A Tzolk'in: The Mayan Calendar egy összetett társasjáték, 2 - 4 játékos részére, az átlagos játékidő 1.5 óra. A játékot 2013-ban jelölték a Golden Geek Awards díjára Legjobb grafika/prezentáció kategóriában, illetve szintén ebben az évben jelölték a Golden Geek Awards díjára is Leginnovatívabb játék kategóriában. A társast, a bonyolultsága miatt, csak 13...
A Tzolk'in: The Mayan Calendar egy összetett társasjáték, 2 - 4 játékos részére, az átlagos játékidő 1.5 óra. A játékot 2013-ban jelölték a Golden Geek Awards díjára Legjobb grafika/prezentáció kategóriában, illetve szintén ebben az évben jelölték a Golden Geek Awards díjára is Leginnovatívabb játék kategóriában. A társast, a bonyolultsága miatt, csak 13 éves kortól ajánljuk kipróbálni. A játékmenet erősen épít a munkás-elhelyezés, a turn order: claim action, a játék végi bónuszok és a bias mechanizmusokra.
A 2012-es Essen-i kiállítás egyik legnagyobb durranása volt ez a játék, különösen az újfajta játékmechanizmusa és hangulata miatt.
Ebben az összetett stratégiai játékban Maja törzsek munkásait irányítod. A játékosok felváltva helyezik le munkásaikat különböző helyszínekre - fogaskerekek ágaira, melyek a körök során különböző termelő helyekhez és terményekhez juttatják őket.
A játék központi eleme a középső fogaskerék, melyet elforgatva minden munkás eggyel arrébb kerül a táblán. Ha úgy döntesz eleget körhintáztál, felveszed embered és megkapod az adott helyszínhez tartozó jutalmat. Minnél tovább hagyod lenn, annál értékesebb dolgokhoz jutsz.
A győzelemhez több út is vezet, templomépítés vagy áldozatok bemutatása csak kettő a rengeteg lehetőségből.
A játékhoz promó ajándék is jár!
A rajongóknak köszönhetően a magyar szabályt már meg is találhatod a Kecskeméti Társasjáték Klub oldalán.
Kategória:
Gyűjtögetés, Civilizáció, Közgazdaság, Ősi, Mitológia
Mechanizmus:
Munkás-elhelyezés, Turn Order: Claim Action, Játék végi bónuszok, Bias
Ehhez a társasjátékhoz elérhető magyar szabálykönyv, amit ide kattintva le is tudsz tölteni!
A társasjátékhoz MAGYAR bemutató videó is tartozik! Nézd meg őket és nem lesz gond a szabályokkal!
Ez a társasjáték kapható a boltokban! Nézd meg partnereink ajánlatát, vagy próbáld ki az árkalkulátort!
Egyszerre több játékot vásárolnál? Próbáld ki az Árkalkulátort és kiszámoljuk neked a legoptimálisabb feltételeket, hogy a legjobb árat kapd meg!
A Tzolk'in – The Mayan Calendar egy munkáslehelyezős stratégiai társasjáték 2012-ből, amit a Czech Games Edition adott ki, akiknek többek között a Korokon át-ot, az Alchemists-et és a sikeres Fedőnevek sorozat játékait is köszönhetjük.
A modern társasjátékos mérföldkövek. Beszélgetnek: Gál József és Győri Zoltán.
2022-08-21 10:09:56
Életem második Luciani játéka a Tzolkin volt (a Marco Polón keresztül sikerült ismeretségbe kerülnöm az olasz csapattal). Akkor még csak kóstolgattam ezt a komplexitást, de egyből megtetszett a tematikája miatt. Az egyetemen nagyon megkedveltem a prekolumbián kultúrákat, az első szakdolgozatomat is ilyen témakörben írtam (igaz ott az aztékok voltak a főszereplők nem a maják). Az asztalképe egyszerűen lenyűgöző, szerintem a legszebb fogaskerék megoldás amit valaha láttam a társasjátékok világában. Az alap akciókészlet nagyon letisztult, vagy leteszünk, vagy felveszünk munkást/munkásokat de a kettőt együtt nem csinálhatjuk. A munkás felvételével megkapjuk az aktuális kerék megfelelő mezőjének bónuszát. Az erőforrások menedzselése a másik központi eleme a játéknak, mindnek fontos szerepe van az etetés, építkezés és pontszerzés során. A technológia és a templom sávok érdekesen fűszerezik meg a lehetőségeket, utóbbit én jobban kedvelem, többször szerepel központi helyen a stratégiámban. Az etetés működése is picit más, mint a hasonló forgatókönyvvel dolgozó játékok esetében (pl. Stone Age), ugyanis itt csak bizonyos időközönként kell megetetni a munkásainkat, nem pedig minden kör végén. Erre jól fel lehet készülni, de az is működőképes taktika, hogy a játék elején inkább benyeljük a mínusz pontokat az éheztetéssel, és inkább a rendszerünk beindítására koncentrálunk. Leginkább két fővel szeretem játszani, még ha így le is kell takarnunk elég sok helyet a kerekeken (így nem húzódik el veszettül a játékidő). Az akciók egyszerűsége ellenére nagyon nem könnyű játék, rengeteget kell számolgatnunk és nagyon jól kell időzítenünk, hogy a legtöbbet hozhassuk ki köreinkből. Egy biztos, tökéletesen illik a szerzők portfóliójába, tematikailag és mechanikailag is nagyon egyedi középnehéz euró. Hozzám nagyon közel áll ez a komplexitás, azóta is rendszeresen előkerül, igaz inkább a BGA-n. Ha már van némi rutinunk, mindenképpen ajánlom a játékot, igazán élménydús pillanatokat tud okozni.
2022-03-19 11:51:33
Azt írtam is, hogy ez kimondottan 2 fős játéknál működik, négy főnél árnyaltabb a kép, mivel több fontos mezőt elfoglalnak a többiek. A BGA-n viszont a kiemelt versenyek mind kétfővel vannak indítva. A 4 fősnél az a baj, ha valaki kilép vagy nem lép, akkor a többiek ott "állnak" 15 napig. Ha meg kieséses, és a négy fős asztalnál egy valaki nem lép, a maradék három főből random sorsol a BGA, ki az a kettő, aki tovább jut. Élőben négy főssel nem is nagyon próbálkoztam, mivel 3 óra alatt nincs vége egy partinak. Annyit meg játszottam vele BGA-n, hogy élőben mással üljek le.
2022-03-18 15:01:12
Köszönöm! Nwkem ez nem volt tiszta a szabálykönyv alapján.
2022-03-18 14:15:52
Igen, minusz pont.
Lentebb már írtam, hogy sokan hibásan játszanak az erőforrás sávval. Az ott található + fa, + kő + arany csak akkor érvényes, ha az adott nyersanyagból szerzel az akciód során.
2022-03-18 14:09:32
Teljesen egyetértek. Nekem sem jött be ez a szisztéma 4 fős játéknál. Persze simán lehet, hogy béna voltam, de nem adta ki. (Lehet buta kérdés, de ha nem etetünk, és 0 pontnál állunk, akkor minusz pontot számolunk?)
2022-03-18 12:18:05
Én még mindig nem igazán értem, hogy tudnál 10-12 aranyat gyűjteni körönként? A ne etessünk embert stratégiával egyet értek, de a keigészítővel ez is tud problémás lenni. Viszont a végtelen nyersanyag 6 ember esetében: 4 arany, 4 kő és 2 fa (+1 koponya)= 32 kukorica, ha beváltod az Uxmalon +5 a kerkékről. De ez a 6 ember lerakása eleve 30 kukorica. Arról nem is beszélve, hogy más is van a pályán, aki oda tesz, sőt a semleges bábuk is biztosan fognak ott helyet foglalni.
2022-03-18 09:25:05
Azóta jött ki egy hivatalos javítás! Ezt nem csak a BGA-n lehet alkalmazni, hanem a valódi élő játékban is használható. A szabályváltozás arról szól, hogy az Uxmal fogaskereket használva, a kereskerdéskor egyszerre csak 20 kukoricányi áru váltható át, tehát maximum 5 arany. De a 20 kukorica váltásba beleszámít az is, ha egy aranyat két fára váltasz át. Ez azért némiképp kiegyenlíti a játékot és új stratégia kialakítására ösztönöz.
2022-03-18 08:37:35
Sosem kedveltem ezeket a kiskapus stratégiákat. Elveszik a játék élményét. De ha tényleg működik az általad leírtak, akkor egyszerűen kell egy háziszabály mint:
-nem eshetsz 0 GYP alá, vagy mindenki 5 GYP ponton kezd és nem lehet 0 GYP alá esni, vagy maximum -5 GYP pontig lehet "hitelezni".
-ha nem tudsz megetetni egy embert, akkor 1:1 arányban válthatsz be nyersanyagot kukoricára az etetési fázisnál (avagy: 1fa=1kukorica, 1kő=1kukorica, 1arany=1kukorica). A beváltást csak szigorúan az etetés teljesítésére használható.
-vagy ha 0 GYP alá kerülnél etetés miatt, akkor meghal a meg nem etetett embered és vissza kell adnod a talonba a meg nem etetett embert.
-vagy koldulhatsz a munkások etetési fázisánál is (ha engedi az isten sávod)
Szóval vannak rá megoldások. Ezek persze nem megoldhatóak online vagy egy hivatalos versenyen, de otthonra vagy barátokkal játszva megoldás.
2021-10-23 11:58:46
Igen, a 12-15 aranyat én is soknak éreztem.
2021-10-23 11:30:21
Halkan jegyzem meg, hogy az az elmélet szerintem hibás, mert aranyat nem kapsz minden ember után, csak ha aranyat termelő mezőre teszed le. Így hiába rakod le mindet, akkor sem lesz 12-15 aranyad. Ezt a szabályt amúgy sokan benézik, köztük mi is az elején.
2021-10-23 09:46:09
Nagyon szűk. Nagyon. De hála a fantasztikus játékostársaknak eszméletlenül élvezetes partit toltunk vele. Sajnos tényleg van a szabálykönyvben kiskapu. Kipróbáltam kelemen.ati ajánlását, de én ehhez még nagyon kevés vagyok. Talán a sokadik játék után. Az első menet csak ízlelgetésre jó, arra kevés, hogy stratégiával álljunk neki, azonban felállított terv nélkül csak bolyong az ember a rengetegben. Én legalábbis ezt éreztem a játék háromnegyedéig, akkoris mindössze arra jöttem rá, hogy hol szúrtam el. :))) Rengeteg helyen szerezhetsz pontot és ezt elsőre nagyon nehéz átlátni. De piszkosul élvezetes volt (tényleg hála a szuper társaságnak;), már alig várom a következő alkalmat!
2021-03-16 12:20:47
Szia! Abszlút nem sértődtem meg és mint írtam is, az elején én is hasonló módon játszottam, ahogy ti. Élvezetes is volt úgy. Viszont ha online játszom a BGA-n és elindulok valamilyen versenyen, akkor ezzel a "stratégiával" a kellemes vesztes szerepét tölthettem be, mert nem lehet vele nyerni. Ott csak az általam leírt módszerrel tudsz labdába rúgni, ezért is írtam, hogy számomra elvesztette a varázsát, mert száraz matek. Játszhatom én az általad leírt módon, de akkor 30-40 ponttal kikapok. Addig jó, míg senki nem használja a "matekos stratégiát" a családban. Illetve azt is írtam, hogy ez 2 fős játéknál van így, egy négyfős asztalnál már nem biztos, hogy meg tudod lépni, mert a másik három játékos 9-18 bábuja sok mezőt lefed. De véleményakotásnak mindkét hozzászólás tökéletes, köszönöm, hogy időt szántál rá és leírtad.
2021-03-16 10:30:27
Vártam néhány hetet, hogy legyen több tapasztalatunk a játékkal.
Köszönöm a tippeket, de ha nem sértődsz meg, nem olvastam fel a családban és gyorsan igyekeztem el is felejteni. Miért? Próbálunk életszerűen játszani, vagyis csak akkor koldulni, ha nagyon szükséges és nem arra építeni a stratégiát. Való életben sem járható út, hogy nyakig eladósodunk aztán mi leszünk a legjobbak. Lehet, matematikailag így jön ki jól, de pl. a boltba sem úgy megyek be, hogy adjon kölcsönt előbb a boltos, hogy aztán tudjak valamit venni. Ellenben a kereskedés (Uxmal) sávot is elkezdtük használgatni.
Meg persze egy 10 éves gyereknek elég gáz eladni úgy a játékot, hogy szándékosan koldulj és bukjál -10-20 pontot.
De ennek ellenére rendszeresen 60-70 pont környékén zár a győztes a játszmáinkban. Legutóbb lányomnak olyan jól kijött a lépés, hogy 89 pontot szerzett! Nem koldult és csak 3 bábuval játszott. :-)
Ahogy egyre többet játszunk, egyre könnyebben megy a bábuk le- illetve felrakásának tervezése is.
3 fővel kb. másfél óra most egy parti (a kezdeti 3 óra helyett). A szabályok is elég jól rögzültek a 7-8. játék után.
A fejlesztési sávokra valóban érdemes lőni, főleg a nyersanyagoknál, abból sok plussz "kocka" származik, amit épületre lehet költeni később. Többször előfordul, hogy elvesszük egymás elől az épületeket, de ez ezzel jár.
Még megfigyelhető, hogy nagy előnyre tesz szert az, aki a játék felénél az isteni sávokban elöl jár plussz esetleg koponyát is le tudott már helyezni a Chichen Itza-n (mert pl. koponyás lapkát húzott az elején).
Egyelőre a sok bábus játék még nem megy, több a sok bábu "kukoricázásával" a gond, mint ami hasznot hoz. De majd alakul ez is később, remélem.
Továbbra is nagyon szeretjük, a partik után még perceket beszélgetünk, hogy mit lehetett volna, ha... :-)
2021-02-10 20:00:03
Érdeklődve olvastam a véleményedet a játékról, ami nekem is hasonló volt az első játékaim után. Mára már nem tudom osztani a véleményedet - túl vagyok több mint 100 játékon. Számomra, bár szeretem, már nem hoz ekkora élményt, mivel ez a játék nagyon el lett rontva. Pont az a helyszín, az Uxmal az, ami kihagyhatalan, ha egy "profival" ülsz le játszani. Én a BGA-n játszottam rengeteget és volt olyan, hogy a játék felénél az ellenfélnek -21 pontja volt, nekem +21, és a végén kikaptam 130:81-re. Ennek a játéknak megvan a győzelmi stratégiája, most már én is így játszom, ezért nem annyira élvezetes. A lényeg az, hogy minél előbb szerezd meg a plusz három emberedet (Uxmal). Told fel minél hamarabb az erőforrás sávodat a 3. szintre, majd utána az építészeti sávodat (Tikal). A játék első felében ez a lényeg, teljesen mindegy, hogy nem tudsz etetni. A játék egészében 3 kereket kell hassználni; Uxmal, Tikal, Yachilan. A játék második felében az Uxmal és a Yachilan kerék 5. mezejét kell használni, míg a Tikal keréken a 3. és 4. mezőket. Így 12-15 aranyat is tudsz szerezni, amit beváltasz az Uxmal kerék második szintjén - lesz 35-40 kukoricád, innentől ötösével letudod tenni a bábuidat, van elég kaja, minden második körben feltudsz venni 6-8 aranyat és követ amivel tudsz építkezni. Ráadásul az építészeti sávod miatt minden építkezés 1 nyersanyaggal kevesebbe kerül. 10-12 épületet megépítve lehetetlen, hogy ne nyerjél. Nem magamtól jöttem rá, engem is így "aláztak" le. Ennek a játéknak a lényege a kukorica átváltása kajára, majd az embereid egyszerre való lerakása a Tikal és Uxmal kerékre, amiből nyersanyagot gyűjthetsz. Ez 2 fős verzióban nagyon működik, de meg is öli a játékot. Négyfős verzióban már árnyaltabb a kép, ha 4 ilyen stratégival játszó ül le egymással. Ha a másik három játékos ezt nem ismeri, akkor porrá alázod őket, rájuk verve 40-50 pontot. Amíg ezt nem tudtam, nekem is nagy kedvenc volt, de így már csak száraz matek lett a játék. :(
2021-02-10 19:30:03
Bevallom a téma kicsit sem fogott meg és féltem is, hogy egy lassan 10 éves euro nem fog semmi érdemlegeset mutatni. Nem így lett! A T'zolkin ugyan nem heavy, de messze túlszárnyalja a családi kategóriát. Alapból ugyan szórja a pontokat, de a stratégia nélküli játékosokat is hamar lapátra teszi. Komoly előretervezést igényel és mindig kell lennie egy B tervünknek. Ami számomra a legmegdöbbentőbb volt, hogy nagyon jól ballanszolt játékról beszélünk, nem lehet 5 perc alatt OP taktikát kialakítani. Nagyon ritka az olyan társasjáték, ahol a harmadik vagy negyedik alkalommal is úgy üllsz le, mint elsőre, azaz keresed a saját utatad. Fontos, hogy 2 fővel is nagyon élvezetes, a szabályok tartalmaznak erre vonatkozó variánst. Amit hátrányként említenék, hogy véleményem szerint a szabálykönyv nem a legjobbra sikeredett, illetve a játék tartalmaz olyan ellentmondásokat, melyekre a tervező is alig tudott válaszolni BGG-n. Magyarul nem jelent meg, de teljesen nyelvfüggetlen, így ez senkit ne ijesszen el. Mindent egybevéve a T'zolkin egy kiváló munkáslehelyezős euro, mely minden játékos típusnak ajánlható, aki szeretne egy agyalós 1,5-2 órás időtöltést.
2021-02-09 11:28:42
Az első próba játék (kb. 3 órás) utáni tapasztalataink a következőek. Próbálom röviden.
- a dobozban sajnos nincs insert. Még a tábla lapok is lötyögni fognak. Legalább 4-5 simítós tasak is kelleni fog.
- a tábla és a lapkák anyaga nagyon jó, masszív, a tárcsák műanyagok
- a központi tárcsa forgatásakor próbáljuk 3-4 ujjal "rátenyerelve" tekerni, mert lehet nem teljesen sík és nem forgat minden kisebb kereket. (Ki tudja hány napot elforgattunk, mire feltünt, hogy Tikal munkásai nem mozdulnak.)
- a magyar szabály fordítás 1-2 helyen nem pontos, érdemes elővenni angol és/vagy német leírásokat és összevetni
- előre tegyük félre az etetés(ek)hez szükséges kukoricát, különben bajban leszünk
- több helyen olvastam/mondták, hogy a kő és arany kockákat nehéz megkülönböztetni, szerintem ezzel nincs gond
- a henger munkások lehetnének valami emberszerű kialakításúak, de ez ízlés kérdése. Így elég absztrakt a többi korong jelzővel együtt.
- 10 éves gyermekkel estünk neki, nem okozott különösebb fejfájást, bele lehet jönni. (ez beállítottság kérdése is)
Nagyjából ennyi, amire érdemes külön figyelni, a többi menet közben majd kialakul.
Nagyon egyedülálló játék a forgatási mechanizmusa miatt, semmi máshoz nem hasonlítható. Igazi gyöngyszem! Más gondolkodást igényel, mivel egyszerre 3-4-5 munkás is pozíciót vált, könnyen lemaradhatunk valami fontos nyersanyagról/építésről/fejlesztésről, ha nem nézünk szét alaposan.
Első játékunk során többször belefutottunk abba, hogy gyorsan kellene kukorica és "sorban" álltunk a Palenque sáv első mezőiért, hogy kapjunk 3-4 kukoricát. Mert több forgatásra nem volt idő, hogy kivárjuk. Nem terveztünk előre.
Chichen Itza-ra érdemes talán inkább célozni, mert arányaiban sok pontot lehet onnan összeszedni (és az isten sávokon is tol felfelé ).
Egyelőre az Uxmal tárcsát nem igazán használtuk, de gondolom ha belejövünk, akkor ott is fogunk akciót végrehajtani.
Személy szerint sajnálom, hogy az emlékművek nem pótolhatók a játék során, amivel indulunk, az lesz.
2021-01-06 17:59:29
Egy olyan Euró játék, amelynél legalább egy kicsit látszik a tematika (de sokan ebben is csak a táblázatot látják, hogy szerezzenek minél több pontot). Főleg kiegészítővel jön a tematika. Én személy szerint nagyon szeretem a Tzolk'in-t, de alapvetően a Maja kultúra érdekessége is közel áll hozzám. Eléggé időzítve lett a bemutatás, a 2012-es esseni vásáron, hiszen a Maják szerint 2012.12.21.-én éri a Földet a Világvége. Munkáslehelyezés témában újat alkotott, a forgó fogaskerekes mechanizmus a dinamikus munkáslehelyezést hozta újdonságként. Itt a munkásunk nem azt az akciót fogja végrehajtani ahova lekerült, hanem a kerekek forgása miatt egy másikat. És ez alapos előre tervezést igényel.
A játék maga nyelvfüggetlen, a szimbolumokból viszont sokat használ, ám ezek elég gyorsan megérthetőek, átláthatóak. A központi nagy fogaskeréken kívül 1 közepes és 4 kisebb fogaskereket kell egymásba csatlakoztatni a játék előkészítése során. Ezek mindegyike egy-egy letűnt Maja civilizációnak otthont adó városról lett elnevezve. Névszerint Palenque, Yaxchilan, Tikal, Uxmal, Chichén Ytza. Mindegyik városban más típusú akciók érthetőek el, mint mezőgazdaság, nyersanyagok, technológia, kereskedelem, vallás.
A játékelemek minősége jó, a játéktábla és s játékost segítő lap vastag karton, nem sérülékeny. A nyersanyagok fa kockák különböző színekben, viszont a kristálykoponya mívesen kidolgozott műanyag, átadja azt, hogy tényleg egy koponyát tartasz a kezedben. A fogaskerekek szépen, pontosan illeszkednek, bár hallomásból tudom, hogy az első kiadásban voltak gondok az elforgással. Nekem festés után szorul egy kicsit, de nem von le az élményből.
Egy nagyon sokrétű játékról beszélgetünk, rengeteg pontszerzési lehetőséggel. Persze vannak nyerő stratégiák, ahogyan ezek megakadályozására is van lehetőség. Ha módja nyílik rá bárkinek, próbálja ki, nekem instant szerelem lett.
Released in Spielbox issue 2012/6, this mini expansion includes one new monument tile and one new starting wealth tile. From the Spielbox: Every culture evolves. Some grow and flourish; others decline, but they must change. This mini-expansion consists of one monument tile and one Starting Wealth Tile. Mix them in with the other tiles of the same kind....
Given away in the Gathering of Friends 2013 convention giftbags, this mini expansion includes one new monument and one new starting wealth tile. From the Rules: Bonus Monument Unlike other monuments, the points for constructing this are scored immediately (not at the end of the game). The number of points scored depends on when you build it: First quarter...
Czech Games Tzolk'in: Tribes & Prophecies kiegészítő ,angol nyelvű ár: 11 690Ft. Immáron nem egyforma törzsekként próbáljuk beteljesíteni a maya naptár végzetét, hanem különböző képességekkel megáldott népek bőrébe bújhatunk - így a játék nagyobb változatosságot ad. A Próféciák megjelenése pedig előrevetíti hogy mikre érdemes főként koncentrálni a játék...
Tzolk'in: The Mayan Calendar – Tribes & Prophecies társasjáték Kiegészítő 8490 Ft-tól! - 6 üzlet árulja ezt a játékot!
Az alábbi játékok a hasonlítanak leginkább a(z) Tzolk'in: The Mayan Calendar társasjátékhoz