Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Ti írtátok!-Chachapoya: Kalandra fel!

Kalandorok, irány Dél-Amerika rejtett világa! Meg kell találnunk az ősi bálványokat, és megszerezni azokat! De vigyázzatok, nehogy valamelyik ősi istenség megátkozzon benneteket!

A Chachapoya egy 2-4 főig játszható, gyors játék, amelyben kalandorokká válunk és licitálás útján próbálunk kincseket szerezni. Blöffölni és megtéveszteni is ér! Az nyer, aki a legtöbb és legértékesebb műkincseket szerezte meg, de nem szabad túl kapzsinak lennünk, mert akár ki is eshetünk vagy pontokat veszíthetünk.

A kompakt kis doboz 45 db nagy méretű kincskártyát (célkártya), 50 db kalandorkártyát (licitkártya), 4 db Rejtett kincs jelzőt és a játékszabályt tartalmaz. A doboz és a lapok igényesek, a kincsek csodálatosak szépek, szemet gyönyörködtetőek.

Előkészületek

Megkeverjük a nagy méretű kincslapokat és játékosszámtól függően kiveszünk belőle néhányat. Két fős parti esetén 15, három résztvevőnél 10, négynél pedig 5-öt kell eltávolítanunk. Ezekre nem lesz szükség, eltehetjük őket. A többit hátlappal felfelé a játéktér közepére helyezzük.

Mindenki kap 1-1 Rejtett kincs jelzőt, valamint 8-8 lapot képpel lefelé az alaposan összekavart kalandor pakliból. Ezeket a kezünkbe vesszük úgy, hogy az ellenfeleink ne lássák.

A megmaradt licitkártyákból lesz a húzópakli (képpel lefelé természetesen).

Az kezd, aki utoljára járt múzeumban, de ha ez nem egyértelmű, akkor a legfiatalabb versenyző.

Játsszunk!

Az első játékos a körében először felfordít három kincslapkát úgy, hogy mindenki jól lássa a rajtuk látható értékes bálványokat. Ezután kezébe veszi őket, a többiek számára nem látható módon összekeveri, kiválaszt egyet, amit képpel lefelé visszatesz a húzókupac aljára.

A megmaradt két szobrot fogja árverésre bocsájtani: az egyiket képpel felfelé, a másikat képpel lefelé teszi az asztalra, így a riválisok a háromból csak egy totemet ismernek biztosan.

Majd kezdődik a vaklicit. A kezdőjátékossal kezdve, az óramutató járásával megegyező irányba mindenki kiválasztja a kezéből a felhasználni kívánt kalandorkártyák közül legalább egyet, maximum ötöt, és azokat lefordítva lehelyezi maga elé (az ezek között fellelhető speciális lapokról még később bővebben lesz szó).

A kalandorok különböző értékekkel bírnak, ez fel van tüntetve a jobb és a bal felső sarokban is, és alatta az is látható, hogy az adott típusból maximum hány darab játszható ki egyszerre.

A versengők csak egyféle kalandort ajánlhatnak fel licitre.

Ha az összes önjelölt Indiana Jones megtette a tétjét, egyszerre felfordítjuk őket, majd kiértékeljük a látottakat. A legtöbb pontot vagy legértékesebb csapatot lerakó nyerte a kincseket, amiket fajtánként külön gyűjtöget.

Ha döntetlen lenne az első két helyen, akkor ezek kiütik egymást és az utánuk következő vitte a nyereményt.

A felhasznált kalandorkártyák mennek a dobópakliba.

Ezután mindig ellenőriznünk kell, hogy a licitgyőztes versenyben van-e még: ugyanis ha valamiből túl sokat gyűjtött, azonnal kiesik (x).

A kör végén mindenki húz egy-egy kalandorlapot, akinek háromnál kevesebb van a kezében, az annyit, hogy legalább 3 legyen.(Ha nagyon szeretnénk, fel tudjuk tölteni a készleteinket újra nyolcra, ha eladjuk a Rejtett kincs jelzőnket, de nem érdemes elfecsérelni, mert a végén még segítségünkre lehet.)

Ezután jön a következő ütközet, egészen addig, amíg a csodás szobrokat ábrázoló kupacban már csak 2 vagy 3 maradt.

Az utolsó műkincseket megnézés nélkül rakjuk ki középre, és így versengünk értük.

Na de ki nyert?

Meg kell vizsgálnunk a megszerzett bálványokat és a kézben tartott kártyákat is. A kincseken látható pontozósáv mutatja meg, hogy egy adott fajtából mennyit ér a begyűjtött mennyiség.

Ha a Rejtett kincs jelzőnk a végén még nálunk van, akkor fel kell használnunk: rá kell helyeznünk valamelyik típusú idolra, így egy plusz lapot fog jelképezni. Akkor is muszáj ezt megtennünk, ha ezzel nem járunk jól!

Az így összeszámolt értékekből lejönnek a nálunk felhasználatlanul megmaradt speciális lapok: a Nyomkereső -1, a Vezérkártyák darabja -3.

Az győz, akinek a legtöbb pontja lett.

A kártyákról kicsit bővebben

A Chachapoyában két típust különböztetünk meg: vannak kincs-, és kalandorlapok.

A nagy méretű bálványokat ábrázoló kincskártyákat kell megszereznünk. Ezek igen kényesek, ugyanis van, amelyik szereti, ha gyűjtik és megéri összeszedni belőle akár négyet is, de vannak olyan istenségek, akik bizony már két darab után veszélyessé válnak.

Különlegesnek számítanak a Marcona harcosok és Azetachily, az Átok.

A benszülött indiánokat ábrázoló lapka először nulla pontot ér, utána pedig kőkemény mínuszokat, viszont ha hozzánk kerül, azonnal kapunk a kezünkbe 3 kalandorlapot.

Azetachily-t messziről érdemes elkerülni, ugyanis a már biztos helyen őrzött műkincseink legértékesebb darabját kell eldobnunk, ha őt „megnyerjük”, ráadásul már kettő után repülünk a játékból.

A kalandorkártyák különböző értékkel bírnak, a magasabból kevesebb használható fel egy-egy licit során, a kevesebbet érőkből akár öt is. Ez szépen fel van tüntetve mindegyik lapon az értékük alatt.

Speciális kalandorok:

  • Nyomkereső: a maszk ikonnal jelölt Nyomkereső önmagában nem kijátszható. Kétféle módon használhatjuk: egyet hozzátehetünk bármelyik hagyományos kalandorhoz, ilyenkor úgy működik, mint egy joker. Ha így nyerünk, csak egy kincset vihetünk!

Vagy letehetünk pontosan két nyomkeresőt, ebben az esetben kapunk 3 kalandorlapot a kezünkbe, viszont senki nem győzött az adott körben, a bálványok a pakli aljára kerülnek.

  • Vezérkártyák: ebből három van összesen: a Kínai maffia, aki mindent visz, a Diktátor, aki nagyon sokat ér, de csak egy szobrot szerezhetünk meg vele, illetve az Orosz kémnő, aki a gyengéket támogatja, így a legkisebb licitet felajánló nyer, ha ő kijátszásra kerül.

A Chachapoya Szöllősi Péter alkotása, aki a kitalálója többek között a zseniális Gyümi játékoknak. Végtelenül szórakoztató, könnyed és mégis kellő taktikai mélységgel rendelkezik. Vicces tud lenni, amikor megpróbáljuk megtéveszteni a vetélytársakat, blöffölni a licitálásnál, aztán olykor mi esünk a saját csapdánkba. Ketten is élvezetes, de többen is szuper, és a kiadó facebook oldalán olvasott infók szerint ősszel jön a kiegészítő, ami új, még veszélyesebb kincseket rejt és amivel már nemcsak négyen játszhatunk.

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

15Máj

Ti írtátok! - Szörnyek hősök ellen-1. Kötet: Viktoriánus rémálmok

Ismertető | 2020.05.15. 08:00:00

Sötét éjszaka van London kihalt utcáin, a lámpák fénye nem világít be a szűk sikátorokba, kezd leszállni a köd és ekkor baljós vonyítás szakítja meg az alvók nyugalmát, és fagyasztja meg a vért az ereinkben! Készüljetek a Viktoriánus rémálmokra!

19Jún

Ti írtátok! - Répáskert

Ismertető | 2020.06.19. 08:00:00

A Répáskert című játék Pierrot társasjátékműhelyéből került a boltok polcaira, amelynek témája elsősorban a gyerekeket célozza meg, de egy igazi családi játék, ahol a felnőttek is megtalálhatják benne a szórakozást!


Kommentek

  • debydavid

    2020-06-02 13:50:34

    Komolyan mondom erős késztetést érez az ember, hogy ilyen ajánló után egyből megvegye ezt a játékot. Énrám aki az Incan Gold által szocializáltam magam ez is hasonlóan halott. Nagyon tetszetős minden benne.

  • harnos.szilvi

    2020-05-31 21:33:04

    Nagyon jó promó kártya rendelhető hozzá a kiadó oldalán, amivel még izgalmasabbá tehető a játék.

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Chachapoya