Vortex - végtelen örvénylés

A Vortex, egy eredeti ötletű mechanika köré épített játékgyűjtemény. Rendkívül egyedien valósítja meg a játékelemek új pozicióba helyezését. Mindennek átélése merőben újszerű élményt, míg átlátása kellő kihívást nyújt a játékosoknak. A játék igazi értéke kimondatlanul is inkább a mechanikai újszerűsége, mint a hozzá kialakított variációk száma vagy milyensége. Ezzel nem azt mondom, hogy a változatok nem jók. Éppen, hogy növeli a Vortex értékét ez a fajta nyitottság, mert szinte adja magát az ötlet, hogy találjunk ki saját játékváltozatokat kedvünk és tehetségünk szerint. Ezáltal a Vortex új dimenziói nyílnak meg előttünk.

Ez a doboz nem fog beférni a polcra

Az előző ismertetőmben már említettem, hogy ez a műfaj nem a kedvencem, erre az Azul után most a Vortexről írok. Ugyan mind a kettő absztrakt társasjáték, de eltérőbbek nem is lehetnének.

Az absztrakt játékok téma hiányában különböző stratégiákat választanak, hogy hatékonyan legyenek képesek megszólítani a potenciális vásárlókat. Ez alapján három csoportra lehet osztani a játékokat.

A manapság leggyakoribb (és valljuk be láthatóan a legsikeresebb, nem véletlen az összefüggés) stratégia, hogy megpróbálják elhitetni velünk, hogy a játék mégis szól valamiről. Ilyenkor a téma vizuális megjelenítése a termék dobozán és a játékelemeken, képes megragadni a figyelmet, és felkelteni az érdeklődést. Ugyan ki ne szeretne gyönyörű csempéket pakolgatni egy palota falára, ki ne próbálná ki a foltvarrást szép anyagdarabokkal, ki nem vágyik egy virágoskert beültetésére? Nos bizonyára sokan, de azért a többség szívesen eltölt egy kis időt ilyen játékokkal játszva.

A másik csoport nem keresi a témát, hanem igyekszik egyfajta prémium érzést kapcsolni a termékhez, ezt jellemzően a letisztult szín és formavilággal, a minőség anyaghasználattal (fa és matt műanyag, esetleg fém játékelemek) szokás elérni. Ilyenek pl a Quarto vagy Kris Burm játékai.

A harmadik csoportban a hangsúly az egyedi megvalósítású és a játék működésének alapját adó  játékelemeken van, és minden további tényező (grafikai megjelenítés vagy anyaghasználat) ennek van alárendelve. Játékunk, a Vortex esetében például a játéktábla praktikusan kizárólag műanyagból megvalósítható.

A tornyok forgatása

A játék doboza egy túlméretezett hatszög, így jó eséllyel a szekrény tetejére fér majd csak fel. Talán az ezzel kapcsolatos észrevételekre reagálva adhatták ki - Vortex Basic néven - a játék kétharmad méretarányú változatát is. A doboztetőt leszedve, egy furcsa műanyag játéktáblát találunk, ha egyáltalán lehet annak nevezni ezt a komplex mozgóalkatrész halmazt. A doboz tartozéka még színenként kilenc átlátszó plasztik korong (összesen 63 db), és praktikus tárolókban átlátszó színes és a tábla színével megegyező fehér háromszög lapkák (továbbiakban lapkák). Végül a játékszabályok vagy fél tucat nyelven, köztük magyarul is.

A táblán 19 torony helyezkedik el, körülöttük hat-hat háromszög formájú mélyedés. Az elrendezésből fakadóan egyes mélyedések kettő vagy akár három toronyhoz is tartozhatnak. Az előkészületek során ezekbe a mélyedésekbe kell belerakni a semleges és színes (játékosokhoz tartozó) lapkákat. A színes lapkák elrendezését mindig a játékmód (ezekből a szabályfüzetekben négy van), illetve a játékosok száma határozza meg. A fehér lapkákkal kell feltölteni a megmaradt mélyedéseket, ezzel elfedve a forgató mechanikát. Ezek célja tehát esztétikai. A tornyok tetején, a színes lapkákon illetve a tábla szélén is kerek mélyedések találhatóak, ezekbe passzolnak a kis színes korongok. Az ilyen helyekre tett korongoknak, játékváltozatól függően, jelölő vagy erőforrás funkciója is lehet. Itt-ott éreztem kis méretbeli problémát, a korongok néha nehezen illeszkednek a mélyedésekbe. A szürke és fekete színű játékoselemek gyenge fényben könnyen összetéveszthetőek, igaz, ezekre a legtöbb játékmódban és játéksoszámnál, nincs szükség. Ezt leszámítva minden rendesen passzol, forog ahogy kell. Kivitelezésre nem lehet panasz, a játékelemek egységes vizuális hatást nyújtanak.

A Vortex lelke a forgatást biztosító mechanika megvalósítása. Egy tetszőleges tornyot megfogva és megemelve, el tudjuk azt forgatni az óramutató járása szerint, vagy azzal ellentétesen egy, kettő stb pozícióval (60,120 stb fokkal). Megemelkednek és elforognak a körülötte lévő lapkák is. A mozgatás végén a torony környezete “visszaül” a tábla síkjába.

A játékvariánsok közül az Átkelésnek külön szabályfüzetecskét is szentelt a kiadó. Nem véletlenül, ez használja legkevesebb speciális szabályt, és legtisztábban ez mutatja be működés közben a táblát. Ezért én is ezt a változatot mutatom be részletesen. A Vortex Basic csak az ehhez szükséges lapkakészletet tartalmazza, a többi játékmód kiegészítő megvásárlásásval érhető el.

Az Átkelés az alap szabályokkal 2-4 fő által játszható és célja az, hogy a játékosok egy pályaszéli torony köré rendezett hat lapkájukat átjuttassák a tábla túloldalán lévő torony köré. A céltorony tetejét a választott játékosszínnek megfelelő koronggal kell megjelölni. A kiindulási területek úgy lettek kialakítva, hogy a játékosok a lehető legtávolabb legyenek egymástól, ezért pl. kettő vagy négy játékosnál a céltorony egyben egy másik játékos kiindulási területe is.

A kezdő játékos egy lépésnyit forgathat, a következő kettőt, aztán hármat, és utána minden soron következő játékos négyet-négyet.

A forgatás szabályai:

  • Csak olyan tornyot lehet elforgatni, ahol a játékos - a színes lapkák tekintetében - nincs kisebbségben. Tehát ha az aktív játékosoknak legalább annyi saját lapkája van a torony körül, mint a többinek, akkor lehetséges. Ha egyik játékosnak sincsen lapkája torony körül, akkor természetesen nem lehet elforgatni, ebben a változatban ennek értelme se lenne.
  • A forgatásokat meg lehet osztani több torony között, amennyiben az előző feltételnek az adott lépés előtt megfelelnek.
  • Az első fordulóban csak az óramutató járásának megfelelően lehet forgatni.

Opcionális szabályként a kezdőpozíció mellé felhelyezett két korong felhasználható arra, hogy a játékos akkor is elforgasson egy tornyot, ha kisebbségben van feltéve, amennyiben legalább egy lapkája van a torony körül.

Az Átkelés változat kezdőállása három fő esetén

Ennyi az egész, mégis hihetetlenül változatos játékélményt képes nyújtani. Ahogy elkezdjük a  tornyok forgatását, valóban megelevenedik a színes lapkák egyfajta örvénylő tánca (vortex=örvény, fogratag), amely annál kiszámíthatatlanabb, minél több tényező (játékos) alakítja.

Nagyon másképpen működik különböző játékosszámnál. Két főnél gyakran van tér kikerülni egymást, persze ez a gyorsaság rovására megy, így érdemes lehet bevállalni a konfrontációt. Ez a leginkább tervezhető játékosszám. Három főnél érzem kiegyensúlyozottnak a taktika és stratégia arányát. Négy főnél már egyértelműen a reakció, a taktika kerül előtérbe, annyit változik a tábla, mire ismét sorra kerül a játékos. Ez öt vagy hat főre hatványozottan igaz, ezekre a játékosszámokra már ki se tér a szabálykönyv. A Haladó szabályok lehetővé teszik a hat fős játékot is, ekkor három kétfős csapat mérkőzik meg egymással.

Keverednek a színek

A jobb tervezhetőség miatt mindenképpen ajánlom az opcionális szabály alkalmazását. Sőt, eltérő képességű játékosok akár különböző számú segédkoronggal is kezdhetnek, kiegyenlítve az esélyeket. Ezt ugyan a szabály nem írja, de nem ördögtől való az elképzelés. Régebben játszottam Góval és Sakkal is, és sokkal jobban kedveltem a Gót, az előnyadás jó skálázhatósága miatt. Az előbb említett módon ez itt is megvalósítható.

Amikor már úgy érezzük, hogy ismerjük a játékot, akkor nyilik ki igazán a Vortex. Haladó változatok néven további három játékot kapunk. Az egyik az Átkelés nehezített változata, egy macska-egér játék és egy egyszemélyes változat. A magyar forgalmazó boltjában három további bővítmény is megvásárolható. A Vortex Wisps-S, Vortex Wisps-X  tantrix szerű mintával ellátott lapkákat hoznak a játékba, az ezekhez tartozó forgatókönyvek egyszemélyes fejtöröket tartalmaznak. A Vortex Snake hasonló logikára épül mint a Wisps, de ez többszemélyes változat. A kiegészítők lapkái az alapdobozba beleillő tárolót is kaptak. Külön piros pont, hogy a kiegészítők az Exclusive (nagyobb) és a Basic (kisebb) játékváltozathoz is megjelentek. 

A játékot - kortól függetlenül - bárkinek nyugodtan tudom ajánlani, akit nem riaszt a témanélüliség. A játékváltozatok és nehézségi szintek közül mindenki kiválaszthatja a számára megfelelőt.

A holland kiadó honlapján elérhető az összes meglévő és tervezett játékváltozat és kiegészítő leírása - összesen 19 játékmód. Ezt látva értelmet nyernek a korábbi fejtegetéseim: a Vortex inkább keretrendszer, mint önálló játék, és ha igényünk van rá, nyugodtan próbálkozhatunk a meglévő szabályok finomhangolásával vagy az önálló változatok létrehozásával. Ha valami, hát ez az, ami igazán különlegessé teszi a játékot, és kiemeli a többi hasonló közül. Mert jó absztrakt játékot lehet csinálni, de olyan alapot, amelyre több jó játék építkezhet, ritkán látunk.

A(z) Vortex társasjátékot a Curiocity biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- Kanalasgém

21Máj

Tilos az Á - Tiltott sivatag

Ismertető | 2019.05.21. 12:33:00

Matt Leacock Tiltott szériáját bemutató sorozatunk első darabjában a Tiltott sivatagról tudhatok meg többet.

18Máj

Tilos az Á - Tiltott sziget

Ismertető | 2019.05.18. 17:43:00

Matt Leacock Tiltott szériáját bemutató sorozatunk első darabjában a Tiltott szigetről tudhatok meg többet.


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Vortex