- Érdekes
- 2020.07.30. 15:00:00
Beszélgetés Lackner Sámuellel a Grund egyik készítőjével
A Grund a játszóterek világába kalauzolja a játszani vágyókat. A 2019-ben megjelent magyar fejlesztésű társasjátékot Brunner Máté, Lackner Sámuel, Ollári Márton és Venczel Patrik tervezte és kiadásáról az A-games gondoskodott.
A Board Game 12 társasjáték-készítő versenyen, nem több, mint 12 óra leforgása alatt készült el a társasjáték prototípusa. Az ekkor még Brats névre hallgató játék, igazi kuriózumnak számított, hiszen mikor hallottatok már olyanról, hogy egy játék nem hónapok, sőt évek, hanem órák alatt készült? A srácok munkája olyan érdekesnek bizonyult, hogy elnyerte a sajtózsűri díját és nem sokkal később, hat hónap múlva Grund néven elérhetővé vált a boltok polcain. Látszik is rajta, hogy ízig-vérig szerelem projekt, amely Essenben is sikert aratott. Hamarosan az oldalon is bővebben olvashattok róla! Ebben a cikkben pedig nem mással, mint Lackner Sámuellel, a Grund egyik tervezőjével beszélgettem az alkotás folyamatairól.
Régóta terveztek együtt a csapattal? Hogyan találtatok rá a Board Game 12-re?
Nem mindenki ismerte egymást a verseny előtt a csapatból, én Máté és Marci révén kerültem a csapatba, Patrikot egészen a Board Game 12-ig nem is láttam személyesen. Egyébként, ő volt közülünk, aki a versenyt találta, és leginkább elmélyült a társasjátékok világában. De a csapatból mindannyian óriási fanatikusok vagyunk, már gyerekkorunk óta nem csak a játék szelleme hajt minket, de a tervezés iránt is érdeklődtünk. Marcival már a verseny előtt elkezdtünk egy külön projektet, de ez még egy kicsit várat magára. A Grund volt az első játék, aminek a fejlesztését végig is vittük.
Honnan jött a társasjáték ötlete?
Az a helyzet, hogy mi még felnőttként is imádjuk a játszótereket. Nekem például a mai napig a gellért-hegyi játszótér az egyik kedvenc helyem egész Budapesten, annyira jó! :) Talán a játék öröme és ennek megmutatása volt e mögött.
Hogyan élted/éltétek meg a versenyt és az ezzel járó rendkívül szűkös idő limitet?
Bevallom nem azzal a szándékkal mentünk, hogy nyerjünk. Az egész koncepció nagyon érdekesnek tűnt és mivel egyikünk se volt még igazi ismerete a játék fejlesztés terén, ezért első sorban szórakozni és tapasztalatot szerezni mentünk. De úgy látszik ránk kifejezetten jól hatással volt a stressz és a szűkös határidő. Ide elsősorban egy igazán jó ötlet kellett, azonban a verseny végére még egyáltalán nem volt kész a játék, utána még hat hónap kellett hozzá, hogy megjelenhessen. Összességében remekül éreztük magunkat ezen a megmérettetésen.
Milyen volt a versenyt követő tervezés?
Egy rendkívül intenzív időszak volt. Az eredmény hirdetés április végén volt és a kiadóval augusztus végére beszéltük meg a fejlesztés befejezését. Azért ebben a három hónapban már sokkal jobban érzékeltem az idő rövidsége miatt kialakult nyomást. Rengeteget próbáltuk tesztelni a játékot és alakítani a visszajelzések alapján. Emelett rengeteg tanultunk a fejlesztésről és a kiadatásról is, illetve, hogy hogyan adjuk ki a játékot a kezünkből.
És mi történt a maradék három hónapban?
Augusztusig kellett leadnunk, hogy milyen tartozékok kerülnek a dobozba, eddigre már elkészültek az első prototípusok és a doboz grafikája is. De a szabálykönyv már ezután készült. A kiadó pedig elkezdte a gyártás előkészítését.
Csapaton belül hogyan osztotáttok fel a feladatokat?
Amit az egész tervezésben leginkább élveztem, hogy mennyire más személyiségtípusok vagyunk. Máté a legrendezettebb, Marci végzettsége szerint grafikus és rendkívül jól rajzol, úgy érzem ők ketten akik az igazi megvalósító emberek. Patrik pedig a legjártasabb a társasjátékok ismeretében. Mi az ötletelős vonalat erősítettük a csapatban és rengeteg koncepciót próbáltunk ki. Ebből kifolyólag pedig adta magát, hogy ki mivel fog foglalkozni. Úgy gondolom, hogy a Grund megalkotásához mind a négyünk személyiségére szükség volt.
Persze a játékosok fogják eldönteni, hogy mennyire sikerült jól megvalósítani a projektet, de nekünk élvezetes volt a teljes folyamat.
Említetted, hogy Marci grafikus. Ő felelt a játék illusztrációjáért vagy ezt a kiadó intézte?
Magát a grafikát teljes mértékben a kiadó intézte, azonban nekünk is volt beleszólásunk a dolgokba. Talán ezt volt a legnehezebb más kezébe átengedni.
Többen részt vetettek a Grund bemutatásán a Társasjátékok Ünnepén is, milyen volt ott lenni?
Én minden részét imádtam! Nagyon jó érzés volt mikor leültem megmutatni valakinek és játék közben láttam rajta, ahogyan csillog a szeme. Meglepődtünk azon, hogy nagyon sok gyerek is élvezte, mert ez nem kimondott kezdőknek való játék.
Ugyanígy fantasztikus volt a Karácsony környéke, amikor több ismerőstől is azt a visszajelzést kaptuk, hogy megvették valakinek és mennyire tetszik nekik. Az a gondolat, hogy valakit a mi játékunk tesz boldoggá, fenomenális.
Összességében mennyire vagytok elégedettek a végeredménnyel? Én úgy látom, hogy az emberek szeretik a Grundot.
Szerencsére mi is így látjuk. Mivel még új szerzők vagyunk a piacon, így viszonylag kisebb mennyiségben adták ki, de reméljük, hogy minél több emberhez eljut a játékunk.
Úgy tudom, a Grund több nyelven is megjelent/megjelenik? Lehet erről tudni valamit?
Az első kiadás, ami 1500 példányt számlál tartalmazza az angol és magyar nyelvű változatot is. Ha jól tudom, akkor a későbbiekben szó lehet még egy lengyel és egy japán nyelvű kiadásról is az A-games jóvoltából. :) Persze a mostani vírus helyzet miatt még számunkra is nyitott kérdés ennek a jövője.
És, hogy álltok az újabb projektekkel, terveztek esetleg egy kiegészítőt a Grundhoz vagy egy új játékot?
A Grund fejlesztésénél cél volt minél teljesebb élményt nyújtani. Így törekedtünk arra, hogy nagy újrajátszhatóságú legyen a társas. Nyilván, ha nagyon sok ember érdeklődik a kiegészítő iránt akkor rengeteg ötletünk van. De bízom benne, hogy nem lesz erre egy hamar szükség.
Most azonban sokkal inkább azon vagyunk, hogy valami újabb projektbe vágjuk bele a fejszénket. Nekem nagy álmom lenne egy olyan játék fejlesztésében részt venni, ami kicsit oldja a szorongásokat és felszabadítja az embereket.
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
Így születnek a magyar szabályok - Interjú Heim Hunorral
Érdekes | 2022.12.29. 18:00:00Interjú Heim Hunorral, a Lángművesek születéséről, illetve a magyar társasjáték lokalizáció helyzetéről.
Ti írtátok! - Szokatlan témájú társasjátékok
Érdekes | 2024.08.06. 16:04:00Arra gondoltam, utánanézek, még milyen meghökkentően szoktatlan témájú alkotások születtek eddig a szakmában. Azt mondják, mindenről készült már társasjáték; hát lássuk!
Népszerű
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóMűgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Mars terraformálása: Kockajáték - Zsebterraformálás
2024.11.10. 13:00:00 / Ismertető, BemutatóEbben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberHallatlan - Bujkáló surströmming
2024.10.25. 20:10:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
1% - A csekély esélyek játéka
2024.11.22. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Ebben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberA Hajdanvölgy mítosza hosszú idő óta a legjobb társasjáték, ami nálunk járt.
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóA Tábortűz egy igazi könnyed filler, a pár perces játékidejével és a 6 éves alsó korhatárával kicsiknek és nagyoknak egyaránt izgalmas perceket szerez.
Műgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Műgyűjtők társaságában egy-egy festménykedvelő arisztokratát alakítunk, akik az irdatlan sok pénzüket festményekre költik.