Szócsapdák - A tiltott szavak másik játéka

„Csömöröm van az asszociációs szójátékoktól...!” – fakadt ki belőlem egy szerkesztőségi beszélgetésen, nem is olyan rég. Aztán, amikor megtudtam, hogy a kipróbálásra váró játékok között ott figyel a Szócsapdák is, gyorsan finomítottam az álláspontomat, úgy, hogy „...kivéve, amit a Czech Games Edition adott ki”. A cseh kiadót kezdetben az összetett munkáslehelyezős társasaiért szerettem, de a Fedőnevek óta tudom, hogy partijátékok terén is legalább akkorát tudnak alkotni.

Üdv a Mélyben!

Adott két, egyenként legalább kétfős kalandozócsapat – igen, a Szócsapdákhoz legalább négy ember kell és szerencsére meg sem próbáltak beleerőszakolni valami értelmetlen kétfős módot. Tehát két csapat próbálja meg a rövid és egyenes, ám annál veszélyesebb dungeonban legyőzni a rájuk váró szörnyet (aki lehet sárkány, vámpír, múmia, troll vagy démon). Aki elsőként végez vele, az nyeri a játékot. A termeken áthaladni mindig az aktuális feladvány megfejtésével lehet.

Az ellenfél csapat kiválaszt egy szót a kártyákról és odanyújtja a másik csapat egyik tagjának. Ő lesz a segítő, és az ő feladata lesz körülírással rávezetni a többieket a megoldásra. Eközben az ellenfél titokban fölír (nehézségtől függően) 4-10 kifejezést – „kelepcét”, amit a segítőnek nem szabad kimondania. Ha ezek mégis elhagynák a száját, azonnal elbukta a feladványt.

Ha a csapat kitalálta a szót a homokóra lepergése előtt – és legfeljebb öt találgatásból – továbbléphet, ha nem, akkor helyben maradnak. Ha kétszer egymás után egyik csapat sem találta ki a saját feladványát, akkor a kazamata végén tanyázó szörny indul meg feléjük, egyel közelebb tolva minden átkot.

Igen, bizonyos termek el vannak átkozva, hogy kicsit megbolondítsák a találgatást. Van itt minden, az egyszerűbb szívatásoktól elkezdve (pl. csukott szemmel kell beszélni) az igazán kemény nehezítésekig (pl. egy levegővel kell elmondani a segítséget).

Ha egy csapat eljutott a szörny mezejére, megmérkőzhet vele. Ez egy újabb feladványt jelent, de a rém saját szabályai szerint. Mindegyik hoz magával ugyanis valami egyedi, főnökharchoz méltó nehezítést. A múmia például minden körben új átkot szór a vele harcolókra, a vámpír pedig el tudja érni, hogy a találgatók is aktiválhassák a kelepcét. Ha sikerült megoldani a szörny rejtélyét, a csapat nyert. Ha nem, folytatódik a játék, legfeljebb nyolc fordulón át. Ha nyolcadikra sem tudja senki megoldani az utolsó feladványt, mindenki veszít és a főszörny elfogyasztja a kalandozók agyát.

Aki másnak vermet ás...

Kelepcét írni nem mindig egyszerű feladat. A szabálykönyvben egy egész oldal sorolja azokat a kifejezéseket, amik nem kerülhetnek föl a papírra – bár ezeknek a tilalmaknak a nagy része olyan, hogy jóérzésű embernek eszébe sem jutna használni őket. Például a névmásokból (aki, ami...) és névelőkből (a, az, egy) nem lehet kelepcét faragni, és érthető okokból a töltelékszavak (izé) is tiltva vannak.

"Ha valakinek az asztalnál mégis eszébe jutna, akkor tegyél magadnak egy szívességet és ne játssz vele többet."

Lehet viszont dilemmázni, hogy a kettő közül melyik a helyes út. Vajon érdemes viszonylag egyértelmű szavakat összeírni vagy – mivel ezeket úgyis kihagyja a segítő – inkább az elvontabb fogalmak felé érdemes tapogatózni?

A segítőnek ellenben jóval könnyebb dolga van. Ha tud elég óvatosan fogalmazni, nehogy tudtán kívül kiessen a száján valami tiltott kifejezés, a siker általában eljön. A gyerekek még valószínűleg beleszaladnak egy-egy csapdába, de a felnőtteknek - akik több irányból is körül tudnak járni egy fogalmat – már nem jelent akkora kihívást új szinonimákat találni.

Éppen ezért, ha idősebbekkel vagy tapasztaltabb játékosokkal játszotok, nyugodtan növelhetitek a nehézséget. Azt, hogy az ellenfél mennyi tiltott szót írhat föl, a kazamata lapokon lévő szám jelzi. Ez alapesetben a szörny irányába haladva 3-4-5-6-7, de állíthatjátok úgy is, hogy 6-tól 10-ig tartson. Ha még több kihívásra vágytok, megszórhatjátok az egész terepet átkokkal, és a főnökharcokat is lehet nehezíteni.

Ne szólj szám...

A megvalósítás föladja a leckét a többi kiadónak: itt a példa rá, hogy egy szójátékhoz nem kell feltétlenül minimalista dizájnt tervezni. Az írólap tömb valószínűleg egy életre elég, ceruzát és hegyezőt is kapunk a dobozban. Jópofa ötlet, hogy minden kazamata lapkára, a nehézségétől függően egyre durvább csapdákat rajzoltak fel, a tízes teremben pedig egy nagy halom kincs van szétszórva. Az is nagyon tetszett, hogy a feladványokat kis könyvecskékbe téve kell átadni a másik csapatnak. Ha a szókártyát barna könyvbe tesszük, akkor fantasyvel kapcsolatos szavakat választ ki, ha szürkébe, akkor hétköznapiakat.

A Szócsapdák könnyed és egyben nagyon könnyű játék is. Gyakorlott tabusoknak nem lesz nagy kihívás két vargabetűt is tenni a szó körül mire ráfordulnának, ezért azt javaslom, hogy induljatok minél nagyobb nehézségről. Az aranyos figurákkal és az egyszerű szabályokkal a kisebbek figyelmét is könnyű lesz megragadni. Úgyhogy, ha partijátékot keresel és nem okoz gondot minél több embert összecsődíteni, mindenképp próbáld ki a Szócsapdákat.

A(z) Szócsapdák társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT

Tarsasjatekok.com által támogatott tartalom

Szócsapdák | Meghackelt szókörülírás

A www.tarsasjatek.com felajánlását, a Szócsapdákat mutatom be nektek, ahol két csapat küzd egymással, hogy kitalálják saját szavaikat. Ehhez azonban nem mondhatja ki a csapat szómestere azokat a szavakat, amiket a másik csapat előzetesen, titkosan felírt egy lapra. Nehéznek tűnik, mégis sikerülhet! Épp ez a szép a Szócsapdákban!

12Szep

Concept - Találd ki mire gondolok!

Ismertető | 2019.09.12. 16:30:00

A Concept nem más, mint a barkochba újragondolva, kifordítva és összegyúrva némi asszociációval. Egy jó értelemben vett remake.

09Szep

Hanamikoji - Az udvarlás művészete

Ismertető | 2019.09.09. 18:00:00

A Hanamikojival elutazhatsz a gésák birodalmába, hogy elnyerd a támogatásukat és ezzel együtt a győzelmet is. Egy kiváló két fős játék, utazóbarát kiszerelésben, könnyen tanulható szabályrendszerrel, de nagy mélységekkel.


Népszerű

Ludens Blog bejegyzései

  • Gamer hírek 27.

    2019.09.15. 21:24:00 / játék, hír, fantasy_flight_games, társasjáték, unikornis, kickstarter

    BRÉKING! A Fantasy Flight "visszább vesz" a kiegészítőkből!  És ez nem vicc. Ezt maga az FFG egyik feje, Andrew Navaro jelentette be egy blogposztjában, ami valójában egy korábbi...

  • Nyerj roll&write játékokat a Ludenssel!

    2019.09.12. 23:29:41 / játék, nyeremény, társasjáték, compaya, roll_write

    Most, hogy egy egész hetet töltöttél a roll&write játékok tanulmányozásával, bizonyára szeretnél kipróbálni egy párat. Nos, jó hírem van: a ComPaYa jóvoltából egy Ganz Schön...

  • Második esély - Harmadik esély, negyedik esély...

    2019.09.12. 00:04:27 / teszt, ajánló, játék, rajz, terület, társasjáték, roll_write

    Uwe Rosenbergnek van valami fura vonzódása a területlefedéshez. A Patchwork után még próbálkozott a Feast for Odinban valami összetett mechanikával elfedni ezt, de aztán...

  • OctoDice - HexaDice

    2019.09.10. 19:52:22 / teszt, ajánló, játék, polip, kocka, társasjáték, roll_write

    Egy mélytengeri kutatóbázison vagyunk. A dolgozók a rendkívül ingerszegény környezetben a munkaidőt drónvezérelt tengeralattjárók programozásával, kristálybányászattal, a labor...

  • Ganz Schön Clever (Egy okos húzás!) - Ronda és finom

    2019.09.09. 23:46:10 / játék, kocka, társasjáték, spiel_des_jahres, roll_write

    A tavalyi Spiel des Jahres sztárja egyértelműen Wolfgang Warsch volt. Három játéka is bejutott a döntőbe, egy pedig egy megkapta az összetett játékoknak járó plecsnit. A...

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Szócsapdák