Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Ti írtátok! - Tribes

A Tribes az őskőkorszakba repít vissza minket, ahol egy kis törzs élére állva kell fejlődni három korszakon át. Az emberi történelem egy korai szakaszát élhetjük át nagyvonalakban a főbb állomásokkal. A játékot minden játékos egy kisebb területtel kezdi, amelyet a későbbiekben bővíteni fognak és több akció is rendelkezésükre áll ahhoz, hogy növeljék a törzsi tagok létszámát vagy különböző nyersanyagokhoz jussanak. Az erőforrásoknak köszönhetően fejlődik a törzsünk, és így fogunk győzelmi pontokhoz jutni. Vigyázni kell viszont az időjárással, vadállatokkal és más törzsekkel, mert akadályozhatnak a célunk elérésében.

Mi van a dobozban?

Nagyon sokféle játékelem tartozik a játékhoz, amelyek szép illusztrációkkal vannak ellátva. De nézzük is meg, hogy mit tartalmaz a Tribes doboza:

  • 1 játéktábla
  • 1 kezdőjátékos-jelző
  • 60 törzsi tag (4 színben)
  • 48 tudásszerzés-jelölő nagy fakocka
  • 16 eredményjelölő kis fakocka
  • 15 tudáslapka (3 színben)
  • 24 eseménykorong
  • 6 akciókorong
  • 50 tájlapka
  • 89 győzelmi pont lapka (medvefog)
  • 20 kagylólapka
  • 4 nyíllapka
  • 1 vászonzsák
  • 1 medál a zsákra

Az előkészületeket nem részletezném, de miután a játéktábla és a játékelemek le lettek rakva a megfelelő helyre, minden játékos húz a zsákból 3 lapkát (különbözőnek kell lenniük). A kezdőjátékossal kezdve mindenki leteszi az első törzsi tagját az egyik lapkára és kezdetét veszi a játék. Az első körben még csak a bronzkor, azaz a legalsó sor tudáslapkái elérhetőek számunkra.

Egy kör

Egy játékos a körében választ egy akciókorongot, majd a választott akciót végrehajtja és a felhasznált korongot az akciósor végére helyezi. Ennyi egy kör, egyszerű nem?

Akciók

Négy akcióból választhatunk összesen: Utód, Felfedezés, Lépés és Tudásszerzés. Azért van hat darab akciókorong, mert a három fő akció (Utód, Felfedezés, Lépés) két korongon is rajta van, viszont a másodikon minden esetben van egy Tudásszerzés szimbólum is. Ha ezt választja a játékos, akkor döntenie kell, hogy melyik akciót hajtja végre a kettő közül.

A korong kiválasztása úgy néz ki, hogy a korongok a játéktábla felett vannak egymás mellé felsorakoztatva, amiknek a sorrendje minden játék alkalmával véletlenszerűen alakul. A soron lévő játékos választ egy akciókorongot a körében, de mielőtt még elvenné és végrehajtaná fontos, hogy az a korong hányadik a sorban. Az első korong ugyanis ingyen elvihető, de minden utána lévő már kagylókba kerül (fizetőeszköz). Tehát, ha a másodikat szeretnéd elvinni, akkor az elsőre teszel egy kagylót, ha pedig a harmadikat, akkor az első kettőre raksz le egy-egy kagylót és így tovább. Ilyenkor gyűlnek a korongokon a kagylók és természetesen, ha egy olyat veszünk el, amin van, akkor azt megkapjuk. Ez a mechanizmus a Fűszerút című társasjátékból már ismerős lehet sokaknak. Miután a játékos végzett a körével egyszerűen csak a sor végére rakja a korongot, kicsit visszább tolja a sort és jöhet is a következő törzsfőnök.

Utód

A gyorsabb fejlődés érdekében érdemes bővítenünk a törzsünket új tagokkal. Ezt az Utód akcióval tudjuk megtenni. Miután ezt az akciót választottuk, vegyünk el a készletünkből annyi törzsi tagot, amennyit az eredményjelölőnk mutat és rakjuk rá a tájlapkáinkra. FONTOS, hogy csak olyan tájlapkára tudjuk rárakni, ahol már legalább egy figuránk áll.

Minden tudáslapkán szimbólumok láthatók (Utód, Lépés, Felfedezés, Erő), és a lapka megszerzésével fejleszthetjük a törzsünket. A játéktábla oldalán lévő eredményjelző mezők a korábban említett szimbólumok szintjeit jelképezik (ezt a vonalkák száma mutatja), és itt tudjuk törzsünket minél magasabb szintre emelni, amit az eredményjelző fakockánk megfelelő mezőre való lerakásával teszünk. Így mindenki látja, hogy ki hányas szintű a különböző sávokon. A szimbólum szintje egyben az akció végrehajtásának a száma is, tehát ha az Utódnál 3 vonalka mellett van az eredményjelzőnk, akkor minden alkalommal, amikor ezt az akciót választjuk, 3 törzsi tagot vehetünk ki a készletünkből. Érdemes minél magasabb szintre fejleszteni törzsünket, mert a legfelső mezők már győzelmi pontokat is adnak.

Bármilyen negatív hatások is érnek egy játékost, egy törzsi tagnak mindenképpen maradnia kell a területén, illetve, ha a készletből elfogynak a figurák, akkor az Utód akcióval már csak mozgatni lehet őket.

Lépés

A Lépés akcióval a már korábban lerakott törzsi tagjaiddal mozoghatsz a lapkáidon annyit, amennyit az eredményjelölőd mutat. Lépéseidet akár szét is oszthatod a figuráid között, tehát a 2-es szintű Lépéssel két törzsi tagoddal is mozoghatsz egyet-egyet vagy csak az egyikükkel tehetsz meg két lépést. Akár le is mondhatsz a lépéseidről, ha úgy tetszik.

Felfedezés

Amikor ezt az akciót hajtod végre, a Felfedezés szintednek megfelelő számú tájlapkát húzhatsz ki a zsákból véletlenszerűen. Ezután pedig a tájlapkákból álló összefüggő területedhez illesztheted azokat, és a későbbiekben már nem mozgathatod át a korábban lerakott lapkákat.

Tudásszerzés

A Tudásszerzés akcióval megszerezhetjük magunknak a lent lévő tudáslapkák egyikét, ehhez egy olyan korongot kell választani, amin van „kéz” szimbólum. Ahhoz, hogy megszerezzünk egy tudást rendelkeznünk kell a szükséges erőforrásokkal. Az első korszakban még csak egy erőforrást igényelnek a lapkák, de a többi korban ez a szám már nagyobb. Amennyiben rendelkezésünkre áll a megfelelő erőforrás, tegyük a tudásszerzés-jelölőnket a lapka első szabad mezőjére. Megéri sietni, mert az első mezők adják a legtöbb győzelmi pontot (medvefogakban). Értelemszerűen, ha valaki megelőzött minket, akkor a következő mezőre tudjuk csak rakni a jelölőnket, ahol már kevesebb pontot is kapunk. A medvefogak számát egyébként nem kötelező a többiek tudtára adni. A tudáslapkákon több egyéb jelzéssel is találkozunk. Egyes mezők felett található egy villám jel, ami azt jelenti, hogy amikor valaki egy ilyen mezőre helyezi a jelzőjét, akkor húzni kell egy eseménykorongot és az akciósor végére raknia (az eseményekről később). Minden tudáslapkán van egy eredményjelölő szimbólum, amelynek a szintjét növeljük azzal, hogy az eredményjelölőnket egyel magasabb mezőre rakjuk. Amikor az első játékos megszerez egy tudást, azonnal fel kell fordítania abban az oszlopban a következő korszak tudáslapkáját, így mindenki láthatja, hogy milyen erőforrásokra lesz szükség. Csak azzal az erőforrással tudunk gazdálkodni, amelyen legalább egy törzsi tagunk áll. Minden korszakra érvényes, hogy csak akkor szerezhetjük meg a tudáslapkáját, ha az előző korszakból már rendelkezünk egyel (kivéve ugye az első kor).

De máris bemutatom a kivételt képező nyíllapkát, amely segítségével olyan tudáslapkát is megszerezhetünk, amely oszlopában nem rendelkezünk az előző korszak lapkájával. Az egész játék során csak egy ilyen nyíllapkánk van, úgyhogy várni kell a megfelelő pillanatra, amikor kijátsszuk. Csak tegyük egy már megszerzett tudáslapka tetejére, fordítsuk el átlósan jobbra vagy balra és máris utat nyitottunk a szomszédos oszlop következő szintjére. Így akár a harmadik korszakból is megszerezhetünk egy olyan lapkát, amelyiknél nincs meg az alatta lévő kettő. Innentől kezdve a nyíl játékban lesz és a többi játékos is használhatja.

Egy másik fontos dolog, amiről érdemes tudni, az a tájlapkák kimerítése. Ha nem rendelkezel a megfelelő mennyiségű erőforrással, akkor lehetőséged van egy általad választott tájlapkát kimeríteni, Ilyenkor csak fordítsd át a lapkát a másik oldalára. Az a tájlapka már nem biztosít számodra nyersanyagot, de továbbra is rá lehet lépni. Csak akkor tudsz tájlapkát kimeríteni, ha legalább egy törzsi tagod áll rajta. A második és harmadik korszakban azonban csak akkor tudsz élni ezzel a lehetőséggel, ha legalább egy erőforrással rendelkezel az elvárt fajtában. Amikor egy táj kimerítését esemény következtében kell megtenned, akkor olyat is kimeríthetsz, amelyiken nem áll törzsi tagod.

Események

A korábban említett eseménykorongok a villám jelnek köszönhetően kerülnek játékba, de ilyenkor még nincs hatása. A játék során azonban elkerülhetetlen lesz a felvétele, mert úgy is sor kerül rá. Sokszor pozitív hatásuk van ezeknek az eseményeknek, de olykor mindenkire nézve csak rosszat jelentenek. Ha egy játékos úgy dönt, akkor önszántából is felveheti ezt a korongot. Az Erő szimbólum itt érvényesül, hiszen sok eseménykorong vagy a legerősebb játékost érinti vagy a leggyengébbet. Ezt pedig az eredményjelző sáv szintje határozza meg, ahol a te jelölőd is áll.

Csak, hogy néhány eseményt ismertessek:

  • Járvány: Mindenki elveszíti két törzsi tagját.
  • Hódítók: Mindenki végrehajtja a Felfedezés akciót az Erő szintjének megfelelően.
  • Népvándorlás: Kapsz két pontot, amennyiben te vagy a legerősebb.
  • Gyapjas orrszarvú: Elveszítesz két pontot, ha te vagy a leggyengébb.
  • Földrengés: Ki kell merítened 3 tájadat.
  • Rabszolgaság: Utódot kapsz (csak te) az Erő szinted szerint.

Játék vége

A játék végét a harmadik korszak eseménykorongjai hozzák el. Ez játékosszámtól függ, mert 2 játékos esetén a második eseménykorong érvényesülése, 4 játékos esetén pedig a negyedik korong elvétele után ér véget a játék, persze az adott kör még végigmegy. Az eredményjelző mezők, a törzsi tagok, a tájlapkák és a medvefogak után számoljátok össze a pontjaitok, és akinek a legtöbb pontja lett, az nyert.

Végszó

A Tribes egy nagyon hangulatos és szórakoztató közepesen komplex társasjáték. Több játékból is merít, de zseniálisan ötvözi a különböző mechanizmusokat. A játékideje nem túl hosszú, ezért bármikor előkerülhet a szekrényből, és egy 40 perces kőkorszaki kalandot idéz elő. Családdal, barátokkal, ismerősökkel is remek kikapcsolódást nyújt. Bátran ajánlom!

írta -- Crazyoh

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

23Dec

Babaróka karácsonya - Ünnepi hangolódás ovis kortól

Ismertető | 2024.12.23. 14:00:00

Babaróka a családjával nekilát a karácsonyfa díszítésnek, de jajj a díszek szétgurulnak, elbújva mindenféle zegzugos helyen a szobában. Gyertek, keressük meg együtt az összes díszt és öltöztessük ünnepi díszbe a fenyőfát!

19Dec

Similo – A néma barkohba

Ismertető | 2024.12.19. 14:00:00

Hasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Tribes