Wizard - Varázslatos szórakozás

Ha nyár, akkor nyaralás. Ha nyaralás, akkor utazás. Ha utazás, akkor csomagolás. Ha csomagolás, akkor a bankkártyánkon kívül egy pakli Wizard kártyát is érdemes magunkkal vinni. Amellett, hogy kevés helyet foglal, kellően szórakoztató a vízparton és rossz idő esetén a szálláson is.

A Wizard olyan kicsi, hogy a kézipoggyászban is észrevétlenül meghúzza magát, de attól sem kell tartanunk, hogy a súlya miatt kell majd többet fizetnünk a reptéri csomagmérésnél. A forró nyári hónapokban is kedvelt turistacélpontnak számít a Stonhengei. Az angliai Wiltshire-ben található kőtömbök alatt bukkant rá Dr. Hensch Stone a Wizard kártyajáték igaz történetét rejtő pergamentekercsekre.

"Hosszú, hosszú idővel ezelőtt, amikor még működött a Stonhengei Mágusképző akadémia, a varázslótanoncoknak varázserejük gyakorlásához több feladat mellett ezt a kártyajátékot is el kellett sajátítaniuk. Ennek a játéknak a segítségével tudták a jövőbelátó képességüket fejleszteni. Évezredek alatt ez a kártyajáték eredeti célját elvesztette, majd elterjedt és vendégházakban, fogadókban kézművesek, földművesek, kereskedők és harcosok kedvelt játéka lett. Amikor egy angol archeológus Dr. Hensch Stone mélyen a Stonhengei sziklák alatt eltemetve egy történelmi pergamentekercset talált, a Wizard kártyajáték igaz története felszínre került."

Ha nem akarunk repülőjegyre költeni és egy ásóval útra kelni, hogy a fentiek valóságtartalmát boncolgassuk, otthon, a hűvös szobában is ismerkedhetünk a kanadai Ken Fisher által 1984-ben kifejlesztett, ütésszerző kártyajátékkal. A dobozban 60 lapot, egy magyar nyelvű játékszabályt és egy pontozótömböt találunk.

Az 52 lapos, jokerek nélküli francia kártyát az európai kiadásban 4 színre és 1-13-ig tartó számokra cserélték. A színek 4 különböző fajt (emberek, törpék, elfek és óriások) jelölnek, ezen kívül 4-4 betűvel ellátott lap is helyet kapott a pakliban. A Varázslók (Z) és a Bolondok (N) speciális képességekkel rendelkeznek. A játék szempontjából a számok színe és értéke, illetve a betűk a lényegesek. A lapokon látható fajok a vizuális élményt növelik csupán, gyakorlati jelentőségük nincs. Itt jegyezném meg, hogy abban az esetben, ha színtévesztő is ül a kártyaasztalnál, akkor számára nem könnyű a színes rajzokból kihámozni a számok színét. Mivel minden színhez egy bizonyos grafikai elem is tartozik, így ezzel a handicap-pel rendelkező versenytárs is képes ezen túllendülni és rezzenéstelen arccal verni a társaságot. (Ha hasonló helyzetben vagytok, segítségül még annyit, hogy piros = fejsze. Akkor most fejsze az adutt?! )

Akár színtévesztők a játékosok, akár nem, a céljuk az, hogy varázslótanoncok bőrébe bújva körről-körre megjósolják, pontosan hány ütésük lesz. Aki helyesen tippelt 20 + ütésenként 10 pontot kap, aki nem, az annyiszor 10 pont levonásban részesül, amennyi ütést tévedett. Az nyer, akinek a játék végén a legtöbb pontja van.

A játékosok számától függ, hogy hány körből áll a játék. Három játékos esetén 20, négy esetén 15, öt esetén 12, míg hat esetén 10 körös egy Wizard-parti. Az első körben minden játékos 1 lapot kap, a következő körökben mindig eggyel nő a kiosztott lapok száma, az utolsó körben pedig minden lapot ki kell osztani.

Minden kör elején kiosztjuk a megfelelő számú lapot a játékosoknak, majd felcsapjuk melyik szín lesz az adutt. Ezután minden tanonc megteszi a tippjeit, melyet felírunk a pontozótömbbe.

A tippelést követően a kezdőjátékos kirak egy lapot, a többieknek pedig azonos színűt kell rá tenniük. Ha nincs olyan színű lapjuk, akkor tehetnek adutt, vagy bármilyen lapot rádobhatnak. Varázslót vagy Bolondot akkor is ki lehet játszani, ha van lapunk a hívott színből. A Varázsló mindent visz, a Bolond pedig semmit.

Az ütést az elsőként Varázslót kijátszó játékos, ha ilyen nincs, akkor a legmagasabb adutt tevő, ha ilyen sincs, akkor a hívott szín legmagasabb lapját rakó viszi el.

A kiadó 10 éves kortól ajánlja a játékot. Volt szerencsém kipróbálni egy fifikás 11 és egy aktív 89 évessel együtt is a kártyát. Remekül működött. A Wizard tapasztalataim szerint korosztálytól függetlenül remek családi játék. A viszonylag nagy szerencsefaktor ellenére azonban a gamerek is örömüket lelhetik a játék nyújtotta taktikázási lehetőségekben. Akik pedig egy szórakoztató összecsapásnál többre vágynak, azoknak nem árt tudni, hogy a játék 2011-es magyarországi kiadása óta a Piatnik Országos Wizard Bajnokságot rendez. Akiknek még ez sem jelent elég kihívást, azok világbajnokságon is próbára tehetik jövőbe látó képességüket. Négy éve Suba Gergely nyerte meg a Görögországban rendezett vb-t, 2016-ban pedig Magyarország adott otthont a rangos eseménynek.

Ha valaki még csak most ismerkedik a társasjátékok világával, ne riassza el, hogy egyesek már a világbajnoki címért küzdenek. Kezdőként is érdemes beszerezni egy csomag Wizard kártyát, mert egyszerű szabályrendszere miatt könnyen elsajátítható. Legalább hárman kellenek egy partihoz, de ez sem gond, mert az újoncok is gyorsan megtaníthatók rá. Bár a szabályok ismertetése rövid időt vesz igénybe, a játék - a sok keverés és osztás miatt - viszonylag hosszadalmas. A dobozon jelzett 45 perces időtartamot, nekünk soha nem sikerül tartanunk, inkább 1-1,5 órát igényel egy-egy végigjátszás. Ez azonban ne szegje kedvét senkinek. Ahogy körről-körre nő a kezünkben tartott lapok száma, úgy lesz egyre nagyobb tétje a tippjeinknek. Ez a játék végéig kellemes feszültséget teremt, így nem kell attól tartanunk, hogy unatkozni fogunk.

Mindent összevetve a Wizard szerintem bőven megéri az árát. Ami egyébként nem is borsos, hiszen 2-3 ezer forintért már beszerezhető. Bár nem árt rászánni egy kicsivel többet és kártyavédővel ellátni a lapokat. A játék bennünket a kezdetektől elvarázsolt, sokszor kerül asztalra. Az első paklit hamar rongyosra, akarom mondani, ragadósra játszottuk. Mivel a kártyákat fordulóról fordulóra folyton keverni kell, így rövid idő alatt elhasználódhatnak a lapok. Az összetapadt kártyák pedig sok bosszúságot tudnak okozni a játékosoknak. Elvégre a tippelős szakasz lezárása után már nem tudunk őszintén örülni egy későn felfedezett Varázslónak (Z), vagy egy 13-as értékű lapnak.

írta -- Toszka

17Okt

Dice Forge: A sors kovácsai - A nagy dobás

Ismertető | 2018.10.17. 16:02:00

Gyűjts varázserőt, csatázz szörnyekkel és kovácsolj magadnak saját dobókockákat ebben a fantasztikusan egyedi játékban! A Dice Forge-ban a célod minél több hőstettet véghezvinni, amihez az erőt a különleges, cserélhető oldalú dobókockákból nyerheted.

09Okt

Kingdomino: Age of Giants - Harc az óriásokkal

Ismertető | 2018.10.09. 11:06:00

Óriások garázdálkodnak Kingdomino-ban. A rajongóknak 2018-ig kellett várniuk arra, hogy megérkezzen az első kiegészítő a díjnyertes játékhoz. Az Age of Giants (Óriások kora) angol nyelvű társasjáték.


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Wizard kártyajáték