A Clans of Caledonia egy összetett társasjáték, 1 - 4 játékos részére, az átlagos játékidő hosszabb, akár 30 - 120 perc is lehet. A játékot 2017-ben jelölték a Golden Geek Awards díjára Az Év Játéka kategóriában, illetve szintén ebben az évben jelölték a Golden Geek Awards díjára is Legjobb stratégiai játék kategóriában. A társast, a bonyolultsága miatt...
A Clans of Caledonia egy összetett társasjáték, 1 - 4 játékos részére, az átlagos játékidő hosszabb, akár 30 - 120 perc is lehet. A játékot 2017-ben jelölték a Golden Geek Awards díjára Az Év Játéka kategóriában, illetve szintén ebben az évben jelölték a Golden Geek Awards díjára is Legjobb stratégiai játék kategóriában. A társast, a bonyolultsága miatt, csak 12 éves kortól ajánljuk kipróbálni. A játékmenet erősen épít a moduláris tábla, az áru spekuláció, a váltakozó képességek, az útépítés és a solitaire mechanizmusokra.
Skóciában járunk a 19. század végén; most robbant be az ipari forradalom a régióba és váltotta le a mezőgazdasági társadalmat. Fő feladatunk, mint eme prominens vidék egyik skót klánja, hogy minél több profitot termeljünk az 5 körből álló játék végére.
Egy kör a játékosok lépéseiből/akcióiból, építkezéseiből és pontgyűjtéseiből áll. Lapkákat teszünk le és ezáltal népesítjük be a tájat és hozzuk létre a minket legjobban szolgáló ágazatokat.
Legyél az egyik klán vezetője és vezesd Skóciát az ipari jövőbe!
Kategória:
Gyűjtögetés, Közgazdaság
Mechanizmus:
Moduláris tábla, Áru spekuláció, Váltakozó képességek, Útépítés, Solitaire, TRN-06 Pass Turn Order, Market, ECO-05 Income, Contracts
Ehhez a társasjátékhoz elérhető magyar szabálykönyv, amit ide kattintva le is tudsz tölteni!
A társasjátékhoz MAGYAR bemutató videó is tartozik! Nézd meg őket és nem lesz gond a szabályokkal!
Ez a társasjáték kapható a boltokban! Nézd meg partnereink ajánlatát, vagy próbáld ki az árkalkulátort!
Egyszerre több játékot vásárolnál? Próbáld ki az Árkalkulátort és kiszámoljuk neked a legoptimálisabb feltételeket, hogy a legjobb árat kapd meg!
A Clans of Caledonia egy 2017-es, számos díjra jelölt gazdasági stratégiai társasjáték, amelyben feladatunk a 19. századi skót klánok egyikeként a saját működő gazdaságunk felállítása.
Ez a játék a 19. századi Skóciába kalauzol, ahol a kérdés nem az, hogy tűzoltó leszel vagy katona, sokkal inkább vadakat terelő juhász. Bár Hofi óta tudjuk, hogy ez marhaság és a vadakat nem tereli senki a juhász meg pláne nem.
2024-11-11 23:25:19
4. rész
Interakció nem fajsúlyos, de azért jelen van olyan helyzetekben például, hogy el foglalod-e azt a területet, ami egy másik játékosnak kell, vagy elzárod egy kikötő bónusztól, elveszel egy olyan szerződést, amire ő is pályázott, felviszed egy termék árát, amire épp szüksége van stb…
A játék minősége szerintem teljesen rendben van, masszív fa jelölők és vastag karton, ami jellemző rá. Nekem az összkép is nagyon tetszik.
Bár a játék egyszerűnek tűnhet, de nagyon is összetett, rengeteg dologra kell figyelni, ami már a klán választásnál megkezdődik - és az utolsó passzig tart. Nagyon izgalmas látni, hogy a stratégiánkat, hogy tudjuk megvalósítani, mennyit kell rajta változtatni, az ellenfelek döntéseinek függvényében és a legtöbb esetben az utolsó fordulóig nem nagyon lehet tudni, hogy ki fog nyerni, de, ha nem nyerünk és nagyjából végigvisszük, amit elterveztünk egy erősebb játékos ellen vagy egy nehezebben játszható klánnal, már az is rettentő örömet tud okozni.
A szerző vezetett BGG-n egy naplót, arról, hogy melyik játékokból és hogyan inspirálódott, miközben tervezte a játékot. Többek között Terra Mystica, Marco Polo, Hansa stb...Én ezt egyáltalán nem tartom rossz dolognak, sőt!
2024-11-11 23:24:45
3. rész
Terjeszkedés akcióval tudunk lehelyezni a megfelelő helyre egy egységünket. Tudunk még fejleszteni szállítást és technológiát. Bérelhetünk fel kereskedőket. Teljesíthetünk szerződést, valamint passzolhatunk is, minél előbb passzolunk annál nagyobb passzolási bónuszt (pénzt) kapunk. Valamint van egy „ingyen” akciónk, amikor a kikötő bónuszokat tudjuk aktiválni.
Akciófázis után következik a termelés fázis, amikor begyűjtjük a pénzeket és a megtermelt árukat, majd kezdődik a következő kör, azzal a játékossal, aki először passzolt.
A klánok a legtöbb „felállásban” viszonylag kiegyensúlyozottak, vannak könnyebben játszható klánok és vannak, olyan klánok, amelyekkel nehezebb jól játszani. Illetve meg kell említeni, hogy létre jöhet néha olyan kombó (kikötő bónusz lapkák, illetve pontozó lapkák), amikor egy klán elég erős lesz, de erre egy nagyon jó módszer, amit a BGA bevezetett, hogy a végén levonódó maximum 30 győzelmi ponttal lehet licitálni a klánokra, de az elején szerintem az első 10-20 játék alkalmával, amíg nem ismeritek meg a klánokat jobban, nem ajánlott ez a módszer.
A szerencse szerepe a játékban, csak a szerződéseknél lép fel nagyon picit, mert nem tudod előre milyen szerződés fog jönni (ez a kiegészítőben változni fog) és előfordulhat (csekély eséllyel), hogy nem jutsz hozzá olyan ritka áruhoz, amiből mások beraktároztak.
4 fővel kicsit zsúfolt lesz a térkép, de teljesen jól játszható, én 3 fővel szeretem a legjobban. 2 fővel viszont egy sokkal gyorsabb, pörgősebb élményt kapunk, ott a térkép valamivel kisebb és kevesebb az ellenfél is, nyilván ezek hozzájárulnak ehhez az élményhez. A játékszabályban lévő egyszemélyes mód pedig remek alkalmat ad arra, hogy kicsit megismerjük a játékot és a klánokat is. Létezik hozzá automa is, de csak digitális formában, ez a kiegészítőben már nem csak digitális lesz, ha minden igaz.
2024-11-11 23:23:47
2. rész
Olvastam magyar nyelvű cikkben és hozzászólásban is, hogy a klán tulajdonságoknak nincs nagy jelentősége és azt akár figyelmen kívül is lehet hagyni, valóban, csak akkor nem fogsz nyerni. A klán tulajdonságok kihasználása nagyon fontos!
A játékot 1-4 fő játszhatja. A játékhelyszín, 4 kétoldalú térképmodulból áll, ami, így 16 különböző helyszínt generálhat az újrajátszhatóságot ezzel is növelve. 5 fordulóból áll a játék.
A játék célja: A legtöbb győzelmi pont gyűjtése. Győzelmi pontokat tudunk gyűjteni az adott fordulóban érvényes pontozólapkán lévő feltételek teljesítésével. Általában a későbbi fordulókban lévő lapkákkal több pontot, hiszen „több idő” van a feltételek teljesítésére. Ezért játék elején érdemes ezeket tanulmányozni és a kezdeti stratégiába valamilyen módon beépíteni.
Gyűjthetünk még pontokat a játék végén a raktárunkban lévő alapáruk, valamint feldolgozott árukért. Megmaradt pénzünk után. A teljesített exportszerződéseken lévő komló és a ritka áruk után is. A ritka áruknál van egy csavar ritkaságuktól függően 5-4-3 pontot ér mindegyik. A legtöbb szerződést teljesítők és a legtöbb összefüggő településsel rendelkezők között is meglehetősen sok pontot osztanak ki, így erre is érdemes figyelni.
Játéktáblánkun találhatóak az egységeink 4-4 mindegyikből: favágó, bányász, lepárló, szántó, pékség, sajtüzem, marha és birka (szántó búzát, marha tejest és a birka gyapotot termel a favágók és bányászok pénzt stb…). 1-1 Technológia lapka, egy export tábla, kereskedők és szállítás jelző található még rajta.
A játékban az adott fordulóban a következő akciókat hajthatjuk majd végre: Kereskedés, ami egy dinamikusan változó árakkal dolgozó piac táblán történik. Megszerezhetsz exportszerződést, amelyek az export táblákon sorakoznak, nagyon ötletes, hogy az első fordulóban még elvett szerződésenként kapsz pénzt, de a 3. fordulótól már fordulónként egyre többet kell fizetned érte.
2024-11-11 23:22:44
1. rész
Szerdán indul elvileg a Clans of Caledonia újra nyomásának és kiegészítőjének a kampánya. Hátha valakinek kedvet csinálok ehhez a játékhoz ezzel az írással vagy elriasztom tőle :) Bolti forgalmazásban nem fog megjelenni, így ez lesz a legolcsóbb módja a beszerzésnek. Valamint late pledge-ben elérhető lesz a kampány végéig a Thiefdom a Millennia és a Península is, amelyek szintén Karma Games játékok és tavaly/idén futottak a Kickstarteren, de bevárják egymást a szállításnál, hogy olcsóbb legyen. Magyar nyelvű játékszabály vélhetően lesz hozzá az első kettőhöz van. Clans os Caledoniához is van, így remélhetőleg a kiegészítőhöz is lesz.
Egy stratégiai gazdasági játék a 19. századi Skóciában. Valamint én azt gondolom nem csak egyszerűen gazdasági, hanem gazdaság történeti, (történelmi) játék is. Ebben a században majdnem megháromszorozódik a népesség Skóciában, a gazdaság drasztikus változáson megy keresztül, valamint a dohány, cukornád és gyapot kereskedelem is fellendül. A whisky pedig elindul hódító útjára a század elején. Egy jövedéki törvénynek köszönhetően az illegális lepárlók gyakorlatilag megszűnnek a legálisak száma a duplájára nő. Pár évvel később az oszlopos lepárlót szabadalmaztatják, amivel sokkal hatékonyabban állítanak elő whiskyt. 1880-ban pedig a filoxéra járvány tönkretette a szőlőt Franciaországban, ami miatta bor és brandy állomány megcsappant, így a whisky iránti kereslet nőtt külföldön is.
A játékban 9 különböző tulajdonságú történelmi klánt képviselünk, akik versenyeznek egymással a termelésben, terület szerzésben, és a kereskedelemben. A klánok valós klánok és a rá jellemző tulajdonságokat próbálták megjeleníteni a játékban. Mindegyikhez egy néhány mondatos történelmi leírás tartozik, valamint egy pár soros stratégiai tipp is. Illetve a címerük is látható, sajnos csak a játékszabályban.
2024-08-21 22:14:47
Szeretem az olyan jellegű játékokat, ahol kizárólag a pénzzel kell jól gazdálkodnunk, és gyakorlatilag azon múlik minden. A Clans of Caledonia pontosan egy ilyen játék. Na persze itt a pénzt elkölteni a legegyszerűbb, megszerezni, illetve sokat szerezni belőle egyáltalán nem az. Igyekeznünk kell, hogy jó ár/érték arányú területekre tudjunk terjeszkedni, és olyan termelő épületeket építsünk, amiknek az árutípusát jó áron el tudjuk adni a piacon. Továbbá kiemelt figyelmet kell szenteljünk a szerződések teljesítésére is, mivel azokból lehet sok-sok pontot szerezni a játék végén. Nagyjából ezek a fő hajtómotorjai a játéknak, amik szerintem nagyon okosan, és néha bosszantóan hatnak egymásra. Pl. van, hogy mindössze 1 áru hiányzik egy fontos szerződéshez, de a piacon meg nem tudunk olyat vásárolni, mert 1 pénz hiányzik hozzá, mert éppen most tolta feljebb valaki más az árát...aki játszott már vele, az tudja, hogy ez milyen frusztráló, ugyanakkor felemelő is tud lenni, ha mi csináljuk meg az ellenfelünkkel, mondjuk a végjátékban. A kivitelezése szerintem remek, talán egy icipicit lehetett volna nagyobb a doboz. A komponensek egytől egyig gyönyörűek, a kartonok bevonata első osztályú. A Clans of Caledonia szerintem egy remek játék, ami szűkössége ellenére nagyon szórakoztató tud lenni, és könnyen megtanulható, ugyanakkor nehéz jól játszani. Aki kedveli az ilyen típusú játékokat, azoknak melegen ajánlott.
2022-11-04 18:55:35
Sziasztok!
Játszott közületek valaki a hivatalos és nem hivatalos automákkal? Mik a benyomásaitok róla, illetve tervezi valaki lefordítani magyar nyelvre az automák szabályait?
2021-12-29 09:43:31
Köszönöm, rendben.
2021-12-28 23:12:17
Szia!
A szerződés teljesítése egy konkrét akciólépés, amit csak az akciófázisban kell végrehajtani, azaz termelés közben nem tudsz megvalósítani. Kör végén termelsz, pl. tejet, és utána egy lépésként levágod a tehenet, hogy kifizess egy szerződést. Az utolsó körben a megtermelt áru a készletbe kerül, de ennek is van jelentősége a pontozásban,
2021-12-28 22:39:17
Sziasztok!
Némi szabály értelmezési segítséget kérnék, a húst is igénylő szerződések teljesítésével kapcsolatban termelési fázisban.
Ha egy termelési szakasznál, ha a birka és/vagy marka egységem termel gyapjút és/vagy tejet, de 2 lépéssel később meg pl. a sajt vagy kenyér termelésével sikerülne egy húsos szerződést is teljesíteni, akkor egyszerre kaphatok gyapjút/tejet IS és feláldozhatom a birka/marhát húsért IS? Ugyanazon termelési körben?
Szerintem vagy termelek velük, vagy beáldozom őket húsként, de nem egyszerre a kettőt. De ezt így leírva nem látom, csak azt, hogy szerződés teljesítése esetén lehet csak feláldozni a birka/marka egységeket.
Bár ahogy ezt most leírtam, lehet hogy termelés közben nem is lehet teljesíteni szerződést?
Ergo amit az utolsó körben termelünk, az már nem számít be egyik szerződéshez sem már, hanem készletbe megy?
Köszönöm.
2021-09-15 12:14:09
Fantasztikus játék, nálam all-time top3 a Brass és a Marco Polo mellett.
2021-07-29 10:09:40
PlayHoo_95 azt azért a játék védelmében közölném, hogy ha 3 órán keresztül tartott megtanulnotok a szabályt, akkor nem nektek való az ilyen komplexitású játék. Egyszerűen túl hamar találkoztatok vele, ez tipikusan a kezdőbb játékosok hibája, és pont ezért nem is fogod értékelni azt, amit tud nyújtani. Tényleg nem 2 fővel a legjobb, de nem is pocsék úgy, bőven élvezetes tud lenni. Javaslom térjetek vissza rá 1-3 év múlva, ha már tapasztaltabbak lesztek a komplex játékok világában, és csípőből megértitek egy picit komplexebb játék szabályait is (viszonyítás képpen, ennek kb. fél órás a szabálytanulása a nulláról, ha már tapasztaltabb vagy).
(szerk: ez sajnos akkor is így van, ha megsértődsz ezen a válaszon, és rátolsz két dislike-ot :))
2021-05-23 13:07:28
A Clans of Caledonia egy letisztult és egyszerűen játszható gazdasági játék, melyben fontos szerepet kap az előre tervezés és a taktika. A játék központi eleme a piac lapkák felvétele és kiegyenlítése, mely sok helyről visszaköszönt már, de itt trükkös hálózatépítéssel van egybekötve. Az Agricola hatás nem csak grafikailag van meg, hiszen itt sem tudunk kibontakozni és maxra fejlődni, csak tűzoltás jelleggel építkezhetünk, szem előtt tartva mi éri a legtöbb pontot. A végső pontozás magját adó különleges termények jópofán vannak kitalálva, pontértékük az utolsó percig változik. További jó pont, hogy piaci szerződés lapkából bőven el vagyunk látva. A térkép random, így nehéz kiismerni vagy ráunni és nyerő stratégia sincs, hiszen a játékról játékra változó piachoz kell alkalmazkodni. Ami negatívum, hogy a lehetőségekhez mérten kevés a céllapka, a pálya variáció (16 féle) és a kikötői bónusz is. Mindezek kiegészítőért kiálltanának! A játékkal kapcsolatos legnagyobb félelmem a klánválasztás volt, hiszen ez szinte minden játékba rosszul van ellensúlyozva vagy teljesen iránymutatóak. Itt ez kivétel, sőt kihagyhatatlan a játékból! A pluszok alapvetően elhanyagolhatóak, de ezáltal használhatóak lesznek olyan akciók, melyek egyébként nem túl megérősek. Mondhatni ez a ballansz része, nélkülük egysíkú a verseny. Fontos! Sajnos van olyan klán+céllapka felhozatal páros, mely esetén egy választás nem OP, hanem szinte biztos győzelmet ígér! A játék nehézsége abban rejlik, hogy "érteni kell", -ebben szintén az Agriocához hasonlít. Aki nem látja át, hogy ez egy hálózatépítő game, melyben folyamatosan figyelni kell a piac alakulását és az ellenfelek lépéseit, miközben kevés idő alatt kell meghúzni a tutit, az hamar bele fog unni. Ez nem egy fejlődös órákig tartó epic euro.
Bár nálunk simán lenyomta a Nagyfeszültséget és a Brasst, én inkább mégis azoknak ajánlanám, akik Village-Agricola vonalat kedvelik.
2021-03-04 13:14:15
A Játszóház Projektnek köszönhetően sikerült kipróbálni a Clans of Caledoniat.
Annyit tudtam róla, hogy van egy kis Terra Mystic beütése és képekből annyi jött le, hogy ez egy gazdasági játék. Nagyjából 3 óra szabálytanulás után játszottunk egy meccset. Az elsőt és az utolsót is egyben, mert sajnos két fővel nekünk maradandó élményt abszolút nem adott. A témája jó a grafikája viszont nem kifejezetten tetszett, viszont a témához illik. Igazából az alkatrészekkel és a minőséggel nincs baj. Az összkép szép.
De valami mégis hiányzik a játékból. Nincs meg benne az a valami, ami miatt még egy második, harmadik vagy sokadik játékot is játszani akarnék vele.
Szabálytanulás közben a klánképességeket hagyjátok utoljára, minden mást tisztázzatok le először, mert fogalmatok sem lesz, melyik klánt miért választjátok.
Lehet, hogy ez is egy olyan játék, ami 3-4 fővel az igazi, de mivel mi többnyire ketten játsszunk és a baráti társasággal mások kerülnek inkább elő így felesleges lenne megvenni és polcon tartani.
Clans of Caledonia: Industria is the game’s first expansion, taking the experience to new heights. By now, the Industrial Revolution has deeply transformed Scotland. It comes with a large box to conveniently store both the base game and expansion, complete with custom lidded inserts and removable trays for quick setup and teardown. Industria introduces six...
Az alábbi játékok a hasonlítanak leginkább a(z) Clans of Caledonia társasjátékhoz