Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

A nyugati királyság építőmesterei: A kézművesek kora

A játéktrilógiákban gondolkodó Garphill Games (Shem Phillips és később S.J. MacDonalds is) a tutibiztos vikinges témájú sorozata után, a következő trilógia témájául a Nyugati Frank Királyságot választotta. Ez az állam a Frank birodalom darabokra szakadása (adjunk minden gyereknek egy részt) és a Francia Királyság kialakulása közötti másfél évszázadban létezett. Ebben az időben még fennállt a lehetősége, hogy a keleti frank területekkel (későbbi Német-Római Birodalom alapja) ismét egyesül egy egységes Frank birodalommá. Az már csak hab a tortán, hogy a viking portyázások aranykora is erre az időszakra esik.

A lassan trilógiává formálódó Nyugati Királyság sorozat első tagja A Nyugati Királyság építőmesterei, a második A Nyugati Királyság lovagjai, a harmadik pedig a(z egyelőre még meg sem jelent)  Viscounts of the West Kingdom. Mindkét megjelent játék jól sikerült darab, de igazán újítónak az Építőmestereket tartom. Véleményem szerint ugyanakkor egy hangyányit könnyedebb játék lett, ahhoz képest, mint amit vártak tőle.

De örömmel jelentem be, hogy a "problémát" orvoslandó, íme megérkezett A kézművesek kora, a(z első?) kiegészítő, amely a komplexitás újabb rétegeit adja a játékhoz. A történeti háttér szerint, a segédeink képzett kézművesként sokkal hatékonyabb munkaerővé váltak, az épületek díszítése iránt pedig megnövekedett a kereslet.

Csalós unboxing kép (már védőzve vannak a kártyák)

Az alapjátékhoz hasonló méretű, de annál vékonyabb doboz egy szabályfüzetet, a hatodik játékosnak egy készlet munkást és két karaktertáblát, minden játékosnak egy kézműves figurát, építmény és segédkártyákat, valamint új szaktudáskártyákat, egy feketepiac kártyát, városháza táblát, játékossegédleteket és egy pontozótömböt tartalmaz. Nem tűnik túl soknak a tartalom, de a játékokat nem kilóra vesszük, így érdemes adni neki egy esélyt. 

A normál előkészületeken kívül a feketepiac kártyát a középső feketepiac mezőre, a városháza táblát az eredeti városházára kell tenni. A szaktudáspakliból a fel kell fedni a felső négy lapot. A játékosok a normál előkészületeken kívül vegyenek magukhoz egy kézműves figurát és egy segédletet. Az építménykártyák kiválasztása előtt fordított játékossorrendben minden játékos magához vehet egy segédet a tábláról. 

Az előkészületek után lássuk, miben változott a városháza és a feketepiac helyszín?

A városháza helyszínen két új akciólehetőség érhető el, a díszek és szerszámok készítése. Mindkettő előfeltétele, hogy a játékosnak legyen már lerakott munkása (tehát már végrehajtott, építmény vagy katedrális építést). A munkást egy ilyen korábbi munkásra kell rakni. Dísz készítése további öt ezüstbe kerül. Az akció végrehajtásával a játékos elvehet egy szaktudáskártyát (ennek felhasználásáról később).

A feletepiac középső helyszínén, a költségek nem változnak, csak jutalomként választható egy szaktudáskártya (de csak szerszámként).

A városházán tehát nem csak hogy építeni kell a kártyák megszerzéséhez, de a felhasznált munkás ki is kerül a játékból, míg a a feketepiacon nem. Ha a városháztáblán munkás kerül a kék kártyás mezőkre, az aktív játékos köre végén a segédlapkák közül a két baloldalit el kell dobni és a hiányt feltölteni.

A szakértelem kártyákat megvehetjük díszként; a lapot a játékos egy meglévő építménye alá kell csúsztatni úgy, hogy csak a felső, sárga sáv látszódjon. A díszek azonnali jutalmat és játék végi győzelem pontokat érnek. Minden építmény csak egyszer díszíthető.

Ha viszont szerszámot vesz a játékos, akkor egy segéde alá kell csúsztatni úgy hogy csak az alsó, piros sáv látszódjon. A szerszámok aktiválható vagy passzív képességeket adnak a segédeknek. Az aktiválható képességek akkor használhatók, ha a segéd egy helyszínen aktiválja a saját nyomtatott képességét. Fontos csavar viszont, hogy ha a szerszám képessége által adott jutalom kell ahhoz, hogy a helyszín akció végrehajtható legyen, akkor is lehet használni. Ez elsőre egy kicsit zavarosnak tűnik, de meg lehet szokni és akkor igazi kombók várnak felfedezésre. A szerszámok passzív képességeihez nem kell a segéd akciót aktiválni.

A kézműves figura is rendelkezik néhány egyedi képességgel. Lerakáskor két munkásnak számít, és ha ekkor erényvesztés is történik, akkor a játékos eggyel kevesebb erényt veszít (a kézműves jobban csal?). Néhány kártya képessége, akciója, hivatkozik a kézművesekre. Városházára sohasem helyezhetők kézművesek, ezt kihangsúlyozandó, a mélyített táblába bele sem fér a nagyobb méretű figura.

Szerszámok és díszek

Egy megjelent kiegészítő mindig számos szempont szerint értékelhető. A kézművesek kora nem moduláris kiegészítő, tehát az értékelése ilyen szempontból nem összetett. Nagyon jól illeszkedik az alapjátékhoz, annak flowját nem töri meg. A legfontosabb mechanizmusokat, mint pl. a folyamatos, körökre osztott játékmenet és a munkások foglyul ejtése, nem módosítja.  Az új elemek, szabályok egy-két kivételtől eltekintve opcionálisan használhatók a játék során, amiért is mindenki a saját maga tempójában fedezheti fel azokat. Csak akkor ne csodálkozzon, hogy az új kombinációs lehetőségeket kihasználók elhúznak mellettük! A városháza akció több munkást képes kivonni a játékból, ez lassíthatná egy kicsit a játékidőt. Ezt ellensúlyozza a kezdő segéd, és a kézműves figurák nagyobb munkaképessége.

Összességében tehát ez egy jó kiegészítő. Egy sor lehetőséged nyit ki, ezáltal egy fokkal magasabb komplexitási szintre emeli A nyugati királyság építőmestereit. Ha nem lenne meg, biztosan beszerezném. A trilógia eddig megjelent játékaiból jobban kedvelem az Építőmestetereket az eredetisége miatt, így csak ez maradt az itthoni korlátozott mennyiségű gyűjteményemben. Kifejezetten örülök ennek a vérfrissítésnek. A kézművesek kora gémereknek kötelező, mindenki másnak csak kötelezően ajánlott!

A szakértelem kártyák

A(z) A nyugati királyság építőmesterei: A kézművesek kora társasjátékot a Reflexshop biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT

A nyugati királyság építőmesterei – A börtön mélyéből a katedrális csúcsáig

Ismertető, 2019.09.19. 07:00:00

A nyugati királyság építőmesterei a jól bevált munkáslehelyezős és városépítős kliséken csavarva alkot valami egyedit. Cikkünkben még többet tudhatsz meg erről az eurós gyöngyszemről.

írta -- Kanalasgém

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

17Nov

Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit

Ismertető | 2024.11.17. 13:25:00

A Tábortűz egy igazi könnyed filler, a pár perces játékidejével és a 6 éves alsó korhatárával kicsiknek és nagyoknak egyaránt izgalmas perceket szerez.

20Okt

Match Madness – Egy különleges gyorsasági játék

Ismertető | 2024.10.20. 14:00:00

Ki tudja elsőnként kirakni a kártyán szereplő mintázatot a téglaszerű blokkjaiból?


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • A Nyugati királyság építőmesterei
  • A nyugati királyság építőmesterei: A kézművesek kora