Azul - Hímes tojás az absztrakt játékok között

Az Azul az elmúlt évek kirobbanó sikerű játéka, és ez azért különösen nagy dolog, mert egy absztrakt játékról van szó. De mik is azok az absztrakt játékok? Napjaink társasjátékait inkább az euro-ameri skálán szokás elhelyezni.

Az euro (vagy német) típusú játékokra jellemző, hogy a játék mechanikája köré épül a téma, az színesíti, de alapvetően a működés a lényeg. Ha jól oldották meg, akkor tökéletesen össze tudnak simulni, de gyakran találkozunk olyan játékkal, ahol gyakorlatilag fél délután alatt teljesen át lehetne az egészet tematizálni, akár egy posztapokaliptikus játékból is lehet középkori kereskedőset csinálni ilyen kasznicserével. Az euro típusú játékok jellemzője még az alacsony(abb) szerencsefaktor, illetve a véletlenekre való nagyobb ráhatás képessége.

Ezzel szemben az ameri játékoknál a téma adott, és annak kiszolgálására születik meg a mechanika. Mivel itt valamilyen (alternatív) valóság lemodellezése a cél, a szabályok jellemzően sok-sok egyedi aprósággal vannak megspékelve, és a szerencse szerepe is magasabb.

Ezek persze nem kötelező jegyek, inkább csak a kategorizálást segítő ismérvek. Lehet egy euronál is magas a szerencse, és egyre gyakrabbak a köztes megoldást választó ún. hibrid játékok is.

És akkor itt vannak az absztrakt játékok, ahol nincs is téma, vagy ha van is, soha, senki sem hiszi el egy pillanatra sem. Ezek kerülnek az euro-ameri skála legszélére. Jellemzően minimalista letisztult megjelenésűek, gyakori a grafikai támogatás hiánya. Éppen ezért nehezebben eladhatóak, általában megmaradnak rétegjátékoknak.

Ebbe a helyzetbe robbant be 2017-ben Michael Kiesling játéka az Azul. Kiesling szerzőként vagy társszerzőként jónéhány játékkal örvendeztetett már meg minket, a Mennyei Serről például ismertető is született az oldalon.

Mára kimondhatjuk, hogy a legsikeresebb, legismertebb játéka az Azul lett. 2018-ban elnyerte a társasjátékok Oscarjának tartott Spiel des Jahres díjat családi kategóriában, az újabb és újabb reprintek is sorban elfogynak. Mi lehet a titka?

forrás: https://www.elo7.com.br/adesivo-azulejo-portugues-ladrilho-30-cm/dp/56025D

A portugál az új szexi

Az egyik titok bizonyosan a megjelenése. Az Azul úgy absztrakt játék, hogy az ember hajlamos elfelejtkezni róla, hogy az. És ebben nagy szerepe van a gyönyörű megjelenésének, minőségi alkatrészeknek is, és az organza vastagságú lepelként rádobott témának is. Eszerint ugyanis portugál csempeművesként kell a legszebben kicsempézni I. Mánuel király évorai palotáját. Ez a játék vizualitásával tiszteleg a portugál iparművészeti remek, az azulejo(s) portugues(es) előtt. Maga az azul magyarul annyit tesz: kék. A csempeművesek a kezdeti időben kizárólag a kék szín árnyalatával festették meg a csempéket, akár nonfiguratív mintákkal, akár több száz csempén elhelyezkedő festményekkel. Később több szín is bekerült a repertoárjukba, és nagyjából ez az, ami megjelenik a játékban.

Lássuk mi van a dobozban: 6 oldalas játékszabály, 4 kétoldalas játákostábla, 9 kerek manufaktúra lapka, 100 darab műanyag "csempe", öt színben, 1 ízléses, csempemintával szitanyomott vászonzsák, 4 pontszámláló, valamint egy kezdőjátékos "csempe". Ja és egy gyönyörű és funkcionálisan is átgondolt műanyag inzert - ami kék. Különösen tetszenek az ilyen apróságok, hogy a két rekesz, amelybe a manufaktúra lapkákat rakjuk, eltérő mélységű, hiszen páratlan számú lapkánk van. Az egyik rekesz alján van egy kis négyzet alaku bemélyedés. Ha éjszakánként álmatlanul forgolódva törtétek a fejeteket ennek a megoldásán, fellélegezhettek, elmondom miért van ott. A játék első kiadásában a kezdőjátékos "csempe" sima  kartonlapka volt. Ez annak a helye, az inzertet egyszerűen nem tervezték újra.

Hiába azonban a szép megjelenés, a sikerhez ez nyilván kevés lett volna. Mindenképpen szükséges az is, hogy egyszerű, könnyen elsajátítható szabályai legyenek (hahó, családi kategória!), ugyanakkor ha emellé még kellő mélysége is van, az csak hab a tortán. Az Azul ezeket a feltételeket is teljesíti. A szabály néhány oldal, de ha valaki ismeri, 5 perc alatt elmagyarázhatja a többieknek. Játszottam már hét és hetven évessel is. Ha pedig komolyabb kihívásra vágyunk, használható a játékostáblák másik oldala is (lásd később).

Az Azulban az célunk, hogy minél "szebben" kicsempézzük a játékostáblánkon található csempefalat. A szebb ebben az esetben azt jelenti, hogy több pontott gyűjtsünk, mint az ellenfeleink. 

Az előkészülethez mindenki kap egy játékostáblát és egy pontszámlálót, amit mindenki a táblája 0 mezőjére rak. Az asztal közepére körbe rendezve le kell tenni (játékosszámtól függően) 5/7/9 manufaktúra lapkát. A húzózsákban összekevert 100 darab "csempéből" véletlenszerűen kell feltölteni 4-4 darabot a manufaktúrákra. A manufaktúrák közé kerül az első játékos jelölő "csempe". Ezután kezdődhet a játék.

A játék több fordulón keresztül zajlik, és minden forduló három fázisra oszlik. 

Az első fázisban a soron következő játékos vagy elveszi az egyik manufaktúráról az összes azonos színű csempét és a többit középre tolja, vagy középről veszi el az összes azonos színű csempét. Ez(eke)t azonnal le kell rakja a táblájára, de egyelőre még nem a csempefalra, hanem valamelyik mintasorra. Utána a következő játékos jön, egészen addig amíg van elérhető csempe. Nem rakható le olyan sorba csempe, amely sorában a csempefalon már van ugyanolyan színű, valamint az egyszerre levett csempéket mindig csak egy mintasorba lehet tenni, nem lehet megosztani több mintasor között. Ha maradnak csempék a mintasorra rakás után, vagy nem rakhatóak fel egyik mintasorba sem, akkor az így maradt csempék a padlóvonalra hullanak, és a forduló végén mínusz pontot érnek majd. Az első játékos aki középről vesz el csempét, elveszi a kezdőjátékos csempét is, azt a padlóvonalra rakja (szintén mínusz pontot ér majd), de a következő fordulót ő fogja kezdeni.

Ha elfogytak a csempék a manufaktúrákból és középről is, jön a csempézés fázis. Fentről lefelé haladva, minden olyan mintasorról, amit teljesen kitöltött a játékos egy csempét színhelyesen berak a csempefalra, a többit félreteszi egy közös gyűjtőkészletbe. Ezután azonnal pontozni kell. Ha a lerakott csempe se vízszintesen, se függőlegesen nem érintkezik már lerakott csempékkel, 1 pontot ér. Egyébként vízszintesen és függőlegesen is annyit, ahány csempe alkotja a sort vagy oszlopot amellyel érintkezik. A teljes mintasor pontozása után a padlóvonalra került csempék után le kell vonni a mínusz pontokat, majd ezek a csempék is a közös gyűjtőbe kerülnek.

Végül a harmadik fázisban az új kezdőjátékos feltölti a manufaktúrákat 4-4 csempével a zsákból  és a kezdőjátékos jelzőt középre rakja. Ezután új forduló következik.

A játék annak a fordulónak a végén ér véget amikor legalább egy sor csempe elkészül valamelyik játékos tábláján. Ekkor további plusz pontok járnak a teljes sorokért, teljes oszlopokért és ha egy színből mind az öt csempe ki van rakva. A játékot természetesen az nyeri, akinek szebb a csempefala, azaz több pontja van.

A játékostábla másik oldalát választva, nincsen fix helye a csempeszíneknek, a mintasorrol a csempefal sorában bárhova lerakható a csempe. Viszont arra figyelni kell, hogy egy színből nem lehet kettő egyik sorban vagy oszlopban sem. Itt kialakulhat olyan, hogy egy csempehelyre végül semmit nem lehet lerakni, tehát ezt az oldalt inkább olyanoknak ajánlom, akik már gyakorlottabbak.

Bevallom, én nem rajongok az absztrakt játékokért, számomra fontos a jó téma. Az Azult mégis szeretem, ez volt az első absztrakt, amelynél játék közben teljesen elfelejtkeztem róla, hogy az, egyszerűen csak élveztem a játékot. Nagyon szép a kivitelezés, a csempék kidolgozottsága is remek, öröm kézbe venni őket, igazi esztétikai élmény. Az Azulban az a jó, hogy kiválóan lehet agyalósabban, de intuitívan is játszani, mert szinte játszatja magát. Ezért javaslom könnyed családi játéknak, de a komolyabbakat kedvelőknek is jó lehet fillerként.

Ez a játék megcsinálta azt, ami ritkán sikerül, sokat markolt és sokat is fogott. Egy jól átgondolt grafika, pozicionálás és játékmenet összegyúrva, jó időben és jó helyen. Pusztán ennyi kell, hogy legyen egy sikeres játékunk. 

A(z) Azul társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- Kanalasgém

13Máj

Vortex - végtelen örvénylés

Ismertető | 2019.05.13. 10:17:00

A Vortex egy eredeti ötlet, egy érdekes keret, amelyre több játékot is felépített a szerző. Ez persze csak néhány a leheteségesek közül, a rendszer szinte bátorít egyedi ötletek megvalósítására. Így válhat egy ügyes taktikai játék kreatív kihívássá.

01Máj

Fedőnevek - Minden, amit erről a családról tudni lehet és érdemes

Ismertető | 2019.05.01. 17:03:00

Cikkünkben részletesen ismertetjük a Fedőnevek, Fedőnevek - képekkel és a Fedőnevek négyszemközt című társasjátékokat.


Kommentek

  • dombai.dorottya

    2019-05-04 21:37:46

    A következő játék, amely beszerzésre fog kerülni :)

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Azul