Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

MEDVEPARK – A macis tetrisz

Szeretnétek egy pofonegyszerű, aranyos grafikájú, békés társasjátékot, amiben nincs rossz döntés és akár a nagymamával is előkapható a vasárnapi húsleves után? Megtaláltátok, ez az! Máris részletezem, mit tud ez a macis, tetriszes játék és miért gondolom azt, hogy jolly joker lehet bárki számára, aki szereti a családi játékokat.

A JÁTÉK CÉLJA

A játék során a mi feladatunk lesz megtervezni a Medveparkot, melybe kifutókat és állatházakat építünk, valamint zöldterületekkel tarkítjuk. Jó tervezéssel, már-már építészmérnökké válva kitűntetésben részesülhetünk, és busás pontokhoz juthatunk.

ELŐKÉSZÜLET

Hú, hát az van bőven… Azt javaslom, hogy aki kevésbé szeret az előkészületekkel bajlódni, az vonja be az egyik játékostársát, ketten már jóval gyorsabb a kipakolás. A raktártábla lesz a központi tábla, mely 3 részre oszlik, 3 különböző jelöléssel: Zöldterületek – talicska, Állatházak – betonkeverő, Kifutók – markoló.  Az első kettőre annak függvényében kell pakolni, hogy hányan ülünk le játszani, a harmadik részre minden felkerül. Az állatházaknál mindig felülre kerül a legértékesebb lapka, majd fentről lefelé csökkenő sorrendben a többi. A táblán mindennek van helye, jól látható, hogy melyik alakzat hová fog illeszkedni. Minden játékos kap egy bejárattal rendelkező parkterületet, a 12 bejárat nélkülit pedig a raktártábla mellé készítjük, ezekkel majd a játék során bővíthetjük a parkunkat. A medveszobrokat csökkenő sorrendben a raktártábla alá helyezzük, ha négynél kevesebben játszunk, akkor nem lesz mindre szükség. A kezdőjátékos az lesz, aki legutóbb volt állatparkban, ő indulásnak kap egy mosdót, a második és harmadik játékos egy-egy játszóteret, a negyedik pedig egy büfésort. 3 fő esetén már a harmadik játékos kapja a büfésort.

A JÁTÉK MENETE

A játékmenet könnyed, pár szabályt kell csak észben tartanunk. Minden körben egy lapkát fogunk letenni a készletünkből a parkba. Az új lapka mindig egy már előzőleg lerakott mellé kell kerüljön oldalszomszédosan, nyilván az első kör kivétel, hiszen akkor még üres a parkunk. A lapka szabadon forgatható, fordítható, de nem fedhetünk le másikat, nem lóghat le a táblánkról, valamint tilos gödörre építkezni, ide majd csak medveszobrot tehetünk. Ezután megkapjuk az épp letakart ikonokért járó bónuszokat, amiket a készletünkbe helyezünk és egy későbbi körben már azokból válogathatunk, vagy kibővítjük a területünket.

Talicska letakarása esetén a talicskás területről választhatunk, betonkeverő lefedésekor a talicskás+betonkeverős részről, markológép esetén pedig már az egész raktártábla kínálatából csemegézhetünk. Az építőbrigád lefedésével bővítjük a parkot, kapunk egy 4x4-es területet, ebből maximum 4 db lehet. Ha egy ilyen parkterületet teljesen lefedünk (a gödör kivételével), akkor megkapjuk a legértékesebb maciszobrot jutalomként és a gödör helyére illesztjük. Ezek 1-16 pontot érnek. Ritkán, de előfordulhat, hogy nem tudunk lapkát letenni a szabályoknak megfelelően, ekkor passzolnunk kell és elveszünk egy tetszőleges zöldterületet, majd a körünk azonnal véget ér. A zöldterületek kisebb elemek, helykitöltő funkciót látnak el, míg a kifutók és állatházak azok, amik igazi hasznot hoznak: 1-8 pontot érnek. A parkunkba bekerült állatházak, kifutók és maci szobrok értékei alkotják majd a játék végi pontjainkat.

Ily módon igyekszünk a területünk minden egyes négyzetméretét beépíteni, amíg egy játékos kitölti a rendelkezésére álló maximális 4 területet. Ekkor a többi játékos még egyszer sorra kerül, majd kiértékeljük a parkokat, és aki a legsikeresebben menedzselte az építkezést, ő lesz a játék győztese.

Ha extra kihívásra vágyunk, akkor egy kis pluszt vihetünk a játékba a feladatokkal. Három választott feladattípust teljesíthetünk és megszerezhetjük a legmagasabb értékű lapkát, de típusonként csak egyszer. Tapasztaltabbak már egyből bevethetik ezeket, hiszen a játékmenet elsajátítása nekik biztosan nem okoz nehézséget. Kezdésnek a Jegesmedvék-Zöldterületek-Állatházak kombinációt javasolja a szerző. Az első teljesítéséhez 3 jegesmedvés lapkának kell lennie a parkunkban. A második esetén 6 zöldterületnek csoportosan, oldalszomszédosan egymással. A harmadiknál pedig mind a 4 különböző alakú állatházzal szükséges rendelkeznünk.

VÉLEMÉNY

A játék alaposabb tanulmányozása előtt kapásból rávágtam, hogy ez is egy Uwe Rosenberg játék. Aki ismeri a szerzőt, talán egyetért velem abban, hogy ha tetriszes játékról van szó, akkor az ő neve az első, ami bevillan. A Patchwork című játék sikerét meglovagolva az új tervezései során gyakran csak lecseréli a külcsínt, esetleg kicsit megkavarja a játékmenetet, de a csontváz ugyanaz marad. Magam is meglepődtem, de a Medveparkot nem neki, hanem annak a Phil Walker-Hardingnak köszönhetjük, aki már a Sushi go! és a Kakaó című játékokkal bevéste a nevét a társasjátékszerzők nagykönyvébe. A már előbb is említett Patchworknél nálam hamar lepotyogott a téma, viszont a Medveparkban valamivel közelebb került hozzám, annak ellenére, hogy végsősoron itt is csak lapkalerakás történik. Viszont a körítés megvan: medveparkot tervezünk és építünk, aranyos jegesmedvékkel, pandákkal, góbi medvékkel és koalákkal, közben felhúzunk egy-egy játszóteret, büfét és mosdót, akárcsak egy igazi park esetében.

Az hogy épp melyik lapkát választjuk, igényel egy kis előre tervezést, hiszen a következő körben már azt fogjuk lerakni. Így már nem csak az számít, hogy melyik a legértékesebb, mert lehet, hogy érdemes 1-2 pontot feláldozni a jobb forma érdekében. Ezért, nézem az értéküket és figyelem azt is, hogy hova fog beférni, és milyen ikonokat takarok le vele majd egy körrel később. Közben igyekszem a 4x4-es rész teljes feltöltését elsőként elérni a legértékesebb maciszobros jutalom bezsebeléséért. A játék vége felé érdemes átnézni a szomszédokhoz, megvizsgálni, hogy kinek mennyire telített a parkja, ugyanis, ha valaki befejezi az utolsót, akkor már csak 1 elem beillesztésére lesz lehetőségünk, és jön a pontszámítás.

A játék egyetlen hátránya a ki- és elpakolás, ami nem kis munka. Sajnos nem ajándékoztak meg minket értelmesen használható inzerttel, amit a játékhoz kapunk az kissé megmosolyogtató, el is felejthetjük. Mi a zacskózás, majd ömlesztés módszerét használjuk.

A gyorsan elsajátítható szabályok, az aranyos grafika és a kedves téma miatt könnyen tálalható és emészthető bárki számára. Igazi többgenerációs játék, gyerekekkel, szülőkkel, nagyszülőkkel is bevethető. Méltán jutott döntőbe logikai kategóriában a Mensa HungarIQa Társasjátékversenyen, ezzel a 2022-ben magyarul megjelent társasjátékok legjobbjai közé rangsorolták. A körödben egy lapkát leraksz, és általában kapsz valamit: egy vagy több lapkát, vagy egy új parkterületet. Nincs rossz döntés, nincs olyan érzeted, hogy elrontod a játékot és a szerencse sem befolyásolja a végkifejletet. Ha nem fürkészed folyamatosan a társaid parkját és a pontjait, akkor csak a játék végén derül ki, hogy ki lett a legsikeresebb parképítő. Játék közben nem kell a szabálykönyvet újra és újra elővenni, nem kell kibogarászni semmit, nincsenek kivételek, szépen lecsorog a játék 30-45 perc alatt. Bár hivatalosan csak 8 éves kortól ajánlott, szerintem bátran lehet kísérletezni akár már 6 éves kortól is. Az én 8 évesem kedveli a tetriszes játékokat, sokszor előkerül a Patchwork, a Katamino és a Kartográfusok, így biztos voltam benne, hogy a Medvepark is sikeres lesz és nem csalódtam. Ahogy a bevezetőben említettem, ajánlom szinte bárkinek: kezdőknek, családoknak, maci fanatikusoknak, valamint azoknak, akik szeretik az egyszerű szabályú, békés hangulatú, délutáni uzsonna mellé fogyasztható játékokat.

Hol vásárolhatom meg?

írta -- Dzsuzsi

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

24Nov

Aranyásók: A sötét barlang - Te a klántársam vagy... Ugye?!

Ismertető | 2024.11.24. 14:00:00

Az aranyat kibányásztuk, de van egy kis bökkenő: emelkedik a vízszint, ezért gyorsan ki kell jutnunk, hogy ne vesszen kárba a munkánk gyümölcse. A klánban azonban lehetnek árulók is, ezért sosem tudhatjuk pontosan, hogy kiben bízhatunk meg.

17Dec

Sarkvidék - Hangolódás télre

Ismertető | 2024.12.17. 14:00:00

Gyűjts minél több ugyanolyan állatot egymás után, és tedd minél erősebbé a titkos totemállatodat!


Kommentek

  • qgtanton

    2023-09-14 07:16:47

    Egy játékot játszottam vele, ez alapján jól szórakoztam a tetris-ezés kicsit másféle játékstílus, amit a leginkább keresek. A terület lefedése szórakoztató, de - ahogy többen említették a cikk alatt is - elég monoton. Saját részre biztos nem veszem meg a játékot, nekem a komplexebb élményt nyújtó játékok jobban tetszenek. Ehhez a játékhoz viszont már egész fiatalon le lehet ültetni a gyerekeket, és valószínűleg ügyesen és gyorsan tudják is játszani a játékot.

  • coldnuit

    2023-09-13 17:35:19

    Szerintem is remek családi játék lehet, ha 1-2 havonta egyszer előkerül, biztos nagyon jó szórakozást nyújt gyakorlatilag bármilyen korosztálynak. Az viszont tényleg igaz, hogy szinte minden játék ugyan olyan. Hamar megtanulja az ember, hogy milyen alakzatok léteznek, és melyiket érdemes elvinni. Aki komolyabb játékra vágyik, annak semmiképpen sem ideális.

  • matzi1

    2023-09-13 11:09:19

    Én is próbáltam ezt a játékot, de úgy gondolom, családoknak számnták, és nem komolyabban társasozóknak. Egy játék után már láttam mindent amit a játék kínálhatott. 5 játék után pedig megszabadultam tőle, mert minden játék ugyanúgy játszódott le.

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Medvepark