Olvasd el a bemutatónkat, válaszolj a kvízben feltett kérdésekre és nyerj egy Plüssmesék társasjátékot!

Nyereményjáték! Plüssmesék - a felnőttek gyermeki fantáziája

Az újabb és újabb megjelenő társasjátékokat megfigyelve, általában igen jól nyomon követhető, hogy mely korábbi játékok voltak rájuk hatással az elkészítésük során. A Plüssmesék esetében azonban legalább annyira (ha nem jobban) tetten érhető az irodalmi és popkulturális hatás is, ami leginkább felel a hangulatért.

A doboz.

A játékban egy kislány plüssjátékai (a játékosok) éjszakánként felébrednek, és szembeszállnak az ágy alatti Bukás Birodalmából előtörő Gonosszal. Hiszen aki volt gyerek, pontosan tudja, hogy az ágy alatt mindenféle dolog lakozik, amik gyorsan elbújnak, ha bekukucskálunk. De azért ott vannak. Éppen ezért fontos például a jól megválasztott takaró is, ami megvéd tőlük, amíg alszunk.

Hét, egymást követő kaland során bontakozik ki a történet. Hőseink, a maguk naív módján, bátran állják a sarat ebben, az alkalmanként horrorba hajló mesében. A félelmetes dolgok erejét csökkenti a Plüssök és gonoszok együgyűségéből táplálkozó állandó humorforrás, valamint az, hogy a kaszabolások eredménye nem a vér- és bélfürdő, hanem csak szálló vattafoszlányok.

A hasonlóság a Toy Storyval nyilván nem a véletlen műve. A téma hasonlósága mellett egy-egy  karakter archetípus is visszaköszön: Teodóra, mint Woodie, Leopold, mint Buzz vagy Trombi, mint Rex… A Plüssmesék ugyanúgy boncolgatja a felnövés, a kitartás és a felelősségvállalás témaköreit. Sőt! Rövid, didaktikus tanmesékkel és beszélgetésindító bejegyzésekkel is meg van tűzdelve a Kalandkönyv, garantálva, hogy az üzenet átmenjen. Ugyanannyira tettenérhető Tim Burton filmjeinek a hatása, a borongós hangulatú környezeten és a furcsa karaktereken keresztül. A klasszikus mesei toposz, hogy a gyengék legyőzik a félelmeiket és diadalmaskodnak a hatalmas gonosz felett, itt is megjelenik.

Az első mese előkészítve.

A Plüssmesék voltaképpen egy interaktív mesekönyv és egy társasjáték egyben, öndefiníciója szerint egy kalandkönyv játék. Szerzője, Jerry Hawthorne tett már le narratív társasjátékot az asztalra, nevezetesen a Mice and Mysticset (amely nemrég jelent meg magyarul Egerek és Varázslók címen). A cukiságfaktort a Plüssmesékben sem tudta elengedni, sőt ha lehet még nagyobb fokozatra tekerte. Ellensúlyozásként egy kicsit creepy, horrorisztikus is lett. Kisebb gyerekek mellé mindenképp javaslom a szülői filtert, hogy segítsenek az esetleges ijesztő dolgok értelmezésében, elmagyarázásában. 

A Plüssmesék angolul Stuffed Fables néven jelent meg 2018-ban és következő év végén érkezett a magyar kiadás a Purple Meeple Games és a Gémklub gondozásában. Ami azért rendkívüli dolog, mert irgalmatlanul sok szöveget kellett hozzá lefordítani, és nem csak szabályt, hanem - kalandjáték lévén - narratív szöveget is.

A kalandkönyv.

A játék grafikája sötét tónusú, sejtelmes álomszerű, a témához tökéletesen illik. A doboz rendesen meg van pakolva. Tartalmaz kis- és nagyméretű kártyákat, kinyomókartont sok jelölővel (később bemutatom őket), hat plüssjáték figurát, a hozzájuk tartozó karakterlappal, tizenhét gonoszfigurát, egy zsákot sok-sok színes (piros, lila, kék, sárga, zöld, fekete és fehér) kockával, színes gombokat (tényleg igazi gombok - itt mindent gombokért lehet venni), szabálykönyvet és a játék lelkét jelentő több, mint száz oldalas kalandkönyvet. 

A kalandkönyv hét egymást követő kalandot tartalmaz, de fontos kiemelnem, hogy ez nem legacy játék, tehát az egyik kalandból semmi nem öröklődik a következőbe. Egy kalandot úgy lehet lejátszani, hogy a kalandkönyvet kinyitjuk a kaland bevezető oldalán és követjük az utasításokat, játszunk és élvezzük a mesét az elejétől a végéig. És tényleg ennyi, amit kezdésnél tudni kell. Meg persze a szabálykönyv tartalmát. 

A kalandkönyv nagyon szépen ismerteti az aktuális helyszínre vonatkozó előkészületeket, szabályokat, kihívásokat, ellenségeket, lehetőségeket és kimeneti pontokat, így fokozatosan adagolva, tanulhatók és szokhatók meg a szabályok. Mindig bal oldalon van a játéktér, míg jobb oldalt a mese és az egyéb szövegek. Részletesebben nem szeretném bemutatni a kalandkönyvet, mert az elvenné a felfedezés örömét.

Kezdődik az első mese.

Az általános előkészületeket minden mese elején el kell végezni, az ettől való eltéréseket, kiegészítéseket a kalandkönyv ismerteti. 

  • Minden játékosnak ki kell választani egy plüssfigurát a hozzá tartozó karakterlappal, amire öt vattajelölőt kell tennie a fehér oldalával felfelé.
  • A zsákba a játékosok számánál eggyel több fekete és fehér kockát kell beletenni, valamint a többi színből az összeset.
  • A kalandkönyv mellé kell tenni az összekevert tárgypaklit, elveszett paklit valamint a gonoszkártyák pakliját.
  • Az alváspaklit szintén elő kell készíteni, a pakli alsó három lapja közé véletlenszerűen kerül az ébredéslap.
  • Az állapotkártyákat, gombokat, vattajelzőket, szívjelzőket stb. szintén a könyv mellé kell rakni.
  • Ki kell választani a mesélőt, aki majd az aktuális helyszínen a kalandkönyv felolvasásáért felel.
  • Végül a kiválasztott kaland első oldalánál ki kell nyitni a kalandkönyvet, mellé kell rakni a kiegészítő táblát és a kalandhoz tartozó lapokat is elő kell készíteni a felfedezés pakliból.

Egy helyszín fellapozásánál szintén szükségesek bizonyos előkészületek. Küldetésjelzők, elveszett jelzők felrakása után. Követni kell a helyszín leírását. A plüssök és gonoszok is megadott helyeken kerülhetnek a játékba, vannak érdekes helyek, amelyeknek a meglátogatásával új információhoz lehet jutni vagy új kihívással szembesülni. Az elveszett jelzőkre lépve a plüss találkozik egy vagy több elveszett játékkal, és valamilyen döntéshelyzetbe kerül. Ilyenkor egy másik játékos húz kártyát az elveszett pakliból és felolvassa azt. A találkozás hatása a döntéstől függően lehet pozitív, semleges vagy negatív is. A döntéseket anélkül kell a játékosnak meghozni, hogy tudná azok következményét.

Összecsapás a tipegőkkel.

A játékosok egymás után jönnek és teljesen végrehajtják a körüket. A gonoszoknak automatikusan nincs körük, bizonyos feltételek esetén aktiválódnak. 

  • A játékos a körében először húz öt dobókockát a zsákból.
  • Ha van köztük fehér kocka, azzal dobnia kell. Ha a dobás eredménye nagyobb vagy egyenlő, mint a játékos vattáinak száma, akkor a Plüss kap egy vattát. Előfordulhat, hogy a játékos több fehér kockát húz, ilyenkor eldöntheti, hogy külön dob és esélye lehet több vatta szerzésére, vagy egyszerre és akkor a dobás összegét kell nézni. Ez az elv az összes kockadobásra vonatkozik, mert mindig egy bizonyos érték elérése a cél.
  • Ha a húzott kockák között van fekete kocka, azt a kiegészítő tábla fenyegetéssávjára kell tenni.

Ezután következnek az akciók. Minden akcióhoz egy vagy több kockát kell felhasználni, és legtöbbször dobni is kell velük. Egyes akcióknál a kocka színe is feltétel. A lila kocka dzsókernek számít.

  • Mozgás: a Plüss, a dobott kockák értékének megfelelő négyzetnyit léphet. A szaggatott vonalak szabadon átléphetők, bármilyen színű kocka felhasználásával. A piros vagy zöld vonalak átlépéséhez piros vagy zöld kockával kell dobni.
  • Tartalékolás: a játékos eltehet egy kockát a Plüss karaktertlapjára későbbi felhasználásra. Ez lehet védekezés a gonoszok körében, vagy a játékos következő köre is.
  • Bátorítás: a játékos egy kockát tehet egy másik plüss tartalékjába, vagy adhat neki egy vattát.
  • Tulajdonságpróba: amikor a kalandkönyv úgy rendelkezik, megadott színű (vagy lila) kockákkal el kell érni egy célszámot.
  • Csapatfeladat: hasonló a tulajdonságpróbához, csak itt a csapatnak akár több kör alatt is össze kell dobni egy jóval nagyobb értéket.
  • Támadás: közelharci piros vagy lila kockával, távolsági zöld vagy lila kockával. Ezt az akciót csak akkor hajthatja végre a Plüss, ha rendelkezik a megfelelő fegyverrel. Ha a dobás eredménye eléri a gonosz védelmét, akkor sikerült legyőzni, a játékos egy gombot kap. Egy főgonoszt annyiszor kell legyőzni, ahány Plüss van a játékban. 
  • Kutatás: Ha a helyszínen van kutatásszimbólum, akkor sárga vagy lila kockával meg lehet próbálni a keresést. Siker esetén a játékos húzhat egy tárgykártyát a pakliból, amit vagy használatba vesz, vagy átad egy másik Plüssnek vagy eldob.
  • Egyéb megmaradt dobókockák nem vihetőek át másik körbe
A Bosszúállók...

Ezután ellenőrizni kell a fenyegetést. Ha a fenyegetéssávon lévő fekete kockák száma eléri a játékban lévő gonoszok számát, akkor sorban aktiválódnak. Minden gonosz után dobni kell egy kockával és a kártyáján szereplő információknak megfelelően cselekedni (mozogni, támadni) vele. Ha egy gonosz támad, akkor annyi vattát sebez a célpont Plüssön, amennyi az ereje. Ezt a tartalékban lévő kockával illetve tárgyakkal lehet csökkenteni. Ha nincs gonosz a játékban, aktiválódik a helyszínhez tartozó negatív hatás, amennyiben a fekete kockák száma eléri a játékosok számát. A fenyegetés ellenőrzése után, minden nem tartalékolt kockát vissza kell tenni a zsákba.

A Plüssök sokféle módon juthatnak tárgyakhoz (pl.gombokért kereskedőktől), amelyekkel felszerelkezve erősebbek lehetnek. Minden típusú tárgyból csak egy lehet a plüssön, tehát egy sisak, egy fegyver stb... A közös tárgyakat nem kell felvenni, azok folyamatosan elérhetőek az összes Plüss számára. 

Jó cselekedetekért (pl. Elveszett játékok megmentéséért, megsegítéséért) szív jelzőkhöz lehet jutni, amelyekkel aktiválhatók a Plüssök különleges képességei. Ezek elég erős hatások és jó időzítéssel életmentők lehetnek.

Végül szót kell ejtenem arról a remélhetően ritkán bekövetkező eseményről, amikor egy Plüss elveszíti az összes vattáját. Ilyenkor addig cselekvésképtelen marad, amíg legalább egy vattát nem szerez. Ha köre elején kihúz fehér kocká(ka)t, azz(okk)al dobhat, illetve más Plüsstől bátorítással is kaphat vattát.

...és a Gonoszok

Ez egy mesekönyv, aranyos hősökkel, ijesztő gonoszokkal, nem túl bonyolult történetvezetésel, nem túl nehéz játékmenettel és szabályokkal. Nyilván nem való mindenkinek.

A Plüssmeséket gyermeki lelkületű felnőtteknek, akiknek ráadásul bejön a cukiságfaktor, nyugodt szívvel tudom ajánlani. A gyerekes leegyszerűsítéseket és a didaktikus kiszólásokat el kell fogadni, ezt a téma hozza magával. De az igazi célközönségnek a családot szánták, tehát anyut, aput és a gyerekeket. És szerintem erre a célra is tökéletesen megfelel, ha a szülők megfelelően kezelik a játékot.

A gonoszság ábrázolása nem újkeletű a mesékben, de manapság mégis az a trend, hogy a gyerekeket kímélni kell ettől. Meggyőződésem azonban, hogy a régi mesékben lévő kegyetlenségnek megvolt a maga szerepe. Valamilyen módon a világ durvaságára készítette fel a kisgyerekeket, anélkül, hogy ténylegesen kitette volna őket neki. A világ ma se kíméletesebb. A legtöbb, amit megtehetünk a gyerekeinkért, hogy kézen fogva, az otthon biztonságából mutatjuk meg nekik, hogy milyen a valóság és felvértezzük őket azzal a tudással, hogy lehet és érdemes küzdeni a rossz ellen.

A(z) Plüssmesék társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- Kanalasgém

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

22Nov

1% - A csekély esélyek játéka

Ismertető | 2024.11.22. 14:00:00

Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.

06Okt

Nekojima - Denchuuépítés a macskák szigetén

Ismertető | 2024.10.06. 14:00:00

Ti inkább együtt próbálnátok az összes villanypóznát lerakni a macskák szigetre, vagy azért szorítanál, hogy ellenfeled döntsön össze mindent?


Kommentek

  • Meteora

    2020-06-14 22:53:47

    Gratu torcsi95! :)

  • heizlerkaroly

    2020-06-08 23:50:21

    :)

  • noncsi4

    2020-06-07 21:55:28

    NAGYON VÁROM AZ EREDMÉNYHÍRDETÉST, 9 ÉVES KISLÁNYOM NAGYON RÉGEN VÁGYIK RÁ, DE SAJNOS NEM ENGEDHETJÜK MEG MAGUNKNAK, DE HIBÁTAN LETT A TESZT, MERT MINDENT TUDOTT RÓLA. KÖSZÖNJÜK LEHETŐSÉGET!

  • vonak.barbi

    2020-06-05 22:01:19

    Hát én benéztem, és kalapácsnak tűnt a klopfoló :( sok sikert a többieknek!

  • szentirmai_zoltan

    2020-06-05 11:47:03

    Sziasztok!

    Köszönjük a lehetőséget, 3 gyermekkel minden bizonnyal nagy élmény lenne :D

    Szép napot nektek! :)

  • abiologistplayground

    2020-06-05 09:20:50

    Köszönjük, hogy jelezted. Javítottuk a hibát, sajnos a dobozon és az adatlapon más információ szerepel, így mindkettőt elfogadjuk. :)

  • ditan.dice6

    2020-06-05 08:19:03

    Kitöltöttem a kérdőívet, de annak ellenére, hogy a honlapon 7+ van, nem fogadta el, mint helyes válasz, így ez az egy hibám lett...

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Plüssmesék