Sherwood csempészei egyesüljetek! - Nottingham bírája

A Nottingham bírája egy blöffölésre és alkudozásra építkező partijáték. Társainkkal kereskedők és Nottingham bírájának bőrébe bújhatunk. A kapzsi János herceg azonban szinte mindent magának követel, sorról sorra nyilvánítja tiltott csempészáruknak a portékákat. Ilyen idők közt, ha sikeresek akarunk lenni, nem árt néha szabadabban értelmezni a szabályokat. Szerencsére a bírót se kell féltennünk, egy kisebb összegért cserébe könnyen félrenéz a vám során, ha elég ügyesen alkudunk...

A Nottingham bírája 2014-ben látott napvilágot, melyet a szerzők előző munkáikból dolgoztak át: Robin Hood és Hart der Grenze. (Szerették a játékukat, na!) A tervezők (Sérgio Halaban és André Zatz), egy jóval régebbi az 1950-ben megjelent Contrabandet vették alapul ezekhez.

Visszakanyarodva jelenlegi bemutatónk témájához. Az angol megjelenése után sorra kapta a nívós társasjáték díjak jelöléseit, sőt a Dice Tower Seal of Excellence kitűntetését is elnyerte. Mindenek ellenére három évig kellett várnunk arra, hogy a játék kiegészítőt kapjon. Félreértés ne essék, a kiegészítő fantasztikus!

Szerencsénkre a Reflexshop gondozásában nem olyan régen mind az alap, mind pedig a kiegészítő játék is megjelent magyar nyelven, így az angolul nem tudok is könnyedén kipróbálhatják, ezt a habkönnyű partijátékot.

Uram én csak három almát viszek! Tudja az árváknak lesz...

A játék során két (három fős játék esetén három) teljes kör áll rendelkezésünkre arra, hogy a legtöbb pontot szerezük meg a játékban. Ezeket különböző áruk behozatalán, illetve egyéb alkukon keresztül érhetjük el. A játék úgynevezett aszimmetrikus felosztással bír, ugyanis minden forduló elején egy játékos kimarad a kereskedésből. Ez idő alatt ő a törvény hű szolgáját, Nottingham bíráját irányítja. Az általa megszerzett javak a karakter vagyonát bővítik, de értelemszerűen ilyenkor nem szállíthat árut a városba.

A társasjáték nagyon szép grafikai megjelenést kapott. A különböző karakterek ábrázolása Disney karakterekre emlékeztetnek. A dobozban jól kialakított inzerteket találunk, melyek a játék közben is segítenek minket. Kifejezetten tetszettek az áruk szállítását jelképező tarisznyák, melyek a különböző játékos színekben pompáznak.

Játékostáblák a hozzáillő tarisznyákkal.

Előkészületek

Minden játékos választ magának egy karakterlapot. A különböző kalmárok közt nincs különbség. Az összes kereskedő ötven tallérnyi vagyonnal és hat árukártyával kezd. A lapok közt több legális és illegális terméket is találhatunk. A legális termékek (zöld szegélyű) közé tartozik az alma, a kenyér, a sajt és a csirke. Az illegális áruk (piros szegélyű) közé tartozik a bors, a mézsör, a selyem, a számszeríj, valamint a különböző Királyi áruk (illegálisnak számító termékek, melyek nagyon értékesek, külön el vannak látva a király pecsétjével, pl.: kék sajt, mely a játék végén három sajtnak minősül). A kártyák mindegyikén szerepel a tallérban kifejezett értéke és büntetése. Ezenkívül bizonyos esetek a 4+ felirat is, ezeket csak akkor keverjük bele a pakliba, ha minimum négyen játszunk.

Legális és illegális áruk
Királyi áruk.

Az árukártyákból három paklit hozunk létre: két dobópaklit (5-5 kártya felcsapva), valamint a maradékból húzópaklit képzünk (képpel lefelé).  

A játékmenetről

Az egyik játékos alakítja a bírót, a többiek a kereskedők. Minden forduló ötrészre osztható:

  1. Piacolás: a kereskedők a kör sorrendet megőrizve, kicserélhetik, illetve feltölthetik az árukészletüket. Ha cserélni szeretnének előre lehelyezik a cseréhez kiválasztott összes lapot, majd a dobópakli egyikéből és/vagy a húzópakliból felhúzzák a lapokat. Fontos, hogy paklik sorrendjén nem változtathatnak. Érdemes azt is szem előtt tartani, hogy a bíró minden olyan lapot ismer, ami valamilyen úton módon a dobópakliba kerül vagy elhagyja azt.
  2. Tarisznyák feltöltése: minden kereskedő kiválaszt minimum egy, maximum öt kártyát és elhelyezi a tarisznyájába. (Természetesen úgy, hogy senki se lássa.)
  3. Bejelentés: a játékosok egyesével bejelentik a bírónak, hogy mit kívánnak behozni a városba. Mindenki pontosan egy legális árut vallhat be, nem számít, hogy hány különböző legális vagy illegális árut kíván átjuttatni a városfalon. Nagyon fontos, hogy a tarisznyákban elhelyezett kártyák mennyiségéről azonban nem szabad füllenteni!
  4. Átvizsgálás: a bíró ilyenkor eldönti, hogy át akar-e vizsgálni valakit vagy sem. 
  5. A forduló vége: a bíró átadja a sorban következő játékosnak a jelölőjét. Minden játékos annyi lapot húz, hogy ismét hat lap legyen a kezében. Majd újra kezdődik a Piacolás fázis. Abban az esetben, ha minden játékos kétszer (háromfős játék esetén háromszor) volt már bíró a játék véget ér. Az nyer, aki a legtöbb pontot gyűjtötte.

Részletesebben az Átvizsgálásról

Átvizsgálás során a bírónak a következő információkkal tisztában lennie, amennyiben úgy dönt, hogy átvizsgálja egy kalmár tarisznyáját:

  • Ha jogtalanul tartja fel a kereskedőt, aki becsületesen vallott a nála lévő tárgyakról, akkor a bíró köteles az áruk darabjáért fejenként két tallért fizetni a tulajdonosnak.
  • Ha a kereskedő hazudott és más legális árukat tett a táskájába, akkor a kalmár köteles minden ilyen kártyáért két tallért fizetni a bírónak. A lapo(ka)t ezután megtarthatja.
  • Ha a kereskedő hazudott és illegális terméket is betett a többi közé, akkor az árus minden ilyen kártyáért négy tallért fizet a bírónak. A lapo(ka)t azonban kivesszük a játékból.

Az átvizsgálás előtt a kereskedők szabadon alkudhatnak a bíróval, annak érdekében, hogy elkerüljék az átkutatást. A barter során a következőt érdemes szem előtt tartanunk:

  • A bírónak szinte bármit felajánlhatunk: pénzt, árut a standunkról vagy a tarisznyánkból, későbbi szívességeket.
  • A bírót azért is megvesztegethetjük, hogy más áruját nézze át.
  • Szívességek terén betyárbecsület van, tehát, ha úgy döntesz nem kell betartanod az adott szavad.
  • Ha olyan tárgyat ajánlottál fel a standodról vagy a tarisznyádról, amivel nem rendelkezel, akkor nem kell megadnod a tartozásod.
  • Ha olyan tárgyat ajánlottál a fel a standodról vagy a tarisznyádról, amivel rendelkezel, akkor köteles vagy megadni neki a tartozásod.
  • Ha a bíró visszaadja a tarisznyát az utolsó felajánlást kell törlesztened.
  • Ha a bíró felnyitotta a tarisznyádat, mindegy, hogy belenézett-e már, köteles átvizsgálni azt.

Akár átvizsgálja a bíró a tarisznyádat akár nem, a megszerzett árukat köteles vagy azonnal a megfelelő helyre rakni a standodon.

Részletesen a játék végéről

Az a játékos nyer, aki a legtöbb pontot gyűjtötte a játék során:

  • Minden megszerzett tallér egy pontot ér.
  • Minden Árukártya annyi pontot ér, mint, amennyi pont szerepel a kártya legfelső sarkában. Legális termékek esetén ez 2-4 pont, míg illegális portékáknál pedig 6-9 pont.
  • A legális áruk keretében király és királynői bónuszokat kaphatunk. Ezek értékét a játékostáblákon találjuk meg. Királyi bónusz a legtöbb, a királynői bónusz pedig a második legtöbb almát/sajtot/csirkét/kenyeret összegyűjtő játékosnak jár.

Magyarul megjelent promó lapok

Olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nem csak az alapjáték, hanem az eddig megjelent promó lapokat is lefordította a kiadó. Így vásárláskor több boltban ajándékként ezeket a promó lapokat is megkaphatjuk.

Nottingham bírája: Vidám fiúk

A Vidám fiúk kiegészítő összesen öt különböző modult tartalmaz, melyekből egyet vagy akár többet is beépíthetünk az aktuális partinkba. Ezek a következők:

  • 6 fős játékmód
  • Feketepiac
  • Törvények
  • Vidám fiúk
  • Különleges rendelések

6 fős játékmód

Hat fős játék esetén a bírót két törvényszolga váltja fel. A törvényszolgákat random módon az erre a modulra készített pakli segítségével sorsoljuk ki. A játék legnagyobb része változatlan, azonban a játékidő gyorsítása érdekében a szerzők azt javasolják, hogy a dobópaklikból ne engedélyezzünk árucserét.

A két törvényszolga szerepe átvizsgáláskor egy kicsit módosul:

  • Ha mindkét törvényszolga megegyezik, hogy tovább engedik a tarisznyát, akkor az esetleges kenőpénzeken, tárgyakon stb. osztoznak. Ezt közösen a kincses ládikában gyűjtik.
  • Ha mindketten az átvizsgálás mellett döntenek, az így szerzett büntetéseket, bírságokat együtt szerzik vagy fizetik be.
  • Ha csak az egyik törvényszolga szeretné átvizsgálni a tarisznyát akkor az így szerzett büntetést vagy bírságot csak ő fizeti. A másik törvényszolga, aki elengedte a játékost egyedül kapja meg azt a kenőpénzt, amit felajánlottak neki.

Ha a fordulók során a törvényszolgákat rejtő pakli elfogy, akkor újra kell keverni a lapokat és egy új kör kezdődik. Ha a harmadik kör is véget ér, akkor véget ér a játék.

Feketepiac

A Feketepiac modul során a különböző csempészáruink értékét növelhetjük. Amennyi egy adott csempészáruból sikerül a standunkon hármat is összegyűjteni, akkor elvehetjük az adott árut tartalmazó feketepiaci kártyát (mindegyikből kettő van). Ezek a lapok többszörösét érik a termékeknek. Fontos, hogy ha magunkhoz vettük egy ilyen lapot, akkor az a bizonyos három termék azonnal kikerül a játékból.

Törvények

Az első kör elején a bíró felhúz három lapot a törvény pakliból, melyekből egyet kell kiválasztani. Ez nem kerül majd beiktatásra. A kereskedők is látják a felhúzott törvény lapokat, sőt a megszerzett vagyonukat felhasználva meg is próbálhatják befolyásolni a bírót. A két megmaradt törvény azonnal érvénybe kerül. Fontos, hogy mindkét törvény egy-egy pozícióban (egyes, kettes) helyezkedik el. Így a következő körben az a törvény tűnik el, ami a kettes pozícióban van. Ezeket a kihirdetett változtatásokat mindenki köteles betartani. A következő fordulóban a bíró már csak két lapot húz, ebben az esetben csak egy törvényt kell kiválasztania, ami az egyes pozícióba kerül. Az egyes pozícióban lévő törvény pedig a kettesbe vándorol.

Vidám fiúk

A Vidám fiúk modullal Sherwood hőseit próbáljuk becsempészni a város falai közé, hogy így segítségük az lakókat. A játék elején mindenki két Vidám fiú kártyát kap a pakliból, ezekből kell a játékosoknak kiválasztania egyet. Így a kereskedők kezében minden körben egy extra, hetedik kártya is lapul.

A fiúk (és persze lányok) becsempészése ugyanúgy történik, mint bármely csempészárué. Tehát behelyezzük a tarisznyánkba és ha sikeresnek bizonyult az elbeszélgetésünk a bíró úrral azonnal kijátsszuk az adott kártyát és visszahelyezzük a Vidám fiúk paklijának aljára. A játékos ezután újabb két lapot húz a pakli tetejéről és kiválasztja, melyik erdei pajtását akarja bejuttatni.

Amennyiben a bírói Átvizsgálás fázisban lebuknánk nem csak a kártyán található büntetést kell kifizetnünk, hanem a társaság bizalmát is elveszítjük. Ezt csak úgy nyerhetjük vissza, ha valamelyik, ezt követő körben sikerül Nottinghambe becsempésznünk egy illegális árut. Ebben és csak ebben az esetben megint húzhatunk a Vidám fiúk pakliból két lapot, majd kiválasztjuk kit szeretnénk átjuttatni a törvény figyelő tekintetén.

Különleges rendelések

A különleges rendelések modullal a kereskedők extra javakhoz juthatnak, ha ügyesen töltik fel a tarisznyájukat. Egy fordulóban négy különleges rendelés kártyát helyezünk ki az asztalra (ezeket minden fordulóban újra kell tölteni). Ezeket csak és kizárólag a tarisznyákban elhelyezett árukkal lehet megszerezni. Amennyiben valaki sikeresen végrehajt egy ilyen feladatot, elveszi azt a kártyát és a standja alá helyezi azokkal az árukkal együtt, amivel teljesítette a követelményeket. Fontos, hogy a legális áruk, amiket a stand alá helyezünk nem vesznek részt a végső elszámolásban a királyi és a királynői címek megszerzésében.

Kiknek, hogyan, hányan?

A Nottingham bírája kiválóan működött, akár hárman, akár öten játszottunk vele. Egy-egy alkalommal az Átvizsgálások kicsit elhúzódtak, így mi is bevezettük a játékszabályzatban leírt idő limitet. De ez főleg nagyobb játékosszám esetén lehet indokolt. Azonban társas végig pörgős maradt, legtöbbször úgy éreztük, hogy nagyon hamar véget ért, így, ha leültünk vele játszani egyből több partira készültünk. 

Kifejezetten muris volt, hogy akárkikkel is játszodtunk rögtön kialakult egyfajta szerepjáték. Annyi féle-fajta magyarázatot lehetet hallani, hogy ki és miért viszi az adott árut a városba, hogy öröm volt hallgatni. :)

A Vidám fiúk kiegészítők mindegyik modulja nagyon tetszett nekünk. Külön kedvenccé vált a Vidám fiúk becsempészésével kiegészített verzió. Általában egy-egy partiban egy, maximum két változtatást építetünk be, mert már így is előfordult, hogy nagynak éreztük a káoszt. :) A hat fős verziónál pedig külön ki kell emelni, hogy milyen szépen feloldották a szerzők a bíró feladatai a törvényszolgák segítségével. A Vak Apáca figurája, pedig csak hab a tortán.

Tehát összefoglalva, ez egy baromi jó partijáték, amit mindenképpen érdemes kipróbálnotok! Ha szeretitek a blöffölős és alkudozós játékokat, akkor ezt imádni fogjátok!

A(z) Nottingham bírája: Vidám fiúk társasjátékot a Reflexshop biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT

19Nov

Bagolytanoda - AKCIÓS ÁR+AJÁNDÉK !

Ismertető | 2019.11.19. 13:00:00

15% kedvezmény + az első 10 vásárló 180 db-os kirakót, további 50 vásárló pedig baglyos radírt kap ajándékba!

19Nov

Ti írtátok! - Agricola ízelítő: Földet művelni jó!

Ismertető | 2019.11.19. 08:00:00

Uwe Rosenberg egyik legnépszerűbb játékáról az Agricoláról tudhatok meg többet a Ti írtátok! legújabb részében.


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Nottingham bírája
  • Nottingham bírája: Vidám fiúk