Concordia: Sestertiusszal kikövezett utak

A Concordia című társasjátékkal az ókori Róma világába csöppenhetünk bele, ahol egy-egy kereskedő család fejévé válva kell helytállnunk, feladatunk pedig, hogy minél nagyobb hatalmat szerezve elérjük a győzelmet. A játékot nem csak a közönség, hanem a kritika is nagy örömmel fogadta. 2014-ben a jelölték az Év Gémer Játéka Díjra. Töretlen népszerűségét pedig jól jelzi, hogy az összesített BGG listán 18. helyen szerepel. Nem csoda hát, hogy 2018-ban a Gémklub közreműködésével magyarul is megjelent.

Mit rejt a doboz?

A Concordia dobozának semmi köze az átlagos nagy dobozos társasjáték méreteihez. (Ennyit arról, hogy hova is pakoljam a polcon.) Nagy örömömre azonban a doboz belseje rögtön meggyőzött, hogy jól választottam. Ugyan, azt már a játék súlyából is következtetni lehetett, de rengeteg különféle fafigurát és papír tokent találok benne, elegendő simítózáras zacsival (tudom-tudom, de nekem ez plusz pont) és egy óriási két oldalas térképpel. Mindezek mellett itt bújik meg az igencsak szerény, pár oldalas játékszabály, egy kis történelmi áttekintő papíros és az előkészületeket segítő lap is.

Előkészületek

Attól függően, hogy hányan játsszuk válasszuk ki a játékostábla megfelelő oldalát: az Imperium oldala 3-5 fő esetén, míg az Italia oldala 2-4 fő esetén ajánlott. Jó hír, hogy amennyiben keveslenénk a térkép mennyiséget akkor akár 4 különböző összetételű táblát is vehetünk mellé, melyek más-más játékosszámra lettek optimalizálva. Ebből a Britannia/ Germania verziót idén adta ki a Gémklub. 

Keverjük meg a városjelző lapkákat úgy, hogy a betűket tartalmazó részük legyen felfelé, majd helyezzük el a térképen jelzett helyekre és fordítsuk fel a őket. (Italia esetén nem lesz szükségünk a D-vel jelölt lapkákra.) Ezek a jelzők határozzák meg az adott város fő iparcikkét a játék során. Ennek segítségével fogjuk azt is meghatározni, hogy a provinciákban melyek a legértékesebb portékák. Ugyanis minden terméknek más az értéke: tégla 3, étel 4, szerszám 5, bor 6 és szövet 7. A legértékesebb tárgyak bónusz-jelölőjét a térkép sarkában megtalálható provincia jelölő mellé kell tennünk. 

A kártyákat öt különböző típusra oszthatjuk: segédlapok, Praefectus Magnus, Concordia, kezdőkártyák (személykártyák) és eladásra szánt személykártyák. Az eladásra szánt személykártyák hátlapja I-V közti jelölést tartalmaz, erre az előkészítés során kell figyelnünk. Attól függően, hogy hányan szeretnénk játszani kell összekeverni a lapokat, pl. 3 fős játék esetén kerüljenek a pakliba az I, II és III jelölést kapott lapok. Miután elkészült a paklink csapjunk fel a tetejéről 7 lapot és helyezzük el őket a táblán kijelölt részre. A játék során innen lehet, majd új lapokat vásárolni.

A játékosok válasszanak maguknak egy szint, adjuk át nekik a megfelelő színű figurákat, a raktárukat, egy segédlet lapot és a kezdő kártyaszettjüket. A játékosok lehelyeznek egy tengeri és egy szárazföldi telepest Rómába, valamint 2 tengeri és 2 szárazföldi telepest pedig a raktármezeikre. Ide kerül továbbá 6 db áru is (2 étel, 1 szövet, 1 bor, 1 tégla és 1 szerszám). Véletlenszerűen határozzuk meg, hogy ki lesz a kezdőjátékos és adjunk át neki 5 sestertiust. A többiek pedig annyival több aranyat kapnak, ahányadikként helyezkednek el a sorban az elsőtől, az utolsó játékos továbbá magához veszi a Praefectus Magnus kártyát is.

Játékmenetről

A játékos köre roppant egyszerű: kijátszik egy lapot és végrehajtja annak akcióját. Nézzük meg mit tudnak ezek a lapok:

  • Kezdőkártyák (7 db, mindenki ugyanezekkel a lapokkal kezd):
    • Prefektus (2 db): Fordítsd meg egy aktív bónuszjelzőt, hogy elvedd a provincia bónuszát, majd ezután az adott provincia termel. / Aktiváld újra az összes bónuszjelzőt, hogy megkaphasd az érmebónuszt (a megfordított bónuszjelzőkön található érmék összege).
    • Kereskedő (1 db): Maximum 2 árutípussal kereskedhetsz és kapsz 3 sestertiust.
    • Építész (1 db): Mozgasd a telepeseidet összesen annyi lépést tehetsz meg, ahány telepessel rendelkezel a térképen( vízi csak kék vonal, szárazföldi csak barna vonal mentén haladhat), majd építkezz (téglavárosba 1 étel, a többi 1 étel + 1 tégla, valamint 1 sestertius egy tégla-, 2 egy étel-, 3 egy szerszám-, 4 egy bor- és 5 egy szövetvárosba) a telepeseiddel a szomszédos városba. Fontos, hogy ha olyan helyre építkeznél, ahol már van város, akkor annyival több érmét kell befizetned ahányadik ház épülne szorozva az alapköltséggel. Például 3. szövetvárosi házért 15 sestertiust kell fizetnünk.
    • Diplomata (1 db): Használd fel sajátként egy ellenfeled dobópaklijának legfelső lapját.
    • Szenátor (1 db): Legfeljebb két személykártyát vásárolhatsz (árakat a lapokon és a lapokat alatt található jelölések mutatják, az üres helyeket balról csúsztatjuk, valamint a pakliból töltjük fel, így a legdrágább lap, mindig a legújabb lesz). Az így megvásárolt lapok a kezedbe kerülnek.
    • Tribunus (1 db): Vissza veheted az összes személykártyádat a kezedbe, a 3. kártya felett (a Tribunust is beleszámítva) minden lapért egy sestertiust kapsz. Egy gabonáért és egy szerszámért pedig vásárolhatsz egy telepest Rómába.
    • +Praefectus Magnus (teljes játékban 1 darab, minden körben más játékoshoz kerül). Prefektus használatával dupla provincia bónuszt kap.
  • Megvásárolható személykártyák:
    • Prefektus
    • Kereskedő: 3 helyett 5 sestertiust kapsz.
    • Építész
    • Diplomata
    • Konzul: Pluszköltség nélkül vásárolhatsz egy személykártyát.
    • Telepes: Városaidban új telepest tehetsz (1 étel + szerszám). Vagy kapsz 5 sestertiust, valamint további 1 sestertiust telepesenként.
    • Kovács: Az összes szerszámvárosban található házad termel.
    • Kőműves: Az összes téglavárosban található házad termel.
    • Farmer: Az összes ételvárosban található házad termel.
    • Borász: Az összes borvárosban található házad termel.
    • Takács: Az összes szövetvárosban található házad termel.

Ha egy játékos megvásárolja az utolsó személykártyát a kínálatból, vagy megépíti a 15. házát, akkor automatikusan megkapja a Concordia kártyát, mely 7 GyP-t ad. A többi játékos még lejátszhatja az utolsó körét és elkezdődik a pontozás.

Pontozás

Minden személykártyán található egy ókori istenség, mely pontokkal jutalmazza meg a játékosokat (kártyánként!).

  • Vesta: A raktárban lévő áruk értéke valamint a készpénzünk értéke számít, minden 10 sestertius után 1 GyP.
  • Jupiter: minden egyes nem téglavárosban lévő házért 1 GyP.
  • Saturnus: minden provinciáért, ahol a játékosnak legalább 1 háza van 1 GyP.
  • Mercurius: minden árutípusért, amit a házaiban termelt 2 GyP.
  • Mars: minden játéktáblán található telepes után 2 GyP.
  • Minerva: a specialista kártyáján (kovács, kőműves, farmer, borász, takács) található árutípusonkénti házáért a lapon található GyP-t kap. Tehát 2 borvárosi házért a borász 8 GyP-t ad.

Vélemény

A Concordia szabályrendszere rendkívül egyszerű, mégis kellő mélységeket ad az, hogy a kártyáinkat a megfelelő sorrendben játsszuk ki, milyen kártyákat vegyünk meg, illetve, hogy hova építsük meg a házainkat. Külön öröm számomra, hogy a különböző térképek tényleg jól működnek a megadott játékosszámok mellett. Bár a tokenek közül sok hasonló árnyalatokban pompázik a különböző figurák és alakzatok könnyen elkülöníthetővé teszik az egyes darabokat egymástól. Az art design pedig nagyon illik az ókori Róma stílusához.

A Concordia számomra leginkább a Catan telepesiehez hasonlított, bár annál egy sokkal érdekesebb és összetettebb játékélménnyel ajándékoz meg minket. Sőt, az is fontos kiemelnem, hogy a Concordia rengeteg olyan elemet is tartalmaz, amit nem lelhetünk fel a Catanban. De szerintem, ha valaki annak idején szerette a Catant, de már kinőtt belőle vagy egyszerűen csak beleunt, akkor az mindenképpen adjon egy esélyt a Concordiának!

A(z) Concordia: Sestertiussal kikövezett utak társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT

Concordia - Egyetértésben az erő

Ismertető, 2018.11.03. 09:10:00

Concordia, Concorde… Ha ezt a szót hallod, számos dolog eszedbe juthat.

10Dec

Klask around the clock

Ismertető | 2019.12.10. 07:00:00

A Klask egy olyan asztali játék, amely a hagyományos társasjátékokkal ellentétben nem az agyunkat, hanem reflexeinket hívja versenybe. Gyors, pörgős, üde és vidám játék. Fillerként minden társasjátékos gyűjteményében van helye.

19Nov

Ti írtátok! - Agricola ízelítő: Földet művelni jó!

Ismertető | 2019.11.19. 08:00:00

Uwe Rosenberg egyik legnépszerűbb játékáról az Agricoláról tudhatok meg többet a Ti írtátok! legújabb részében.


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Concordia: Sestertiussal kikövezett utak