Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Utazás a múltba

Ki ne gondolt volna már rá, hogy ha lenne egy időgépe visszatérjen a múltba. Megmásíthatnád az életedben hozott hibás döntéseidet, újra élhetnéd a múltad fontos eseményeit és az emberiség nagy pillanatait. Az idő és az időutazás témaköre, egyre nagyobb hatással van kultúránkra is: megjelenik a festészetben, regényekben, képregényekben, de a legnagyobb használója a filmgyártás.

Naná, hogy a téma megihletett sok társasjátékszerzőt is. Ott van például az Anachrony, melyben egy múltban felvett kölcsönt kell a jövőben visszafizetned, vagy a TIME Stories ahol az időben ugrálva oldhatsz meg bűnügyeket. de ide sorolhatjuk a Tzolk’in-t is, ami bár nem konkrétan az időutazásra épít, de fontos eleme az időmenedzsment. Persze más kérdés, hogy a játékokban mennyire sikerül átadni az időutazás élményét, vagy valóban sikerül-e a mechanikákban adaptálni a témát. Hisz a társasjátékok teljesen más módon csatolnak vissza az őket szemlélőknek, mint a regények vagy a filmek, így nehezebb is az alkotók dolga.

Az Utazás a múltba, is ezt a témát igyekszik bemutatni. A játék Charlie Bink Trekking című sorozatának új darabja. A sztori szerint háromnapos körútra indulsz az emberiség történelmében, több ezer évet utazva egy időgépen, hogy megtapasztalhasd múltunk nagyszerű pillanatait.

Jöttünk, láttunk, visszamennénk

Az Utazás a múltba játékosaként lineáris idővonalakat látogatsz meg (inkább építesz), melyekhez kártyákat kell elvenned a playmat játéktábláról. Minden kártya egy történelmi eseményt jelenít meg, a kártya tetején az esemény évszáma látható, a hátulján pedig a leírása. A játék három napot, vagyis fordulót ölel fel, és mindhez külön kártyapakli tartozik, melyekben más-más eloszlásban találod a dátumokat.

A játék elején útiterv kártyákat kapsz, ezekből naponként egy kerül majd játékba. Ezen kell gyűjtened a kártyákért kapott tapasztalatjelzőket, melyeket a lapok alján és a tábla kártyahelyei alatt láthatsz. A tapasztalatjelzőkkel az útiterv megfelelő színű mezőit kell letakarni, és ha bizonyos szinteket elérsz, győzelmi pontokat, vagy időkristályt kapsz.

Amikor elviszel egy kártyát, akkor az óratáblán annyival kell előre lépned a zsebóráddal, amennyi időt a kártya alsó sarkában látható szám mutat, de ezt csökkentheted időkristályok beadásával. Ebben a játékban mindig az lesz az aktív játékos, aki az óratáblán leghátul áll.

Az eseménykártyákat csak növekvő időrendben helyezheted egymásra, de ha éppen nem tudsz eseménykártyát az idővonaladra helyezni, elvihetsz egy őskártyát, vagy indíthatsz új idővonalat.

Egy nap akkor ér véget, amikor minden játékos visszaért a 12-es mezőre. Ilyenkor el kell dobnod az útitervedet és a tapasztalatjelzőket, és új tervet kell választanod, de az idővonalad folytathatod. A parti a harmadik nap végével ér véget. Ilyenkor a játék közben megszerzett pontjaid mellé még pontot kapsz az idővonalaid hossza alapján.

A játékban az győz, aki a legtöbb pontot gyűjtötte.

Szétfolyó idő

Ennél a játéknál kicsit mást kaptunk, mint amire számítottunk. Úgy láttuk, hogy a játékos közösség nagy figyelemmel kíséri a társas elkészültét, Kickstarter kampánya során úgy tűnt, hogy mind témában, mind mechanikában erős projekt készül.

Ezzel szemben a játék témát nem igazán tartalmaz. Egy kellemes működésű absztrakt érzetű játékot kapunk, melyben kártyákat pakolunk növekvő sorrendbe és zsetonokat egy kártyára. A rajtuk olvasható szöveg csak plusz információ, ami a témát igyekszik a dobozba szuszakolni, de nem befolyásolja a játékmenetet.

A kétfős játékélmény nem rossz, a játékmenet dinamikus, gyors, és igazán hangulatos. Arra számítottunk, hogy ez a dinamika négy játékossal is visszaköszön. Ezzel szemben négy fővel annyi a holtidő, hogy kín kivárni, mire újra sorra kerülünk. Persze addig legalább olvasgathatjuk a kártyákat…

Talán segítene, ha lenne benne egy kis interakció, de az elvitt kártyákon kívül nagyon kevés hatásunk van a másik játékára. Talán az egyetlen elem, hogy hogyan pozícionálod magad a többiekhez képest az óratáblán. Ez a passzív interakció viszont a holtidőn egyáltalán nem segít. Amíg a többiek lépnek nem történik semmi, nincs igazán min gondolkodni, mert a kártyák és azok helyzete úgy is megváltozik, mire ismét rád kerül a sor.

A doboz szerint tíz éves kortól ajánlott, igazából a szabályok egyszerűsége miatt kissebbekkel is előveheted (ha már ismeri az ezres számrendszert), nem kell túl sok mindenre figyelni, már ha ott nem hagyja a játékot két lépés között. Egyébként könnyen tanítható, a kis tárolónak és a rendezőnek köszönhetően gyorsan előkészíthető, ráadásul a doboz állítva is tárolható.

Amire viszont nem lehet panasz, az a játék külleme. Szép, műanyag zsetonokat, playmat játéktáblát, kiváló minőségű kártyákat kapsz, és az óratáblán is nagyon szép műanyag zsebórákkal lépkedhetsz.

Az idő homokja

Az Utazás a múltba a szerző szerint arra készült, hogy a gémereket és a nem játékosokat egy asztalhoz ülhesse.

A játék összességében jó a hiányosságai ellenére is. Kettő és három fővel a holtidő nem jelent akkora problémát, mint négyen. A szabályai egyszerűek – igazából két stratégiai irány van, vagy kártyát gyűjtesz, vagy zsetonokat –, de kellemes időtöltés lehet gémerek számára is, főleg ha használjátok az időcsavar kiegészítőt, ami egy plusz kártyapali és új döntési lehetőséget hoz a játékmenetbe.

Szóval mi leginkább kezdő játékosoknak ajánljuk 2-3 fővel, olyanoknak akik 30-40 perces játékra vágynak. Esetleg gémereknek, csak ne számíts nagy időhurkokra, vagy összetett temporális mechanikára.

A(z) Utazás a múltba társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- ARduel

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

24Nov

Aranyásók: A sötét barlang - Te a klántársam vagy... Ugye?!

Ismertető | 2024.11.24. 14:00:00

Az aranyat kibányásztuk, de van egy kis bökkenő: emelkedik a vízszint, ezért gyorsan ki kell jutnunk, hogy ne vesszen kárba a munkánk gyümölcse. A klánban azonban lehetnek árulók is, ezért sosem tudhatjuk pontosan, hogy kiben bízhatunk meg.

22Nov

1% - A csekély esélyek játéka

Ismertető | 2024.11.22. 14:00:00

Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.


Kommentek

  • Crospieler

    2024-01-11 10:53:48

    Mi egy hónapja szereztük be a játékot és azóta kb. 7-szer játszottunk vele. Csak ketten próbáltuk eddig ki és szerintem nagyon jól működik 2 fővel. Többen valószínűleg kevésbé tervezhetők előre a körök.

    Nekünk tetszik. Persze, egyszerű szabályrendszerű játék, de azért vannak benne döntések, kell benne gondolkodni. És hát vannak napok amikor az ember könnyedebb játékkal szeretne játszani - ezekre az alkalmakra szerintem a tapasztaltabb társasjátékozóknak is élvezetet nyújthat ez a játék.

    Ami még pro a játék mellett az a minőség, mert tényleg szép, jó komponensekkel rendelkező játék (mondjuk a kártyák szerintem lehettek volna "kopásbiztosabbak"). Ennek persze ára is van, illentve további kontra az valóban az absztrakt jellege.

    Szerintem a játékban nincsen két stratégiai irány, ebben nem értek egyet a cikk szerzőjével. Igen, a pontokat kártyák (időfolyamunk bővítésével) és zsetonok (tapasztalatjelzők) gyűjtésével szerezhetünk, de a stratégiai irány azt jelentené, hogy rá fókuszálhatnánk az egyikre vagy a másikra. Viszont ha valaki jól szeretne benne teljesíteni, akkor bizony mindkettőre figyelni kell folyamatosan.
    Ebben a játékban pont az a jó, hogy gyűjtenünk kell a számunkra megfelelő tapasztalatjelzőket miközben ezzel párhuzamosan megpróbáljuk folyamatosan bővíteni az idővonalunkat ügyelve az időzítésre (kártyák időköltsége és hogy mikor használjunk kristályokat). Persze ez nem fog mindig összejönni és szerintem a játékban az egyik kulcsfontosságú döntés az, hogy mikor és melyik kártyával indítunk új idővonalat.
    Inkább taktikai játék. Stratégia az legfeljebb rövidtávú van benne: hogy az adott korszakra melyik útitervet választjuk.

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Utazás a múltba