- Ismertető
- 2020.02.22. 08:00:00
Ti írtátok! - Pár óra alatt a világ körül: Eldritch horror
Shanghai... Szorongva lépsz be a főutcáról nyíló kocsmába, hiszen jártál már itt korábban, a helyiek gyanakvó pillantásaik lándzsaként fúródnak testedbe. A füstös, sötét sarokban ott ül az informátor, életmentőnek bizonyult a legutóbbi tipp, amelyet a Himalája expedíció előtt adott, így továbbra is a bizalmad élvezi. Na de az ára… Vajon most mit kérhet? Nehezen, de rászánod magad, hogy bevesd a befolyásod, hamarosan úgy is eltűnsz erről az átkozott helyről, az első hajóval irány Tokió, ott majd minden más lesz.
Pontosan ez az a feeling és hangulat, amely átitatja az Eldritch Horror társasjátékot. A játék koncepciója nagyon hasonló ahhoz, amely megtalálható akár az Arkham Horror és a Mansions of Madness játékokban is, hiszen az Arkham Horror Files család tagja ez is.
Ezúttal viszont az egész világot járhatjátok be nyomozásotok során, miközben rejtélyeket oldotok meg, portálokat zártok be és szörnyekkel veszitek fel a harcot. Mindezt azért, hogy elkerüljétek a Mérhetetlen Vének felébredését. Persze nem lesztek egyedül, mivel nyomozótársaitok is segítségetekre lesznek, hiszen ez is egy kooperatív társasjáték, így mindannyian egyszerre győztök vagy veszítetek (eleinte leginkább az utóbbi).
Felkészülés az utazásra
Az előkészületek során ki kell választanotok egy Mérhetetlen Vént, aki ellen fel szeretnétek venni a harcot. Ez egy nagyon fontos lépés, mert mindegyik Vén egy kicsit másképp módosít a játékmeneten és jelentősen más élményt biztosít minden egyes újrajátszásnál.
A játék célja, hogy megakadályozzátok az aktuális Mérhetetlen Vén felébredését, vagy ha ez meg is történik, akkor le kell győznötök (ez nem mindegyik esetében lehetséges, pl.: ha Azathoth felébred, akkor azonnal vége a világnak). A rendelkezésre álló időtök azonban nem végtelen. A Vének kultistái folyamatosan dolgoznak a háttérben, hogy mesterük minél előbb visszatérhessen a világunkba, emiatt folyamatosan portálok nyílnak meg a világ különböző pontjain, ahonnan különféle borzalmak másznak elő, akadályozva ezzel a célotok elérését. Minél több portál van a táblán, annál több szörny tudja ellepni a világot, amely ahhoz is hozzájárulhat, hogy a Mérhetetlen Vén hamarabb felébredjen, ezért ezeket a portálokat érdemes minél előbb bezárni.
A Vénekkel leszámolni ébredésük előtt csak úgy tudtok, ha három rejtélyüket megoldjátok. Elsődleges célotok minden esetben ezeknek a rejtélykártyák megoldása lesz, de ezekhez többnyire nyomokat is kell gyűjtenetek a világ körül és / vagy különböző feladatokat kell megoldanotok. Persze közben kordában kell tartani a nyíló portálok mennyiségét is, nehogy kifussatok az időből. Ha a Mérhetetlen Vén még nem ébredt fel és megoldottátok a harmadik rejtélyt is, tiétek a győzelem, amennyiben idő előtt felébredt, akkor a három rejtélyén túl egy negyedik "végső rejtélyt" is meg kell oldanotok a győzelemhez.
Játékmenet áttekintés
Az alábbiakban minden egyes szabály részletre nem szeretnék kitérni, csak átfogó képet szeretnék nyújtani a játékról. A tábla tulajdonképpen egy világtérkép, amelyen pár város és egzotikus helyszín kiemeltebb szerepet kap, mint pl.: Róma, Sydney vagy a Gízai piramisok.
Az előkészületek során mindenki választ magának egy nyomozót, minden nyomozó eltérő életerő és épelméjűség ponttal rendelkezik, valamint más tulajdonságaik gyengébbek vagy erősebbek, erről később bővebben szó lesz. Egy forduló három fázisból áll: akció, találkozások és mítosz.
Az akció fázis során minden egyes nyomozó egyesével végrehajt 2 akció lehetőséget, de kétszer ugyanazt az akciót nem hajthatja végre.
Ezek lehetnek például:
- utazás, melynek során, a táblán egy szomszédos helyszínre léphetsz, amely megtoldható a nálad lévő jegyek (vonat, hajó) felhasználásával,
- felkészülés utazásra, így lehet jegyet szerezni (kizárólag városokban),
- pihenés (gyógyulás),
- kereskedés azonos helyszínen lévő nyomozók között (gyakorlatilag ki tudtok cserélni már megszerzett tárgyakat egymás között),
- eszköz beszerzése, vásárlása,
- tartozék akciók. Minden nyomozónak lehet saját egyedi akciója, amelyet csak ő tud végrehajtani, ezt a saját nyomozólapotokon találhatjátok meg. Valamint a játék során szerezhettek olyan eszköz és varázslatkártyákat, amelyek egyedi akció lehetőséget adnak a kezetekbe.
Miután mindenki végrehajtotta a két akcióját következik a találkozások fázis. Minden nyomozó attól függően húz egy kártyát, hogy éppen hol tartózkodik, ezek lehetnek:
- vadon,
- tenger,
- város,
- expedíció,
- nyom,
- idegen dimenzióbeli találkozás (portál becsukás).
A húzott kártyán a rád vonatkozó rész leírja, hogy mi történik veled, majd a legtöbb esetben egy próbát kell tenni, amelynek a sikerétől függően történik veled valami. A próbákról részletesebben később.
Ha a mezőn, ahol állsz egy vagy több szörny van, akkor előbb velük kell harcolni, ha sikerült őket legyőznöd, akkor egy további találkozást még végrehajthatsz.
Ha ezzel minden játékos végzett, akkor jön a mítosz fázis, amikor is a soron következő mítoszkártyát felhúzzátok, és annak hatásait végrehajtjátok. Ezek lehetnek:
- végzet jelölő előre mozgatása (adott szimbólumú kapuk számától függően),
- nyomok megjelenése,
- következmények aktiválása,
- szörny roham,
- portálok nyílása,
- szóbeszédek megjelenése,
- egyedi események.
Majd jön a következő forduló akció fázisa.
Próbák és harcok
A játék során gyakran kell majd próbákat tennetek és emiatt kulcsfontosságú az elején, hogy milyen nyomozókat választotok ki, ezért érdemes eldönteni, hogy kinek mi lesz a fő feladata, mert minden nyomozó eltérő tulajdonságokkal rendelkezik, és ezek a tulajdonságok határozzák meg, hogy az egyes próbákon hány kockával dobhatnak. Ezek a tulajdonságok:
- mítoszismeret,
- befolyás,
- észlelés,
- erő,
- akarat.
Ezeknek a tulajdonságoknak az értékei 1-4 között változnak, amelyeket a játék során lehetséges tovább növelni, maximum két értékkel. Az egyik lehetőség erre az egyes városok találozáskártyáin lévő próbák sikeres teljesítése. Másik lehetséges mód, hogy fejlesszetek az értékeken, ha egy olyan tárgyi eszközt szereztek meg, amely ezt valamilyen feltétellel engedi.
Minél több kockával tudtok dobni egy próbára, annál nagyobb esélyetek van arra, hogy egy próba sikeres legyen. Ugyanis sikernek csak ötös és hatos dobások számítanak. (Bizonyos állapotkártyák ezeken is módosíthatnak, pl.: ha valaki "Áldott állapotkártyával" rendelkezik, akkor neki a négyes is sikernek számít, ha máshoz az "Átkozott állapotkártya" került, akkor pedig, csak a hatos dobások számítanak neki sikernek). Ahhoz, hogy egy próba teljesített legyen legalább egy "sikert" kell dobni, függetlenül attól, hogy hány kockával történt a dobás.
A szörnyekkel való harcok kimenetelét is kockadobás dönti el, ugyanakkor érdemes erre olyan nyomozót küldeni, akinek több esélye van az adott szörny ellen.
A szörnyekkel való harcnak két fázisa van: akaraterő próba és erőpróba. Az akaraterő-próba során annyi kockával dobhatsz amennyi a nyomozód "akarat" pontszáma, amely a karakter lapodon megtalálható. Ha annyi sikert dobsz (tehát ötöst vagy hatost), mint amennyi a szörny akaratereje, akkor az jól sikerült, ha viszont kevesebbet, akkor a szörny akaraterejéből ki kell vonni a sikereid számát és annyi épelméjűség jelzőt veszítesz. Ha elfogy az összes épelméjűség jelződ, akkor megőrülsz, és új nyomozót kell választanod.
Próba eredményétől függetlenül, hacsak nem őrültél meg, következhet az erőpróba. Ekkor annyi kockával dobhatsz, amennyi az erőd értéke és vedd figyelembe a módosításokat is, ha vannak (varázslat és eszközkártyák ezt nagyban tudják befolyásolni). A szörnyeknek van sebzése és életereje, minden egyes sikeres dobás egy pontot levon a szörny életerejéből. Ha sikereid száma nagyobb vagy egyenlő, mint a szörny sebzése, akkor te nem sebződsz, ha kevesebb, akkor a különbséget le kell vonni a saját életedből. Mikor egy szörnynek elfogyott az életereje akkor legyőzöttnek minősül és visszakerül a szörnytárolóba.
Nagyvonalakban ilyen elemekből tevődik össze utazásunk az Eldritch Horror világában, és nem is tértem ki minden apró részletre, mert abból bizony sok van és ezeket a szabálykönyvek elég jól összefoglalják. A játékmenetet nagyban befolyásolják a rengetegféle megszerezhető eszköz, ereklye, varázslat és állapotkártya is, amelyeknek a létezéséről csak említést tettem.
Összegzés
A játékot elsősorban azoknak tudom ajánlani akik, szeretik Lovecraft világát és hangulatát, szeretik a jól tematizált játékokat és nem zavarja őket a hatalmas szerencsefaktor valamint az a rengeteg büntetés, amelyet a játék kiszab ránk. Mert ez bizony nagyban szerencsejáték. Nagyon sok minden tervezhető a játékban, és ha mindent jól is terveztek meg, de nem dobtok elég sikert a kockával, akkor bizony nem fognak összejönni a célok. Akik a jól tervezhető és előre kiszámolható dolgokat keresik, nekik ez a játék nem ajánlott. De, akik nyitottak arra, hogy pár órát eltöltsenek azzal, hogy körbejárják ezt a "hátborzongató" világot, amiben egy kis absztrakt történet bontakozik ki és szeretik a kooperatív élményeket, akkor viszont egy kötelező darab.
A doboz és a szabályzat is azt kommunikálja, hogy 1-8 fő játszhatja a játékot, amelyre minden lehetőség adott is, bár ez nem minden esetben szerencsés. Öt fő felett a játékidő nagyon meg tud nyúlni, nehezebben tudnak érvényesülni a kooperációs mechanikák és a táblát sem lehet kényelmesen körbeülni. Négyen viszont kifejezetten kényelmes és talán a legjobb. Minél kevesebben vagytok, annál inkább nehezedik még egy kicsit játék viszont így rövidül is a játékidő, de még mindig élvezhető. Van egyszemélyes mód is két változatban, ez csak abban tér el, hogy egy vagy két nyomozót irányítasz, itt válaszd az utóbbit. Egy nyomozóval elég nehéz lesz teljesíteni úgy, hogy közben a szerencse szerepe is rendkívül magas. "Hátborzongató borzalomra" fel!
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
Babaróka karácsonya - Ünnepi hangolódás ovis kortól
Ismertető | 2024.12.23. 14:00:00Babaróka a családjával nekilát a karácsonyfa díszítésnek, de jajj a díszek szétgurulnak, elbújva mindenféle zegzugos helyen a szobában. Gyertek, keressük meg együtt az összes díszt és öltöztessük ünnepi díszbe a fenyőfát!
Sarkvidék - Hangolódás télre
Ismertető | 2024.12.17. 14:00:00Gyűjts minél több ugyanolyan állatot egymás után, és tedd minél erősebbé a titkos totemállatodat!
Népszerű
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóSarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTriot minden háztartásba!
2024.11.30. 19:46:00 / Ismertető, BemutatóSimilo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóKluster – Mágneses vonzerő
2023.12.13. 17:25:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
Babaróka karácsonya - Ünnepi hangolódás ovis kortól
2024.12.23. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóBabaróka a családjával nekilát a karácsonyfa díszítésnek, de jajj a díszek szétgurulnak, elbújva mindenféle zegzugos helyen a szobában. Gyertek, keressük meg együtt az összes díszt és öltöztessük ünnepi díszbe a fenyőfát!
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóFigyelj! Négy szürke gomb: ventilátor, ejtőernyő, ventilátor, gázmaszk. A gázmaszkot kell megnyomni! Nagy piros tekerő, körbe mindenféle jel, a négylábú pókra tekerd át! Kék mosógépszerű, alatta két kék gomb, a bal oldalit nyomd meg!
Similo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóHasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…
Sarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóGyűjts minél több ugyanolyan állatot egymás után, és tedd minél erősebbé a titkos totemállatodat!