- Ismertető
- 2024.11.22. 14:00:00
1% - A csekély esélyek játéka
Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Az 1% egy egyszerű, könnyen tanulható blöffölős kártya- és kockajáték, melyben bíznunk kell a szerencsénkben, ugyanakkor "mindenki a maga szerencséjének a pogácsa" - tehát bizonyos speciális módszerekkel javíthatunk az esélyeinken.
Növeld az esélyeidet!
Az előkészületek pofonegyszerűek, bárkinek közel 100% esélye van sikeresen végrehajtani a megfelelő lépéseket. Megkeverjük a 34 lapból álló jutalompaklit, majd a kártyák 8,8%-át (azaz három darabot) felfedünk. Ezután mindenki húz három-három játékkártyát, végül pedig egyesével dobunk a két tízoldalú dobótesttel (nem dobókocka, csak hogy a matematikusok se köthessenek bele). Aki a legkisebb összértéket dobta, az lesz a kezdőjátékos. Ha valaki 00-t dob, akkor már meg is nyerte a játékot, és nem kell a szabályok tanulásával bajlódni.
A játék két fázisból áll: játékfázis és jutalomfázis. Ezeket fogjuk ismételgeti addig, ameddig ki nem hirdethetjük a nyertest.
A játékfázisban a játékkártyákat használva fogunk egymást követően és egymásra licitálva becsléseket mondani. Ehhez érdemes tudni, hogy a játékkártyákon adott szimbólumból 1-5 darab szerepel összesen, a lehetséges szimbólumok pedig cápa, üstökös, csillag, villám, lóhere. A becslés alapja pedig az, hogy szerintem egy adott szimbólumból legalább mennyi szerepel a játékosok kezében lévő kártyákon összesen. Például ha azt mondom, hogy három cápa, akkor véleményem szerint a kint lévő lapokon legalább három cápa szimbólum szerepel. A soron következő tipp legalább eggyel nagyobb kell legyen az előzőnél, de bármilyen szimbólumra vonatkozhat.
Ez a fázis addig tart, amíg valaki le nem fújja. A lefújás azt jelenti, hogy az adott játékos úgy gondolja, hogy az előző becslés alaptalan. Ekkor minden játékos eldönti, hogy egyetért-e a lefújással vagy sem (a lefújó automatikusan igen, a legutolsó becslő nem), majd felfedjük a lapokat, és megszámoljuk, helyes volt-e a becslés. Így aki a szavazásban a "jó oldalra állt", az játszik tovább, a többiek kiesnek. Ha legalább ketten játékban maradtak, újra játékfázis jön, ha pedig valaki egyedül maradt bent, akkor a jutalomfázis következik.
A jutalomfázisban a játékfázis nyertese három jutalmat választhat. Egy jutalom vagy egy jutalomkártya (a felfordítottak közül), vagy egy kockadobás - ezeket természetesen lehet kombinálni. A jutalomkártyák lehetnek nyerőszámok vagy egyszeri jutalmak. Az utóbbiakat a játékos bármelyik jutalomfázisában felhasználhatja (tehát akár későbbiben is). Ezek lehetnek jutalomkártya-lopás, jutalomkártya-húzás vagy újradobás (egy dobótesttel). A nyerőszámok pedig növelik a nyerési esélyeinket.
A kockadobás végén kiderül, hogy megnyertük-e a játékot vagy sem. Ilyenkor megvizsgáljuk, hogy mindkét eredmény nyerőszám-e. A nulla mindenkinek nyerőszám. Azon kívül pedig a begyűjtött jutalomkártyákkal bővíthetjük a nyerőszámaink listáját. Így ha például van egy 3-as és egy 7-es kártyánk, akkor nekünk egy 3-7 dobás is győzelmet jelent. Amennyiben nem hirdethettünk ki győztest a jutalomfázis végén, új forduló indul annak a játékfázisával.
Ehhez feltöltjük a felfordított jutalomkártyák sorát három lapra, újrakeverjük a játékkártyákat, és megint osztunk mindenkinek hármat. A kezdőjátékos az előző forduló nyertese lesz.
Mekkora eséllyel csap bele egy villám egy cápába, aki megtámadott egy embert?
Az 1% nagyon ötletes blöffölős játék, az alapmechanikája némelyeknek ismerős lehet a Perudoból. Számomra izgalmas módon jött ki a blöffölés része, bár tegyük hozzá, hogy én szeretem a blöffölős darabokat. Tudom, tudom, a hazug kutyát hamarabb utolérik, mint a sánta embert, úgyhogy mindig körültekintő vagyok az utcán.
A kivitelezés egyszerű, de nagyszerű, a szabálykönyv zseniális, belefektették a szükséges energiát. Minden oldal alján és tetején van egy-egy fun fact, melyet kreatív módon az 1%-kal való játszáshoz kötöttek. Ezekből nem idézek, meghagyom mindenkinek a felfedezés élményét - megéri, az biztos.
Mivel kockadobós és esélylatolgatós játékmenete van, ezért ne várjunk nagy stratégiát igénylő dolgokra - persze az esélyeinket növelhetjük, de ettől függetlenül bárki bemákolhatja a dobást. Sőt, lehet, hogy el sem kezdjük a játékot, mert valaki már az előkészületek során megnyeri a játékot. Ezzel azt a hatást kelti, hogy bármikor bárkinek lehet esélye nyerni, de ez szerintem csak részben igaz, mivel a blöffölős rész nem mindenkinek fog feküdni - illetve adott esetben előfordulhat az is, hogy már az első körben akkora számokkal dobálózunk, hogy aki a legtávolabb van a kezdőjátékostól, annak nem sok esélye lesz megalapozott becslést adni. Ez azért erősen csökkentheti a játékkal kapcsolatos motivációt.
És mekkora esélye van egy üstökösnek egy négylevelű lóherébe csapódnia?
Csak hogy én is egy fun facttel zárjam a mondandómat, a játék neve abból származik, hogy a két dobótesttel dupla nullát (azaz jutalomkártya nélküli nyerő kombinációt) dobni pontosan 1% esélyünk van - bár ezt néhányan valószínűleg már kiszámolták. Az esetleges buktatók ellenére én egy nagyon ötletes és jól kitalált játéknak tartom az 1%-ot. Akik pedig a Spicy vagy a Sweet & Spicy szerelmesei, azoknak közel 100%-ának tetszene ez a játék is - persze ez nem reprezentatív felmérés eredménye alapján lett kihirdetve.
A(z) 1% : A csekély esélyek játéka társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!
Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!
MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
Ismertető | 2024.11.17. 13:25:00A Tábortűz egy igazi könnyed filler, a pár perces játékidejével és a 6 éves alsó korhatárával kicsiknek és nagyoknak egyaránt izgalmas perceket szerez.
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
Ismertető | 2024.12.21. 14:00:00Figyelj! Négy szürke gomb: ventilátor, ejtőernyő, ventilátor, gázmaszk. A gázmaszkot kell megnyomni! Nagy piros tekerő, körbe mindenféle jel, a négylábú pókra tekerd át! Kék mosógépszerű, alatta két kék gomb, a bal oldalit nyomd meg!
Népszerű
Megjelent a JEM magazin 142. száma!
2025.01.06. 18:56:00 / Kedvcsináló, 2025Cuvée - Az újbor ünnepe
2024.12.27. 17:13:00 / Ismertető, BemutatóA gyűrűk ura: Párbaj Középföldéért - Három Gyűrű ragyogjon a tünde-királyok kezén
2025.01.04. 12:42:00 / Ismertető, BemutatóWatergate-ügy [tarsasjatszunk.hu]
2025.01.21. 14:15:00 / Kedvcsináló, 2025Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
A Gothic társasjáték visszavisz a kultikus RPG eredeti helyszínére [gsplus.hu]
2025.01.23. 15:00:00 / Kedvcsináló, 2025A THQ Nordic támogatásával és részben közösségi finanszírozással fog megvalósulni a Gothic: A Shadow's Quest.
Watergate-ügy [tarsasjatszunk.hu]
2025.01.21. 14:15:00 / Kedvcsináló, 2025A Watergate-ügy című társasjátékot én akartam nagyon, így a megjelenése után nem sokkal meg is vásároltam. Ahogy lehetett, leültünk vele játszani, aztán meg örültünk, hogy a játék után sikerült még párkapcsolatban maradnunk.... :D
Megjelent a JEM magazin 142. száma!
2025.01.06. 18:56:00 / Kedvcsináló, 2025JEM 2025 JANUÁR
A gyűrűk ura: Párbaj Középföldéért - Három Gyűrű ragyogjon a tünde-királyok kezén
2025.01.04. 12:42:00 / Ismertető, BemutatóVezesd győzelemre Középfölde szabad népeit vagy hajtsd őket az uralmad alá a 7 Csoda rendszerében!
Kommentek
Csabusa
2024-11-22 10:39:48
Egyetértek a cikkel, remek parti játék; könnyen tanulható, gyors, egyszerű. Gondolkodni nem sokat kell benne, viszont egymást megfigyelni annál inkább. Emiatt biztos, hogy sokaknak nem fog bejönni. Szerintem akkor jó egy partijáték, ha fontos része a kommunikáció és az interakció.
Az írásnak azzal a részével viszont nem értek egyet, hogy kevésbé lesz élvezetes, ha túl nagy számokkal kezdünk. Játszottunk az ajánlott játékos szám fölött is, 10-11 fővel és működött. Még egy ennyi játékossal is majdnem mindig mindenki sorra került a licitálásnál. De ha mégsem, akkor is oldalt kell választania, döntést kell hoznia, ugyanúgy van benne izgalom. Plusz kényelmesebb más licitjét kiértékelni, mint egy hihetőt blöffölni. Szóval az se jelentett problémát, ha licitálásnál nem került sorra valaki, mert továbbjutni ugyanannyi esélye volt így is.