Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Kódok harca - A matematikatanárok álma

Ryohei Kurahashi. Ha valakiben van egy lepkebélgáznyi előítélet, valószínűleg arra számít, hogy az imént említett szerző agya egy absztrakt, kizárólag számokból álló játékot dob ki magából. Ha te is így vagy ezzel, nem tévedtél, ugyanis a Kódok harca pontosan ilyen alkotás.

Ez egy agyégetős, mégis rövid (de nem gyors és nem pörgős) játék számlapkákkal és néhány kérdéssel. Vajon fel tudod törni a kódot a többiek előtt?

Számok

Érdemes megjegyezni, hogy a játék másként működik kettő, három és négy játékos esetén is. Az előkészületek azonban nagyon hasonlóak: mindenki kap egy paravánt, egy lapot a jegyzettömbből (lehetőleg egy írószerszámmal) és négy vagy öt rejtjellapkát. Ezt követően egy keverés után felfedjük a kérdéspakli felső hat kártyáját. A rövid procedúra befejeztével már kezdhetjük is az agytornát.

Mielőtt továbbmennénk a játék menetére, itt egy kis ismertető az alkatrészekről. A paraván és a jegyzettömb funkciója valószínűleg mindenki számára egyértelmű. A kérdéskártyák mindegyikén szerepel egy-egy kérdés (tudom, ettől most sokan leestek a székükről olvasás közben). Ezek segítségével tudhatunk meg bizonyos információkat az ellenfeleink rejtjellapkáiról. Apropó lapkák: van belőlük húsz darab, mindegyiken van egy szám valamilyen színben. Ezek két nullától kilencig tartó számsort alkotnak (fehér és fekete színben, kivéve az ötöst, mert az zöld).

Íme néhány példa, hogy mégis milyen jellegű kérdéseket tehetünk fel:

  • Mennyi a legmagasabb és a legalacsonyabb értékű számjegyed különbsége?
  • Hol vannak a 6-os vagy 7-es számjegyű lapkáid?
  • Mennyi a fehér számjegyeid összege?
  • Mely szomszédos lapkákon van egymást követő számérték?

Most, hogy megtudtuk, mivel is dolgozunk, megismerkedünk a játékmenettel. Egy kódfejtő a körében két dolog közül választhat:

  • Feltesz egy kérdést a hat rendelkezésre állóból, melyre mindenki más - és négyfős játszma esetén ő is - válaszol.
  • Tippel a középen - kétfős játék esetén az ellenfélnél - lévő rejtjellapkákra. Ilyenkor rossz tipp esetén akár ki is lehet esni.

Amint valaki kitalálja a megfelelő lapkák számait és színeit, nyertessé válik - azonban teljes fordulók vannak, tehát mindenképpen a kezdőjátékos jobboldalán ülő játékos lesz az utolsó. Amennyiben többen is helyesen tippeltek, döntetlen eredmény születik, és a szabálykönyv utasításai szerint egy újabb kör lejátszásával tehetünk pontot az i-re.

Fejtörés

A fentiek alapján nem tűnik bonyolult játéknak a Kódok harca. Ez valóban így is van, ha azt az aspektusát vesszük ennek, hogy nem nehéz megtanulni. Jól játszani azonban annál nagyobb kihívás. Csak az játsszon matektanárral, aki szereti a kihívásokat.

A kérdésekre kapott válaszokat kezelhetjük rendszerezés nélküli információmorzsákként is, vagy kellő ügyességgel lefordíthatjuk a szöveges feladatot egyenletrendszerekké. Az igazat megvallva a paravánok is erre sarkallnak, hiszen nem véletlenül van meg minden lapkának a maga betűvel felcímkézett helye. Az egyenletrendszerek kialakítása és az azokból való következtetés az igazán nagy művészet. Ezen kívül előfordul, hogy különféle kombinációkkal próbálkozva kizárhatunk bizonyos eseteket, és így egyértelművé válhatnak dolgok. Remélem, mindenki kezdi érezni, hogy milyen brutálisan absztrakttá tehető a játékmenet.

Nagyon érdekes, hogy picit másképpen működik kettő, három, illetve négy ember esetén is. Kétfős játék esetén nincs kiesés, és az ellenfél öt lapkáját próbáljuk kitalálni, három- és négyfős esetén pedig a középen lévő négyet vagy ötöt. Sőt, négy résztvevőnél az általunk feltett kérdésekre mi magunk is válaszolunk.

Érdemes a miénkhez hasonló matematikatudással rendelkező ismerőseinkkel játszani, mivel itt nyoma sincs az esélyek kiegyenlítésével való próbálkozásoknak - ez végül is nem meglepetés, hiszen tiszta matek az egész játék azt a szerencsefaktort leszámítva, hogy kinek a körében éppen milyen kérdések elérhetőek. Ha nagyon nagy különbségek vannak a résztvevők között, szinte biztos lesz olyan, aki nem fogja élvezni.

Legalább kétféle módszerrel játszhatunk: daráljuk, nem túl sokat gondolkodunk, és így nem feltétlenül veszünk észre annyi összefüggést, vagy pedig nagyjából fordulónként megállunk 3-5 percre, hogy feldolgozhassuk az imént elhangzott kérdések alapján gyűjtött információkat, és legfeljebb fejenként 4-5 kérdés alapján kitaláljuk, kinél mi van. Mindenki el tudja dönteni, hogy melyik fekszik jobban a társaságnak.

A lehetséges játékosszámok közül egyedül a négyfőssel van kifogásolnivalóm: azt vettem észre, hogy aki negyedikként kerül sorra, az sokkal több információval rendelkezik, mint a többiek, és ezért kicsit tisztességtelen előnyre tesz szert. Ennek az oka valószínűleg az, hogy nem lehet taktikusan kérdezni, mert mi magunk is válaszolunk a saját kérdésünkre. Ez talán orvosolható azzal a háziszabállyal, hogy az első kitaláló után mindenkinek van még egy köre attól függetlenül, hogy ki volt a kezdőjátékos.

Feltörés

A Kódok harca egy hihetetlenül logikus, letisztult játék, melyet a számokkal nagy barátságot ápolók imádni, a tematizált játékok szerelmesei azonban tiszta szívükből utálni fognak. Legfőképpen matekosabb beállítottságú embereknek ajánlanám. Esetleg gyerekek számolási, dedukciós készségeinek fejlesztéséhez is jó eszköz lehet. Mi imádtuk. Viszonylag rövid idő alatt lejátszható, és kellő kihívást nyújt.

Ti mit gondoltok a Kódok harcáról? Szeretitek az agyégetős absztrakt játékokat?

A(z) Kódok harca társasjátékot a Reflexshop biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- gyd

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

18Ápr

Crime Zoom: Az utolsó kártyalap

Ismertető | 2022.04.18. 12:00:00

1980-at írunk. A helyszín egy brooklyni lelakott bérház. A kanapén hever egy holttest. Mégis mi történhetett? Vajon milyen nyomokat találunk, és milyen szálat érdemes kibogozni? Ilyen és hasonló kérdések mentén kell megoldani a rejtélyes ügyet.

08Ápr

Bűnügyi krónikák: 1900 - A Lavel-örökség folytatódik

Ismertető | 2022.04.08. 10:00:00

A Lavel név ismerősen csenghet azoknak, akik jártasak a 14. század Franciaországának történelmében. Nos, a család öröksége nem múlt feledésbe, és a 19. század egy újabb virágkort jelent számukra.


Kommentek

  • sitatom

    2022-05-07 13:24:29

    Sokan megköveznek érte tutira, de én a Cluedo-t egyszerűen nem szeretem:).

    (Találnék durvább jelzőt is rá, de lehet gyerekek is olvassák :).

    a Cluedo a maga idejében óriasi jatek volt, most is az. Én régen sem kedveltem.

    De ez tényleg franko játék.

  • gyd

    2022-05-07 12:24:29

    Ha szeretsz jegyzetelni, akkor a cluedo is tud izgalmas lenni. :)

  • sitatom

    2022-05-07 09:36:45

    Sziasztok!

    Mikor elolvastam a játék leírását, akkor azt hittem, hogy ez nekem nem fog tetszeni. Aztán máshogy lett. Féltem tőle, hogy olyan Cluedo és Fedőnevek jellege van én meg szégyenszemre azokat a játékokat annyira pont nem kedvelem, de nem ez nekem teljesen mást adott.

    Az Iellora jellemző könnyed kisdobozos társasjáték a Kódok harca.

    A játék egy gyors és egyszerű szabályrendszerrel dolgozó könnyen játszható társasjáték. Nálunk jól működött 2 -3- 4 fős játéknál is. Talán a legizgalmasabb a 2 fős verzió volt.

    A két fős játéknál a másik paravánja előtt lévő kódot kell kitalálni. Ami 5 számjegyből áll és 2 féle színből plusz van az 5-ös szám ami csak zöld színben létezik. Ez egy kicsit olyan mint a nulla a rulettben.

    A kódokra úgy kell rájönnöd, hogy kérdezel a másiktól és jegyzetelsz. Na de kérdések nem csak úgy jönnek a fejedből.

    A kérdezőpakliból fel kell csapni 6 lapot és azok lévő kérdésekből választhatsz mit kérdezel meg a másiktól. Az a lap kikerül és jön helyette új kérdés. És jön a másik.

    Ha jó kérdéseket választasz és okosan jegyzetelsz akkor megoldható ez a kódfejtés.

    A 2 fős játéknál 10 számot használtunk fel a 20-ból

    3-4 fős játéknál már egy közös kódot kell kitalálni.

    Talán a 4 fős játék könnyebb mint a 3-fős.

    Ha eltalálod a kódot az egy nagyon jó érzés tud lenni, bár én ezt nem eltalálásnak nevezném, mert itt nem kell tippelni itt tutira lehet tudni csak figyelni kell. A csalódás viszont óriás, ha valamit elkönyveltél és az miatt szúrod el.

    Nekem nagyon tetszett ez a játék.

    Bár volt olyan is a társaságban aki azt mondta ezzel ő többet nem fog játszani.

    Mi "profik" akiknek tetszett a játék (2fővel) viszont kipróbáltunk egy extra heavy verziót, amikor nem lehetet jegyzetelni csak kérdezni. Jegyzetelés nélkül kellett kitalálni a másik kódját..Jó móka volt szerintem

    Én is azt gondolom, hogy nem biztos, hogy mindenkinek való ez a társasjáték.

    Ha szeretsz kicsit gondolkozni játék közben és jegyzetelés sem áll távol tőled akkor ez a játék tetszeni fog.

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Kódok harca