Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Ti írtátok! - Fallout

„Légy üdvözölve a 84. Menedékben…” Ezzel a sorral kezdődik a Fallout című társasjáték szabályfüzete. De mielőtt még részletesebben bemutatnám a játékot, pár fontos dolgot el szeretnék mondani magáról a Fallout-ról. Először is ez egy szerepjáték-sorozat, melyet az Interplay és a Bethesda adott ki, és a legutóbbi projekt, ami a Bethesda nevéhez fűződik, az pedig a Fallout 76 MMORPG (nagyon sok szereplős online szerepjáték).

Nagyon sok rossz kritika érte a játékot, viszont az elődjét a Fallout 4-et ezzel ellentétben szinte minden kritikus és játékos egyaránt szerette. Ez a társasjáték ez utóbbi alapján készült.

Bevezetés

Az egész játék a pusztaságban játszódik, és az atomháború utáni poszt-apokaliptikus világgal kell szembenéznünk nekünk, játékosoknak. Mindenféle radioaktív szörnnyel, vadállattal, banditával és robottal kell megküzdenünk a játék során. Akár egymást segítve, akár egymást hátráltatva. Ezenkívül azonban nem csak a városok falain kívül leselkedik ránk veszély, hanem olyan helyeken is, ahol nem sejtenénk. Ez a különböző Találkozás kártyáknak köszönhető, amelyek megadják a kellő körítést a játékhoz és a történetet viszik előre. Rengeteg felfedezésre váró terület, izgalmas harc, fordulatos küldetés, értékes zsákmány és még több borzasztóan nehéz döntés vár ránk ebben a kalandban.

Válasszunk egy forgatókönyvet, és az alapján készítsük elő a térképet, majd az utasításokat követve vegyük elő a megfelelő kártyákat és helyezzük le a frakciójelzőket a térképre!

Egy kör

Miután az előkészületekkel megvagyunk, kezdődhet is a játék. Egy kör úgy néz ki, hogy a játékosok egymás után hajtanak végre akciókat, és miután mindenki sorra került, a kör végén aktiválódnak az ellenségek. Majd új kör kezdődik. Ez addig megy, amíg valaki el nem éri a játék megnyeréséhez szükséges befolyás pontokat vagy az egyik frakció el nem éri a hatalomsáv végét.

Akciók

Most rajtad a sor! A körödben több akciólehetőség közül is választhatsz. De fontos, hogy csak két akciót hajthatsz végre (ez lehet akár ugyanaz a két akció, kivéve Találkozás). Az alábbi lehetőségek állnak rendelkezésedre:

  • Felfedezés: fordíts fel egy szomszédos térképlapkát!
  • Mozgás: lépj a figuráddal a térképen!
  • Küldetés: teljesíts egy még aktív küldetést!
  • Találkozás: húzz fel egy Találkozáskártyát, és hajtsd végre a rajta lévő utasításokat!
  • Harc: harcolj egy (vagy több) ellenséggel!
  • Táborozás: nyerj vissza valamennyi életerőt, állítsd vissza a kimerült kártyáidat, és cserélj tárgyakat a többi játékossal!

Felfedezés

Ezzel az akcióval újabb területeket fedezhetünk fel azáltal, hogy felfordítunk egy a figuránkkal szomszédos térképlapkát. Ezután, ha van a lapkán ellenség szimbólum, akkor véletlenszerűen húzunk egy ellenségjelzőt a megfelelő típusból és képpel felfelé a lapkára helyezzük.

Minden térképlapka több mezőre van osztva. Ezek lehetnek fehér, zöld vagy piros vonallal elválasztva (a Mozgás akciónál részletezem).

Mozgás

A Mozgás akció értelemszerűen a térképen való mozgást jelenti, viszont sokszor taktikázni kell, hiszen karaktereink (az Acél Testvériség figura egy mozgáspontot) két mozgáspontot költhetnek el EGY Mozgás akció felhasználásával. Fontos, hogy egy mozgáspontot arra használhatsz, hogy figurádat egy szomszédos mezőre mozgathatod. A mozgáspontokat nem feltétlenül kell egymás után közvetlenül elkölteni. Megcsinálhatjuk azt is, hogy egy mozgáspontért lépünk, majd egy akcióért felfedezünk és a maradék egy mozgáspontunkkal megint lépünk. A fehér vonallal határolt terület sima terep, azonban a piros vonallal körülvett mezőre két mozgáspontért cserébe lehet rálépni. A zöld mezők radioaktív sugárzás alatt állnak így, ha ide lép valaki (vagy áthalad), akkor elszenved egy rad sugárzást (kivéve a Fertőzött figura).

Küldetés

A Küldetéskártyák nagy szerepet játszanak, ugyanis nem csak a történetet viszik előrébb, hanem a teljesítésükért cserébe adhatnak zsákmányt, kupakot, tapasztalati pontot, egyedi eszközt vagy éppen talán a legfontosabbat, befolyást. Ezeken a kártyákon több cél is van, de csak egyet lehet teljesíteni, és aszerint fog alakulni a játék a továbbiakban. Lehetsz rosszfiú vagy hős, rajtad áll. Tulajdonképpen a Küldetéskártyák alakítják nagyrészt a játék menetét. Küldetésjelölők és frakciójelölők letételére, más küldetéskártyák játékba hozására vagy kidobására is utasíthatnak.

Egyes küldetésekhez el kell költenünk egy akciót (ha már a feltételeket teljesítettük), hogy végérvényesen is teljesítsük azokat. Előfordulhat az is, hogy több játékos is teljesített egy adott célt, azonban ha a kártyán az áll, hogy akcióba kerül a teljesítés (menedék szimbólum), akkor az kapja meg a kártyáért járó jutalmakat, aki leghamarabb használja a Küldetés akciót.

Találkozás

Saját tapasztalataim alapján mondhatom, hogy a legérdekesebb és legviccesebb (néha legidegesítőbb) akciólehetőség a Találkozás akció. Ezek azok a kártyák, amik olykor nagyon nehéz döntések elé állítanak, és sokszor szükség van a szerencsére is ahhoz, hogy valaki jól járjon velük. Menedékeket, bunkereket kutathatunk át, különböző próbákat hajthatunk végre (erről később), szövetségeket köthetünk, harcolhatunk, szerencsejátékozhatunk és még sok egyebet megtehetünk (persze ez a kártyáktól függ). Két pakliból állnak a Találkozás kártyák, az egyik pakli a Település szimbólumával van ellátva, a másik pedig a Pusztaságéval. Amilyen jelzéssel rendelkezik az adott mező, abból a pakliból kell húznunk. Egy harmadik szimbólumos pakli is játékba hozható, ez a Menedék, de ahhoz bizonyos feltételeknek teljesülnie kell.

  • Pusztaság: hasznos tárgyak után kutathatsz vagy guberálhatsz elhagyatott épületekben a pusztaság pakli kártyáival.
  • Település:a településeknél is kutakodhatsz, viszont itt már lehetőséged nyílik arra is, hogy eladj vagy vásárolj dolgokat a boltban.

Minden Találkozás szimbólumnak van egy szintje a térképen. Ennek az a funkciója, hogy ha a kártya megjutalmaz téged zsákmánnyal, sok esetben a Találkozás szintjének megfelelő mennyiségű Zsákmány kártya üti a markod. Az akció végrehajtása úgy néz ki, hogy az előző kör játékosa felhúz egy Találkozás kártyát, és felolvassa neked először a kártya azon részeit, amiket tudhatsz. Általában egy történettel kezdődik a Találkozás, majd a történet végén döntés elé kell állnod, hiszen több választási lehetőség van megadva a kártyán. Természetesen ezeket is felolvassák neked, de azt már nem, hogy mi lesz a döntésed következménye. Sokszor kell harcolni vagy próbát teljesíteni (de persze néha egyiket se), és miután ez megtörtént az eredménytől függően megtudhatod, hogy mit kapsz a sikerért vagy rosszabb esetben a kudarcért.

Próbák:
Próbákkal nagyon sokszor fogsz találkozni a játék során. A próba is egy feltétel, amit teljesítened kell a jutalmak feloldásához vagy a küldetések teljesítéséhez. Minden alkalommal a játék megad egy vagy több betűt a S.P.E.C.I.A.L. mozaik szóból és egy nehézségi szintet (pl.: SE 3). Ilyenkor a három dobókockával kell dobni, és ha teljesíteni szeretnéd a próbát, akkor a nehézségi szinttel megegyező számú vagy annál magasabb számú találat szimbólumot kell dobni. Minden karakter rendelkezik már a játék elején két S.P.E.C.I.A.L. jelzővel, de ezt a számot fejlődéssel növelheted. Ha a birtokodban lévő S.P.E.C.I.A.L. jelző megegyezik a próbán feltüntetett betűvel (és/vagy valamilyen kártyádon szerepel az a betű), akkor amennyi egyezőséget vélsz felfedezni, tehát amennyi betűd egyezik meg a próba betűivel, annyiszor dobhatsz újra tetszőleges számú kockát.

(Példa: Próba SE 4 -> Jelzőid: SC, Fegyvered: S, Öltözéked: E -> Újradobás: 3x (kettő S-sel és egy E-vel rendelkezel))

Üzletelés:

A településeken végrehajtott Találkozások lehetővé teszik számodra, hogy üzletelj. Ez annyit tesz, hogy a kártyán felsorolt opciók közül te azt választod, ami a bolt felé irányít téged és már mehet is az eladok-veszek. Eladhatod a kacatjaidat, vásárolhatsz fegyvereket, páncélokat, gyógyszert, de még társakat is felfogadhatsz. Ha ezt a lehetőséget választod, akkor húzz fel egy eszközkártyát és tedd a bolt (a játék elején lerakott négy lap) bal oldalára. Amikor végeztél az üzleteléssel, akkor pedig töltsd fel a boltot, hogy négy kártya legyen. Több nem maradhat. Amikor felszereléshez vagy társakhoz jutsz hozzá, akkor azt azonnal a saját játékterületedre kell helyezned. A játékostáblánkon öt jelzés van, ahova a megszerzett kártyák kerülhetnek: ruházat, fegyver, társ, készlet és befolyás. Az első háromnál egyidejűleg csak egy-egy kártya lehet használatban, illetve a készletben összesen hármat raktározhatunk.

Harc

A játék talán legizgalmasabb része a harc. Ha ezt az akciót választod, akkor kiválaszthatsz egy ellenséget a meződön, akivel megküzdesz. Egy ellenségjelzőn többféle jelölés is található, amik meghatározzák a típusát, a szintjét, a sebezhetőségét és a képességeit. A játék harcrendszere kockadobással működik. Mindhárom V.C.T.R. kockával dobni kell és az eredmény alapján zajlik a csata. Először a karakterünk sebzi az ellenséget, ami akkor sikerül, ha a kockákon van olyan testrész, ami az ellenségjelzőn feltüntetett sebezhető testrésszel megegyezik. Minden kidobott megfelelő testrész egy sebzést jelent (vagy többet, ez a szintünktől függ). Az ellenség életét a szintje határozza meg, tehát ha kettes szintű, akkor két élete is van. Ezután történik a visszatámadás, tehát a kockákon található találat szimbólumokat kell összeszámolni és megszorozni az ellenség szintjével, mert annyi sebzést kapunk mi. Természetesen, ahogy a próbáknál is volt, itt is dobhatunk újra tárgyaink és társaink segítségével, amennyiben a S.P.E.C.I.A.L. jelzőink megegyeznek a kártyáinkon található betűkkel. A páncél szimbólummal ellátott lapjaink segíthetnek a találatok elhárításában, tehát ha összesen öt páncéllal rendelkezünk, akkor annyi találatból származó sebzést is hárítunk.

Nagyon sokféle ellenséggel találhatjuk szembe magunkat, akik közül sokan különböző képességekkel bírnak. Ezeket most nem részletezném, de van köztük olyan, aki rad sebzést képes okozni vagy távharci fegyverrel rendelkezik és a szomszédos mezőről is tud támadni. A játék során meg is halhatunk, de az első halál után kapunk még egy esélyt, és felszerelés nélkül egyes szinttel maximum életerővel visszakerülünk a kezdő térképlapkára. A második halálunk után azonban véget ér számunkra a játék.

Fejlődés:
Tapasztalati pontokat minden elpusztított ellenség, illetve bizonyos tárgykártyák után kaphatunk. De ugyanakkor a Találkozások során és a küldetések teljesítéséért is szerezhetünk. Az elpusztított ellenség szintjének megfelelő számú tapasztalati ponttal gazdagodunk.

Táborozás

Csak akkor táborozhatsz, ha nem tartózkodik ellenség a meződön. Minden alkalommal, amikor ezt az akciót választod, visszanyersz három életet. A kimerített kártyáidat visszaállíthatod, megkapod az Alaposan kipihent jelzőt és a veled egy mezőn tartózkodó játékosokkal kereskedhetsz.

Az Alaposan kipihent jelzőt egyébként bármilyen harc vagy próba során felhasználhatod (azaz eldobhatod) arra, hogy újra dobj a kockákkal.

Egy kör vége

Miután minden játékos végrehajtotta az akcióit véget ér a kör. Fel kell fedni a feladatpakli legfelső lapját, és a rajta található ellenség szimbólumok aktiválják a pályán található ellenségjelzőket. Akik képpel lefelé voltak fordulva (inaktív ellenségek), azok most felfordulnak, akik pedig alapból képpel felfelé voltak jelen a pályán, azok egy mezővel közelebb mozognak a hozzájuk legközelebb álló játékoshoz. Ha viszont egy játékos mezőjén alapból van egy éppen aktivált ellenség, akkor harcra kerül sor. Az ellenségek aktiválása és az esetleges harcok után minden játékos felhúz egy feladatkártyát, amikkel a befolyáspontokat lehet megszerezni, ha ügyesek vagyunk. Végül pedig léptessük előre egy mezővel a forgatókönyvön található hatalomjelzőket.

És ezzel megkezdődik a következő kör!

Játék vége

A játék megnyeréséhez szükséges befolyáspontokat a küldetések teljesítésével, illetve a feladatkártyák céljainak az elérésével tudjuk gyűjteni. A győzelemhez szükséges mennyiségű befolyáspont játékosszámtól függ. Egy játékos esetén tizenegy, négy játékos esetén pedig csak nyolc kell a nyeréshez. Előfordulhat, hogy többen is egyszerre éritek el a kellő pontszámot, ebben az esetben mindenki, aki eléri nyer. Lehet, hogy mindenki nyer, de az is előfordulhat, hogy senki se és valamelyik frakció veszi át a hatalmat a pusztaság felett.

+1 Frakciók és lojalitás

A játék olykor arra utasít minket, hogy frakciójelzőket helyezzünk le a térkép egy (vagy több) bizonyos pontjára. Ezek a jelzők néhány forgatókönyvnél ellenségeket vagy szövetségeseket szimbolizálnak, attól függően, hogy kifejezzük-e a lojalitásunkat valamelyik hatalom iránt. Ennek előnye, hogy akivel szövetségre lépünk, az a frakció nem fog minket bántani, ugyanakkor mi sem bánthatjuk őt, ami kellemetlen tud lenni, ha az a küldetés, hogy öljünk meg X ellenséget abból a frakcióból. Egész egyszerűen úgy tudjuk kifejezni a lojalitást, hogy valamelyik frakció szimbólumával ellátott feladatkártyánkat felfordítjuk, ezzel jelezve mindenkinek, hogy kinek az oldalán is állunk. A fordulónk elején van erre lehetőség, de természetesen döntésünket a következő fordulóban már megmásíthatjuk, és akár át is állhatunk a másik oldalra. A győzelmet akár így is meg lehet kaparintani. De fontos, hogy egy frakcióhoz akár az összes játékos is csatlakozhat.

Pozitívumok

  • Szép grafika
  • Jól kidolgozott játékelemek
  • Fallout-érzés
  • Sok döntési lehetőség
  • Érdekes történetek
  • Újrajátszhatóság

Negatívumok

  • Fordítási hibák
  • Magas szerencsefaktor
  • Hosszas előkészületek

Végszó

A Fallout társasjáték egy komplexebb gamer társasjáték. A videójáték kedvelőinek szerintem egy kötelező darab, de bátran ajánlom olyanoknak is, akik szeretik a bonyolult, de annál érdekesebb társasokat. Sokáig tart előkészíteni, és sokszor tényleg kibabrál veled a játék, nem is beszélve az apróbb hibáiról, viszont nekem az egyik kedvencem ez a játék. Az a hangulat, amelyet a Fallout ad ebben a posztapokaliptikus világban valami fenomenális. A játék szereplőinek a bőrébe bújva hozhatunk meg kisebb-nagyobb döntéseket, ami sokszor nagyon szórakoztató tud lenni. Rengetegszer játszottam már vele, de még fogok is!

írta -- Crazyoh

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

29Márc

Ti írtátok!-Harry Potter: Death Eaters Rising

Ismertető | 2020.03.29. 08:00:00

Harry Potter és barátainak ötöd éves kalandjai közé kalauzol minket a Harry Potter: Death Eaters Rising társasjáték.

31Márc

Ti írtátok!-Aranyláz újratöltve: Aranyásók 2

Ismertető | 2020.03.31. 08:00:00

Újra lemegyünk a hegyek tárnáiba, ezúttal azonban egy sokkal színesebb társasággal, még több lehetőséggel. Bemutatjuk az Aranyásók kiegészítőjét az Aranyásók 2-t.


Kommentek

  • molnarg

    2020-03-04 09:39:32

    Remek leírás!!!! Amúgy már gőzerővel készül az "Atomic Bonds Cooperative Upgrade Pack" coop kiegészítő a készítőktől, ami minden szempontból összefogja a játék történetszálait (pl. egyes eddig nem kötelező történetelemeket/célokat itt már kötelezően el kell majd érni, így átfogóbb sztorit adva valamint a játék ritkán látott/elért, korábban mellőzött lapjait is képbe hozva ezáltal) , elérhetővé teszi a csapatmunkát, persze sok apróság is bele kerül. Hozzáteszi azt a kis pluszt ami eddig visszatartott a megvásárlásától. Igaz arra még várni kell kicsit és kérdéses lesz-e magyar verziója. Vault boy thumbsup. :)

  • kchpank1.kv

    2020-02-29 09:33:05

    A Fallout sorozat fiatal korom egyik meghatározó pc játéka volt, amit végig követtem az első rész 1997-es megjelenésétől. Hatalmas élmény volt játszani vele és azt kell mondjam a társasjáték abszolult mértékben visszahozza ezt az élményt. Kellemes nosztalgiával tölt el. Aki szintén követte a sorozatot és volt már szerencséje a társasjátékhoz is, az tudja mire gondolok.
    Remek kedvcsináló cikk, gratula. :)

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Fallout