Formule Dé Circuit № 5: GRAND PRIX DE BELGIQUE – Circuit de Spa – Francorchamps
Videó beküldése

Formule Dé Circuit № 5: GRAND PRIX DE BELGIQUE – Circuit de Spa – Francorchamps társasjáték Kiegészítő

társasjáték Kiegészítő, 1993
Értékelem!

Ez a játék a Formula Dé kiegészítője.

A Formule Dé Circuit № 5: GRAND PRIX DE BELGIQUE – Circuit de Spa – Francorchamps egy könnyen tanulható kiegészítő a Formula Dé társasjátékhoz, 2 - 10 játékos részére, az átlagos játékidő hosszabb, akár 2 óra is lehet. A társast, a könnyebb tanulhatósága ellenére, csak 12 éves kortól ajánljuk kipróbálni. A játékmenet erősen épít a forgass és mozgass...

A Formule Dé Circuit № 5: GRAND PRIX DE BELGIQUE – Circuit de Spa – Francorchamps egy könnyen tanulható kiegészítő a Formula Dé társasjátékhoz, 2 - 10 játékos részére, az átlagos játékidő hosszabb, akár 2 óra is lehet. A társast, a könnyebb tanulhatósága ellenére, csak 12 éves kortól ajánljuk kipróbálni. A játékmenet erősen épít a forgass és mozgass mechanizmusra.

Kategória: Verseny, Sport, Kiegészítő
Mechanizmus: Forgass és mozgass

Kiegészítő

Ez a játék egy kiegészítő. Ez ilyen játékok az eredeti játékhoz, annak élményéhez, mechanizmusához, készletéhez, adnak plusz elemeket.

Nagy csoport

Nyolc, vagy akár annál több személy esetén is játsztható!

Hosszú

Hosszú játékidő! Ha egy egész estés/napos kikapcsolódásra vágysz ez a neked való!

Formule Dé Circuit № 5: GRAND PRIX DE BELGIQUE – Circuit de Spa – Francorchamps társasjáték kiegészítő vásárlása, árak és üzletek

Jelenleg egyik üzletben sem kapható a játék! Állíts be egy árufigyelést, hogy értesülj, amikor újra kapható lesz a boltokban!

Kommentek

Kommentek

  • amyndira

    2020-02-11 21:24:14

    rendkívül megindító hozzászólás :)

  • asztalbetyár

    2020-02-11 19:03:04

    Az alapjátékról röviden

    Laurent Lavaur és Eric Randall 1991-ben megjelent játéka úgy forgatta fel a Formula-1, Speed circuit, Tempo (ld. utóbbi Detroit-tal, Nascar-ral, Lauda-val, Nordschleife-vel fémjelzett változata) verseny-társasjátékok állóvizét, mint ahogy egy bizonyos Michael Schumacher szintén 1991-es debütálása rúgta fel a Senna-Prost-Piquet-Mansell F1-es frontvonalak pangó fegyverszünetét. Bátran nyúltak a faék dobok-lépek mechanizmushoz, amolyan mozgáspontos vektormátrixot kreálva egy D30 dobásainak eredményéhez, lehetővé téve a sebességváltó használatát társasjátékban, forradalmian újat alkotva ezzel.

    Igen ám, csakhogy ha visszakacsintunk 33 évet az időben, egy bizonyos Jeremy W H Davies nevével fémjelzett bizonyos Monaco Grand Prix kerül a piacra. Ja, semmi, csak hát hogy - hogy nem dobókockával kell haladni benne egy elsőre inkább kígyós-létrás játékokra hajazó, régi monacói aszfaltcsíkot mintázó mezőrengetegen, és sebességet váltva más más mozgáspontokat ér ugyanaz a kockadobás. Szóval Lavaur-ék ötlete eredetinek nem mondható, de kétségtelen, hogy a mozgás mechanikájához ők készítették a legjobb játékot.

    Az akkurátusan kialakított aszfaltcsíkokkal, az azt szegélyező káprázatos grafikával, modern (mai szemmel persze már amolyan Formula Student-ös) kinézetű minikkel kombinált mozgás mechanizmus elképesztő sikert aratott:

    • Fellendült az F1-es minik készítése (addig jobbára 60-as évekbeli kisautók voltak fellelhetők)
    • Beindult a mini autófestés
    • Felpezsdült a lokális, területi, majd nemzetközi verseny-társasjáték bajnokságok közössége

    Az alapjáték sikerének titka

    A Formula-Dé a gyors setuppal nyert teret, tulajdonképpen kitesszük az asztalra a pályát, kisautót, műszerfalat és már gurulhat is a dobókocka, lőhet ki az autó a rajtrácsról. Egyszerű alapszabálya olyan családoknak is felhőtlen szórakozást jelent, akik nem feltétlenül autósport rajongók.

    Terjeszkedés - Spa-Franchorchamps

    Rengeteg kiegészítő pálya jelent meg ugyanis az alapcsomaghoz, 97-re már sebességi fokozatonként különböző dobótestek adták a mozgáspontokat, de még 2008-ban is sikeres tudott lenni a kiadás utcai versenyekkel/autókkal és pilótaképességekkel bővítve az elemtárat.

    Nincs ez másképp a belga pálya esetén sem. Gyönyörű grafika, ahogy megszoktuk, abszolút átadja a tábla az F1-futamok hangulatát. Monaco-hoz képest, ahol a rengeteg kanyar és a kevés, többnyire rövid egyenes szakasz próbára teszi a ... hát, ugye kocka, szóval bátorságunkat 182 mezőn keresztül kell megküzedenünk a 8 kanyar jelentete kihívásokkal, melyek közül csak három 2-stopos van, egyébként szabad a száguldás, hiszen itt vannak a leghosszabb egyenesek. A tábla egyébként 1993-ban jelent meg, egy évvel azelőtt, hogy az imolai F1-hétvégét tragédiák sora árnyékolta be, aminek következtében a '94-es vonalvezetés több F1-es pályán is sikánokkal egészült ki, így például az Eu Rouge-ban sem kezdődhetett meg a féktelen száguldás Raidillon felé.

    Az F1 pálya azonban híres például a fent említett Schumacher debütálásáról, 1991-ből ugye, aztán 1992-ben már nyerni is tudott itt.

    Realitás - avagy egy motorsport-rajongó szemével

    Végre egy játék, ahol nem csak 2 (ld. Formula-1/Parker brothers vagy netán 1-féle, mint a Speed Circuit palettája) jellemzője/komponense/erőforrása van az autónak. A Formula-Dé tartalmazott mindent, ami egy vérbeli motorsport-rajongónak nem hiányozhat egy ilyen játékból: kasztni, gumik, üzemanyag, úttartás, motor, boxkiállás, időjárás, eltérő abroncsok.

    Valami azonban hibádzik: ezek egyenautók. Eltérő persze az erőforrások élettartama, de mind ugyanolyan gyors, nincs különbség, hogy melyik a pálya mely részére van beállítva, vagy épp melyik pályán milyen autó a gyorsabb. Persze ez nem a kocsikról szól, hanem a játékosokról, így nem mentek bele az ilyen igényeket kielégítése szülte balanszolási teendőkbe a tervezők.

    Belga sör mellé

    A pálya elég hosszú, hozzá jókora mennyiségű, akár 30 mezőnyi mozgáspontot is szolgáltathat egy-egy gázfröccs - igen, magasabb fokozatoknál akár 9 mező különbség is lehet fokozaton belül a dobás "minőségétől" függően, ami azonban itt annyira nem jelent hátrányt, mint Monaco-ban, ahol hamar a következő kanyarban találjuk magunkat. De itt is igaz, hogy néha olyan a játék, mintha egy 80-as évekbeli turbófeltöltős F1-es autót próbálnánk megzabolázni változó turbolyukkal.

    Ami az alapdobozra is igaz, hogy a játékosok egymás után hajtják végre a cselekvést, így nagyobb társaságban rendkívül megnőhet a várakozási idő. Ezzel egyrészt veszít a a játék a szimulációs jellegéből, másrészt miniőrültek bespájzolhatnak, ha a 30-fős F1 mezőnyüket a pályára szeretnék szabadítani.

    A kocka itt is lutri, vagy megoldja a jól megoldja az elhúzó játékos problémáját... Vagy nem... Nyilván amíg a szerencse ilyen téren jelen van, stratégiának, taktikának nincs sok értelme, mert egy rossz sorozat és hamar falhoz csaphatjuk a sisakot.

    Maga a pálya egyébként személyes kedvencem, azt hiszem, minden F1-rajongó szinte kötelezőnek érzi, hogy ezt vallja, na de tényleg így van, hiszen ha egyszer kipróbáljuk szimulátorban, hiába a hosszabb, mésfél percnél hosszabb (társasban mikor lesz ilyen? :D ) köridő, azonnal beleszeretünk a hullámvasútba:

    1. A rajt után rögtön jön egy jobbos, nagyon nincs is idő felgyorsulni, inkább a második körtől jelent kiívást a kanyar, persze a mezőny feltorlódhat, ami vezethet olyan galibákhoz, mint a 2012-es vagy 2018-as F1-es rajt (szegény Fernando Alonso, mindkettőnek szenvedő, kieső alanya volt), de maximum magas játékosszámnál várhatunk ilyesmit, egyetlen stop szükséges, lehet tovább gyorsítani
    2. Egy viszonlag hosszabb egyenes következik, a valóságban egy lejtős részen, akik tudják, hogy mi történt itt 1998-ban, bizonyosan felemlegetik minden játék elején (micsoda káosz volt, az az esőfutam, Schumacher egyenesen emberölési kísérlettel vádolta Coulthardot!)
    3. Az Eu Rouge és a Raidillon egyebkötése sem jelent különösebb kihívást az egy szem megállási kényszerrel
    4. Jön a bődületesen hosszú egyenes, ahol Häkkinen előzte a Zonta-t leköröző Schumachert 2000-ben, itt próbára tehetjük a szerencsénket. Valószínűleg az egyenesre való felkészülés (sebességi fokozatok) miatt is döntöttek úgy a tervezők, hogy a játékban az előző két kanyarból egyet csinálnak, egy jó tempósat ;)
    5. 22 mezőnyi száguldás után jön egy két stopos kombináció, majd egy kis egyenes szakasz után visszafordulunk, forgunk, pörgünk, de egyenes nincs, inkább megint gyorsítottak a részen újabb két kanyart összerakva
    6. Rövidebb egyenes, kanyar, rövid egyenes, így jutunk el a következő 2-stopos kanyarig. Ezen a részen érdemes számolgatni az esélyeket, kicsit bevállalósabban, de észnél (és jó dobásokkal) nagy előnyt építhetünk ki
    7. Két kanyar ismét egybeforrva mindössze egy stoppal és gurulhat a busz... a Buszemgállóig. 30 mező, itt igazán ki lehet taposni a belét az aggregátnak.
    8. A Buszemgálló visz rá minket két megállással a célegyenesre, nagyobb gázfröccsel azonban ne számoljunk, mert hamar érkezik az első kanyar újra

    A belga pálya tehát megbocsátóbb és jobb ritmusú, mint egy monacoi kör, de igaz, hogy ebben a játékban továbbra is a bátraké a szerencse.

    A vonalvezetés nem hiába sok F1 pilóta kedvence, és bár a hullámvasút az asztalon betyárkodva nem élhető át, mondhatni dicsőség ezen a pályán elhódítani az elsőséget, így ez a kiegészítő mind a mai napig töretlen sikernek örvend. Íme egy angol nyelvű riport egy 2015-ös bajnokságról, mely Spa-ban fejeződött be: Spa Finálé

A Formula Dé társasjáték és kiegészítői (47)

Részletes adatok

Részletek

  • Játékidő:  2 óra
  • Játékosok:  2 - 10
  • Ajánlott életkor:  12+
  • Komplexitás:  Egyszerű
  • Tervező:  Laurent Lavaur, Eric Randall, Bernard Bittler
  • Kiadók:  Ludodélire

Hasonló játékok

Az alábbi játékok a hasonlítanak leginkább a(z) Formule Dé Circuit № 5: GRAND PRIX DE BELGIQUE – Circuit de Spa – Francorchamps társasjátékhoz