Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Ti írtátok! - Bang! A Kockajáték: A vén csehó

A vén csehó a BANG! kockajáték első kiegészítője, mely csak az alapjátékkal együtt játszható. A doboza feleakkora, mint az alapjátéké, de így is sok újdonság elfért benne. Lássuk, hogy milyen izgalmakat tartogat az öreg kocsma.

Amennyiben valaki nem ismeri az alapjátékot, érdemes előbb annak utánanéznie.

A doboz tartalma

A doboz mérete csalóka az új elemek mennyiségét tekintve, ugyanis a BANG! kockajátékhoz viszonyítva egészen sok részből áll a vén csehó. Ezek az alábbiak:

  • 2 csehókocka;
  • 8 karakterkártya;
  • 9 különleges szerepkártya;
  • 1 szellem renegát kártya;
  • 1 szellem kártya;
  • 3 összefoglaló kártya;
  • 7 szellemlapka;
  • 1 törzsfőnök nyílvesszőlapka;
  • tölténykorongok az életerő jelzésére: 3 db 1-es, 1 db 3-as értékű;
  • szabálykönyv.

A kocsma választéka

A vén csehó egy moduláris kiegészítő, azaz öt, egyben vagy külön-külön is használható modulból áll. Az előkészületek semmit sem változtak az alapjátékhoz képest. Röviden összefoglalva: kiosztjuk a szerepkártyákat, kiosztjuk a karakterkártyákat és az azoknak megfelelő mennyiségű életpontot, felolvassuk a kiosztott karakterek különleges képességeit, középre tesszük a tölténykorongokat, a nyílvessző lapkákat, illetve a dobókockákat, és már indulhat is a játék a seriffel kezdve.

Első modul: csehókockák

A játék tartalmaz két új dobókockát, ezek a csehókockák („nagyszájú” és „nyúlszívű”). A háttérszínük különbözik az alapjáték kockáinak háttérszínétől, hogy könnyen meg tudjuk őket különböztetni. Mindkettő tartalmaz új szimbólumokat, melyek az eddigiek közül helyettesítenek néhányat.

Ezt a modult alkalmazva is öt dobókockával dobhatunk, azonban a körünk elején dönthetünk úgy, hogy az egyik alapkockát lecseréljük az egyik csehókockára. Innentől kezdve a kör végéig nem választhatunk másik kockát, az újradobások során is ugyanazokkal kell dobnunk.

A „nagyszájú” kockán szereplő szimbólumok:

  • Töltény (új): a játékos azonnal veszít egy életerőpontot. A nyílvesszőhöz hasonlóan ezt is közvetlenül a dobás után kell végrehajtani.
  • Dupla gatling (új): két gatlinget ér, azaz elegendő ezen kívül még egy gatlinget dobni ahhoz, hogy kijátszhassuk. Ennek hatására eldobhatjuk magunk elől az összes nyílvesszőt, és rajtunk kívül mindenki veszít egy életerőpontot.
  • Dupla célkeresztek (új): kettőt lőhetünk a szimbólumon meghatározott távolságra. Ebből a szimbólumból kettő van a kockán, mindkettő más távolságra alkalmazható. A két lövést akár szét is oszthatjuk két különböző játékos között.
  • Dinamit: nem lehet újradobni. Amennyiben kigyűlik az adott körben legalább három, veszítünk egy életerőt, és a körünk véget ért.
  • Nyílvessző: azonnal magunk elé veszünk az asztal közepéről egy nyílvesszőt. Ha elfogytak középről a nyílvessző lapkák, akkor támadnak az indiánok, és mindenki annyi életerőt veszít, amennyi lapka van előtte.

A „nyúlszívű” kockán szereplő szimbólumok:

  • Törött nyílvessző (új): eldobhatunk tetszőleges játékos elől egy nyílvesszőt.
  • Dupla sör (új): olyan, mintha két sört dobtunk volna. Kétszer egymás után gyógyíthatunk egy életerőpontot tetszőleges játékoson, azaz akár egyszerre két résztvevőt is segíthetünk vele.
  • Sör: egy általunk választott játékos visszanyer egy életpontot.
  • Dinamit, nyílvessző, célkereszt közvetlenül mellettünk ülőre: ennek a három szimbólumnak a hatásai már ismertek.

Második modul: a törzsfőnök nyílvesszője

A játék elején az asztal közepére kerül a törzsfőnök nyílvesszője is a többivel együtt. Amikor nyílvessző szimbólumot dobunk, dönthetünk úgy, hogy a törzsfőnök nyílvesszőjét vesszük el középről. Ennek a hátulütője az, hogy ez két nyílvessző lapkával ér fel. Cserébe, ha az indiánok támadásakor előttünk van a legtöbb nyílvessző lapka – a törzsfőnökét továbbra is kettőként számolva –, nem veszítünk egy életpontot sem.

Harmadik modul: különleges szerepek

Ez a modul újragondolt szerepkártyákat tartalmaz, melyeken a karakterkártyákhoz hasonlóan különleges képességek szerepelnek. Ezek a képességek a forduló során egyszer használhatóak fel, és a kijátszást követően az adott játékos szerepe nyilvános lesz.

A lelepleződés a Bang! A kockajátékban nem okoz nagy gondot, ugyanis a legtöbb esetben hamar kiderül, hogy ki melyik oldalon áll. Leginkább a seriffhelyettest és a renegátot lehet könnyen összetéveszteni, így esetleg ők okozhatnak meglepetést.

A képességek erőssége nagyon helyzetfüggő, azonban a megfelelő pillanatban kijátszva nagyot tudnak csavarni a játékmeneten, és akár sorsdöntőek is lehetnek.

Az azonos csapatok szerepkártyái különböző képességgel bírnak, mely még színesebbé teszi a szereposztást. A készítők újabb vadnyugati motívumokat építettek be a játékba a különleges szerepek elnevezéseivel (a jó, a rossz, a csúf, az ördög jobb keze, az ördög bal keze stb.).

Negyedik modul: új karakterek

A játék újabb nyolc vadnyugati hőssel bővült. Van néhány, melynek a különleges képessége kötődik a kiegészítő egy-egy moduljához, így azok nem használhatóak, ha a kapcsolódó modult kihagyjuk. Apache Kidnek a törzsfőnök nyílvesszőjéhez, José Delgadonak és Tequila Joe-nak pedig a csehókockákhoz köthető képessége van.

Ötödik modul: a szellem

A szellem modul csak öt vagy több játékos esetén használható.

Az első játékos, aki kiesik a játékból, szellemmé válik. Így továbbra is játékban maradhat, korlátozott lehetőségekkel. Életereje nem lesz, a lövési távolság számításakor őt nem kell figyelembe venni, de továbbra is nyerhet, még akkor is, ha renegát volt. A renegát játékosszámtól függően szellem banditává vagy szellem seriffhelyettessé válik, és az adott csapattal közösen nyerhet.

A saját körében dob két alap dobókockával, amelyeket legfeljebb kétszer dobhat újra szimbólumtól függetlenül. A köre végeztével az egyik kockán szereplő szimbólumnak megfelelő szellemlapkát odaadja egy tetszőleges játékosnak. Amennyiben a két kockán ugyanaz a szimbólum szerepel, a kétszerező lapkát is odaadja az illetőnek.

Aki szellemlapkát kapott, a köre elején az adott oldalára fordítja az egyik dobókockát (kétszerező lapka esetén kettőt), és azt kihagyja az első dobásából (tehát az újradobások során már használhatja azt is).

Vélemény

A Bang! A kockajáték: A vén csehó nagyon ötletesen épít a kockák adta szerencsefaktorra, és még kiszámíthatatlanabbá teszi a játékot. Több lehetőségünk van kockáztatni a nagyobb nyereség reményében: a törzsfőnök nyílvesszőjével és a „nagyszájú” kockával is lehetünk eredményesebbek, de adott esetben nagyot bukhatunk.

A különleges szerepek bizonyos helyzetekben kifejezetten érdekes fordulatokat hozhatnak, így még kiszámíthatatlanabbá, ezáltal izgalmasabbá válik a játék.

A szellemjátékos modul részben orvosolja a kiesés problémáját, viszont az erősen korlátozott akciólehetőség monotonná válhat, és a további kiesőkön sem segít. Ez főleg nagyobb játékosszám esetén okoz problémát, mivel a második kieső ugyanúgy hosszú időn keresztül hozhatja a többieknek a ropit és az üdítőt.

Ti írtátok! - Bang! A Kockajáték

Ismertető, 2020.05.30. 08:00:00

A Bang! A Kockajáték a vadnyugati tematikájú játékok sorát erősíti, lássuk mivel másabb, mint a méltán híres elődje a Bang!.

írta -- gyd

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

22Nov

1% - A csekély esélyek játéka

Ismertető | 2024.11.22. 14:00:00

Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.

10Nov

A Mars terraformálása: Kockajáték - Zsebterraformálás

Ismertető | 2024.11.10. 13:00:00

A cégek már évtizedek, évszázadok óta készülnek arra, hogy a Marsot élhetővé tegyék és kolonizálják. De mégis kinek van erre ideje? Pár kockadobás, aztán kész is van, mehetünk Elon vezetésével.


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • BANG! A kockajáték
  • BANG! Kockajáték: A vén csehó