A bemutató végén vár téged a Fun With Geeks-szel közös nyereményjátékunk, ahol megnyerheted a Kuruzslók Quedlinburgban magyar kiadását!

Kuruzslók Quedlinburgban - Bájitaltan RAVASZ fokozaton

"Mit kapok, ha ürömteába őrölt aszfodéloszgyökeret keverek?" vagy "... mi a különbség a sisakvirág és a farkasölőfű között?"- ez és az ehhez hasonló kérdések tömkelegeire egy valamire való vajákosnak tudnia kell a választ. Aggodalomra azonban nincs semmi ok, legfeljebb felrobban az üstünk teljes tartalma és lejáratjuk magunkat Quedlinburg teljes városa előtt... De persze, ez is csak akkor következik be, ha túl sok csattanó maszlag kerül a főzetbe. Várj, csak mennyit is raktam bele?...

A Kuruzslók Quedlinburgot során Quedlinburg 9 napos vásárára látogatunk el, hogy a legkiválóbb főzeteket készítsük el nap, mint nap és ezzel elnyerjük a legsikeresebb kuruzsló címét. Mechanizmusát tekintve egy pakli, akarom mondani zsáképítő játékról van szó, ahol a kezdeti alapanyagkészletünk fejlesztésével, valamint a szerencsénk próbára tételével (push your luck) növelhetjük a üstünkben kavargó oldatunk értékét.

A játékot Wolfgang Warsch (játékfejlesztő és molekuláris biológus) tervezte, aki nem kisebb címeket mondhat magáénak, mint a The Mind, a Ganz Schön Clever vagy éppen a Hullámhossz. 2018-ban pedig, a vajákosok életébe nyújtó bepillantásért, a Kuruzslókkal elnyerte a Kennerspiel des Jahres, valamint a Golden Geek Legjobb Családi Játék díját is. 

Kinézet

A doboz kinézete egy összetettebb eurot sugall, de ez ne tévesszen meg senkit, a játék inkább a családi haladóbb szintet közelíti meg. Igaz, a sok alkatrész és a több oldalas almanach-ok először bonyolultnak tűnhetnek, de a szabályok tüzetesebb vizsgálata könnyen áthidalhatja a kezdeti zavarunkat.

A kartonok, a kártyák, a tokenek és az egyéb jelölök illusztrációi szépen hozzák a középkori hangulatot, de korán sem kiemelkedőek. Azonban megjegyzendő, hogy az alapanyag-jelölők többek szerint is meglehetősen kopnak. Mindenesetre mi a tesztelés során nem vettünk észre látványos kopást. Szerencsére a játék mechanizmusai és dinamikája bőven kárpótolhat minket a külsőségekért.

Lássuk, hogy mit rejt a kavargó üstünk

A játékosok kilenc nap, azaz forduló során mérik össze az erejüket, valamint szerencséjüket. Kezdetben mindenki ugyanazzal a készlettel indul (1 db egyes értékű tökkel, 1 db egyes értékű keresztespókkal és 4 db egyes értékű, 2 db kettes értékű, valamint 1 db hármas értékű csattanó maszlaggal), de a játék előrehaladtával minden játékosunk zsákja újabb és újabb különböző értékű alapanyagokkal gazdagodik. Ezekből összesen nyolcfélét különböztetünk meg: a keresztespók (zöld), a tök (narancs), a mandragóra (sárga), a varjúkoponya (kék), a légyölő galóca (piros), az afrikai halálfejes lepke (fekete), a szellem szufla (lila) és a csattanó maszlag (fehér). Ezek közül a maszlag kivételével mindegyik vásárolható (igaz ez utóbbit ki akarná megvenni magának?); a narancs, a lila és a fekete kivételével három különböző értékben.

Az összetevők tulajdonságai változóak, melyet a játék elején az almanach-ok determinálnak. Általánosan az összetevőkről  elmondhatjuk, hogy:

  • fehér, narancs: csak töltik az üstünket,
  • a kék, piros, sárga: azonnali bónuszakciókat adnak,
  • zöld, lila, fekete: a fordulóvégén ad bónuszakciókat.

A csattanó maszlagra külön ki kell térnem, hiszen ez adja a játék sava-borsát: ugyanis a maszlag egészen addig nem csinál semmit, míg túl nem lépjük a bűvös hetes értéket, utána azonban a főzetünk felrobban, jelentősen csökkentve ezzel a nyerési esélyeinket.

Az összetevőkön kívül minden játékos színében találunk egy két oldalú üstöt (sima és kémcsöves játékvariáns), lombikot, pecsétlapkát, valamint patkánykő, pontjelző és csepp korongokat. Játékosonként egy húzózsákot, rubintokat, egy fordulójelölőt, egy bónuszkockát és egy pontozólapot.

"Nagy tüzet raktam, kását kavartam"

A napunk elejét egy jóskártyával indítjuk, melyek extra pontokhoz vagy tárgyakhoz juttatják a játékos(oka)t. Kétféleképpen működnek: vagy a forduló elején, vagy a teljes forduló alatt fejtik ki a hatásukat. Ezután megállapítjuk az esetleges patkányfarkakat (leghamarabb 2. fordulótól), ahol is mindenki feltöltheti az üstjét annyival, mint amennyi patkányfarok található a közte és a vezetőjátékos között a pontozósávon: az üstjén annyit mezőt lép előre a cseppjéhez (kezdetben a 0-s értéken áll) képest a patkánykövével. Ezután a főzetkészítés veszi kezdetét, ahol minden játékos egyszerre húz a zsákjából és leteszi az adott összetevőt az értékének (1, 2, 3, 4) megfelelő távolságra a cseppjétől, vagy a patkányfarkától. A következő körben ismét egyszerre húznak, de itt már az utolsó összetevőhöz képest kell lerakniuk a kihúzott alapanyagot.

A húzott összetevő lepakolását követően bárki dönthet úgy, hogy megáll, azaz nem húz többet. Abban az esetben, ha valakinek kifogyna a zsákjából a token vagy esetleg a kihúzott csattanó maszlag összértéke meghaladná a hetet szintén meg kell állnia. Egy forduló akkor ér véget, ha mindenki megállt.

Fontos megemlíteni, hogy a húzások során amennyiben fehér összetevőt húz a játékos, de ezzel még nem robbanna fel és rendelkezik feltöltött lombikkal, akkor kiürítheti azt. Ilyenkor az utoljára kihúzott csattanó maszlag visszakerül a zsákba. 

Forduló vége, azaz a pontozás

Az értékelés menetét a pontozósávon is megtalálható módon hajtjuk végre.

  1. Az üst sávján legtovább eljutott játékos(ok) dob(nak). Ebben a fázisban csak azok vehetnek részt, akik nem robbantak fel. A dobásért cserébe győzelmi pontokat, rubint vagy a tököt kaphatunk, esetleg előrébb mozgathatjuk eggyel a cseppünket.
  2. Fekete, zöld és lila összetevők bónuszakcióinak ellenőrzése és pontozása.
  3. Rubint osztás, amennyiben valaki olyan mezőn fejezte be az akcióját, ahol egy rubint is fel van festve akkor kap egyet.
  4. Győzelmi pontok bezsebelése: a játékosok megkapják a mezőjükön található győzelmi pontot, amit lelépnek a pontozósávon.
  5. Vásárlás: a tartózkodási mezőn található értéket a játékosok egy vagy két különböző színű összetevőt vásárlására költhetik. Amennyiben maradna valamilyen összeg, akkor az a forduló végén elveszik, nem kerül át a következőre.
  6. Amennyiben valakinek szeretne a két rubintért léptethet egyet a cseppjén előre, hogy onnan kezdje a feltöltést, vagy újratöltheti a kimerült lombikját. Ez többször is végrehajtható a forduló során.

Ha valaki felrobbant, akkor a 4. és az 5. pont között választania kell, így vagy csak győzelmi pontot kap, vagy alapanyagot vásárolhat a zsákjába. 

A vásár előre haladtával a játék globálisan is változik: a 2. fordulótól elérhetővé válik a mandragóra, a 3. naptól a szellem szufla a piacon. A 6. nap alkalmával minden játékos egy egyes értékű csattanó maszlaggal gazdagodik. Az utolsó, azaz 9. napon pedig az alapanyagvásárlás helyett öt értékmezőnként vagy két rubintért egy győzelmi pontot kaphatunk.

A játékot az nyeri, aki a legmesszebbre jutott a pontozósávon.

Végső gondolatok

A Kennerspiel de Jahres díj láttán több ismerősünk is kardoskodott a kipróbálás ellen, mondván nem játszott annyit, hogy ezt önfeledten élvezhesse. Viszont ez ne tartson vissza senkit, a játék tényleg nem bonyolult viszonylag kis segítséggel szinte kezdő társasozóknak is könnyen befogadható és nagy sikerélményt tartogathat. Továbbá, a játékba beépített patkányfarkakkal történő kompenzáció szerintem sokat tud segíteni a lemaradt játékosoknak egy-egy fordulóban. Egyetlen érzékeny pont a nagy szerencsefaktor lehet.

A legkiemelkedőbb pont a játék során az összetevő húzás a fordulók során, mely minden alkalommal ugyanolyan izgalmas. Szintén kiemelném az újrajátszhatóságot, melyet mind játékvariánsokkal, mind az almanach-ok szabad variálásával meglehetősen nagynak mondanám. De akkor se aggódjunk, ha kicsit meguntuk az alapjátékot, mert a társas első kiegészítője a Kuruzslók Quedlinburgban: A javasasszonyok hamarosan magyarul is megjelenik ami tovább fűszerezheti a üstünkben kavargó főzeteket.

Ennyi dicséret mellett azonban muszáj a játék negatívabb aspektusairól is szót ejtenem. A játék grafikája nekem nem tetszett. Egyszerűen nem illik a 2010-es évek végére, amikor már szinte alapnak tekintjük azt, hogy egy társas ne csak szórakoztasson, de nézzen ki is valahogy. Azért ne értsük félre egymást, nem a Mars terraformálása- vagy a Castles of Burgundy-féle csúnyaságról beszélünk! De a készítők kicsit több energiát is befektethetek volna erre a pontra. Ez nekem leginkább a fekete húzózsákokban csúcsosodott ki, ami nem csak, hogy nem szép, de korántsem praktikus, mivel könnyen összekeverhető bárkijével az asztalon. Ennek ellenére, mi szeretjük a Kuruzslók Quedlingburgban és ajánlom bárkinek, aki szereti a családi játékokat, a pakliépítést és nem zavarja a nagy szerencsefaktor.

Nyereményjáték

Kuruzslók Quedlinburgban - Indul a boszorkánykonyha - A Fun With Geeks és a Tarsasjatekok.com közös nyereményjátéka

Nézd a Fun With Geeks csatornáját, vegyél részt a közös nyereményjátékunkon, és nyerj egy magyar dobozos Kuruzslók Quedlinburgban társasjáték! A társasról további információk a videóban!

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

15Okt

Kaland a zsebbe! Új felvonás – Spoilermentes Szabadulópakli bemutató

Ismertető | 2020.10.15. 13:00:00

Idén a Szabadulószoba játékokhoz 3 új tag érkezett: az Eldorádó legendája, A függöny mögött és a Szfinx átka. Spoilermentes bemutatónkban elolvashatod tapasztalatainkat.

08Okt

Blue Banana - Lehet zöld az ég, és lehet kék a banán

Ismertető | 2020.10.08. 17:00:00

Vannak dolgok, amikhez kötünk bizonyos színeket: barna medve, vörös rózsa, sárga villamos, piros hó stb. Na ezeket gyorsan felejtsük el... Vagyis csak félig... Lássuk, miért mondom ezt.


Kommentek

  • zsiray.barbara

    2020-09-24 18:34:53

    Igazi favorit nálunk, mióta beszereztük tavaly karácsonyi ajándékként. Persze, szörnyen idegesítő tud lenni (szinte fel tudnánk olyankor robbanni mi is :D ), hogyha felrobban az üstünk, de biztosan kárpótol minket, hogyha kihúzzuk valamelyik különösen értékes összetevőt a zsákunkból és "hozzákeverhetjük" a főzetünkhöz. Továbbá nagyon jól működik a játék kompenzációs mechanizmusa, a patkányfarkas megoldás. A társas újrajátszhatósága pedig valóban kiemelkedő, mindegyik készletben jó lehetőségek rejlenek. Szerintem a dizájn is teljesen rendben van, meghozza a kedvet a játékhoz.

  • Barnil

    2020-09-20 11:12:20

    Már a magyar megjelenés óta szemezek vele. A témája és a grafikája is nagyon tetszik. Egyszer mindenképp a gyűjteményemben lesz. Ez a cikk is csak még jobban meggyőzött róla.

  • wagnerbotond11

    2020-09-18 11:47:21

    Érdekes játéknak tűnik és a grafikája is szép. Lehet hogy érdemes lenne beruháznom rá.

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Kuruzslók Quedlinburgban