- Ismertető
- 2023.05.09. 16:11:00
Bitoku – Útikalauz a szellemek világába
Réges-régen egy Nagy szellem lakott az erdőben, ki élettel, bőséggel és békével töltött meg mindent. Miután lejárt az ideje, a Nagy szellem elment és soha többé nem tért vissza. Helyét egy arra érdemes bitokunak kell átvennie, aki megőrzi az erdő harmóniáját.
A japán mítoszok, szellemek és istenek világába kalauzol el a Bitoku társasjáték. Célod az lesz, hogy te légy a legérdemesebb bitoku, ki átveheti a Nagy szellem helyét. Ne gondold, hogy olyan egyszerű lesz. Harmóniában kell tartanod az erdőt, és úgy alakítanod tetteidet, hogy azzal a világmindenséget szolgáld.
German P. Millán játéka egy munkáslehelyezős, pakliépítős, kártyakijátszós gyűjtögetős euró játék. A játék már-már legendás a nehéz tanulhatósága, és a fantasztikus kinézete miatt.
„A Bitokuk meghajolnak előtted”
Nos a Bitoku szabályait tényleg nehéz röviden összefoglalni, annyi alkatrész, ikon, és szabály van benne. Maga a szabályfüzet is 31 oldal, és a játék mellé mindenkinek jár egy négy oldalas játékossegédlet.
De én azt mondom, ne ijedj meg tőle, mert szerintem nem annyira bonyolult, – bár játékostársaim ezt rendre megcáfolják.
A játék négy fordulón át tart, minden forduló négy évszakból áll (tavasz, nyár, ősz, tél). Ebből igazából a nyár lesz érdekes, ugyanis ott hajtunk végre akciókat, a többi igazából előkészítés, rendrakás, és paklirendezésként foglal magában.
Nyáron a játékosok felváltva 1-1 akciót hajtanak végre.
Az első akció, vagy inkább lehetőség egy yokai kártya kijátszása. Minden kártya megmutatja, hogy ez után milyen akciót hajthatsz végre. Ez lehet erőforrás begyűjtése, mitama szellemlapka, szitakötő vagy kristály elvitele, épület építése, vagy elkölthetsz mozgáspontot is vándoraidra vagy bitokuidra.
Az akciókat részletezni leginkább azért hosszadalmas, mert minden játékelemtípusra más-más szabályok vonatkoznak, másra képesek, és a játékostáblán is mindennek megvan a maga helye.
Egy kártya kijátszása után a mellette lévő „őrző” kocka azonnal passzívból aktívvá válik, és ezzel el is jött a második lehetőség ideje. Ez pedig egy kocka lehelyezése valamelyik erdei mezőre. A kocka helyét és az erdei mezőket is piros díszítéssel látták el, és aktív kockát csak ilyen mezőre rakhatsz le.
A lehelyezést követően további akciókat aktiválhatsz kocka értéktől függően. Az első mezőn szitakötő, vagy mitama lapkát, a másodikon mozgáspontot, a harmadikon erőforrást a negyediken pedig épületet, vagy kristályt szerezhetsz, de mindegyikre igaz, hogy az első helyen a kodama léptetése akció szerepel. Fontos, hogy az akció erősségét a kocka értéke befolyásolja, de a kocka értékét növelheted is amulettek beadásával. Ez után, ha szeretnél, még egy felépített épületben is hajthatsz végre akciót, amikkel általában a már említett játékelemek valamelyikét vagy győzelmi pontot szerezhetsz.
A harmadik lehetőség egy táblára tett „őrző” (kocka) átkelése a folyón. A folyó túloldalán ismét akciólehetőségek sorakoznak, amivel bitoku kártyákat szerezhetsz az ösvényedre, yokai kártyákat a paklidba, vagy végrehajthatsz két választott akciót a felsoroltak közül.
Miután mindenki passzolt, elérkezünk az őszhöz, amikor apaszthatjuk a paklinkat. Az egyik kijátszott yokai kártyánkat most eldobhatjuk, hogy pontokat kapjunk értük. A kártyák azonban a játék végén még pontokat érhetnek, az iwakura kövek után.
A játék végén összeszámoljuk pontjainkat, és aki a legtöbbet gyűjtötte megnyeri a játékot, és ő léphet a Nagy szellem helyébe.
„Iwakura kövek rezonálása”
Hát nagy vonalakban ennyi lenne a Bitoku. Nem nehéz ugye? Valóban nem, olyannyira, hogy a szabályokba az első forduló után általában belejönnek a játkosok. A nehézséget inkább a lehetőségek sokasága és azok megtervezése okozza. Mert lehetőségből bizony nagyon sok van, ráadásul egy-egy játékelemet általában két néha három úton is beszerezhetsz.
Persze a tanulhatóságon az sem segít, hogy a táblákat elég nehéz átlátni, pedig tulajdonképpen a tábla egy része inkább csak az alkatrészek tárolására szolgál, nagyjából kétharmada ahol ténylegesen történik valami. A játékostábla már más tészta, ott ugyanis egy rakás győzelmi pontot fedhetünk fel egy játékelemmel, továbbá bizonyos lapkáknál arra is figyelni kell, hogy éppen mikor hova teszed.
A rengeteg alkatrésznek köszönhetően a setup sem lesz rövid, csak az előkészítés 20 perc, és ugyanennyi az elpakolás. A játékidő körülbellül 30-40 perc játékosonként. Tulajdonképpen, ha belejöttetek a szabályokba elég haladós tud lenni, de ez a játék fokozottan analízis-paralízis érzékeny!
A látványvilága pazar. Persze manapság sok a szép játék, de ezek közül a Bitoku kitűnik. Nem spóroltak semmin, festett fa alkatrészek, vastag erős lapkák és táblák, és fantasztikus körjelzők. Utóbbinak persze mindig feldőlnek. És majd elfelejtettem. A játéktábla kétoldalú és két rétegű. Három-négy főnél a kivágott mélyedésekbe kell a játékosszámnak megfelelő táblaelemeket behelyezni. Ez is remekül működik, csak növeli az előkészítés idejét.
A játékszabály minden elnevezést szépen kifejt, mik azok a kodamák, vagy épp a megvilágosodás útja. Ez alapvetően elég jó, csak a játékmenet egyáltalán nem utal rá, hogy mi micsoda, vagy éppen mit miért úgy hívnak, ahogy. Például miért mitama-lapka az a bizonyos lapka. Csak azt tudjuk, hogy így hívják. És ennyi. És ez a játék legnagyobb hiányossága, az hogy hiányzik belőle a téma. Persze minden megvan benne az elnevezések szintjén, de ebből semmi nem jön át játék közben.
Mindennek ellenére a játék nagyon jól összerakott, szabályrendszerében ugyan kissé sallangos, de következetes, és jól érthető. Mindent elláttak jelöléssel, amit megtalálsz a segédletben, de egy játék után már nem is kell keresgélned, hisz tudod mi mire utal. És nagyon jó a játék atmoszférája, egyáltalán nem büntet, csak szorgosan gyűjtögetned kell a dolgokat.
„A sors beteljesedése”
Szóval a Bitoku szerintem összességében nem egy nehéz játék, inkább összetett. Tényleg egy forduló alatt bele lehet jönni, de nagyon könnyű elveszni benne. Rengeteg alkatrész, szabály, elnevezés és lehetőség jellemzi sok győzelmi ponttal.
Kinek ajánljuk? Legfőképp azoknak, akik szeretik az összetett, inkább száraz, de szabályrendszerében remekül összerakott játékokat és szeretnek gyűjtögetni. Persze akkor is ajánljuk, ha érdekel a japán kultúra, de akkor inkább arra számíts, hogy olyan lesz mintha egy wikipedia szócikket olvasnál.
A(z) Bitoku társasjátékot a Reflexshop biztosította számunkra!
Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!
MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
Photograph - Egy filmtekercs képkockái
Ismertető | 2024.10.16. 15:45:00A Photograph-ban filmtekercsek képeit rakjuk össze úgy, hogy a különböző színű szalagok más-más történetet tárnak elénk. Tulajdonképpen rafinált és szigorú szabályokon alapuló szettgyűjtögetés történik, amihez egészen egyedi grafika társul.
Clinic Rush - Konyhából kórházba
Ismertető | 2024.11.05. 15:00:00A konyhai kalandok után új kihívásra vágytunk, melyet a kórházban találtunk meg - természetesen orvosként. Az idő sürget, itt már emberek élete a tét, ezért nem hibázhatunk. Vajon bírni fogjuk, vagy összeroppanunk a nagy teher alatt?
Népszerű
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóMűgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Mars terraformálása: Kockajáték - Zsebterraformálás
2024.11.10. 13:00:00 / Ismertető, BemutatóEbben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberHallatlan - Bujkáló surströmming
2024.10.25. 20:10:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
1% - A csekély esélyek játéka
2024.11.22. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Ebben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberA Hajdanvölgy mítosza hosszú idő óta a legjobb társasjáték, ami nálunk járt.
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóA Tábortűz egy igazi könnyed filler, a pár perces játékidejével és a 6 éves alsó korhatárával kicsiknek és nagyoknak egyaránt izgalmas perceket szerez.
Műgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Műgyűjtők társaságában egy-egy festménykedvelő arisztokratát alakítunk, akik az irdatlan sok pénzüket festményekre költik.
Kommentek
ARduel
2024-02-07 17:38:12
Bocsi, csak most vettük észre a hozzászólásod. A játék valóban bemutatja a különféle szellemeket, és a japán szellemvilág felépítését, ebben egyetértünk. Viszont ennek sajnos nincs túl sok jelentősége, ugyanis játék közben ebből már szinte semmit nem ad át, a bonyolult (és játéktanítást is megnehezítő) elnevezéseken túl. Nekünk nagyon gyorsan ledobja magáról a témát és válik egy absztrakt érzetű lapka és erőforrás gyűjtős, sávon lépkedős játékká.
Ettől a Bitoku működése kiváló, és továbbra is tartjuk, hogy aki szeret gyűjtögetni bármit egy játékban annak ez egy kiváló játék lesz!
zsille.viki
2023-06-01 14:01:49
Nem értek vele egyet, hogy hiányzik a téma a Bitoku-ból, nagyon meglepődök mindig amikor valakitől ezt hallom.
Én tipikusan olyan játékos vagyok, aki keresi a témát a játékokban. Imádom, ha van egy kerek történet, és ezt a mechanizmusok is alátámasztják, logikusan épülnek fel. A Bitoku-t pont ilyen játéknak tartom, nem hiába az egyik abszolút kedvencem. Bár összetett, szerintem ha valaki foglalkozik vele, hogy megértse mi miért történik a játék közben, akkor kifejezetten könnyen átlátható.
Persze tudom, ez relatív, de ha valaki a Bitoku-ra azt mondja, hogy nincs téma, olyan szívesen meghallgatnám, hogy szerintük melyik játék tematikus.