. Vajon mi történhetett? A többi élőlény miért nem jutott erre a sorsra? Megannyi kérdés felmerülhet, de nincs idő ezekkel foglalkozni, hiszen az itt maradtak a túlélésért küzdenek.
Az Azután annak a Jerry Hawthorne-nak a műve, akinek többek között a Plüssmeséket és az Egerek és Varázslókat is köszönhetjük. Ez egy kampányjáték, melyben rágcsáló hősök bőrébe bújva küzdhetünk küldetésről küldetésre a túlélésért, és munkálkodhatunk azon, hogy a kolónia fennmaradjon és megerősödjön. A kalandozásaink során gyűjthetünk élelmet, tárgyakat, hulladékot, bővíthetjük a kolóniát, és küzdhetünk a hőseink egyéni céljainak eléréséért. Természetesen nem a mi társaságunk az egyetlen, amely küzd ebben a posztapokaliptikus világban, így ne várjuk, hogy bármit ingyen, küzdelemmentesen megkaphatunk!
Zöldfülűeken múlik a kolónia sorsa
A kalandozásaink során fő- és mellékküldetéseket oldhatunk meg, melyekkel támogathatjuk a kolónia lakóit, értékes zsákmányokat gyűjthetünk, közben pedig egyre mélyebben beleáshatjuk magunkat a múlt eseményeibe. Minden küldetés elején az Abbigail Lane-en található bázisunkról indulunk, és szép lassan átküzdjük magunkat a város viszontagságain, míg el nem érjük a célállomást, hogy aztán teljesíthessük a misszió célját, és a siker mámorától megrészegülve térhessünk vissza társainkhoz.
A különféle helyszínekre érve a megadott oldalra lapozunk a kalandkönyvben, elolvasunk egy rövid bevezető történetet, majd elvégezzük az előkészületeket az utasításoknak megfelelően. Ezután megpróbáljuk meggyőzni a táblán lévő ellenfeleket, hogy a mi rágcsálóhadseregünk tagjaiként sokkal jobban járnának - már ha egyáltalán nyitottak erre. Ha nem hajlandóak a békés együttélésre, akkor sajnos pusztulniuk kell - jó, persze, előtte meg is kell harcolni velük, de úgyis mindig a jók nyernek, nem?
Egy küldetésnek kétféle kimenetele lehet: siker vagy kudarc. Tudom, tudom, egetrengető újdonság ez mindenki számára. A siker feltételeit mindig az adott küldetéskártya határozza meg, kudarc pedig abban az esetben következik be, ha az összes résztvevő hős otthagyja a kapafogait csatározás közben. A megbízatás zárásaként végigmegyünk a kolóniafázis lépésein: megnézzük, sikerrel jártunk-e a mellékkületésünkkel, építkezünk, ha túl sokáig voltunk oda, akkor (többnyire negatív) eseményeket hajtunk végre stb.
A kampányt akkor nyerjük meg, ha sikerül bármely négy hős egyéni célját teljesíteni. Itt elvileg vége is van a játéknak, de ha már eddig eljutottunk, ennyi mindenen átmentünk, ennyire felfejlesztettük a karaktereinket, akkor csak nem hagyjuk abba, és végigcsináljuk a maradék küldetéseket. Olyan ez, mint mikor a (PC-s) Sid Meier's Civilizationben megnyerjük a játékot, és jön a "Just... one... more... turn...". Becsapósak ezek a kampányok, nem lehet csak úgy félbehagyni. Ha pedig véletlenül nagyon balul sülne el valami, és lenullázódna a kolónia lélekszáma vagy morálja, akkor vagy jön sebesen a HESOYAM (közönséges nevén végtelen élet játékmód), és folytatjuk a kampányt, vagy mindent alaphelyzetbe állítunk, és új alapokra építkezünk.
Posztapokaliptikus kivitelezés
Nagyon izgatott voltam az Azután kapcsán, és alig vártam, hogy megjelenjen. Eladja magát a gyönyörű grafikájával, a szépen kidolgozott figurákkal, illetve azzal, amit ígér: szuper sztori és óriási kalandok a túlélésért.
Tudatos vásárlóként utánanézel a játéknak, videókat nézel róla stb. Lehet, hogy van egy-két negatív vélemény, de nem probléma, hiszen az "melyik játéknál ne fordulna elő?". Megveszed, kibontod, és még mindig él benned a hype, hiszen tényleg nagyon szép, minőségi érzete van, gigantikus a doboz, tele van minikkel. Elolvasod a szabálykönyvet, és eddigre talán már találkoztál azzal kapcsolatban elég rossz véleményekkel, de nem tántorít el, mert két-három figyelmes végigolvasás után úgy érzed, hogy szinte mindent megértettél, amit pedig nem, azt majd a kalandozások során úgyis felfogod.
Leültök az asztalhoz, körülbelül egy óra alatt elmagyarázod mindenkinek a szabályokat, nekivágtok az első küldetésnek, és jön a feketeleves...
Nem gondolom, hogy a felfogásommal van probléma, hiszen általában a nagyobb játékoknak is nekiülök, egy-két óra alatt végignyálazom a szabályokat és az összefüggéseket, aztán az első játék alkalmával szinte kivétel nélkül minden kérdéses dolog tisztázódik a fejemben. Az Azután esetében azonban nem is az értelmezhetőséggel van probléma, hanem azzal, hogy túl sok dolgot nem magyaráz el. Azt nem igazán értem, hogy ez hogy történhetett, hiszen a játékszabály tanúsága szerint viszonylag sokan tesztelték, és nem a sokadik küldetés során jönnek ki ezek a problémák.
Az is beszédes, hogy BGG-n jelenleg a játék 430 topic-jából 286 a Rules kategóriába van sorolva, amelyek legnagyobb része szabálytisztázásról szól. Kis számolás után rájövünk, hogy ez a témák nagyjából 67 százalékát teszi ki, ami eszméletlenül magas arány. Összehasonlításként az esetek többségében jellemzően legfeljebb 30-40 százalék környékén mozog ez az arány, de még a nagyon összetett játékok esetében sem nagyon szokott 50-55 fölé menni. Ennyire komplex lenne az Azután? Megsúgom, nem.
Jobb lenne, ha lenne egy harminc-negyven oldalas szabálykönyv a jelenlegi tizenkettő helyett, ha az tisztázna minden apróságot. Azt hiszem, az egyértelmű, jól átgondolt szabálykönyv jogos elvárás lenne ebben az árkategóriában, mivel jelenleg a bemutató alcímével lehetne legjobban jellemezni a játékot.
Hősnek lenni menő dolog
Azért ne temessük ezt a posztapokaliptikus túlélőkalandot. Nem mélyrepülésről, hanem inkább hullámvasútról beszélhetünk, és ha kalandként fogjuk fel a tanulás folyamatától kezdve az egészet, akkor rengeteg örömteli percet fog okozni. Kicsit más hozzáállást igényel, mint a többi játék: valószínűleg szinte minden játékalkalom után ki fog derülni, hogy valamit eddig nem jól csináltunk. Ilyenkor ne essünk kétségbe, a következő alkalomtól kezdve korrigálunk.
Amint nem akadunk le a szabálykönyv óriási hiányosságain, igazi élménnyé válik a kaland. A történet nagyon jól kitalált, aranyos és vicces elemekkel teletűzdelt, és átadja egy jól felépített kampány hangulatát. Látványos a karakterfejlődés, és egyre többet tudunk meg a múltbeli eseményekről, hogy pontosan mi történt az emberiséggel. Fokozatosan ismerkedünk meg az újabb játékelemekkel, folyamatosan izgalomban tart a sztori.
Leginkább azoknak ajánlanám az Azutánt, akik szoros barátságot ápolnak az ameri műfajjal és az azzal járó szerencsefaktorral, nem riadnak meg attól, hogy saját maguk egészítsék ki a szabályokat a kérdéses pontokon, és egy igazán jól kitalált történetszálon szeretnének végigmenni egy nagyon hangulatos környezetben. A kezdeti nehézségek leküzdése után rá fogunk jönni, hogy a koncepció kiváló.
GY.I.K.
Leszögezném, hogy nem sok esélyt látok arra, hogy minden kérdést sikerül tisztázni, de a cikk végén található egy folyamatosan frissülő GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések). Reményeim szerint a kérdések legnagyobb részét meg tudjuk így válaszolni. Ez azt is jelenti, hogy ha valaki játszott az Azutánnal, és nem találja a választ a kérdésére, nyugodtan tegye fel a kommentszekcióban.
A szabályok tisztázása érdekében a Gémklub youtube csatornáján találunk egy szabálymagyarázó videót, a Plaid Hat Games kiadott egy folyamatosan frissülő FAQ dokumentumot, illetve a BGG fórumokon is rengeteg diskuráció folyik (az utóbbi kettő forrás természetesen angol nyelvű). Ezen felül a Gémklub kiadott egy hibajegyzéket néhány küldetéskártyán található elírás miatt.
FIGYELEM! A GY.I.K. tartalmazhat SPOILEREKET a történettel kapcsolatban. Csak ennek tudatában olvassa mindenki a bemutatónak ezt a szegmensét!
Utoljára frissítve: 2021.02.20.
(A kérdésekre a legjobb tudásunk szerint válaszolunk, többnyire hivatalos forrásokból vagy fórumokból ötletet merítve. A tévedés jogát fenntartjuk.)
Mikor és hogyan kell új küldetést kezdeni?
Amint teljesítettük az akutális főküldetés célját, befejezzük a soron lévő játékos körét, majd végrehajtjuk a kolóniafázist a kalandkönyv 101. oldalán. Ezután a mentés lépéseinek megfelelően visszaállítunk bizonyos dolgokat, és választunk egy új fő-, illetve egy mellékküldetést a már játékba hozottak közül, majd az Abbigail Lane-ről indulva (illetve a kalandkönyv 3. oldalára lapozva) azzal folytathatjuk.
A hőskártya a pakliban marad, miután egy játékos játékba hozhatta a sajátját?
Igen, az adott küldetésre vonatkózan. A küldetés befejezése után ki kell szedni az összes hőskártyát a pakliból.
Honnan tudjuk, hogy egy adott oldalon már jártunk-e egy küldetés során?
Valamilyen módon jegyzetelni kell, ha nehezen jegyezzük meg. Ehhez a játék nem biztosít eszközt.
Hogyan kell értelmezni a martalócok 1-2-es erősségű támadásánál a különleges hatást/akciót?
A mondat nem a legjobban van fordítva: a támadás célpontja megriad, azaz magához vesz egy "Megriadtál" állapotkártyát.
Az akciókártyákat meg kell tartani a következő küldetésre?
Nem, mivel nem tartalmazza azokat a mentés a kolóniafázis végén.
A fehér akciókártyák jokernek (wildcardnak) számítanak?
Nem. Bármilyen próbát el lehet kezdeni fehér kártyával, azonban a színbeli egyezésnél a fehér színt kell alapul venni.
Ha elbukunk egy küldetést, a küldetéskártyát a a száműzött kártyák közé kell tenni?
Nem, mert a kalandkönyv egyértelműen utasít arra, ha egy játékelem a száműzöttek közé kerül. Sikeres küldetésteljesítés esetén egyértelműen utasít arra a kalandkönyv, hogy száműzzük a főküldetés kártyáját.
Mi történik a teljesített találkozáskártyákkal?
Minden küldetés után újra kell keverni az összes, már játékba hozott találkozáskártyát. Ha a játék arra utasít, hogy helyezzük a száműzött kártyák dobozába, akkor természetesen végleg kikerül a játékból.
A gyűjtögetésjelzőket végleg el kell dobni a felfedésük vagy az oldal elhagyása után?
Csak az adott küldetés során nem kerülhetnek elő újra, új küldetés kezdésekor megint játékba kerül az összes jelző.
Mit takar a rovarirtók megelőzés a 12-es küldetésben?
A rovarirtó nevű tárgykártyát, mely megelőzésként szolgálhat egy esemény megelőzéséhez a kolóniafázisban.
Az eseményekhez vagy a küldetés során használt eldobandó tárgykártyák végleg kikerülnek a játékból?
Nem, mivel a játékban külön fogalom az eldobás (discard) és a száműzés (banish). A tárgykártyák húzópaklijába kerülnek vissza.
A(z) Azután társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!
Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!
MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
1% - A csekély esélyek játéka
Ismertető | 2024.11.22. 14:00:00Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Nekojima - Denchuuépítés a macskák szigetén
Ismertető | 2024.10.06. 14:00:00Ti inkább együtt próbálnátok az összes villanypóznát lerakni a macskák szigetre, vagy azért szorítanál, hogy ellenfeled döntsön össze mindent?
Népszerű
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóMűgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Mars terraformálása: Kockajáték - Zsebterraformálás
2024.11.10. 13:00:00 / Ismertető, BemutatóEbben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberHallatlan - Bujkáló surströmming
2024.10.25. 20:10:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
1% - A csekély esélyek játéka
2024.11.22. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Ebben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberA Hajdanvölgy mítosza hosszú idő óta a legjobb társasjáték, ami nálunk járt.
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóA Tábortűz egy igazi könnyed filler, a pár perces játékidejével és a 6 éves alsó korhatárával kicsiknek és nagyoknak egyaránt izgalmas perceket szerez.
Műgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Műgyűjtők társaságában egy-egy festménykedvelő arisztokratát alakítunk, akik az irdatlan sok pénzüket festményekre költik.
Kommentek
rocky015
2021-04-12 13:09:46
Igaz, jogos, e felett picit át siklottam, köszi a pontosítást.😉
gyd
2021-04-12 13:07:31
A Harcmezők tudtommal inkább a csatára van kihegyezve, mint a sztorira. Illetve az nem kooperatív, hanem kompetitív. Ezeket érdemes figyelembe venni, de a játék világával való ismerkedésre talán az is jó lehet. :)
gyd
2021-04-12 13:04:48
Természetesen nem bolti áron fogod tudni eladni a játékot (valószínűleg), de amennyivel kevesebbért megy el, annyiba került a "kölcsönzés". Budapesten a szellemlovasnál egyébként ki lehet kölcsönözni egy hétre például.
Ja és kiemelném, hogy egyértelmű legyen, ez NEM pusztítós fajta legacy játék, szóval ha vigyázol rá, patika állapotban tudod eladni. Annyi, hogy nem a vevő fogja kinyomkodni az ívekből a karton elemeket. :)
rocky015
2021-04-12 13:01:26
Van ennek egy sokkal olcsóbb kártyajáték változata is, a Harcmezők. Nem adja vissza teljesen azt a hangulatot, nincsenek benne minik, se konkrét küldetések, de a grafika és a karakterek ugyanazok. 5-6000 HUF között mozog a GémKlubnál, esetleg az még olyan "megéri" kategória, én is gondolkozok rajta. Azt írja 3főtől játszható, de szerintem meg lehet azt oldani 2fővel is valahogy😀
nemi92
2021-04-12 12:57:26
Köszi a választ mind a kettőtöknek. Igazából a legjobb dolog az lenne, ezeknél a játékoknál, ha az ember ki tudná kölcsönözni, végig tudná alaposan játszani, és utána visszavinni. Biztos, hogy tök nagy élménnyel lennék gazdagabb és még pénzt sem adtam ki rá.
Az is igaz, hogy biztos nem maradna meg minden történet, sőt mire a 15. küldetéshez érnék, az elsőt már lehet el is felejtém. :D Egyébként ez a végigjátszom és eladom se egy rossz stratégia, ha nem olyan jellegű a játék, hogy ragasztani kell benne, vagy rombolni, építeni stb. Csak ott is meg van a rizikó, hogy ki tudja, hány ember gondolkodik még hasonló képpen, mint jó magam, és lehet csak kicsi eséllyel tudnám tovább passzolni. Plusz biztos, hogy nem bolti áron tudnék tőle megszabadulni, hiszen az a másik félnek nem érné meg.
Szeretném szeretni ezeket a legacy játékokat (és biztos szeretném is), csak sajnálok rá ennyi pénzt kiadni. Talán tényleg a kölcsönzős módszer lenne a best, vagy ha valaki a baráti társaságban beszerezné, vagy 3-4 en befizetni rá. De ez már mindenkinek a saját döntése, hogy mit szeret vagy mit vásárol vagy éppen hogyan teszi azt! :)
gyd
2021-04-12 12:49:42
Ez konkrétan legacy. És vannak benne kockák. :)
gyd
2021-04-12 12:48:42
Tapasztalatból tudom mondani, hogy az Azutánba bele kell pakolni rengeteg órát, mire végigviszed. Rengeteg küldetés van benne, és egy-egy küldetés lazán 1,5-2 órás. Számolhatsz legalább 15 főküldetéssel, ha minden elsőre sikerül. Ha végigvitted, akkor x idő után úgysem fogsz mindenre emlékezni, szóval ilyen módon újrajátszható, de legrosszabb esetben eladod a játékot. Remélem, hogy ez segít, hogy kicsit tisztábban lásd a játékot ilyen szempontból. :)
veerzoltan80
2021-04-12 12:36:23
A szerencsefaktoros megújulástól azért sokaknak kihullik a haja :) akkor ez egyfajta legacy igazából?
Én jobban szeretem a kevésbé ameri játékokat,kockákat is lassan már alig veszünk elő - kivéve a terepasztalos SW játékokat és a Catant :)
rocky015
2021-04-12 12:27:55
Ugyanezek a félelmeim és józan ésszel gondolkodva jogos a felvetés, hogy "Mi lesz a végén?".
Nekunk megvan a Plüss mesé több mint 2 hónapja és eddig csak 3-4 kampányt csináltunk meg belőle. Pontosan nem tudom mennyi van benne, direkt lassan haladunk, ritkábban vesszük elő. Pont ezért, hogy viszonylag tovább tartson.
Van már annak is kiegészítője, az még told pár történetet hozzá, az talán segít egy kicsit.
Viszont ott van a nehézség és a szerencsefaktor, ugyanis kockákkal játszotok (legalábbis a Plüss mesékben) az ilyen típusú játékokban. Nem mindig dobtok megfelelően; van, hogy játék közben "meghaltok" így újra kell kezdeni elölről azt a fejezetet.
A szerencsefaktor meg tudja nyújtani a játékot akár a party közben, kellő beleéléssel igénybe vesz mentálisan is és kell az idő míg feltöltődsz, hogy újra tudj vele játszani. De ez csak az én meglátásom.
nemi92
2021-04-12 12:18:13
Ezekről a sorokról picit a south park ugrott be, mikor az erdőben a kedves kis erdei állatkák sátán érkezését várják, és totál megőrülnek! :D
Na de visszakanyarodva a játékhoz, nekem mindig féleleim voltak az ilyen jellegű játékokkal kapcsolatban. Nagyon szépek a minik, baromi jól néz ki, de mi van akkor, ha éppenséggel végig toltuk az összes kampányt. Akkor tulajdonképpen nem tudom már többször elővenni a játékot, mert ugyan az fog ismétlődni újra meg újra? Vagy hogyan kell ezeket a játékokat elképzelni? Mert ahhoz meg, hogy egyszer végig játszam - és tudom, azért vannak olyanok amik több óráig is eltartanak - elég drágának mondanám.
rocky015
2021-04-12 11:26:13
Mondhatjuk😃
Képzeld el azt, mikor a kedves kis erdőlakók elkezdenek terjeszkedni...a kis négyszögletű kerekerdő egyre szűkül és muszáj bemenni az emberek által elhagyatott városokba, ami ismeretlen számukra, az ott élő állatok is ismeretlenek és bármennyire is jószándékú kis állatok, előjön belőlük az erdei gyilkos fenevad. Mániákus mókus, borzalmas borz, elvetemült egérke, gyilok gyíkok, stb...bevadulnak na😆
veerzoltan80
2021-04-12 10:57:29
Ez egyfajta agro Everdell a téma alapján? 😁
Érdekes volt az írást olvasni, és nagyon hálás vagyok hogy a negatívumokról is bőven esett szó. Egyenlőre megfigyelő álláspontra helyezkednek a játékkal kapcsolatban.
rocky015
2021-04-12 10:23:18
Nekünk egyelőre a Plüss Mesék van meg, azt szeretjük. Elvarázsolnak a minik és az igényes megjelenés, történet. Van mondanivalója.
Ezzel a játékkal is szemezek és nem riaszt a sok szabály és az esetleges "szürkefoltok" bennük, amiket nem értenék, ugyanez van az előbb említett játékkal. Ránézésre ár-érték arányban hozza színvonalat és valószínű beszerzem, de előbb mindenképp a kistestvért, a Harcmezőket, az ennek a kártyaváltozata, olcsóbb, talán az is hozná a hangulatot.