A Mátyás egy közepesen összetett társasjáték, 2 - 4 játékos részére, az átlagos játékidő hosszabb, akár 1 - 2 óra is lehet. A társast, a bonyolultsága miatt, csak 10 éves kortól ajánljuk kipróbálni. Kooperatív jellegű. Ebben az időben, a XV. század derekán, minden adottsággal rendelkezett az ország, hogy erős, meghatározó hatalommá váljék Európában. Az...
A Mátyás egy közepesen összetett társasjáték, 2 - 4 játékos részére, az átlagos játékidő hosszabb, akár 1 - 2 óra is lehet. A társast, a bonyolultsága miatt, csak 10 éves kortól ajánljuk kipróbálni. Kooperatív jellegű.
Ebben az időben, a XV. század derekán, minden adottsággal rendelkezett az ország, hogy erős, meghatározó hatalommá váljék Európában. Az ifjú Mátyás hatalomra került.
Használjuk megfelelően a lehetőségeinket és forrásainkat, hogy az elrabolt Szent Koronát visszaszerezve Mátyást egy gazdag és virágzó ország királyává koronázhassuk!
Oláh Miklós esztergomi érsek
Forrás: Szellemlovas
Kategória:
Reneszánsz
Mechanizmus:
Kooperatív
Ehhez a társasjátékhoz elérhető magyar szabálykönyv, amit ide kattintva le is tudsz tölteni!
Ez a társasjáték kapható a boltokban! Nézd meg partnereink ajánlatát, vagy próbáld ki az árkalkulátort!
Ebben a játékban az együttműködés a cél. Nem egymást, hanem magát a játékot kell legyőznötök!
Egyszerre több játékot vásárolnál? Próbáld ki az Árkalkulátort és kiszámoljuk neked a legoptimálisabb feltételeket, hogy a legjobb árat kapd meg!
Idén a legtöbben szűk családi körben töltjük a karácsonyt. Mivel a kényszerű bezártságban gyakoribb lehet a konfrontáció, ezt ellensúlyozandó az idei karácsonyi ajánlónkban csupa kooperatívtársasjátékot gyűjtöttünk össze.
A társasjáték egyből felkeltette a figyelmem amikor először megláttam, mégpedig több okból is. Egyrészt, mert nem minden nap találkozik az ember olyan társassal, ami magyar történelmi témát dolgoz fel, és kíváncsi voltam, hogy mégis milyen módont...
2024-12-29 23:42:42
- korona visszavásárlása: ha azt az akciókártyát húzzuk, hogy valaki (Hunyadi János?) 30 arannyal segíti a korona visszavásárlását, akkor gyorsan be szabad-e fizetni a kincstárba még további aranyat vagy csak a már eleve kincstárban levő arany használható fel?
- a játékszabályban az áll, hogy 20-20 arany fejében a két „Újra húzhat” kártya egyszer visszavásárolható, az ártáblán viszont az áll, hogy a fejlesztés vagy érvénytelenítő kártya vásárolható vissza 20 aranyért és nincs említve limit. Valaki itt korábban már írt 3 opciót ennek kezelésére, de ez egy negyedik lehetőség akkor: az újra húzhat kártyák 1-szer vásárolhatók vissza, míg a többi bármennyiszer.
- minden játékos választ egy színt és egy karaktert: mivel minden karakternek van egy háttér színe, ami egyezik a települések színével (Nádor - barna, Érsek - piros, Kapitány - kék, Gyógyító - zöld), ezért mi nem szoktuk a szabály által leírt módon bonyolítani, nálunk a karakter meghatározza a hozzá tartozó színt is.
- játékból való kimaradás: "Ha valaki nem képes rá, mert például nincs elég aranya egy váltságdíj kifizetéséhez, akkor mindaddig kimarad a játékból...". Ez csak arra az esetre vonatkozik, ha tényleg nincs már semmilye az adott játékosnak vagy önként is lehet vállalni a kimaradást azzal, hogy nem fizetek? Néha a kimaradás jobb alternatívának tűnik... Pl. nem tudok olyan kártyát húzni, ami valamiféle negatív kimenetet jelent számomra.
- az özönvíz elmossa a falvakat akciókártya: ilyenkor a vár védelmet nyújt vagy sem? Szerintem inkább nem.
- ha telepítek egy jobbágytelket, rögtön utána azt felfejleszthetem faluvá is vagy ezt már csak a következő körben tehetem meg?
Abban teljesen egyetértek az előttem szólóval, hogy az 5 termény-egység kocka nagyon hasznos lenne. (Nekünk amúgy sajnos a 20 helyett csak 19 db 10-es termény kockát tartalmazott a készlet.)
A leírt kérdőjelek/tisztázatlan szabályok ellenére - helyesebben azokkal együtt is - ez egy remek játék, amit nagyon tudok ajánlani.
2024-12-29 23:41:33
- a kincstár: a kincstárba kell befizetni a vár fejlesztés költségét, de ugyanonnan támogatást is lehet kikérni. Valamint a kincstárban nagyobb biztonságban van az arany. Ebből következően nincs értelme nem a kincstárban tartani az összes aranyat (kivéve, ha kockával szeretnénk dobni vagy vissza szeretnénk vásárolni kártyát, mert azt nem lehet a kincstárból származó arannyal). Vagy nem jól értek valamit?
- egymás segítése: ha a játékosok egymás között szabadon adhatnak át termény és aranyat, az sokban könnyíti a játékot. Ilyenkor nem kellene valamennyi veszteséget is elszenvedni?
- felcserek és katonák visszakerülése: ha a kezdő vár köré helyezzük el őket, akkor ezzel automatikusan 2 lépésünk lesz: 1) védi az adott területet, 2) a mozgatáskor beléphetünk vele a várba és máshol bevethetjük őket. Ez így túlságosan megengedő szabálynak tűnik. Plusz ha még bármelyik kezdő várból kézbe kerülhet, akkor szabadon "repkedhetnek" szinte a teljes táblán, ami nem tűnik reálisnak.
- aranybányák: az itt található települések kötelezően csak aranyat kaphatnak vagy választhatnak, hogy vagy arany, vagy termény? Mi úgy játszottuk eddig, hogy kötelezően csak aranyat kaphatunk ezeken a helyeken.
- arany terményre váltása ill. termény aranyra váltása: a mi játékszabályunkban szerepel egy olyan mondat is, hogy amikor fizetni kell, akkor 1 arany helyett 1 termény is beszámítható ill. akár a településeket is vissza lehet adni a névértéküknek megfelelő összeget beszámítva, azaz jobbágytelek = 3 termény = 3 arany, falu = 10 termény = 10 arany, vár = 40 termény + 10 arany = 50 arany. Kérdés, hogy amikor pl. kártya visszavásárlásról van szó, akkor fizethetek-e ezek után terménnyel az arany helyett? Vagy a korona visszavásárláskor használhatok-e terményt?
FOLYT. KÖV.
2024-12-29 23:39:13
Üdv!
@KYLEwalkernél az utolsó ponttal nem feltétlen értek egyet, mert ha jól értem a játékszabályt, akkor a kézben levő katonák és felcserek bárhová lehelyezhetők és a mozgatás még a termény beszedés előtt megtörténik, így ha beüt egy járvány vagy megtámadnak, akkor még a betakarítás előtt van lehetőség ezeket kipucolni. Másik ellenérv, hogy van olyan akciókártya, ami elviszi az összes _táblán_ levő sereget/felcsert, a kézben levők viszont megmaradnak.
Nehezítésként érdemes lehet azt a szabályt meghozni, hogy a felcserek ill. katonák csak a saját induló vármegyéjükből kerülhetnek vissza a kézbe.
Másik opció a nehezítésre, hogy csak a készlet erejéig lehet jobbágytelkeket vásárolni ill. továbbfejleszteni. Azaz, ha fenn van a táblán az összes jobbágytelek, akkor nem vehetek újat és a ha külső segítségtől jönnének további jobbágytelkek, akkor azokat sem tudom letenni. Ugyanígy ha nincs már "raktáron" falu, akkor nem tudok jobbágytelket faluvá fejleszteni. Ha ez nincs beépítve, akkor nekünk túlságosan könnyűnek tűnt a 60 terület elfoglalása.
Amik nálunk még kérdőjelek:
- a játékmeneténél jól értjük, hogy először minden játékos lapot húz, azután jön a mozgatás majd végül a betakarítás? Vagy mindenki külön-külön végrehajtja a 3 lépést (bár ekkor a gyógyító és kapitány szerepe nem illik bele a képbe)?
- a kockadobásnak mi értelme van? Annyi aranyat kell befizetni egy dobásért, amennyi vármegyét birtoklunk. Ez már az indulásnál is 5, a későbbiekben többnyire még több. Ehhez képest a várható eredmény 2 esetben eleve negatív: 1 - vegyél le egy jobbágytelket vagy falut, ill. 5 - nincs betakarításod, további 2 esetben pedig 0-hoz közeli érték: 4 - kapsz két jobbágytelket (ami 6 aranynak megfelelő összeg), 6 - kapsz öt aranyat. A maradék két kimenetel szituációtól függően lehet jó.
FOLYT. köv.
2024-12-28 12:43:07
Kérlek küldd el mekem is! afreemailhelyett@gmail.com
2024-12-26 21:50:32
Azóta, hogy szerzői segítséggel sikerült összerakni a használható szabályzatát, nálunk még nem került elő újból a játék, úgyhogy nem százszázalékos biztonsággal írom, amit írok. Nem emlékszem semmi olyan tényezőre, ami kizárná a szóló játékmódot. Szerintem mindegy, hány játékos van, a lényeg, hogy a négy karakter így is, úgy is játszik – függetlenül attól, mit ír a szabályfüzet. (De lehet, hogy Kylewalker megcáfol…)
2024-12-26 16:26:04
Szia!
Ha koop,akkor lehet egyedül is játszani?
2024-12-26 14:57:06
És akkor most néhány tipp a nyeréshez:
- Az egyik kezdő falut érdemes mindig az egyik bányára rakni.
- A másik kezdő falut nem feltétlen muszáj az induló vármegyére helyezni, lehet ott akár egy jobbágyfalu is. Csak annyi a szabály, hogy az egyik település ott legyen a kezdő öt településből (2 falu, 3 jobbágytelek).
- A várak leendő helyét úgy érdemes meghatározni, hogy minél több szomszédos vármegyét lefedjen majd. Erre nem mindegyik induló vármegye alkalmas (pl. Zágráb)
- Ebből kifolyólag fontos a kezdő lehelyezési statégia. Ha pl. Zágrábnál kezdek, akkor a Fiumei kikötőbe helyezem az egyik falut, melyet állandóan jelenlévő katonasággal és felcserekkel védek, a másik falut pedig Szigetvárig fölviszem, egy leendő vár miatt, ott 8 szomszédos vàrmegyét is meg tud védeni. Esztergom elég jó hely egy kezdő falunak, ami később várrá lesz, de van hogy Budára teszem inkább. Németí Szatmár nagyon jó várhely, szintén 8 szomszédos vármegyét meg tud védeni, köztük a bányát is. Hunyadvár màr nem annyira jó fekvésű, oda inkább egy jobbágytelket szoktam rakni, és Aradra helyezek inkább egy falut, remélve, hogy később vár lesz belőle.
- A kezdő lehelyezési stratégia sokat függ a játékosok számától is. Például 2-3 játékos esetén az ország keleti felén úgy szoktam lehelyezni a településeimet (feltételezve, hogy a másik egy-két játékos az ország nyugati felén kezd): Rónaszéki bányára egy falut, induló vármegyém Szatmár, oda egy jobbágytelek. Majd Tasnád még egy jobbágytelek, Kolozsvár még egy telek, és már le is értem a másik bányához Tordára. Így e játékosnak mindjárt két aranybányája is van.
- A falvakat és a felcsereket érdemes minden játékos falvaiba és aranybányáiba már első lépésként kihelyezni a bányákra, és a kezdő falvakra, ahová majd a várakat tervezzük később. Nem szabad megvárni a bajt, meg kell előzni! A vármegyében jelenlévő katonák és felcserek alapból megakadályozzák, hogy halálfejes vagy kardos token felkerüljön. Így nem is esnek ki a bevételből.
2024-12-26 13:53:21
Bevallom őszintén nekem is már régóta megvan a játék, és nagyon szeretem. Nem mondom, hogy minden nap előkerül, de bizonyos alkalmakkor szívesen veszem elő.
Igazából a szabályfüzet tényleg lehetne részletesebb, vagy inkább egyértelműbb. Mert amúgy minden benne van, csak a részleteket úgy kell kisilabizálni belőle.
Pozitívumok:
1.) Magyar történelmi kooperatív gazdasági társasjáték (és ez a kombináció nagyon ritka! Ott a Kard és Korona, de az nem koop, ott a Pesti Srácok, ami koop, de nem gazdasági kooperatív játék. Talán még a Trianon ilyen, de az még összetettebb.)
2.) Gyönyörű grafika, minőségi alkatrészek, nagyon hangulatos dizájn.
3.) Nehéz koop, különböző képességű karakterek, a magas random faktor mellett, azért a játék kiismerése után, kezelhető a szerencse faktor.
Negatívumok:
A.) Rövid ugyan a szabályfüzet, de nem túl egyértelmű, fontos részletek a szövegkörnyezetben vannak elbújtatva, és csak többszöri átolvasás után fedezed fel az összes ilyen kis részletet.
B.) Egyes alkatrészekből lehetne több vagy még plusz: például szerintem a jobbágytelkekből lehetne dupla annyi, mert kevés alapból. Illetve a gabonajelzőkből lehetne 5-ös értékű is. Én házilag megoldottam mindkettőt, másnak is ezt javaslom.
C.) Elsőre vagy kezdőként nagyon nehéz, és nagyon nagynak tűnik a szerencse faktor. Kezdők vagy gyerekek kedvét könnyen szegheti a játék, főleg, hogy a játékidő se rövid. Ha valaki nem szereti az "addig próbálkozom, míg ki nem ismerem, és megnyerem" nehéz koop játékokat, nekik nem ajánlom (ilyen pl. még a Robinson Crusoe is).
2024-09-17 17:24:47
Oké, írj privát üzenetet, hogy hova küldjem.
2024-09-17 17:23:42
Helló!
Igen, belekukkantanék, ha megoldható.
Üdv!
2024-09-16 23:39:47
Szia, Ervinbor!
Sajnos még nem jutott rá időm, hogy egy rendes, színes-szagos, tisztességesen betördelt szabályzatot készítsek. Ami most van, az az eredeti szabálykönyv pdf-je, benne szövegkiemelések és tapadócímkék megjegyzésmezőiben a javítások. Ha az érdekel, szívesen átküldöm.
2024-09-15 17:25:47
Szia! Érdeklődnék, hogy sikerült-e összeírni az átdolgozott szabálykönyvet, amit említettél? Most olvasom a kommenteket, illetve az eredeti szabálykönyvet. Gondolkodom, hogy egyáltalán megvegyem-e ezt a játékot ...
2024-03-30 14:38:47
Attól még, hogy egy játék a Mátyás-kori Magyarországon játszódik, kooperatív, és gyönyörű a grafikája, még lehet csapnivalóan rossz. A Mátyás egyébként szerintem nem az (bár nem is életem legjobb játéka), csak nem mellékeltek hozzá egy tisztességes leírást. Úgyhogy ahhoz, hogy az ember tudjon vele játszani, vagy házi szabályokat alkot a leírás által nem érintett területek lefedésére (és közben végig ott motoszkál benne az érzés, hogy vajon így meglesz-e a balansz), vagy pedig kinyomozza, mire gondolt a költő (ezt tettem én is). Kicsit olyan ez, mint amikor az ember a nyolcvanas években átvette a vadonatúj Daciáját, és neki kellett meghúzni a csavarokat, neki kellett beszereznie, majd beszerelnie a kispórolt szélvédőmosó-tömlőt, és neki kellett beállítania a gyújtást is.
Hogy mi okozta ezt az elég súlyos bakit, nem tudom, de váltottam pár levelet az egyik szerzővel, és abból arra következtettem, hogy nem volt épp felhőtlen az együttműködés a szerzők és a kiadó között. De hangsúlyozom: ez csupán a feltételezésem.
A „megfoltozott” szabályzattal már van értelme elővenni a Mátyást. Én is azért tettem közzé az információt, hogy kapjon egy esélyt ez a társas.
2024-03-28 18:29:27
Erős indítás ez egy közösségben 😟 Neked is szép napot!
2024-03-28 17:33:12
Kénytelen vagyok reagálni a fanyalgókra, mert sok a fölös dumcsi.
Magadnak tedd fel a kérdést:
Szeretnél egy olyan játékot, ami Magyarországon játszódik-, Mátyás korában-, tele van gyönyörű képekkel- (corvinákat idéző karakterlapok, kártyák, szemetgyönyörködtető térkép) és kooperatív csapatjáték, ahol négy hűséges országos méltóság bőrébe bújva elhozhatjuk a Mátyás nevével fémjelzett aranykort a Kárpát-medencében? Ha mindenre igen a válasz, akkor vedd meg. Ne gondolkodj rajta, hanem vedd meg. Jó vétel lesz. A szabálykönyvben minden benne van, csak szétszórva. De benne van. PDF-ben is letölthető. Én emiatt a játék miatt kezdtem el komolyabban foglalkozni Corvina facsimilékkel. Egyszerűen gyönyörűek a grafikák. Megvan már 4 éve és még ma is játszuk. Szép napot!
2023-06-22 21:17:12
Íme a szabályzat kiegészítése, pontosítása, javítása. (Ha lesz időm, összeállítom a teljes javított szabályzatot, és letöltetővé teszem.)
2023-06-22 14:49:00
Ajándékba kaptam, és évekig állt a polcomon befóliázva, pedig odavagyok a kooperatív játékokért, és kifejezetten szeretem, ha egy társas témája a magyar történelemhez kapcsolódik. (Pironkodva megjegyzem: a Kard és koronában fél, a sokat dicsért Pesti srácok, 1956-ban kétszer fél próbajátékon vagyok túl, az Újrajátszott Trianont pedig még csak kicsomagolni volt módom. Néha sóvár pillantást vetek rájuk.) Idén tél végén aztán úgy döntöttünk, nem várunk tovább a Duna befagyására, az IKEA-s szőnyegen tesszük királlyá Corvin Mátyást.
Már elöljáróban adtam egy jó pontot azért, hogy a játék nem esett áldozatául a Honfoglalónál látott beteg szemléletnek, jelesül, hogy „a történelmi Magyarország kényelmetlen, inkább passzírozzuk be Csonka-Magyarország térképébe a játékot”. A lelkesedésem azonban nem tartott sokáig.
Ezt nem lett volna szabad kiadni – summáztam az első játszma után. A szabályzatban akkora hézagok tátonganak, hogy a fekete sereg széltében átférne rajtuk. De nem hagytam annyiban a dolgot, úgy gondoltam, ennél több kell legyen ebben a társasban. Felvettem a kapcsolatot a kiadóval, de ott nem értették, mi a gond. (Fölmerül a kérdés: ők nem is olvassák el a játékaik szabályzatát?) Átirányítottak az egyik szerzőhöz, Ábel Györgyhöz, aki készségesen segített tisztázni minden kérdést. Hogy hogyan és miért ment félre a dolog, nem firtattam, a lényeg, hogy így már használható a társas, van értelme előpakolni.
Nem mondom, hogy tökéletes játék született, még azt sem, hogy ez lett „a” magyar stratégiai társas, de sokkal érthetőbb, tisztább, jobb minden, mint elsőre tűnt. Van egy-két fura történelmi kanyar meg egy fájdalmasan fantáziátlan eseménykártya (az írnokok felcserélik az osztogatás és a fosztogatás szót). Az események hatása nagyon széles skálán mozog, így az a benyomásunk támadhat, hogy mindent a szerencse határoz meg, de ha megismeri az ember a lapokat, ügyesen tudja adagolni a deus ex machinákat.
(Rövidesen folytatom a szabálykiegészítéssel és -javítással.)
2022-02-12 14:28:44
Én már elsőre sem értettem, hogy miért kusza a játékszabály... Minden le van írva, a bonyolultabb társasoknál (ez szerintem igencsak alulról súrolja a mércét) amúgy is célszerű egy próbajáték, ahol megtanuljuk és értelmezzük őket. Szerintem bátran fektess bele! 😉
2022-02-12 14:16:20
Köszönöm a visszajelzést. Az, hogy nehéz meg már már lehetetlen nem annyira baj. Én inkább a szabályokkal kapcsolatban olvastam a sok negatívumot, de úgy látszik, hogy abszolút játszható és élvezhető még ha szenvedés is.
A kard és koronában sem gyenge a szerencsefaktor de mivel ott egymás ellen játszottok könnyebb a sikerélményt is elérni. Igaz i az egyik félnek siker az a másiknak kudarc. :)
Engem meggyőztél arról, hogy ezt a játékot mégis csak akarjam! :)
2022-02-12 13:44:03
Nagyon nagy benne a szerencsefaktor, ahogy már korábban is írtam, sok benne a pusztító akciókártya, kevés az a két NOPE (becsületes nevén érvénytelenítő kártya) - amiket vissza se lehet vásárolni, csak a 2 Újra húzhatsz kártyát. Eddig Játék/Mi 3/0 az állás, de nem adjuk fel. Legközelebb 4-en felnőttek ülünk neki. Szerintem nagyon jól hozza ennek a kornak a feeling-jét, végülis küzdelmes időket éltek, és nekem végső soron az volt a célom a játékkal, hogy a gyerekeimnek tetsszen. ;)
A Kard és Korona is itt van már a polcon, arra is ráfekszünk majd, csak legyen itt egy kis sikerélmény végre.
2022-02-12 11:02:04
Annyira de annyira akartam ezt a játékot mert tetszett a téma ès érdekesnek tűnt a játék is.
Végül annyi negatívumot olvastam róla, hogy szépen töröltem a listáról.
Most a kommenteket olvasva elbizonytalanodtam és lehet jobban utánanézek és visszateszem kívánságlistára.
A harcolás kapcsán szerintem is a kard és korona lehet alternatíva.
Mi is csak kipróbáltuk még, nekem rizikó érzést adott csak jóval komplexebb formában.
2022-02-12 08:11:53
Tegnap ismét nekifutottunk a játéknak, immáron 2 hatodikossal - akiknek témába vág -, illetve a két strapabíró Anya. :)
Kitörő lelkesedéssel álltunk neki, amit az is fokozott, hogy az új belépők hozták magukkal a 'beginner's luck' fényes páncélzatát, s eme lelkesedésünket csak növelte, hogy a 2. év végén tátátáááááá... már a birtokunkban volt a Szent Korona valami csoda folytán.
Aztán ez a luck-cunami úgy a 7.-8. év végére valahogy elszállt, és a játékot megnyerni vérrel, verejtékkel és könnyekkel sem tudtuk.
Lehet draftolok bele egy - Sajnos a szembeálló haderők Istenei annyira összevesztek, hogy megbomlott a tér-idő kontinuum, lépj vissza 4 évet az idősávon - akciókártyát, ha ez így folytatódik...
Szerencsére a társaság nem rossz vesztesekből állt, hanem csupa a saját nyomorukon röhögni tudó emberekből és emberpalántákból, úgyhogy ez is egy élmény volt, mégha nem is a győzelemé.
2022-02-03 09:22:43
Nekem a 12 éves lányom ilyen, kiveszi a kezemből, feláll, hogy elássa... ilyenek. De nagyon mulatságos. Mindig közli, hogy őt nem érdekli, visszalép 2 évet a fordulójelölő idősíkon... Amúgy nagyon szabálykövető gyerek, érdekes, hogy viselkedik ilyen helyzetben. "Anya, beleraktunk már 2 órát, nyerjünk már légyszi!" 😂
2022-02-03 09:13:08
Majd ügyesebbek lesztek kis gyakorlással és nagyobb szerencsével. Nekem a feleségem nagyon utálja a bad luck kártyákat, a Birodalom bajnoka mellöl majdnem felállt egyszer ilyen miatt 😅 szerencsére a gyerekek hozzám hasonlóan inkább beletörődnek abba amibe muszáj.
2022-02-03 08:16:12
Megvolt az első éles játék, közelében sem voltunk a győzelmi feltételeknek. Nagyon sok a bad luck akciókártya. Egyszerűen nem tudsz olyan ütemben növekedni, hogy elbírd azokat a terheket, amiket rád ró. 12. körben felhúztam az ultimate bad luck akciókártyát, az összes jobbágytelket és falvat le kellett vennem a térképről egy pusztító pestisjárvány miatt. Nem is akarok róla igazán beszélni, mik voltak még... 😂😂😂 De nem adjuk fel, beleölünk még pár órát és 1-2 játékot, aztán valószínű módosítunk a szabályokon. (Terménybetakarítás-érték, vagy kezdőtőke.)
2022-01-20 16:06:09
Igen, két nappal ezelőtt futtattam le rá egy kisebb tanulmányt, de kicsit bonyolultnak ítéltem meg egy 12 évesnek. (Magamnak is elsőre. 😀)
2022-01-20 16:01:59
Ha harc kell és hasonló légkör, akkor szerintem ott van a Kard és Korona. Bár az magasabb bonyolultsági szint már.
2022-01-20 14:59:11
Közben rájöttem, hogy valami hasonló feelinget hozó középkori társast kerestem, bár ez kooperatív, és mondjuk kereskedés nincs benne, max. a közös cél érdekében adsz a másiknak javakat, hogy ne bukd el a végét. Mondanám, hogy az egymással való harcot hiányolom, de tényleg annyira szívatnak az akciókártyák, hogy az pont elég. 😅
2022-01-20 13:22:28
Köszönöm ezt a hoszabb hozzászólást. Rég gondolkodom rajta, de elvették időközben a kedvem. Te visszahoztad.
2022-01-20 10:44:39
Ezt a társast a lányom kérte, mert aktuális töriből a téma és kedvelte is. A szabálykönyvet - ami nem hosszú - előtte vagy 2x is átbogarásztam, majd közvetlenül a játék előtt is ketten nekiálltunk értelmezni, miközben tettük, amit előír. A "tanulójáték" során úgy tettünk, mintha hárman játszanánk - így lesz majd élesben - ő volt a gyógyító és a kapitány, én a nádor és külön az érsek (tehát ők külön színnel, szuverén egyénenként indultak "csatába"- /igazából fejlesztésbe/).
Talán a szabálykönyv tagolása miatt, de elég döcögősen indult a játék. Az a mondat pl. totál kiesett, hogy bármikor csak úgy jófejségből fizethetek be a kincstárba aranyat. A 9. körben, mikor már a 3. fejlesztés is lement és még csak 25 arany volt a kincstárban, azért elkezdtünk izzadni, hogy ebből nem lesz a 12. körben sem Szent Korona. De végső soron, akkor ez legközelebb nem is lesz olyan nehéz győzelmi feltétel, szépen kigazdálkodjuk majd, feltéve, ha nem nulláz le folyton valamelyik akciókártya...
Végül úgy tudtunk csak minden győzelmi feltételt teljesíteni, hogy az utolsó két körben a negatív akciókártyákat eldobtuk, és húztunk másik kevésbé devasztálót; legyen a gyereknek sikerélménye, ha már ott ül 90 perce. 😀
All in all, nekünk tetszik a játék, és már a szabályokat is helyreraktuk, játék után könnyebb volt értelmezni, amit előtte vagy alatta nem értettünk. Az éles játéknak így már kellőképp felvértezve fogunk nekiállni.
Annyi negatív észrevételem van, hogy első ránézésre az akciókártyák közül nagyon sok a pusztító, alig van segítő. Játék során 10/1 az arány.
Egyébiránt a játék nagyon szép, az alkatrészek jó minőségűek, nekem a kis fa jobbágytelkek a kedvenceim. De Keller&Mayertől ezt a szintet vártam. 😉
Annyit még hozzáteszek, hogy enyhe történelmi csúsztatását egy 12 éves is simán kiszúrta, "Anya, és mégis hogy küldött neked várat Hunyadi János? Már rég meghalt pestisben!" 😂😂😂
2021-01-13 12:01:12
Kár, pedig nem csúnya.
2021-01-12 21:11:06
Nekünk nagy csalódás volt.
A szabálykönyv kusza, sok helyen nem egyértelmű, a játék során felmerült kérdések többségére egyáltalán nem ad választ. Számunkra ez így játszhatatlan sajnos, nem ajánlom.
Az alábbi játékok a hasonlítanak leginkább a(z) Mátyás társasjátékhoz