"Működjünk együtt!" nyereményjáték a cikk alján!

A Téboly Nagykönyve - Irány az őrület!

A Téboly Nagykönyve azon kooperatív játékok táborához tartozik, ahol minden információ nyílt, így a játékosok az egész stratégiát meg tudják beszélni. A megnyerő grafika és a sok lehetőség hamar beszippantja az embert, de sajnos a kezdeti lelkesedés az első pár megnyert parti után hamar lelohad.

A varázslók és a Titkok kamrája

Hőseink fiatal varázslótanoncok egy Boszorkány- és Varázslóképző Szakiskolában. Mivel nagyon szorgalmas diákok, úgy dönötttek, hogy éjszaka leosonnak a könyvtárba, hogy titokban gyűjtsenek anyagot a következő szorgalmi feladatukhoz. A zárolt részleg leghátsó szobájában találtak a fal mögött egy rejtett helyiséget, melynek a sarkában volt egy lézerrácsokkal védett, lelakatolt széf. A széf legmélyén egy emberbőrbe kötött könyvet találtak, ami a Téboly Nagykönyve címet viselte. Fölé sárga alapon villogó piros ledekkel, 136-os betűmérettel volt kiírva a diszkrét figyelmeztetés: NE NYISD KI!

Ha hőseink legalább a paprikás krumpli intelligencia hányadosát elérték volna, akkor nem is létezne a játék és nem nekünk kéne kirángatnunk őket a kátyúból. De mivel nem így történt, ránk hárul a feladat, hogy a diákokkal karöltve visszatuszkoljuk a könyvből kiszabadult szörnyeket a tartalomjegyzék és a tárgymutató közé. Ha ez nem sikerül időben, akkor a varázslókkal együtt mind megőrülünk vagy meghalunk. Vagy, akár ki is csaphatnak!

A kép forrása a Board Game Geek képtára

Könyvmolyok

A Téboly Nagykönyvében tehát a könyv lapjai közül előmászó szörnyekkel fogjuk felvenni a harcot. A szörnyek átkokat hoznak magukkal, amiket elem (avagy varázserő) lapokkal lehet megtörni. A cél, hogy miközben a rémségeket csapkodjuk, minél jobban feltápoljuk magunkat varázslatokkal és kártyákkal, hogy az utolsó szörnyet megölve véget vessünk az őrületnek – ami gyorsan elemészti a partit, ha nem vigyázunk.

A látvány az én ízlésemnek kimondottan kellemes, harsány színekkel teli. A varázslóiskolás sztori és a csápok intenzív jelenlétének köszönhetően sokan egyfajta Harry Potter – Cthuhlu keresztezésnek gondolták a játékot a doboz alapján. A szörnyek inkább aranyosak, mintsem rémisztőek, de nem szabad bedőlni a rajzoknak. Minden játékosnak folyamatosan szemmel kell tartania a teljes játékteret, ideértve a saját és a többiek kártyáit is. Ez a fiatalabbaknak nem biztos, hogy menni fog, úgyhogy érdemes komolyan venni az életkori besorolást a dobozon és csak tizenkét-tizennégy éves korban próbálkozni vele.

A játék a deckbuliderek, magyarul a pakliépítős játékok kategóriájába tartozik. Folyamatosan fejlesztenünk kell a paklinkat és a varázslatainkat, mert a szörnyek átkainak megtöréséhez kevés lesz a jó lapjárás. A csúfságok hamar eláraszthatják a játékosok pakliját haszontalan őrület lapokkal. Ha ezekből túl sok gyűlik össze valakinél, kiesik a játékból. Ha pedig elfogy az őrületpakli, rögtön vége a játéknak.

A kép forrása a játék hazai kiadója, a Reflexshop.hu

Csapatmunka

Minden játékos választ egy karaktert valamilyen egyedi képességgel és kap pár induló kártyát. Az aktuális szörny a véletlenszerűen összeállított könyv lapjáról ugrik majd ránk, mindig adott mennyiségű átkot hozva magával. A játékos a saját körében megtörheti ezeket az átkokat, ha rendelkezik a megfelelő lapokkal. Ha nem tudja, vagy nem akarja megtörtni az átkot, a varázserejét költheti jobb minőségű kártyákra is, vagy vásárolhat magának erősebb varázslatokat a könyvtárból. A varázslatok jellemzően az őrületet gyógyítják, több lapot engednek húzni vagy az átoktörést segítik. Ha sikerül adott idő alatt eltűntetni a szörny összes átkát, akkor jutalmat kapnak a játékosok, ha nem, büntetés jár.

Bár a saját képességeit mindenki maga fejleszti, a sikerhez elengedhetetlen a kooperáció. Már a kezdetektől érdemes mindenkinek kijelölni valamilyen feladatot – támogató, kártyagyűjtő, vásárló, stb – és arra koncentrálni. Ha mindenki a saját szakállára próbálja letördelni a démonok szarvát, annak hamar bukás lesz a vége. A másik dolog, amit érdemes a kezdetektől észben tartani, hogy a győzelemhez csak a legeslegutosló szörnyet kell legyőzni. Az, hogy előtte a többiek hogyan rugdosnak végig mindenkit a könyvtár folyosóin, teljesen lényegtelen. Néha be kell engedni egy-egy taktikai vereséget a felkészülés érdekében.

A játékosok ellensége az idő lesz – pontosabban az időzítés. A saját kártyáiból mindenki a köre végén húz újat, így gyakran előfordul, hogy valakinek akkor lesz csak elég kártyája egy átok megtöréséhez, amikor már túl van a saját körén. Ezért született meg a játék egyik legfontosabb – és leggyakrabban használt – varázslata, a Telepátia. Ez lehetővé teszi, hogy a játékosok a saját körükön kívül is tudjanak cselekedni. Persze, mint mindennek, ennek is varázserő az ára.

A kép forrása a Board Game Geek képtára

Epilógus

Sajnos a Téboly nagykönyve különösen érzékeny az alfajátékos problémára. Minden információ nyílt és a játékosok a varázslatokkal belenyúlhatnak egymás lapjaiba, sőt, akár egymás akcióiba is. Így a saját kör fogalma eltűnik, az egész játék egy nagy megbeszéléssé válik. Egy arra hajlamos személy könnyen dominálhatja a játékot – úgyhogy oda kell figyelni és időben le kell csitítani. Egyébként erre a problémára remek megoldást nyújt a pantomimes promószörny – ami alapból jár a magyar kiadás mellé -, ami egyszerűen megtiltja, hogy a játékosok egymáshoz szóljanak, amíg ő a pályán van.

A Téboly nagykönyvének a legnagyob hibája, hogy az első pár megnyert játszma után hamar elveszíti a varázsát. Lehet ugyan fokozni a nehézséget több átokkal és az őrületpakli kurtításával, de ezek nem hoznak a játékba igazi változatosságot. Pedig a kiadónak csak annyi lett volna a dolga, hogy zsákszámra adja ki hozzá a kiegészítő szörnyeket és varázslatokat, amik a játék igazi erejét adják. Ezért bár az első meccsek jó hangulatban telnek majd, egy társasággal nem fog sokszor előkerülni, ha már rátaláltak a győztes stratégiára.

12Márc

Altiplano – Országomat egy alpakáért

Ismertető | 2019.03.12. 18:53:00

"Ne ítélj külső alapján", szól a mondás, és mennyire igaza van!

05Márc

Photosynthesis - mindennapi mágia

Ismertető | 2019.03.05. 12:55:00

Az erdő mélyén fejlődő facsemetét rejtelmesen körülölelő, lombkorona alá beszűrődő napfény a Photosynthesis dobozán azt sugallja, hogy valódi varázslatra lelünk odabent. És végülis igaz, mert a játék témája a földi élet alapja, a fotoszintézis.


Kommentek

  • lazarvivien19

    2019-03-02 20:43:41

    Nagyon klassz és nagyon tetszik, de hiába néztem róla videókat és olvastam róla, túl bonyolultnak tűnik.

  • Vörös Róbert

    2019-03-01 09:19:44

    Én nagyon szeretem, csak sokszor tébolyodunk meg:)

  • hirth.levente

    2019-02-28 16:53:39

    Vagy... akár... ki is csaphatnak! :D

  • sgtgiggsy

    2019-02-27 10:42:39

    Hát nem tudom, mi a párommal háromszor futottunk neki, három bukta lett a vége, pedig tényleg kooperáltunk rendesen. Semmiképp se mondanám könnyű játéknak. Egyébként tetszik nagyon, de van egy-két nagyon szemét szörny, konkrétan akad olyan is, ami ha az utolsó körben jön, teljesen kizárt megnyerni a játékot (már akkor is, ha valaki ultraprofi)

Népszerű

Ludens Blog bejegyzései

  • Cerebria - Agymanók

    2019.03.19. 09:59:01 / teszt, ajánló, játék, magyar, társasjáték, kickstarter, cerebria

    Gondolta valaki a Trickerion és az Anachrony után, hogy a Cerebria nem lesz jó? Én sem. Amikor beleugrottam a Kickstarter kampányba, tudtam, hogy nem nyúlhatok mellé. Ahogy tudta...

  • Gamer hírek 18.

    2019.02.12. 11:08:42 / játék, hír, társasjáték, kickstarter

    Hanabizni tanul a számítógép  Nem is olyan régen nagy visszhangot kapott, hogy egy mesterséges intelligencia képes volt megverni a koreai nagymestert, Lee Sedolt Góban, illetve...

  • Tiny Epic Zombi Vérfürdő - Haláli hullák hajnala

    2019.01.30. 18:48:01 / teszt, ajánló, játék, zombi, társasjáték, tiny_epic

    Szinte minden zombis alkotásnak alapvető kelléke a láncfűrész. Belegondoltatok már abba, hogy a való életben mennyire használhatatlan lenne mint fegyver? Bár a vásznon...

  • Gamer hírek 17.

    2019.01.26. 00:40:43 / esemény, magyar, hír, díj, társasjáték

    Még egy gyufásdobozból is tudsz társasjátékot tervezni?  Akkor a Board Game 12-t neked találták ki. Az A-Games kiadó versenyén 3-8 fős csapatoknak kell a rendelkezésükre...

  • Mi az a worker placement és melyikkel érdemes játszani?

    2019.01.15. 10:30:50 / ajánló, játék, gyűjtés, társasjáték, worker_placement

    Amikor még kezdő társasjátékos voltam, hamar feltűnt, hogy viszonylag gyakran dobálóznak emberek a "worker placement" vagy "munkáslehelyezős" kifejezéssel. Amikor elhangzott, én...

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • A Téboly Nagykönyve