- Ismertető
- 2022.12.03. 07:59:00
Otthon, édes otthon – Juharvölgy krónikája
Sünpapa a kandalló elött ül a kedvenc hintaszékében, egy jó meleg takaróba bugyolálva. Kezében egy bögre forró kakaó, így mesél unokáinak. A gyerekek a hintaszék köré gyűltek, s csendben hallgatják nagyapó történeteit, szavait csak a kandallóban pattogó tűz zavarja meg.
Ez az idilli élet nem jött ám magától. A süncsalád egész évben a télre készült, gyűjtögették az élelmet, és a kényelmet biztosító tárgyaikat.
Ezt a hangulatot tapasztalhatod meg a Juharvölgy Krónikája című társasjátékban, melyben mindannyian egy-egy család sorsát irányítjátok, és a célotok, hogy a ti kuckótok legyen a legotthonosabb.
Pattogó kandalló és teli éléskamra
A játék elején mindenki választ egy állatcsaládot. Lehettek a mosómedvékkel, nyuszikkal, rókákkal, mókusokkal és a sünökkel. Állatkáitokat Juharvölgy különböző helyszíneire külditek, hogy árucikkeket, pénzt, történeteket gyűjtsetek, tárgyakat és fejlesztéseket vásároljatok.
Családtagjaitokat a völgy helyszíneire helyezitek le. Minden munkást a fehér völgy- és a színes családkockákkal kell aktiválnotok. A szükséges kockakombinációkat maguk a helyszínek határozzák meg.
Az erdő és mező helyszínein évszakonként (fordulónként) változnak a beszerezhető árucikkek, tavasszal például hiánycikk a gabona, nyáron a gomba, ősszel pedig a fonal.
Köveket és pénzt gyűjthettek a folyónál is, az árát a folyótárcsa határozza meg. A tárcsát minden forduló végén eggyel el kell forgatnotok, így mindig más kockafeltétellel juthattok hozzájuk.
A megszerzett árucikkeket, pénzt és a történeteket a műhelyben fejlesztéskártyákra, a bagolyfészekben pedig kényelemkártyákra költhetitek. A fejlesztéskártyák egyik fele a játékostársaitoknál lévő kártyák után adnak pontot, némelyik különleges képességet biztosít, a kártyák harmadik csoportja pedig akcióhelyként szolgál, amit csak ellenfeleitek használhatnak, cserébe nyersanyaggal kompenzálnak.
A kényelempakli különböző berendezési és használati tárgyakat, ételeket, tartalmaznak, melyekkel családotok életminőségét javíthatjátok. Kedvenc kényelemkártyáink a „Tündérkert” amin nyersanyagokat és a „Csurig teli malacpersely”, amin pénzt, gyűjthetünk plusz pontokért.
Minden fordulóban érkezik a fogadóba egy látogató. Ők valamilyen szabálymódosítást vagy kedvezményt adnak, e mellett a látogató kockával aktiválható helyszínként is szolgál, amivel erőforrásokat szerezhettek.
Előfordul, hogy egy munkást már nem tudtok aktiválni, mert elfogyott a kocka. Ilyenkor kaptok egy tanulságjelzőt, (amit mi jobbszeretünk tapasztalat tapasznak hívni), ezzel később manipulálhatjátok egy kocka értékét.
A rövid játék a hatodik, a hosszú játék a nyolcadik forduló után ér véget. Ekkor összeszámoljátok a szivecskék értékeit, ezek lesznek a győzelmipontjaitok, és aki a legtöbbet gyűjtötte, vagyis a legkényelmesebb otthont varázsolta: az győz.
Hívogató hintaszék és hatalmas takaró
A játék eredeti címe, Creature Comforts (Lények kényelme), ami jobban leírja a játék lényegét. Tulajdonképpen berendezzük a kis kuckónkat. A játéknak kellemes, nyugodt hangulata van, a játékosok nincsenek negatív hatással egymásra.
A munkások a családkockák kidobása után kerülnek a táblára, és ez után dobjuk ki a négy völgykockát. Bár a szerencsefaktor elég nagy, mi mégsem éreztük zavarónak, persze néha kibabráltak velünk. Előfordul, hogy a kockák miatt nem sikerül teljesíteni egy akciót, és hoppon marad egy családtagunk, az első fordulóban pedig még tapasszal sem rendelkezünk, hogy változtassunk egy értéken.
Családtagjainkat szimultán helyezzük le, ezt a szabálykönyv lehetővé teszi az akciók végrehajtásánál is. Bár ezzel jelentősen csökkenthető a játékidő, könnyű belekavarodni. Mi az akciókat szeretjük sorrendben végrehajtani, így nem kell fejben tartani, hogy mit hova szántunk, hanem nyugodtan rakosgathatjuk a kockákat.
Legjobban ketten vagy hárman szeretjük, mert kevesebb a holtidő, négy-öt fővel pedig legfeljebb csak rövid játékot javaslunk. Öt fővel így is több, mint két órás játékkal számolhattok.
A grafika nagyon kellemes, sok meleg, őszi színt használ, az alkatrészek átlagos minőségűek. Az árucikkek elég picik, nehéz megfogni őket. Valószínűleg túl drága lett volna fa jelölőkkel, de könnyen el tudjuk képzelni, hogy a jövőben elérhető legyen upgrade pakk.
Bár családi kategóriába sorolják, azért ez a játék elég sokrétű, és nem könnyű megtanulni sem. Tény, hogy a kockákat rakosgatni nyolc éves is tudja, de azt jól meg is kell tervezni, ezért inkább tíz éves kortól ajánlanánk.
És még pár gondolat az Everdell párhuzamról. Mindkét játékban munkásokat használunk, és tablót építünk, a kártyaelviteli rendszerük és a hangulatuk is hasonló. A Juharvölgy fő motorja viszont a kockamenedzsment, hogy ez elég különbség-e, arról megoszlott a véleményünk. A történetet illetően van még egy momentum: az Everdell fókuszában a terjeszkedés áll, míg a Juharvölgyben inkább az otthon megteremtése.
Mi mindkettőért hasonlóan rajongunk, szerintünk kellően mások, hogy megférjenek a polcon. Ti hogy vagytok ezzel? Írjátok meg kommentben!
Szépen szóló furulya és andalító mandolin
Számunkra a Juharvölgy Krónikája a tipikus őszi játék. Parti közben szinte halljuk a levelek susogását, és érezzük az avar illatát.
A játékot elsősorban tapasztaltabb családoknak javasoljuk, de bátran tegye asztalra a gémer közönség is.
Kísérőnek egy bögre forró teát, egy hintaszéket és egy jó meleg takarót ajánlunk.
Hol vásárolhatom meg?
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
Sarkvidék - Hangolódás télre
Ismertető | 2024.12.17. 14:00:00Gyűjts minél több ugyanolyan állatot egymás után, és tedd minél erősebbé a titkos totemállatodat!
1% - A csekély esélyek játéka
Ismertető | 2024.11.22. 14:00:00Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Népszerű
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóSarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTriot minden háztartásba!
2024.11.30. 19:46:00 / Ismertető, BemutatóSimilo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóKluster – Mágneses vonzerő
2023.12.13. 17:25:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
Babaróka karácsonya - Ünnepi hangolódás ovis kortól
2024.12.23. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóBabaróka a családjával nekilát a karácsonyfa díszítésnek, de jajj a díszek szétgurulnak, elbújva mindenféle zegzugos helyen a szobában. Gyertek, keressük meg együtt az összes díszt és öltöztessük ünnepi díszbe a fenyőfát!
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóFigyelj! Négy szürke gomb: ventilátor, ejtőernyő, ventilátor, gázmaszk. A gázmaszkot kell megnyomni! Nagy piros tekerő, körbe mindenféle jel, a négylábú pókra tekerd át! Kék mosógépszerű, alatta két kék gomb, a bal oldalit nyomd meg!
Similo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóHasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…
Sarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóGyűjts minél több ugyanolyan állatot egymás után, és tedd minél erősebbé a titkos totemállatodat!
Kommentek
Pcs
2022-12-12 19:04:33
Persze, a Juharvölgy Krónikájában is vannak egyforma kártyák, de valószínűleg azért nem olyan feltűnő, mint az Everdellben, mert itt sok alkatrész van: kockák, kényelem-, fejlesztés-, évszak kártyák, látogatók. Az Everdell viszont nagyrészt az erdőlakó- és építménykártyák körül forog, így lehet, hogy feltűnőbb. Ráadásul ha jól emlékszem, majdnem kétszer annyi kártya van benne, mint a Juharvölgyben, mégis amikor ketten játszottuk, már a harmadik-negyedik játék során ismertük szinte az összes lapot.
Én úgy érzem a Juharvölgy Krónikája magában komplex játék, míg az Everdell talán a kiegészítőkkel együtt hozhatja ugyanazt a komplexitást, viszont így az ára már a sokszorosa a Juharvölgyéhez képest.
hierroo
2022-12-12 10:41:17
Nekem is jobban bejön, a Juharvölgy Krónikája, mit az Everdell. Egyébként, itt is vannak egyforma kártyák. Kellemes kis játék. Mondjuk lehetne több évszak kártya, vagy fejlesztés kártya is, de különben így is elég változatos ez a játék. Szerintem jó karácsonyi ajándék is lehet!
Pcs
2022-12-04 21:08:54
A Juharvölgy Krónikája, bár hasonló megjelenésű, de nekem sokkal hangulatosabb, mint az Everdell. Emellett, mint játék, szerintem komplexebb, változatosabb.
Az Everdellben gyakorlatilag munkáslehelyezés, nyersanyaggyűjtés, pakliépítés. Nekünk a negyedik-ötödik játék után ez már kezdett unalmassá válni, főleg úgy, hogy bár sok kártya van a játékban, de ezek között sok az azonos.
A Juharvölgy Krónikájában a munkáslehelyezés, nyersanyaggyűjtés, pakliépítés mellett ott vannak a kockák, az évszakok változatos nyersanyagai, a látogatók váltakozó képességei stb.
Az Everdell szerintem remek játék azoknak, akik éppen most ismerkednek a társasjátékok világával, a Juharvölgy Krónikája viszont egy haladóbb, nehezebb játék. Így az utóbbi nálunk gyakran előkerül, az előbbitől azonban már megváltunk.