Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

A Világ története - Hódít a kockacsörgés!

A Világ története területfoglalós stratégia, sok-sok kockacsörgéssel és egyáltalán nem kell közben évszámokat magolni. Bár, ha valaki szeretné, erre is lehetősége lesz.

Ha lenne összeállítás a legrosszabb című játékokról, a Világ története biztosan szerepelne benne. Anélkül, hogy ránéznél a képekre, csukd be a szemed és képzeld el magad előtt a játékot csak a cím alapján. Mit látsz?

Én egy borzalmasan száraz, oktatási segédanyagnak kikiáltott kvízt, amiben azzal lehet bónuszpontokat szerezni, hogy valaki napra pontosan megmondja, mikor született Napóleon. Tudjátok, egy olyan játékot, amit a tanár mosolyogva visz be történelemórára, a gyerekek meg azért könyörögnek, hogy inkább írjanak röpdolgozatot.

Szerencsére nem erről van szó!

Si vis pacem, para bellum!

Belül pazar látvány fogad. Minden tartozék igényes, vastag kartonra lett nyomtatva. Az illusztrációk jól hozzák a töriatlaszok hangulatát, ráadásul minden évszám, helységnév és esemény történelmileg pontos, úgyhogy akár tanulni is lehetne belőle. A különböző népek képességei és seregei is úgy vannak kialakítva, hogy utaljanak a történelmi eseményekre (a rómaiak például legutolsónak jönnek csak egy fordulóban, de a katonáikkal a fél térképet el lehet foglalni). Az összeszerelhető katapult annyira jól sikerült, hogy kipakolás közben végig azt tologattuk az asztalon – magának az eszköznek funkciója amúgy nincsen, de kétségtelenül jól néz ki.

Azért a hosszában elnyújtott és eltekert „világtérkép” láttan elgondolkoztam, hogy a rajzoló vajon fogyasztott-e valamilyen tudatmódosítót, de később rájöttem, hogy erről szó sincs. Azért tekeredik a térkép, hogy a játékba csak később belépő területek is közvetlen kapcsolatban legyenek a többivel.

A Világ története koncepciója egyszerű, de működik. Minden körben a játékosokat egy szűk régióban tereli össze, minimális mozgástérrel, kierőszakolva ezzel a csatákat. Mindenki minden körben majdnem tiszta lappal indul, ezért olyan nagyon elhúzni vagy föltápolni nem lehet, mint mondjuk a Rizikóban. Apropó Rizikó: elő fog még kerülni a posztban a kockacsörgés császárának a neve. Bár a két játék között a hasonlóság tagadhatatlan a VT azért előremutatóbb a „dob-támad-unatkozik” háromszögnél.

Alea iacta est.

Öt koron keresztül tart a játék, aki ezek alatt több pontot szed össze a hódításaival az nyer. Minden kor elején a játékosok választanak maguknak egy népet. Ezek eltérő erősségű seregekkel, képességekkel és kezdőhellyel rendelkeznek és a körsorrendet is meghatározzák. A legkevesebb ponttal rendelkező játékos választ először, ezzel esélyt kapva arra, hogy fordítson az álláson. A legelől lévő játékos jutalma az, hogy ő a rendelkezésre álló bónuszok közül válaszhat először. A játékosok aztán sorrendben felrakják a seregeiket és hódítanak.

A seregfelrakásnál aztán szembesülünk azzal, hogy a torzított világtérképen nem is olyan könnyű megtalálni egy egyes területeket, mivel semmi nem ott van, ahol elsőre feltételezné az ember. Néhány játék után azért ez megszokható.

Ha sikerült belőni, hogy honnan indulunk útnak, kezdődhet a csata, ami egyszerű kocka ellendobással történik, kb. a Rizikó mintájára. A támadó két kockával dob, a védő eggyel (amihez a helyzetéből adódóan kaphat még bónuszokat) és aki a nagyobbat dobja, az nyer. Rendszerint itt lehet bevetni a kör elején kapott képességkártyákat is. Ha a támadó kikapott, további seregek beáldozásával tovább erőltetheti a csatát. Ezt nevezik ostromnak: ilyenkor újra dobnak a felek, a támadó némi bónusszal megspékelve. Itt jön képbe egyébként a kartonkatapult: ezen jelölhetjük, hogy mennyi erőforrást áldoztunk be egy város elfoglalásához.

Ha végzett a hódítással, az aktív játékos összeszámolja a pontjait. Pontokat kap, ha egy régióban van akár csak egy egysége is. Ezt többszörözheti azzal, ha az adott régióban az ő seregei vannak többségben, vagy ha rajta kívül más nincs is jelen. További pontokat ér, ha olyan területeket ural, ahol valamilyen építmény (emlékmű, város, főváros) van. Ezek minden egyes csata után „lerombolódnak egy kicsit”, úgyhogy nehéz lesz megtartani őket.

A pontozással való szöszölés megint megakasztja egy kicsit a játékot. Az első körben még csak egy-két kontinenst kell figyelni, a második kortól viszont már elborítják a térképet a bábuk, így nehezebb mindent helyszínt egyesével kiértékelni. Főleg, hogy ha a saját pontjairól van szó, az ember nem akar tévedni.

Ha egy játékos végzett a körével, a következő népen a sor, aki rendszerint nagyobb sereget vagy valami egyedi képességet kap azért, hogy később kellett kezdenie a körét.

Libenter homines id, quod volunt, credunt.

Mindenképpen dícséretes a készítők abbéli igyekezete, hogy megakadályozzák az alfajátékos kezdeti felemelkedését. Mivel mindig a leghátrébb lévő játékos választ sereget először, gyakran fordulnak az arányok. A véletlenszerűen kisorsolt kezdőhelyeknek köszönhetően pedig lehetetlenné válik az, hogy valaki bebetonozza magát egy sarokba és passzív játékot játsszon.

Pont emiatt védekezésre, vagy defenzív stílusra nincsen lehetőség. Nem lehet sereget otthagyni vagy az értékesebb területeket megerősíteni. A majdnem véletlenszerűen kioszott népek miatt pedig nem is érdemes nagyon hosszú távú stratégiát kialakítani. Ez a játék a hódításról szól: menni kell előre, amíg még van ember, mert a pontokra bizony szükség lesz. Ősstratégáknak lehet, hogy nem fog tetszeni, hogy nekik kell a stílusukat a játékhoz igazítani, de a Világ története nem is feltétlenül nekik szól. Vérgőzös háborús stratégia helyett ez egy egyszerű családi stratégia, sok kockával és akcióval, ahol a gyerekek legalább annyira tudnak érvényesülni, mint a felnőttek.

Mindenesetre, ha valaki Rizikózni akar-, vagy túl nagy mélységek nélkül háborúzni-, esetleg történelmi csatákat átélni-, vagy csak simán felpiszkláni a gyereke érdeklődését a történelem iránt, ajánld neki a Világ történetét!

A(z) A világ története társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Kuponkód a Tarsasjatekok.com felhasználóinak! Igényeld Te is!

A kuponkód egy, a törzsvásárló kedvezménnyel összevonható, 10%-os kedvezményre jogosít az A világ története társasjátékra. Beváltható 2018. október 12-ig. KUPONKÓD IGÉNYLÉSE BOLT FELKERESÉSE
írta -- Ludens

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

10Nov

A Mars terraformálása: Kockajáték - Zsebterraformálás

Ismertető | 2024.11.10. 13:00:00

A cégek már évtizedek, évszázadok óta készülnek arra, hogy a Marsot élhetővé tegyék és kolonizálják. De mégis kinek van erre ideje? Pár kockadobás, aztán kész is van, mehetünk Elon vezetésével.

02Nov

Kalóz mesék - Kalandozás a fényűző kincsek tengerén

Ismertető | 2024.11.02. 16:00:00

A Kalóz mesékben a hét tengert átszelve, viharos hullámokat és óriáspolipokat legyűrve kincses szigeteket fedezünk fel, és ha a szerencse is mellénk áll, busás vagyonra tehetünk szert.


Kommentek

  • gyd

    2020-03-29 13:56:05

    Szép cikk, tömören sikerült összefoglalni a játék lényegét, illetve kifejezetten jó hangulatú is lett emellett. A címadás valóban nem sikerült túl kreatívra/vonzóra. :)

    Tényleg több ponton emlékeztet a játék a Rizikóra, szóval nem véletlen az összehasonlítás a bemutatók jó részében. Ugyanúgy háborúzni kell egymással, VISZONYLAG történeti mindkettő (térkép, egységek stb.), kockadobásokkal lehet csatázni stb. Viszont az a különleges ebben a játékban, hogy jóval több elem van benne, mint a Rizikóban, amik kicsit jobban segítik a szerencsefaktor lenyomását. Ami viszont talán az egyik legnagyobb balaszolás ahhoz képest, az a pontozás, és az öt kor beépítése a játékba.

    Kifejezetten ötletes, hogy nagy előnyt kap a népválasztás kezdésével a leghátul lévő játékos (ez egyensúlyoz sokat az erőviszonyokon), viszont díjazza az addigi elsőt is az ügyessége miatt, és ő választhat először bónuszt kedve szerint. Érdekes elem egyébként a draftolás, általában kifejezetten stresszes tud lenni, hogy úgy válasszak kártyát, hogy a lehető legjobbat tartsam meg, és esetleg még másokat se nagyon segítsek azzal, hogy számukra túl jó kártyákat adok tovább.
    Nem tudom, mennyire sikerültek jól ezek a balanszoló, illetve díjazó tényzeők a játékban a gyakorlatban, de örvendetes, hogy így építették fel. Egy jó pontozós játékban a játék végéig (vagy szinte a végéig) van esélye még a nagyon hátul lévő játékosoknak is, mert ez egy nagy izgalmat hoz be - szerintem.

    A térkép érdekes téma ebben az esetben, talán ez az alkotói szabadsággal magyarázható. Ilyesmit láthattunk egy-két helyen a Csernobil című sorozatban is (például nyilván nem csak egy személy volt az, aki sokat segített a megoldásban a "háttérből", hanem egy kutatócsoport), mégis megmaradt a dokumentum jellege, és kifejezetten korhűre sikerült.
    Itt a játékban is rámentek a történetiségre, ahogy én tudom, és játékosan lehet akár tanulni is sokat a segítségével. Gondolom feltételezik, hogy aki ilyen történelmi eseményeket akar tanulni a játékkal, azt nem fogja összezavarni a torzított világtérkép. Mondhatni ezt az elemet beáldozták a játékmenet oltárán, hogy még élvezetesebb és kiélezettebb legyen.

    Egyébként a játék ára nincs is olyan sokkal a Rizikóé fölé lőve. A nosztalgia érzése egészen meglehet eközben is, de mégis egy jóval komolyabb, kiegyensúlyozottabb stratégiajátékot kapunk a pénzünkért. Anno Rizikóztam többször, és én élveztem a kockadobálást is, illetve a tematika is egész közeli hozzám, úgyhogy ha lesz lehetőségem valamikor, mindenképp ki fogom próbálni A világ történetét.

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • A világ története