Kódfejtő
Kódfejtő
Kódfejtő
Kódfejtő
Videó beküldése

Kódfejtő

Társasjáték, 2018
Értékelem!

A Kódfejtő egy könnyen tanulható társasjáték, 3 - 8 játékos részére, az átlagos játékidő rövidebb, csak 15 - 45 perc. A játékot 2018-ban jelölték a Golden Geek Awards díjára Leginnovatívabb játék kategóriában, illetve szintén ebben az évben jelölték a Golden Geek Awards díjára is Legjobb partijáték kategóriában. A társast, a könnyebb tanulhatósága...

A Kódfejtő egy könnyen tanulható társasjáték, 3 - 8 játékos részére, az átlagos játékidő rövidebb, csak 15 - 45 perc. A játékot 2018-ban jelölték a Golden Geek Awards díjára Leginnovatívabb játék kategóriában, illetve szintén ebben az évben jelölték a Golden Geek Awards díjára is Legjobb partijáték kategóriában. A társast, a könnyebb tanulhatósága ellenére, csak 12 éves kortól ajánljuk kipróbálni. A játékmenet erősen épít a szövetségek mechanizmusra.

A Gémklub leírása:

Ajjaj, igaz, ha kalapot mondok, a csapatom biztos tudni fogja, hogy a szombréróra utaltam, de az előző körökben volt már Mexikó és napernyő is, lehet, hogy a másik csapat rájön, hogy ez a hármas kulcsszó…
A Kódfejtő egy asszociációs partijáték, amelyben két csapatvezető küld a saját csapatának körönként egy háromszavas üzenetet, amely mindig más sorrendben utal a négy kulcsszó közül háromra. Az üzenetnek egyértelműnek kell lennie a saját csapat számára, de ahhoz elég homályosan kell utaljon a kulcsszavakra, hogy az ellenfél ne tudja megfejteni az üzenetet.

Kódfejtő - fejfogó

Sokat gondolkodtam, hogy mi lenne, ha csak leírnék ide néhány részletet egy Kódfejtő parti közben elhangzottakból, de azok sajnos kívülről már nem olyan viccesek - ezt meg kell élni! Van egy buddhista felvetés, miszerint: hogyan magyarázod el valakinek, hogy milyen ízű az eper, aki még soha nem evett epret? Hát, én most megpróbálom.

Néhány szó a szabályokról

Két csapat ül egymással szemben. Mindkettő előtt egy tábla, azon négy szó 1-től 4-ig számozva, emellett egy pakli kódkártya. Ezeken a kártyákon három számból álló kódok olvashatók, mint pl. 1-4-2 vagy 3-2-4. Mindhárom szám egy-egy szót jelöl. Tehát, ha az egyik csapat szavai például: 1: körte; 2: fenyő; 3: rémálom; 4: hétvége, akkor az 1-4-2 kód akörte,hétvégeésfenyőszavakra utal, ebben a sorrendben.

A csapat egyik tagja, a rejtjelező (minden körben más) húz egy kártyát, amit senki más nem lát, csak ő, majd három szóval utal arra a három szóra, amit a fenti kártya jelöl. Az előző példánál folytatva (1-4-2) legyenek ezek a szavak afény, apihenésés akarácsony.

A csapattársainak ezen szavak alapján kell kitalálniuk, hogy melyik három szám áll a kártyán.

Mondjuk a karácsonyból rögtön rájönnek a fenyőre. Pihenni lehet egy fenyő árnyékában is, de a fenyő tuti, hogy karácsony, szóval a pihenéssel valószínűleg a hétvégére utalt. A fény maradt. Körte vagy rémálom? Persze, villanykörte, tehát a fény a körtére utal. A helyes válasz tehát:

fény=körte, ami az 1-essel jelölt szó | pihenés=hétvége, ez a 4-es szó | karácsony=fenyő, tehát 2-es.

a csapattársak válasza: 1-4-2, ami helyes.

Hogy kapnak-e érte pontot? Nem.

De nem veszítik el a játékot: mert amelyik csapat másodszorra sem találja ki a saját kódját, az bizony alulmarad...

Az ellenfél csapata, mivel nem látja azt a bizonyos 4 szót (csak a sajátjukat), praktikusan nem is hallhatja őket (tehát senki nem fog olyat mondani, hogy "Pihenés, ezzel a hétvégére utal", hiszen akkor a következő körben az ellenfél már tudná, hogy ha elhangzik pl. a "munkanap" szó, akkor azzal a hétvégére utaltak).

Így tehát az ellenfél csak a háromszavas utalást hallja, illetve a választ, ami alapján tudni fogják, hogy melyik utalás hányas számhoz tartozott, de azt nem, hogy az a szám milyen szót takar. Így gyűjtögetik minden szám alá a szavakat, míg előbb-utóbb az ellenfél három olyan szóval utal, amit már ők is össze tudnak kapcsolni az előttük lévő szóhalmazokkal, így jó eséllyel próbálhatják megfejteni a kódot. Ha ezt kétszer sikerül megtenniük, megnyerték a játékot.

Értem én, hogy játék, de hol itt a parti?

A partihangulatot a csapat hozza, mint minden partijátéknál: a játék mindössze annyit tesz, hogy ennek megágyaz. Jó alaposan.

A rejtjelezőnek ugye úgy kell megadnia a szavakat, hogy egyrészt a csapattársai azokat be tudják azonosítani, másrészt - és ez a fontosabb -, hogy az ellenfeleik ne tudják. Mint egyfajta inverz Fedőnevek: utalj úgy, hogy ne jöjjenek rá. Ilyenkor jönnek az ehhez hasonló fejtegetések - utólag:

"- A szakáll miért volt tél?

- A télapó miatt, szerintem elég kézenfekvő. De miért lett volna pont sci-fi?

- Mert az összes sci-fi író szakállas.

- Ja, és oroszok. Ott meg hideg van, hó, és technikailag folyton tél. Tél. Tehát: tél."

A csapattársak oldalán megjelenik egy ergonómiai kihívás: hogyan beszéljék meg a szavakat úgy, hogy az ellenfél ne hallja. Ilyenkor jön a suttogás, a suta utalgatás, és persze a félreérthető és jellemzően esetlen mutogatás. Mert papírra írni túl mainstream - és így tényleg sokkal viccesebb.

Aztán ott van a játékban az igazi nehézség - ami a Fedőnevekből már valószínűleg ismerős: aki az utalást adta, faarccal kell, hogy végignézze, amint a csapattársai azután, hogy eljutottak a helyes megoldásig, és meg is állapodtak benne, a halvány kétely "nem-ariadnéi" fonalán indulva jó messze távolodnak tőle, és lebeszélik egymást... Mindeközben emberünk egy szót sem szól, csak némán szenved, szurkol magában. Félreértés ne essék: a szenvedésnek ez a válfaja kifejezetten szórakoztató tud lenni.

Az már csak hab a trolltortán, hogy a szabályok szerint bár tilos egy adott szóra annak szinonimájával, idegen nyelvű megfelelőjével vagy egy hozzá hasonló hangzású szóval utalni, az utalás még csak nem is kell, hogy egy szó legyen. A fentieken kívül lényegében semmilyen korlátozás nem áll fenn - táncolni meg hangot utánozni is lehet, ha a játékosok ízlésének az a megfelelő.

Tippek kezdő kódereknek

A játék végén van egy extra szókitalálós elem is, ami csak akkor jön elő, ha döntetlen az állás. Ezt akkor is megéri csinálni, ha szó sincs erről, mert egészen mókás melléfogásokra derülhet fény, ugyanakkor játék közben is sokat tud segíteni, ha megpróbáljátok kitalálni, hogy mik az ellenfél szavai.

A lényeg, hogy ne adjátok be a kulcsot. Keep calm and code the line!

Na tessék, megpróbáltam. Valahogy mégis hiányérzetem van. Úgyhogy zárásképp csak annyit javaslok, kóstoljátok meg! Ízleni fog. :)

Woland

Forrás: Gémklub
Ez társasjáték akciósan elérhető!
  • 5 243 Ft-tól
  • -17%-1 078 Ft

Beágyazás már oldalra


A fenti modul beágyazásához, csak be kell szúrdnod az alábbi kódot az oldalra:

<a href="https://tarsasjatekok.com/tarsasjatek/kodfejto-2017" target="_blank" data-bgapp="boardgame">
    Kódfejtő társasjáték<br>
    Tarsasjatekok.com - Magyarország társasjáték keresője! A társasjáték érték!
    <script>
        (function(i,s,o,g,r,a,m){
            ((g in o)&&('init' in o[g])&&o[g].init())||(a=i.createElement(s),a.src=r,
                a.async=1,m=i.getElementsByTagName(s)[0]);a&&m.parentNode.insertBefore(a,m);
        })(document,'script',window,'BGapp_module','https://tarsasjatekok.com/lib/bg.min.js');
    </script>
</a>
Mielőtt a használod a fenti kódot, kérlek olvasd és fogadd el az ÁSZF-ben leírtakat!

Kategória: Szójáték, Partijáték, Következtető
Mechanizmus: Szövetségek

Szabálykönyv

Ehhez a társasjátékhoz elérhető magyar szabálykönyv, amit ide kattintva le is tudsz tölteni!

Videók

A társasjátékhoz MAGYAR bemutató videó is tartozik! Nézzed meg őket és nem lesz gond a szabályokkal!

Üzletek

Ez a társasjáték kapható a boltokban! Nézzed meg partnereink ajánlatát, vagy próbáld ki az árkalkulátort!

Árak és üzletek



Árkalkulátor

Egyszerre több játékot vásárolnál? Próbáld ki az Árkalkulátort és kiszámoljuk neked a legoptimálisabb feltételeket, hogy a legjobb árat kapd meg!

Szabálykönyvek (1)

Kódfejtő társasjáték videók (9)

Kapcsolódó cikkek

Díjak és jelölések

Leginnovatívabb játék

jelölt, Golden Geek Awards, 2018

Kommentek

Kommentek

  • c.gergo

    2019-05-03 15:59:24

    Tényleg meglepően jó játék :) és kellően más mint a fedőnevek. Én inkább ezt választanám

  • Felberzoli

    2019-04-03 07:03:20

    Nagyon ajánlom, nem fogod megbánni 😁

  • barcza.laczor

    2019-03-12 15:00:28

    Imádnám ezt a játékot! Annyi bemutatót néztem végig már, és egyre jobban megfogott! :D

A(z) Kódfejtő társasjáték kiegészítői (4)

Részletes adatok

Részletek

  • Játékidő:  15 - 45 perc
  • Játékosok:  3 - 8
  • Ajánlott életkor:  12+
  • Komplexitás:  Egyszerű
  • Tervező:  Thomas Dagenais-Lespérance
  • Illusztrátor:  NILS, Fabien Fulchiron, Manuel Sanchez
  • Kiadók:  Asmodee, Portal Games, Le Scorpion Masqué, Gém Klub Kft., IELLO, Galápagos Jogos, GoKids 玩樂小子, Lavka Games, 2 Pionki
  • Elérhető nyelvek:  kínai, angol, francia, német, magyar, olasz, lengyel, portugál, orosz, spanyol

Alternatív nevei


Kiadások

  • Chinese edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: kínai
    • Méretek: 16 cm x 23 cm x 5 cm
  • English international edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: angol
  • English USA edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: angol
    • Méretek: 16 cm x 23 cm x 5 cm
  • French edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: francia
    • Méretek: 16 cm x 23 cm x 5.2 cm
  • German edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: német
    • Méretek: 16 cm x 23 cm x 5.2 cm
    • Súly: 0.5 kg
  • Hungarian edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: magyar
  • Italian edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: olasz
  • Polish edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: lengyel
  • Portuguese edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: portugál
  • Russian edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: orosz
  • Spanish edition
    • Kiadás éve: 2018
    • Nyelv: spanyol
    • Méretek: 16 cm x 23 cm x 5.2 cm

Hasonló játékok

Az alábbi játékok a hasonlítanak leginkább a(z) Kódfejtő társasjátékhoz