Algoracing- programozás kicsiknek és nagyoknak

A Brainy Band kiadó egy szlogenje szerint ("We make learning fun!") szórakozás velük a tanulás. Erre az Algoracing társasjáték is jó példa. A neve az algoritmus és a versenyzés (racing) szavak kombináltja, ami előrevetíti, hogy programozáshoz hasonló feladatokat fogunk végezni. Azonban ez korántsem azt jelenti, hogy aki nem programozó végzettségű, az bele se fogjon, épp az ellenkezője: az ehhez szükséges készségek fejlesztése volt az alkotók legnagyobb célkitűzése.

A játék során az űrszondáinkkal próbálunk életmintákat gyűjteni ismeretlen bolygók hegyes völgyes vidékein. Azonban az irányítás nem egyszerű, hiszen a nagy távolságra eljuttatni a parancsainkat csak blokkokba rendezve tudjuk. - Tetszik ez a megfontolás, mert a valós űrmissziókban is sokszor előfordul, hogy a kommunikáció sok órán át nem lehetséges (vagy akár még hosszabb periódusokra), így előre kell tervezni az utat. - Az irányítás parancskártyákból képzett sorokkal lehetséges. Az alapjátékot 6 éves kortól ajánlják, de szerintem 4 éves gyerekek is már szívesen elszórakoznának vele. Az alapjáték szabályai könnyen tanulhatóak, de nehezített szabályrendszerrel is elláttak minket a készítők. A nehezített játék már egyértelműen felnőttek között is megállhatja a helyét.

Ehhez a társasjátékhoz hasonló koncepciót én csak a Robot Teknősökben láttam, de a rengeteg különbség miatt úgy vélem, hogy az Algoracing egyedülálló játéknak mondható. A parancssorok mechanizmusa révén építi a logikus gondolkodási képességet, és emellett a térlátás és az irányítás készségeit is remekül fejleszti.

Véleményem szerint minden 5-10 éves gyereknek hasznára válhat, ha a polcán figyel a játék, de jónéhány felnőtt is megtalálhatja benne a szórakozását.

A pálya

Első érdekesség a játékban, hogy teljesen új módon éri el azt, hogy soha ne legyen két játék egyforma. A pálya alapja is forgatható, de a lényeg a hegyek lehelyezése. Összesen több mint tízezer féle pályát alakíthatunk ki az alapjátékban. A kis hegyeket jelképező dobozok forgathatóak, és bárhova lehelyezhetőek. A pálya egy hatszor-hatos négyzetrács, amin a mozgás mindig szomszédos mezőkre történik. A hegyeken kívül szórványosan elhelyezett falak nehezítik a közlekedést. A pályán kis csillagokkal jelölve vannak azok a helyek, ahová az életminta korongokat helyezhetjük.

A nehezített játékban a pályának a másik felét javasolják, ami kilencszer-kilences méretű. Ehhez a verzióhoz három különálló hegységet kapunk, amik közül az egyik már kétszintes magasságú. Ezeken a hegytömbökön liftek is jelölve vannak, amik megkönnyítik a közlekedésünket.

Figurák/Tokenek

A játékot legfeljebb négyen játszhatják, így 4 darab különböző színű űrszonda bábut rejt a csomagolás. Összesen húsz életminta korongot, négy bázisjelző tokent és egy játékosjelzőt kapunk a játékhoz. Az életminták hátoldala egyforma, míg a másik felükön egy-egy aranyos egysejtű szerű forma mosolyog ránk négy különbőző fajtából. A bázisjelzők a négy játékos színe szerint beazonosíthatóak. A két oldaluk közötti különbség a nehezített játékra vonatkozó laborokban rejlik.

Győzelem

A játék célja, hogy minél gyorsabban szerezzünk elegendő életmintát. Minden életminta fajtából az első 2, míg a másodiktól kezdve a többi 1 pontot ér. Azonban ezen pontok megszerzéséhez nem elég begyűjtenünk a mintákat, hanem a laborjainkban be is kell vizsgálnunk azokat. Amikor az űrszondáink elérnek egy életminta tokent, akkor azt lefordítva magunk elé helyezhetjük, amennyiben nincs még tele a tartály (3 fér bele). A tartályban lévő korongokat akkor forgathatjuk fel, ha laborba érünk. A bevizsgált életmintáért azonnal könyvelhetjük is a pontokat.

Parancssor

Az alapjátékban a kezünkben tartott öt lapból szeretnénk 1, 2 vagy 3 lapot letenni, amiknek megfelelően fog cselekedni a szondánk az adott körben. A lehetséges parancsok: előre lépés, előre haladás amíg lehet, jobbra forgás, balra forgás, visszaforgás, előre ugrás. A falakat kikerülhetjük, vagy átugorhatjuk, míg a hegytömbökre fel/le csak az ugrással közlekedhetünk (a nehezített verzióban még a liftek adnak erre lehetőséget).

A nehezített játékban új kártyafajtákkal bővítjük a paklit: teleport, 2-szeres ismétlés, 3-szoros ismétlés. Az ismétléseket egy vagy két kártya fölé helyezhetjük, amivel azt érhetjük el, hogy az alatta levő kártyák többszörösen lesznek vérehajtva. A teleporttal a vetélytársainkat küldhetjük haza, míg a tartálya tartalma a mezőn marad, vagy életmintát húzhatunk magunkhoz közelebb. Mindkét esetben egyenesen előttünk kell állnia a célpontnak, velünk egy magasságban, de bármekkora távolságra.

A nehezített játékban a legbriliánsabb elem az, hogy a parancssorok kialakításához felhasználhatjuk az előttünk levő játékos által lerakott lapokat is. Na de nem kell rögtön teljesen elkeseredni, hogy az utánunk levő játékosnak milyen jó lapokat teszünk le, ugyanis a lapjainkat csak ugyanabban a sorrendben használhatja, de közéjük/utánuk/eléjük/föléjük/rájuk pakolhatja a saját lapjait (legalább 1 legfeljebb 3 lapot).

Kombinációs készség

Az alapjátékban is nehézséget okozhat az összes lehetőségünk átlátása, hiszen 5 különböző lapból 85 különböző parancssort alkothatunk. Már ez is eléggé megdolgoztathatja a játékost, azonban a nehezített verzióban gyakran előállhat olyan helyzet, amiben ez a szám ezres nagyságrendű (ami még profi sakkozókat is megizzaszthat). Persze amíg játékként gondolunk az Algoracingre, addig nem szükségszerű minden esetben az összes lehetőség átgondolása, ezért senki ne ijedjen meg ezektől a számoktól. A lehetőségek tárháza hatalmas, a kérdés, hogy melyik játékos tud jobban eligazodni közöttük. A tanácsom itt is az, mint a legtöbb nehezebb játéknál, hogy ne akarjunk annyira nyerni, hogy ezért elfelejtsünk szórakozni.

Játékmódok

Persze a kiadó nem teheti meg, hogy ezernyi játékmóddal átláthatatlanná tegye az alapkoncepciót, ezért én itt leírom pár javaslatomat, amikkel a játékot még kisebbekkel is lehet játszani, vagy felnőtteknek nehezebbé lehet tenni.

Kicsiknek: kivehetünk még 1-2 laptípust (visszaforgást, előre haladást), ezáltal nagyban csökken a lehetséges esetek száma. Eltekinthetünk a hegységek lehelyezésétől, így nem kell az ugrándozáson annyit gondolkozni. A falakat is ignorálhatjuk, ha csak a kezdeti mechanizmust szeretnénk begyakoroltatni. Ha ezeket mindet megtesszük, akkor szerintem 3 éves gyerekekkel is jót szórakozhatunk (és nagyot fejleszthetünk a készségeiken).

Nagyoknak: A kézben tartott lapok számát megnövelhetjük (figyeljünk, hogy több lappal még több a lehetőség, így egy lassabb játékos körét kivárni idegőrlő lehet a többieknek). Az egy körben lepakolható lapok számát is lehet növelni, de óvatosan, mert 5-6 lapnál már olyan kombinációkat építhetünk, hogy a játék a második körben véget is érjen. A parancssor hosszát én mindenképp szabadon engedném (de bármennyi lapot ki lehetne dobni a sorból), így segítve a még extrémebb helyzetek kialakulását. Ezáltal egyre bonyolultabb követni az utánunk következő lehetőségeit is, amire jó stratégia lehet, ha odafigyelünk, hogy a számunkra felesleges lapokat mindenképp kidobjuk a parancssorból. Végül én bevezetnék egy 2-3 perces gondolkodási időlimitet (aki túlcsúszik, az passzolni köteles), ezáltal a többi nehezítés is úgy vezethető be, hogy mégse legyen végtelen hosszú a játék.

Bónusz feladvány

Mi történik, ha az alábbi képen látható parancssor szerint fogunk lépni a sárga szondánkkal. Jelenleg 3 különböző bevizsgált mintánk van, és üres a tartályunk, míg a sötétzöld játékos tartályában 2 ismeretlen minta lapul.

Megfejtés: Kezdetben előrelépünk, fordulunk, majd az első teleporttal hazaküldjük a zöld szondát, akinek ottmaradnak a tartályából kipottyanó életmintái. Ezután a második teleporttal a két életmintát magunkhoz húzzuk, így máris a tartályunkba kerülnek. A harmadik teleport egy mezővel közelebb húzza a narancssárga hegy liftje melletti életmintát, amiért azonnal el is megyünk az első előrehaladással. A balra fordulás után falig megyünk a narancshegy mellett, majd ismét balra, harmadszor is előre, egészen a piros bázisig, ami egyben sárga labor is. Bevizsgáltatjuk a három újdonsült mintánkat, amik után legalább 3 pontot kapunk a már meglévő 6 mellé, azaz azonnal meg is nyerjük a játékot.

A(z) Algoracing társasjátékot a Curiocity biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- cscsgy

21Máj

Tilos az Á - Tiltott sivatag

Ismertető | 2019.05.21. 12:33:00

Matt Leacock Tiltott szériáját bemutató sorozatunk első darabjában a Tiltott sivatagról tudhatok meg többet.

18Máj

Tilos az Á - Tiltott sziget

Ismertető | 2019.05.18. 17:43:00

Matt Leacock Tiltott szériáját bemutató sorozatunk első darabjában a Tiltott szigetről tudhatok meg többet.


Kommentek

  • becskei

    2019-04-19 08:59:03

    Jó jàtèk,kicsit kell gonoszkodni benne ha jó is akarsz lenni amitől nem leszel közkedvelt.

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Algoracing