Mysterium – Szellemek, médiumok és egy kis Dixit

A társasjátékok világában az egyik legnagyobb megtiszteltetés, ha egy garázsprojekt keretében kitalált játékot felkarol egy nagy kiadó, hogy a játék extra színes-szagos változatban nemzetközi piacokon is érvényesülhessen. Így járt a Mysterium is, amely Tajemnicze Domostwo néven két ukrán fiatalember kreativitásának kézzel fogható bizonyítéka volt. A játék viszonylag kis példányszámban került forgalomba 2013-ban, szerencsére azonban a minőségre fogékonyak az emberek, ennek következtében pedig a Mysterium elődje afféle fantomként szóhagyomány útján járta körbe a játékosokat, kiváltképp az USA-ban, ahol hiánycikknek számított akkoriban.

A francia Libellud kiadó jó érzékkel látott fantáziát a dologban, és 2015-ben piacra dobta a Tajemnicze Domostwo káprázatos grafikával feltuningolt változatát, a Mysteriumot. Nem csupán a látványvilágon történt renoválás, a modernizálás a játékmenetet is érintette, a Mysterium híre pedig megelőzte önmagát, és ez elég is volt az üdvösséghez. A játék jött, látott és sokak szívébe belopta magát, hiszen mérföldekkel több és jobb, mint a hozzá képest szerényebb kiadású elődje.

Szellem a dobozban

A Mysterium egy aszimmetrikus kooperatív dedukciós társasjáték, amelyben minimum ketten, maximum heten vehetnek részt. A tematika szerint a játékosok egyike egy ódon kastélyt kísértő amnéziás szellem, míg a többiek médiumok, akik a kísértet által küldött látomások segítségével igyekeznek kideríteni a szerencsétlen lélek gyilkosának kilétét. Alapvetően úgy kell elképzelni a játékmenetet, hogy a szellemként ténykedő játékos végig teljes csöndben, pókerarcot vágva, a Dixitből ismerős kártyákat ad át a médiumokat megszemélyesítő játékosoknak, hogy azok a lapokon lévő képek segítségével megtippeljék, a gyanúsítottak közül kicsoda, melyik helyszínen, és miféle gyilkolásra alkalmas eszközzel vitte végbe kegyetlen tettét.

A dolgot nyilván nehezíti, hogy a szellem – egyébként teljesen tematikusan – a kártyákon kívül semmiféle kommunikációt nem folytathat a többiekkel, ezért a Dixithez hasonlóan fontos szerepet kap a másik személy gondolkodásának, világlátásának, személyiségének ismerete. A Dixithez való hasonlatosság nem a véletlen műve, ugyanis az alapmechanizmusaik megegyeznek, viszont óriási különbség, hogy a Mysterium nem versenyjáték és sokkal komolyabb, lassabb sodrású, gondolkodósabb, mint a gyorsabb, a felhőtlen szórakozást előtérbe helyező Dixit. Viszont ettől nem lesz sem több, sem kevesebb, hanem egyszerűen csak más, egy saját egyediséggel rendelkező, önálló társasjáték.

Ahány médium, annyi rejtély

A Mysteriumban, mivel kooperatív játék, az egész csapat egyszerre nyer vagy veszít. Akkor marad alul a csapat, ha a megadott hét kör alatt nem jut el mindenki az epilógushoz, vagyis egy vagy több játékosnak nem sikerül a kötelező három lépcsőfokot teljesítenie: először a gyilkos személyét, majd a gyilkosság helyszínét, végül a gyilkos eszközt. Az előkészületek ideje alatt ugyanis a szellem egy tekintélyes méretű, és akár egy cunaminak is ellenállni képes paraván mögé titokban kirendel minden egyes médiumnak egy lehetséges rejtélyt, vagyis a játékhoz tartozó gyanúsítottak, helyszínek és eszközök kombinációjából egyet-egyet. Személyenként ugyanis mindenkinek saját külön bejáratú talányt kell megoldania, hiszen a szellem amnéziás, az emlékeiből kell összeállítani a valódi gyilkosságot.

Ez a játékmenetre annyiban van kihatással, hogy nem egy nagy közös ügyön dolgozunk végig, hanem mindenkinek ki kell találnia a személyes kombinációját (ha ez nem jön össze, akkor van bukta). Erre összesen hét kör áll rendelkezésünkre. Egy körben a szellem látomásokat küld a médiumok felé (ezek a különféle absztrakt és álomszerű képeket ábrázoló kártyák), akik a képek és a gyanúsítottak közti asszociáció segítségével teszik meg tippjeiket. Ha sikeres a tipp, jöhet a következő szint (helyszín, vagy eszköz), aki pedig a hét kör letelte előtt végez a saját misztériumával, az bónuszban részesül.

Szellemes ötletek

És akkor ideje kitérni a játékmenetet érintő újításokra: körönként nem csupán a saját tippedet teszed meg, hanem azt is, hogy vajon a társaid szerinted helyesen gyanúsítanak-e vagy sem. Minden helyes tippért pluszpont jár, amit egy sávon mérünk, és ezek a pontok határozzák meg, hogy a fináléban mennyi információ birtokában muszáj a végső tippet megadnia egyénenként a játékosoknak. Aki kevésbé ügyes, annak csupán egyetlen lap alapján kell döntenie, viszont aki sok pontot szerzett (mert jól tippelt), az mindhárom nyom mérlegelésével határozhat. Ettől interaktívabb, kommunikatívabb lesz a játék, valóban egy csapatként dolgoznak össze a játékosok, nem csak mindenki a saját gesztenyéjét kapargatja, mint az elődben.

A csapat akkor győz és szabadítja meg szenvedéseitől a szellemet, ha a többség helyesen szavazott a végső megmérettetésnél. Ha nem sikerült elsőre, sebaj, a játék viszonylag rövid idő alatt lejátszható, akár több alkalom is beleférhet egy estébe, ráadásul így többen kipróbálhatják, milyen érzés szellemként moderátorkodni: átélni azt az utánozhatatlan érzést, amikor teljes mértékben meg vagy róla győződve, hogy egyértelmű jeleket küldtél, de egy iciri-piciri apróság mégis eltereli a másik figyelmét, és naná, hogy tévútra viszi. Vagy amikor néma csöndben vagy kénytelen végighallgatni a légből kapott okfejtéseket, amelyekkel egymást próbálják meggyőzni a médiumok vélt igazukról, hogy ők mit látnak bele a lapjaidba – hol nevetésre késztet, hol pedig ledöbbent. És nem szólhatsz közbe, hiszen az a szabályok értelmében tilos. Erre mondják, hogy megfizethetetlen, mindenre másra meg ott a mászterkárd.

Színes álmok jönnek

Akik azonban nagyon sokat veszik elő a Mysteriumot, könnyen azon vehetik észre magukat, hogy a látomások kártyái egy idő után ismétlődni kezdenek, és habár ez eleinte kihívásként is felfogható, utóbb inkább hervasztó érzésnek bizonyul. Nem hiába adtak ki a Dixithez is csillió kiegészítőt, hiszen egy olyan játék esetében, ahol a képi információ-mennyiség fix, elkerülhetetlen ez a jelenség. Szerencsére jó hír, hogy a Mysteriumhoz is jelentek már meg ilyen vérfrissítések, így akik rongyosra játszották a saját példányukat, újult lelkesedéssel vethetik bele magukat az álmok és látomások dekódolásába.

Viszont ami miatt a Dixit megosztó játék hírében áll, az a Mysterium esetében is vízválasztó lehet, ez pedig az asszociatív, szociálpszichológiai aspektus hangsúlya. Bizonyos személyiségtípusoktól távol áll az efféle foglalatosság szórakozásként való értékelése, mert egész egyszerűen más beállítottságúak, így akit a Dixit nem villanyoz fel, az csak óvatosan közelítsen a Mysteriumhoz. Egy próbát azonban mindenképp megérhet a kóstolás, mert a konkrétabb szabálymeder révén nincs akkora szabadságfoka az asszociációnak, mint a Dixit esetében – viszont biztos van olyan, aki számára meg ez a negatívum.

Vétek lenne kihagyni a játék külcsínének dicséretét: a Mysterium egész egyszerűen fantasztikusan néz ki! Minden egyes darabkájáról süt a tematika és a hozzáértő dizájneri munka, legyen szó a hatalmas, és a hangulatot magalapozó, de ugyanennyire praktikus paravánról, a körszámláló kartonként funkcionáló ódon óráról, a kellemes fogású jósgömbökről, és még lehetne sorolni. Minőség terén elképesztő eredményt tettek le az asztalra a készítők, le a kalappal, ráadásul a bomba külső egy rendkívül ötletes, könnyen játszható társast takar. A Mysterium családi játékként is nagyszerűen megállja a helyét, habár azt hozzá kell tenni, hogy 10 éves kor alatti gyerkőcnek még valóban nem ajánlott. Akik szeretik az asszociációs játékokat, azoknak valószínűleg már a polcán csücsül a játék doboza, míg a többieknek csak azt tudom tanácsolni, hogy ne zárkózzanak el előle, mert egy roppant egyedi hangulatú és kellemes élményt adó játékot hagynának ki.

A(z) Mysterium társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT

30Okt

Ti írtátok! - Ki tudsz-e jutni a rémálmok birodalmából?

Ismertető | 2019.10.30. 09:00:00

A Lucidity egy kockajáték ahol a játékosok az álmok világába merülnek, és megpróbálnak a rémálmoktól elég hatalmat lopni, hogy végleg függetlenek legyenek ebben a birodalomban.

07Nov

Csókolt már homlokon a Múzsa?

Ismertető | 2019.11.07. 08:00:00

A Múzsa ízig-vérig családi partijáték, ahol az együttműködésnek nagy szerepe van. Az irányított sugallatoknak köszönhetően, kezdő és kevésbé jól asszociáló játékosok is gond nélkül bevonhatók, viszont tapasztalat játékosok számára is izgalmas lehet.


Népszerű

Friss

  • Kickstarter körkép - 47. hét

    2019.11.18. 07:00:00 / Megjelenés, 2019

    Érdekelnek a jövő év társasjátékai? Támogatnál valami feltörekvő projektet? Kövesd a heti rendszerességgel jelentkező Kickstarter ajánlónkat és ne maradj le semmi érdekesről!

  • Print and Play, azaz a Nyomtasd és játszd!

    2019.11.16. 14:00:00 / Érdekes, PnP

    A cikkben jobban körbejárjuk a Nyomtasd és Játszd! vagy Print and Play (PnP) játékok témakörét.

  • Játékteszt: Monster Park

    2019.11.16. 08:00:00 / Kedvcsináló, 2019

    A játékosok feladata, hogy saját parkot hozzanak létre, megszerezzék a legértékesebb szörnyeket, ezzel pedig a leglátogatottabb intézményt birtokolják.

  • Játszik a család: Underground Panic

    2019.11.15. 15:00:00 / Kedvcsináló, 2019

    A történet szerint ürgék vagyunk, akiknek elárasztották a földalatti üregrendszerüket. A feladatunk természetesen az, hogy kijuttassuk az összes ürgét úgy, hogy közben azért az elraktározott készleteinket is megpróbáljuk megmenteni.

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Mysterium