Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Lords of Hellas és kiber istenek

Foglalj el területeket seregek irányításával, emelj templomokat és emlékműveket a görög mitológiából ismert, de műszakilag felturbózott istenek tiszteletére, teljesíts küldetéseket, és harcolj mitológiai lényekkel a győzelem reményében!

"A Mükénéi Birodalom bukásával az ókori Hellász korok óta fennálló hatalma és kultúrája összeomlott, Hellászt pedig hatalmába kerítette a káosz és a zűrzavar. (...) A felfordulás és a pusztulás közepette egy maroknyi kiválasztott küzd a törvény és a rend helyreállításáért, próbálva uralomra szert tenni a bukott birodalomban."

Lord of Hellas

A Lords of Hellasban nem gyűjtünk pontokat, hanem igyekszünk elsőként teljesíteni egy győzelmi feltételt. Szörnyölő címmel nyer az a játékos, aki legyőz három mitológiai lényt. Az istenek a kegyükbe fogadják azt, aki öt templommal rendelkező régiót ural. Hellász hadura az lesz, aki két (vagy két játékos esetén három) vidéket ural. Három játékostól pedig a királyok királya cím is gazdára lelhet: három körrel azután, hogy teljesen felépült az első emlékmű, az a hős a bukott birodalom új uralkodója, aki az emlékmű régióját uralja.

Nem hétköznapi hősök

Minden játékos egy egyedi hős bőrébe bújva irányítja a hoplitaseregét és a négy papját. A hősöknek három, a játék során fejleszthető tulajdonsága van: vezérség, erő és gyorsaság. Különleges képességeik és eltérő induló bónuszaik nagyban befolyásolják, melyik játékosnak mire érdemes alapoznia a stratégiáját. Az alapjáték négy hőst rejt magában: Akhilleusz parancsnoki rátermettsége erősebbé teszi seregeit, Helené megszerzett területei védelmében kiváló, Héraklész – vagyis Herkules - könnyen jut előnyt biztosító ereklyéhez, Perszeusz pedig mozgékonyságának köszönhetően gyorsan eljut a térkép bármelyik távoli pontjára. Továbbá Odüsszeusz szerezhető még meg magyarul, aki új területek meghódításában élvez előnyt.

Harc Hellász uralmáért

Az aktív játékos először az állandó akcióit hajthatja végre - tetszőleges sorrendben, de mindet maximum egyszer -, majd köre zárásaként egy különleges akciót kell elvégeznie.

Állandó akcióink során felhasználhatjuk feltöltött ereklyéinket: élünk az ereklyekártya előnyével, majd elfektetjük, hogy jelezzük, lemerült. Hősmozgással hősünk a gyorsaság tulajdonságának megfelelő számú régión kelhet át, beléphet küldetésbe, vagy megtehet egy küldetéslépést. Minden küldetés három lépésből áll, amelyet a hős az aktuális kihíváshoz mért tudása szerinti szinten tud elkezdeni. Teljesítésük jutalommal jár.

Elküldhetjük egy papunkat a papkészletünkből egy emlékműhöz imádkozni, hogy imáink meghallgatásaként növelhessük egy hőstulajdonságunkat, és más előnyhöz juthassunk. Zeusz tiszteletére épített emlékműnél az erőnket növelhetjük, és harci kártyákat húzhatunk. Athéné vezérségi szintünket emeli, és hopliták toborzását teszi lehetővé. Hermész a gyorsaságunkat fokozza, és seregünk menetelését támogatja. Az öt szintes emlékműveknek a játék kezdetén csak az alapzata áll, és a játék során építhetjük fel szintről-szintre. Minél magasabb szobornál imádkozunk, az istenek annál segítőkészebbek. (Például ha a két szintes Zeusz szobornál imádkozunk, akkor az erőnk növelésén túl csak egy kártyához jutunk, de ötös szintnél már háromhoz.)

Hoplitamozgatás akcióval vezérségtulajdonságunknak megfelelő számú hoplitával léphetünk át szomszédos régiókba, vagy uralmunk alatt álló városokban megerősíthetünk egy hoplitát - aki így csaták során eggyel erősebb lesz. Ha egy semleges régióban legalább a népesség erejével megegyező számú gyalogosunk áll, akkor a területet az uralmunk alá vontuk - letehetjük az uralomjelzőnket. Ha ellenfelünk uralma alatt álló, de védtelenül hagyott régióba toppanunk, már az első hoplitánk hódít. Hogyha pedig olyan régióba érünk, ahol ellenfeleleink gyalogosai is jelen vannak, csata alakul ki: seregeinket harci kártyák kijátszásával megerősíthetjük, majd összehasonlítjuk az erőnket, és győztest hirdetünk. Mivel bizonyos harci kártyák saját embereink feláldozását kérik, előfordulhat, hogy a nyertesnek nem marad hoplitája a régióban: ekkor hiába nyert, nem kaparintja meg a területet. A vesztesnek további egy hoplitája meghal, a többiekkel pedig vissza kell vonulnia.

Állandó akcióink után egy elérhető különleges akciónkat kell felhasználnunk – és lefednünk felhasznált akciójelzővel. Toborozhatunk új hoplitákat, vagy menetelhetünk seregünkkel, hogy újabb területeket tudjunk elfoglalni. Bitorlás címszóval a megfelelő színű dicsőségjelző birtokában a hős minden ellenállás nélkül uralma alá vonhatja a régiót, ahol tartózkodik, és toborozhat benne egy hoplitát. Az előkészület különleges akció során három lehetőséget kapunk, amelyekből kettőt hajthatunk végre – egyet akár kétszer is: begyógyíthatjuk hősünk egy sérülését, toborozhatunk mellé egy hoplitát, vagy húzhatunk egy harci kártyát. A templomépítésnek hála új paphoz, esetleg áldáshoz juthatunk.

Személyes kedvencem a vadászat: hősünk rátámadhat egy vele egy régióban tartózkodó szörnyre. Először felhúzhatunk az erősségünknek megfelelő számú harci kártyát, majd meg kell sebeznünk a szörnyet lapjaink kijátszásával. A szörny nevében szomszédunk húz két szörnytámadás kártyát, amelyekből egyet kijátszik ellenünk. Harci kártyáinkkal védekezhetünk, majd két újat kaphatunk, de el is szenvedhetjük a támadást, de ez esetben csak egy laphoz jutunk. Ezután ismét mi támadhatunk a lényre. Ez jó esetben addig tart, amíg le nem győzzük a szörnyet, és be nem zsebeljük érte a jutalmat - dicsőségjelzőt, papot, ereklyét. Rossz esetben nem tudjuk megsebezni ellenfelünk, vagy egy szörnytámadás kártya, esetleg a negyedik sérülésünk vet véget a harcnak. Mivel a szörny sérülései nem gyógyulnak be, a következő vadászat már egyszerűbb lesz - de vajon egy ellenfelünk jelenik meg, hogy learassa a babérokat, vagy sikerül időben, gyógyultan, felszerelkezve újratámadnunk?

Az emlékműépítéssel kiváltjuk a forduló végét. A kiválasztott emlékműre feltesszük a következő szintet, minden imádkozó papot visszaküldünk a gazdájához – de nem a papkészletbe -, az aktív játékos pedig kap annyi papot a készletébe, ahány templomot ural. Mindenki leveszi a felhasznált akciójelzőket a különleges akcióiról, és következik a szörnyfázis, majd az eseményfázis.

A szörnyfázis során az aktív játékos irányítja a térképen kóborló összes mitológiai lényt egy dobókocka segítségével. A játékos dob minden szörnynek egyet, majd az eredménytől függően cselekedhet velük. Előfordulhat, hogy semmi sem fog történni, de szomszédos régióba is átküldheti a szörnyet, vagy az egyedi régiótámadásukat is bevetheti, ami általában hopliták halálával, hősök sebzésével és papok feláldozásával jár.

Az eseményfázis során húzunk egy lapot az eseménypakliból, amely hatására felkerülhet a térképre új küldetés vagy szörny, esetleg továbbfejlődhet egy lent lévő lény.

Amint egy játékos eléri valamelyik győzelmi feltételt, a játék azonnal véget ér.

Egyszemélyes kampány

A doboz magában rejti a Hadjáratok könyvét, amely segítségével kipróbálhatjuk a két fejezetből álló, egyszemélyes kalandmódot. A perzsa hadjáratban vehetünk részt, ahol igyekeznünk kell minél több katonát és szövetségest gyűjteni, hogy Xerxésszel és hatalmas seregével sikeresen szembe tudjunk szállni. Akhilleusz bőrébe bújunk, seregünket a kékek jelképezik, szövetségeseinket a sárgák, a perzsa sereget pedig a zöldek. Ez a mód a tábla másik oldalát használja: a térképen a szörnyek mozgását nyilak jelölik, és a vidékek népességének hangulatát is nyomon követjük. A játékot teljesen felépült, öt szintes emlékművekkel kezdjük, a szörnyek célja pedig lerombolni ezeket - de azért szívesen ijesztgetik a népet és gyilkolnak hoplitákat. Az alapjátékból megismert akcióink kicsit módosulnak, az eseményfázis pedig az éppen felrakott felhasznált akciójelzőn szereplő szám szerint zajlik. Megkeressük az adott számot a Hadjáratok könyvében: kapunk egy egymondatos történetet a hangulat fokozásaként, majd elszenvedjük a leírtakat. A jelenetek és a lapok véletlen sorrendje miatt a kaland többször is újrajátszható, izgalmas különböző stratégiákat bevetve próbálkozni Xerxész ellen.

Káosz és zűrzavar

A Lords of Hellas káoszos hangulatát tökéletesen visszaadja az asztalkép: a hatalmas táblán félig megépített, csonka szobrok tornyosulnak, szörnyek grasszálnak régióról régióra, a hősök és seregeik össze-vissza menetelnek, a térkép körül pedig egyéb táblák, kártyapaklik és alkatrészek sorakoznak. Sajnos a káosz a szabályfüzetben is visszaköszön: találtunk kisebb-nagyobb hibákat, néhol pedig részletesebb leírás, példa vagy jelmagyarázat sem ártott volna. (Erről részletesebben a következő fejezetben olvashatsz.)

A különböző győzelmi feltételek ellenére érdemes minden területre koncentrálni, hogy akadályozhassuk ellenfeleinket terveikben. Három főnél visszatérő probléma, hogyha két játékos a területekért küzd, a harmadik játszva szörnyölővé válik. A vadászat kicsit olyan, mintha külön minijáték lenne a nagy játékban, és a szörnyet csak egy játékos tudja irányítani, így az éppen részt nem vevők számára unalmassá válik a szörnynyúzás.

Emiatt és a rövidebb holtidő miatt, mi ketten élveztük a játékot a legjobban. De hogy ketten mennyire, az eszméletlen! A hangulat és az izgalom már a parti elejétől jelen van, ahogy fej fej mellett küzdünk Hellász uralmáért. Amikor már dörzsöltem a tenyeremet, hogy egy sebzés, és szörnyölőként megnyerem a játékot, de nem jött a megfelelő harci kártya, nem csüggedtem, gondoltam, majd gyorsan felkészülök, és legyűröm a lényt. De ekkor ellenfelem ereklyéje segítségével ott termett a térkép másik feléről, és bevitte a halálos csapást Khimairának, majd a következő körében mozgósította seregeit, és elvette tőlem Krétát, így megszerezve az ötödik templomát, és ezzel az istenek kegyét is.

Ha te is szereted a konfrontatív, fordulatos játékokat, érdekesnek találod a sci-fi és a görög mitológia egyvelegét, és főleg egyedül vagy ketten játszanátok, bátran ajánlom a Lords of Hellast, hogy másfél órára Te is igazi hősnek érezhesd magad! (Mini-mániások a Terrain kiegészítőt se felejtsék el!)

Hol vásárolhatom meg?

Szabálypontosítások

Ez a fejezet a Lords of Hellas játékosoknak szól - ha most tanulod a szabályokat, nehogy kihagyd!

A magyar szabályfüzetben a küldetések leírása elég becsapós: szerinte a küldetés megkezdéséhez teljesítened kell minden szintet, és arra nem tér ki, hogy melyik szintről indulhatsz, így mi autómatikusan az elsőről gondoltuk. Az angol szabályt böngészve viszont barátságosabb a helyzet: nem kell mindent előfeltételként teljesítened, és arról a szintről indulsz, amelynek teljesíted a feltételeit - tehát vagy gyorsabban végzel egy küldetéssel, vagy kevesebb felkészülést igényel.

A magyar szóló mód arra kér a prológus során, hogy tegyünk egy kék és egy sárga uralomjelzőt Messzéniára. De mi értelme két jelzőt rakni egy régióra? Semmi, valójában egy sárga kerül Messzéniára és egy kék Laconiára - azért így már jobb Akhilleusz helyzete Xerxésszel szemben.

Elérhetőek a gyakori kérdések és hivatalos válaszaik az alapjátékhoz és az egyszemélyes módhoz is. Ezeket böngészve két olyan részletet találtam, amit mi mindig rosszul játszottunk: egy küldetéslépésen egyszerre több hős is tartózkodhat, és a Phalanx harci kártya csak minden második saját hoplitád után ad egy erőt a csatában - nem a csatában részt vevő összes gyalogos után. Még érdemes lehet megjegyezni, hogy csata során az aktív játékos játszhatja ki előbb az ereklyéjét, és hogyha egy szörnyre a végső csapást ereklye segítségével mérjük, akkor is ugyanúgy megkapjuk a vadászás jutalmát, mintha vadászat különleges akció során győztük volna le.

Számodra volt újdonság ezek az információk között? Vagy kiemelnél még más félreérthető részletet, hátha hasznos lesz más játékosoknak?

írta -- gevanda

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

17Dec

Sarkvidék - Hangolódás télre

Ismertető | 2024.12.17. 14:00:00

Gyűjts minél több ugyanolyan állatot egymás után, és tedd minél erősebbé a titkos totemállatodat!

19Dec

Similo – A néma barkohba

Ismertető | 2024.12.19. 14:00:00

Hasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…


Kommentek

  • adrian1468

    2022-12-12 12:27:59

    Nagyon hasznos a cikk végén lévő szabályjavítás. Brutálisan nagyok a minik és izgi a játék, tök jó hogy van story mód.

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Lords of Hellas